Resenärsgrupper med särskilda behov Hjälpmedel och trafiksäkerhet…
Vad måste beaktas… Fordon och resa Storlek – vad kan transporteras Utrustning – enkel / säker / funktionell Komfortbälte! – Semiautomatisk koppling! Dubbel säkring! Hjälpmedel Är det ett hjälpmedel som är godkänt… Storlek – tunga hjälpmedel // går det… Skotrar – inte tillåtna att sitta på…
Utförarens ansvar… Arbetsgivaransvar Finns det rätt och tillräcklig utbildning Utrustning – enkel / säker / funktionell Rutiner tillämpas de ”har de gått fram” Föraransvar Tillämpas – säkerhet, trygghet, bemötande Storlek – tunga hjälpmedel // går det… Juridiskt ansvarig!!
Tillverkaren / bilbyggaren´s ansvar… Säkerhet – trygghet för resenären Utrustning – enkel / säker / funktionell Fungerar bilen för användningsområdet Resenären… är grundorsaken till att bilen i yrkesmässig persontransport kommer till användning…
Studie redovisad 2007… ”Olyckor och kostnader inom färdtjänst” Umeå Universitet, P-O Bylund m fl Avseende Beräkning av kostnader för själva händelsen Beräkning av samhällsekonomiska kostnader Hela kostnadsbilden inte primärt kollisionsrelaterade olyckor med fordonen… incident/resenärsorienterat 5
Olyckor och incidenter per 100 000 resor 1,5 – 1,9 Taxifärdtjänst 3,6 – 5,6 Specialfordonsfärdtjänst Snittvärde 3.2 per 100 000 resor Skadeorsak i hög grad äldre och sköra resenärer Överrepresenterad; äldre kvinna vid ombord eller avstigning Samhällskostnad: 245 miljoner/år kr 18:- / resa 6
MÖRKERTAL 7
Utbildning och Information Förare… Vad klarar fordon Är hjälpmedlet transporterbart // hur Hur skall rullstolen placeras Bilbälte och andra Säkerhetshöjande åtgärder Resenär… Vad kan förväntas… Vad har du för hjälpmedel när du beställer. Går det att resa med // hur Ofta bästa kunskapen om sitt eget hjälpmedel
9
1 353 st 10
”Semiautomatiskt” Fasthållningssystem Självspännande och Självupprullande Använda Komfortbälte! 11
Alla trafiksäkerhetsfrågor inte lösta… Ständig utveckling… Fortsatt arbete… Utbildning och information… Nätverk… Koppla arbetet internationellt…