Tjänstgöra som funktionär? Hedra Njutning Känslor Arbete

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Varför är Carl Bildt så skicklig på att hantera journalister? Peter Dahlgren medie- och kommunikationsvetare.
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Den mänskliga hjärnan …
… som skulle arrangera en löptävling.
Märkning uteblev – patient opererades på fel sida
Muntliga nationella prov i svenska
Barnanpassad utredning
BILD
Svenska som andraspråk
2012. Innehåll •Funktionärsinformation •Allmänna regler.
Metodstöd.
Förhandling MBL Och Samverkan.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Bemötande och viljan att göra rätt
Lagledaren ansvarar för att alla i laget tagit till sig detta.
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
Välkommen till kompletteringsutbildning
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
Alla har inneboende.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Mål och betygskriterier
Lagledaren ansvarar för att alla i laget tagit till sig detta.
Intervju inför ViV-projektet.
modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Konsten att leda sig själv
Mindfulness – en hjälp på vägen
Unga poeters sällskap Av Mårten Melin Lättläst.
Samma fast olika eller olika fast samma?
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att samtala med ungdomar om tobak
Workshop inför Projektet
Coachen Dessa frågor är ställda till handbollsgymnasieelever i Karlstad år 90 – 94- Detta blev resultatet.
Utveckla din organisation - ska du anställa? -. Fundera kring Vad vill du ha hjälp med? Hur kan du beskriva det du behöver så att det lockar rätt kompetens?
Klagan/Anmälan TL – Protest Juryn. Tävlingsregler och Tävlingsanvisningar 4.13 Tävlingsjury Tävlingsjuryns uppgifter För mästerskapstävling och.
Fair-play? Hur vi uppträder mot varandra & mot andra.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Presentation 5 p (kräver närvaro hela lektionen) Fundera under presentationen på hur de olika bakgrunderna fungerar ! SRH.
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
Uppmärksamhetstest Från kvinnor till kvinnor
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Linnéa. Gode Gud Jag skriver för att säga förlåt för att jag var arg igår när du ignorera mina böner och ingenting blev som jag ville.
Modul 5 Att söka arbete.
Att rita en instruktion
Tävlingskonferens Dagens ord Förnuft Sunt förnuft Beslut på förnuftsmässiga grunder Några tankenötter Något om rättssäkerhet Val av påföljd vid.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Skriva noveller.
Offensiv orientering Vägval till glädje och framgång SM Långdistans.
Idrottspsykologi.
Undvik intervjumissarna
Föräldrautbildning Innehåll Generellt Före träning På träning Före tävling På tävling Coachning Regler RF:s Anvisningar för Barn- och ungdomsidrott.
Fair Race – en schysstare bilsport Bilsport ska vara fri från droger, mobbning, våld, hot och fusk.
Svensk Bilsport Fair Race – en schysstare bilsport Bilsport ska vara fri från droger, mobbning, våld, hot och fusk.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Socialpsykologi.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Kommunikationspass Jag heter
Personlig försäljning Kap. 2
Välkommen SvFF Ungdomsdomarutbildning 7-manna. Dagens program SvFF Inledning Regler Praktisk domarträning Avslutning.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Funktionärer/domare Tävlingsledare Grenledare Löpledare och bandomare
F 06 Spelregler Diskussionspunkter: Komma sent När ledarna pratar
Ungdomsdomarutbildning 7-manna
Ungdomsdomarutbildning 5-7 manna
Presentationens avskrift:

Tjänstgöra som funktionär? Hedra Njutning Känslor Arbete Den professionella funktionären Tjänstgöra som funktionär? Hedra Njutning Känslor Arbete

Funktionären är där för vår sport Simning Funktionären gillar att få deltaga Funktionären måste ha en god kännedom om regler Funktionären tillämpar sitt yttersta för tävlingen och sitt arbete

Funktionären håller sig till reglerna med förståelse och inte diktatur Funktionären skall vara neutral och inte i mittpunkten Funktionären tillämpar reglerna efter vad hon sett och inte “Jag tror eller jag hörde” Funktionären är beredd att lyssna

Funktionären skall inte vara rädd att säga: Jag hade fel i mitt bedömmande Funktionären skall inte leta fel Funktionären är beredd att acceptera Tävlingsledarens beslut

Funktionären skall behandla alla simmare lika Funktionären skall inte döma någon på förhand Funktionären är någon som dömer med förståelse och respekt och inte det är jag som är funktionär och du är bara simmare

Ingen kan lära för dig, du kan bara lära dig själv Ha ett leende på läpparna, se inte ut som om du tittar på en skräckfilm. Tala inte med simmarna, såvida de inte pratar med dig och svara då endast på deras fråga.

Funktionären bedömmer simmarna på lika villkor Rätt klädsel, uppträdandet runt poolen, hallen, gester, etc. måste vara korrekta och ge ett respektfullt intryck. Funktionären bedömmer simmarna på lika villkor Funktionären skall behålla sitt fokus hela tävlingen

Var uppmärksam, ge ett gott intryck

Åskådare tittar på dig även när du sitter

Funktionären ser framemot att få tjänstgöra vid varje tävling Funktionären ser framemot att få tjänstgöra vid varje tävling. Han visar inte ett "jag måste vara här" attityd Funktionären förvissar sig om att ha allt med sig när han går ut på sin plats, allt för att kunna genomföra en bra och säker tävling.

Funktionären lyssnar och överväger en annans synpunkt som framförts Funktionären är opartisk när han tillämpar de regler och tolkningar av det han sett. Han håller ett balanserat synsätt Funktionären arbetar med alla andra funktionärer, för att det skall bli en rättvis bedömning så att alla simmare skall tycka det är en bra tävling.

Vid rapportering av en överträdelse, skall det skrivas en regelrätt förklaring. och Slutligen skall tävlingledaren vara beredd att ha modet att ta tuffa samtal när det är nödvändigt

Förberedelser

Funktionären utrustning på tävlingar Solglasögon Keps Solskydd Regnkläder Dryck (ej alkoholhaltiga) Papper och penna Diskningsprotokoll (om Tl. har bestämt detta) Gärna regelboken Ombytes kläder (bara en våt funktionär är en bra funktionär)

Funktionärströja Byxor eller kjol i den färg som bestämts Vita strumpor och vita skor (Vita menas med vita)

Vitt och neutralt tack

Ledsen men vi är inte på stranden

. Funktionärens förberedelser: Hålla sig informerad om tävlingsdagens grenar Repetera reglerna vid osäkerhet

Funktionären bör veta Var och när det tekniska mötet (funktionärssamlingen) kommer att hållas Hur simanläggningen ser ut. (toaletter, omklädningsrum, var in och ut)

Funktionären bör ta reda på Var ackrediteringen finns (om sådan finns) Proceduren hur inmarschen skall gå till När man kan sitta och när man skall stå upp Om tävlingsledaren informerat om hur funktionären skall agera vid start, t.ex Funktionären reser sig upp på de korta signalerna, funktionären tar ett steg fram vid den sista långa signalen, går fram och tittar på utsimmet efter startsignalen.

Gå tillbaka efter utfört arbete när du har lämnat klartecken (uppträd inte som en turist)

Funktionären bör: Ha sin t-shirt nedstoppad i byxorna Se fräsch ut och beredd att jobba Vara beredd att kommunicera

Tröjan nedstoppad i byxorna!

Funktionären: Är alltid i tid Kommer i god tid till simanläggningen

Under tävlingen: Är koncentrerad på sitt jobb Koncentrerar sig på simningen Byt inte bana under tävlingen (Vi litar på dig) Du presenterar dig vid första starten Sitter och inte ligger i stolen

Hundratals åskådare tittar på dig även när du sitter.

Under tävlingen: Rapportera direkt efter kontroll av simmaren till Vkl, Band, eller Tävlingsledare enligt överenskommelse från funktionärsmötet Gå tillbaka till din plats omedelbart efter att du lämnat tecken till Vkl, Band eller Tävlingsledare. Detta visar ett proffesionellt uppträdande

Var uppmärksam, ge och visa ett professionellt intryck

Ge ett klart och synligt tecken till Vkl. , Band Ge ett klart och synligt tecken till Vkl., Band., och eller Tävlingsledare.

Funktionären har många ögon på sig under tävlingen

FRÅGOR ?????

Tävlingledare

Tävlingsledarens viktigaste verktyg: (Regelboken, visselpipa, penna, termometer + sunt förnuft) Skall ha full kontroll över tävlingen Skall ha full kontroll och auktoritet över alla andra funktionärer Ha befogenhet att byta ut funktionärer Skall se till att reglerna följs Skall avgöra frågor som inte omfattas av reglerna

Kan göra en annan bedömning av en funktionärs rapportering av ett regelfel, tolkning Skall fatta ett snabbt beslut om diskning eller inte. Skall närsomhelst kunna ingripa i tävlingen när något fel begåtts och reglerna inte följts

Vara rätt placerad vid: starten och under tävlingen Tävlingsledaren är inte bandomare

Tävlingsledaren avgör protester Protesten skall vara skriftligen och inlämnad 30 minuter efter respektive avslutad gren Protesten måste besvaras skriftligen

Innan tävlingsstart Vara på plats minst en 1 ½ timme innan start Innan start Vara uppdaterad med arrangören Checka av funktionärslistan och andra ändringar Kontrollera formulär som: - strykningslistor - laguppställnings anmälningar - diskkvalificerings protokoll

Besiktning av tävlingsbassängen Mätningsprotokoll Banlinor Startpallar Flagglinor 15 meters markeringar Stopplina Vattennivå, cirkulationen Vattentemperaturen

Funktionärs mötet: Klara instruktioner om funktionärernas placeringar och agerande Klädsel Regler – Enhetlig tolkning Kommunikation Annan information som kan vara viktig för tävlingens genomförande Möten - Före passet - Efter passet

Kännetecken på en bra tävlingsledare Är alltid positiv Uppträder professionellt Ha rätt attityd och rätt klädsel Visar vem som bestämmer men på ett vänligt sätt Skapar förtroende mellan simmare, simklubbar ledare, tränare och funktionärer

Tack för din uppmärksamhet och Lycka till