Perspektiv på IT-system!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kompetensplattform Västra Götaland Westum
Advertisements

Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Gemensam plattform för kommunala e-tjänster
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Gasmarknadens processer
Ett samarbete mellan Helsingborgs lasarett och Lunds Tekniska Högskola Institutionen för Design vetenskaper LTH ” Att bygga kylskåp och bilar …”
G I S Strate Kan GIS löna sig? 3.
© 2013 IBM Corporation Pure Data for Analytics (Netezza) David Rådberg BigData Sales SWE.
En introduktion till ’Hård Infrastruktur’
Docent Peter Parnes Luleå tekniska universitet Medieteknik 17 februari, 2005 teknik medie Mänsklig kommunikation.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Verksamhetsnyttig information och kommunikation
Kravspecifikation och IT-upphandling
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Libris som lokal OPAC Libris som lokalt discovery system?
GIS Arena Dalarna. GIS-Arena GIS Arena Dalarna Projektägare: Falu kommun Region Dalarna Dalatrafik Borlänge kommun Falu kommun EU Mål 2 Norra.
Användbarhet - projektledarens dröm eller mardröm
Systemförståelse, systemiskt tänkande och grupprocesser
Bo Dahlbom 1 Samhället är alltid öppet.
Fjernvarmens miljøverdi – hvordan kommuniserer vi den Catarina Jäderberg, Svensk Fjärrvärme Regionalt möte Älvsbyn 2011, Charlotta Abrahamsson 1.
Jonny Karlsson PROCESSPROGRAMMERING Föreläsning 8 ( ) Innehåll: Trådprogrammering i Java - Avbrott (”interrupts”) - Metoden join() -
Anne-Charlotte Kjerulf FM, auktoriserad arbetshandledare
Konfigurationsanalys Cosmic. ”Agenda” Sammanfattning Bakgrund Metodik/Angreppssätt Avgränsningar Resultat Observationer Slutsats och rekommendationer.
E-arkiv.
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Beskrivning av några viktiga funktioner och egenskaper för IT-stödet PDU (Personcentrerat Dokumentations- och Uppföljningsverktyg), som en del av testbäddsprojektet.
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
MDI och användbarhet Måndagen den 27/3 Design och utvärdering, 5 poäng.
Offentlig sektors ramavtal för ärendehanteringssystem
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Kommuner i samverkan – Anna projektet
Svensk Fjärrvärmes syn på en framtida offentlig prisändringsprövning
Design & Utvärdering, 5 poäng Designern Torsdagen den 23/3 Informatik A.3.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Hitta nyckelfrågorna direkt! Ett erbjudande som skapar samsyn och handlingsberedskap utifrån affärs- och kommunikationslogikens samverkan.
Medieteknik forskning Dr. Peter Parnes. Bakgrund  Översyn av forskningsämnen  Tekniska fakultetsnämnden  Ca 10 ämnen bort och förslag på ett.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
INFORMATIONSSYSTEM Informationssystem: datoriserat system som stödjer en organisations informationsförsörjning VERKSAMHET avbildar Definitionen alltför.
Strukturering av informationssystem Föreläsningsunderlag
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
E-ARKIV Johan Kjernald eSamordnare.
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i Carroll.
Wearable Computing Anders Oscarsen Patrik Bodelid En introduktion.
Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3.
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i kursboken.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Regional samverkan kring öppna data Regional samverkan – öppna data 2012: Utarbetade det nationella ramverket tillsammans med SKL, Pwc och Peter Krantz.
Lätt att göra rätt… Skatteverket
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Projektet handläggarstöd för Fiskutsättningar (FISKUT)
Myndighetens nuläge och strategi för framtiden – här finns utmaningarna! Svensk Inkasso den 21 april 2016 Christina Gellerbrant Hagberg rikskronofogde.
Callcenter i fokus 2012 Att tänka nytt kring syftet med Call Centers Siv Liedholm Neil Sandy The Systems Design Group.
IBIC - NI tillämpad för äldre- och funktionshinderområdet.
Finland - på väg mot en decentraliserad produktionsstruktur
Varför all denna utvärdering?
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Situerat aktivitetssystem 2
Design & Utvärdering, 5 poäng
Digital plattform Delaktig kommunikation
EAK
Design, strategi, management
När systemen aldrig någonsin får stanna
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Systemanskaffning – IT-avdelningens syn
OneLog (Västkom-2) Anna Anumat Aleksander Ivarsson
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Perspektiv på IT-system! Design av IT-system Delkurs 1 Anders Forsman

Agenda Perspektiv på IT-system Avbildningspespektiv Användbarhetsperspektiv Handlingsbarhetsperspektiv eTjänster och IT-system Delkurs 1 Design av IT-system

Fokus på lagring, åtkomst och organisation av stora datamängder Historisk syn! Avspeglingsperspektiv Fokus på lagring, åtkomst och organisation av stora datamängder Det första perspektivet är en mer historisk syn som man haft på IT-system, dvs att försöka avbilda verksamheten i IT-systemet. Här fokuserar man framförallt på lagring, åtkomst och organisation av stora datamängder. Hur ser det ut på lagret, inte behöva gå ut och se hur det ser ut fysiskt hur många order finns det? Mm IT-systemet var mer av ett stor för ledning och beslutsfattare att fatta beslut utifrån hur det såg ut i verksamheten. Delkurs 1 Design av IT-system

Användbarhetesperspektiv Fokus på interaktionen människa IT-system! Fokus på att systemet är ändamålsenligt, effektivt och tillfredsställande ur specifika användargrupper Fokuserar på att en ensam individ integrerar med systemet. Fortfarande representativ syn på data! Delkurs 1 Design av IT-system

Aktörer kommunicerar via IT-systemet Utvecklad syn! Handlingsperspektiv Aktörer kommunicerar via IT-systemet En del av vår verksamhet Mer än att lagra, söka och organisera data Aktörer kommunicerar via ett IT-system. IT-systemet skall den kommunikation som utföre, inom organisationen, olika org, konsument och företag mm Delkurs 1 Design av IT-system

Vad är handlingsbarhet? Definition! ”Ett IT-systems förmåga att utföra handlingar, och att befrämja, möjliggöra och underlätta handlingar som utförs av IT-systemets användare både genom IT-systemet och baserat på information från IT-systemet i en verksamhet ” Ett centralt begrepp Meddelande är inte bara informerande utan innehåller oftas en handlingspotential, t.ex Faktura = inte bara information att man är skyldig pengar utan också en uppmaning att man skall betala inom en viss tid. ---- Detta innebär att IT-systemet skall: Vara enkelt att använda Handlingsreppertoaren är tydlig Att det är lätt att komma åt IT-Systemet skall även kunna utföra vissa handlingar (automatiska handlingar). Bygger på definierade regler. Delkurs 1 Design av IT-system

Handlingsbara IT-system IT-system är instrument för teknikmedierade verksamhets-kommunikation Användare integrerar samtidigt/genom IT-systemet med andra aktörer. OBS! Förkastar inte avbildnings- och användbarhetsperpektivet Delkurs 1 Design av IT-system

Kund eller tjänsteleverantör 3. Som förutsättning för handling IT-system & eTjänster Kund eller tjänsteleverantör IT-system Användargränssnitt Viktig grund är att eTjänsten (något mot IT-system) Användaren av IT-systemet utför handlingar med/genom IT-systemet, grundläggande syn på etjänster (skapar-, mottar meddelanden samt utför externa handlingar) 2. Sätter fokus på de handlingar som utförs av IT-systemet och tjänsteleverantören/kunden i samband med att eTjänsten tillhandahålls 3. Sätter fokus på IT-systemet och de förutsättningar de skapar för handlingar 1. Utför handlingar 3. Som förutsättning för handling 2. I handling Delkurs 1 Design av IT-system

Sammanfattning Fokus på olika perspektiv på IT-system Delkurs 1 Design av IT-system