WWW.MINTC.FI 10.06.2008 1 NVF – VIA NORDICA 2008 Session 4: Samhällsekonomi – vad är alternativet Beslutsfattarens syn på det samhällsekonomiska beslutsunderlaget.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad säger utvärderingar av tidigare programperioder
Advertisements

Mål Utmaningar Strategier Rekommendationer HELHETSSYN.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Test Center – en högre nivå
Energiledningssystem
Användarupplevelsen och nyttan med e-legitimationen
Esitelmän pitäjän nimi Helsingfors stads strategiprogram 2009–2012.
Visionen för PTS Conny Axelsson Fastighetschef Landstinget Kronoberg.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Målkonflikter och ekonomiska styrmedel
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Aktuella frågor på EU-nivå
Utmaningsdriven innovation
Handlingsprogram för hållbara transporter Handlingsprogram för hållbara transporter är ett program för tillväxt och utveckling i.
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Effektivitet. Vad är effektivitet? En kundorienterad, effektiv och högklassig verksamhet förbättrar arbetsmotivationen bland de anställda och inverkar.
En plattform för samhällsekonomisk analys
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
Det nationella digitala biblioteket
Inriktningsplanering för
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
Gränsöverskridande samarbete och mervärde i nordiska regioner Regional utvecklingsstrategi (RUS) Region Västerbotten 26 oktober 2012 Lisa Hörnström – Lise.
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Stålindustrin i Bergslagen Samarbetsformer och Partnerskap Gemensam syn.
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
MOBILITY MANAGEMENT INTRODUKTION MOBILITY MANAGEMENT & TRAVEL AWARENESS (RESEMEDVETENHET) INTRODUKTION.
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Mål och vision BRANSCHEN ● Vision ● Idé ● Strategiska områden ● Framgångsfaktorer.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
 Vad innebär jämställdhet?  Jämställdhet i regionala systemanalyser  Jämställdhet i åtgärdsplaneringen Jämställdhet och investeringsplaneringen.
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Innovationsupphandling - ett verktyg för problemlösning
1 Strategier för minskad klimatpåverkan - framtidsbilder för markanvändning på landsbygden Rebecka Milestad, Åsa Svenfelt & Kalle Dreborg.
Patientens syn på öppenhet i kvalitetsregister Pelle Johansson Hjärt- och Lungsjukas Riksförbund.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Eneffektiv användning En effektiv användning av resurser.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
#hyväätyötäSuomi. Finlands ekonomi har stagnerat.
Minskat transportbehov Hämta barnen! Träna! Handla mat Till jobbet.
2 Trygga säkerheten 1.TRYGGA SÄKERHETEN Åtgärder för att uppnå målsättningen: Genom att sköta brådskande utryckningar och säkerställa viktiga funktioner.
Styrelsen för Blekinge Tekniska Högskola har beslutat att från och med september 2008 vara klimatneutral. Här följer frågor och svar om BTH och klimatneutralitet.
Trafikslagsöver- gripande plan för Utveckling av samhällsekonomiska metoder och verktyg.
Nordland och EU, ny programperiod, nya möjligheter LTU De nya programmen , vad är nytt?
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Huvudsyften med strategisk plan  Tydligare styrning av Vägverkets verksamhet bland annat genom att planen reducerar, renodlar och samordnar.
Esa Halme landskapsdirektör
Tillsammans för en smartare välfärd
Klimatneutrala samhällsbetalda resor 2020
Varför krävs reglering av den verksamhet som bedrivs av försäkringsföretag? Introduktion 2016.
De finlandssvenska förbundens roll i medborgarsamhället

Nordic Rail Lena Erixon Näringslivets transporter 7 oktober, 2015
Svenskt Näringsliv om elnätsreglering
ArtDatabanken Till styrmodell .
Energi- effektivisering Järnväg Laila Einarsson
Välkommen till arkitektkopia En värld av trycksaker.
Vi har alla ett ansvar för miljön
Regionalfonden Östra Mellansverige
Presentationens avskrift:

NVF – VIA NORDICA 2008 Session 4: Samhällsekonomi – vad är alternativet Beslutsfattarens syn på det samhällsekonomiska beslutsunderlaget Eeva Linkama

Beslutsunderlaget är ett viktigt verktyg  Beslutsunderlaget ska klart anknytas till samhälls- och trafikpolitiska målsättningar och utmaningar  Beslutsfattare ska veta hur deras beslut påverkar transportsystemet och övriga samhällssektorer  Fördelning av effekter är viktig  ”vinnare” och ”förlorare”…  …. enligt kön, inkomstgrupp, geografi…  vad består nyttorna/kostnaderna av i kalkylen?  Kvalitetskrav för beslutsunderlaget  monetära/icke monetära effekter  mångsidigt, objektivt, genomskinligt, lätt och förstå

Finska trafikpolitikens centrala mål  Medborgarnas goda vardag  smidiga, trygga dagliga resor  Näringslivets konkurrenskraft  fungerande, kostnadseffektiv logistik och transporter  Regionernas livskraft  Minska vägtrafikens CO2-utsläpp  Förbättra trafiksäkerheten

Fyrstegsprincipen: maximal nytta för resurserna? Effektivisera användningen av trafiknätet Små förbättringsåtgärder Stora investeringar Påverka markanvändningen/ trafikbehovet samt valet av färd- och transportsätt Åtgärder Målet är att säkerställa den överenskomna servicenivån på lång sikt. Lösningen består av en utvecklingsstrategi som kombinerar olika åtgärder.

Transportsystemets utvecklingsåtgärder, t.ex Trafikleder Utveckla nationellt viktiga nätverk Utveckla övriga trafikleder Samlade s.k. temaåtgärder för trafikleder Stadsregionernas transportsystem Trafiktjänster Utveckla kollektivtrafiken och -tjänster Utveckla trafikstyrning och informationstjänster Samlade s.k. temaåtgärder för trafiktjänster FoU och kunskapsbildning Forskning och utveckling Kunskapsbildning inom transportsektorn Utveckla datanätverk för trafiktjänster Utveckla verktyg för styrning av transportefterfrågan Utveckla samhällsstrukturen, förbättra kvaliteten av kollektivtrafik, bättre förutsättningar för gång- och cykeltrafik, trängselavgifter… Förutsättningar för framtiden

Nya frågor - krav på bättre beslutsunderlag för Strategiska beslut  samhällsffekter av strategiska riktlinjer och långsiktiga utvecklingsprogram Systemeffekter  hur ska olika typ av utvecklingsåtgärder kombineras för att säkerställa en överenskommen servicenivå och kvalitet över hela transportsystemet på kort och lång sikt Effektivare resursanvändning  hur ska resurserna allokeras för att samhället får ”maximum nytta för pengarna” Riskhantering  med hurdan utvecklingsstrategi kan man säkerställa transportsystemets överenskommen servicenivå och kvalitet och samtidigt minimera risken för felinvesteringar på lång sikt