NVF – VIA NORDICA 2008 Session 4: Samhällsekonomi – vad är alternativet Beslutsfattarens syn på det samhällsekonomiska beslutsunderlaget Eeva Linkama
Beslutsunderlaget är ett viktigt verktyg Beslutsunderlaget ska klart anknytas till samhälls- och trafikpolitiska målsättningar och utmaningar Beslutsfattare ska veta hur deras beslut påverkar transportsystemet och övriga samhällssektorer Fördelning av effekter är viktig ”vinnare” och ”förlorare”… …. enligt kön, inkomstgrupp, geografi… vad består nyttorna/kostnaderna av i kalkylen? Kvalitetskrav för beslutsunderlaget monetära/icke monetära effekter mångsidigt, objektivt, genomskinligt, lätt och förstå
Finska trafikpolitikens centrala mål Medborgarnas goda vardag smidiga, trygga dagliga resor Näringslivets konkurrenskraft fungerande, kostnadseffektiv logistik och transporter Regionernas livskraft Minska vägtrafikens CO2-utsläpp Förbättra trafiksäkerheten
Fyrstegsprincipen: maximal nytta för resurserna? Effektivisera användningen av trafiknätet Små förbättringsåtgärder Stora investeringar Påverka markanvändningen/ trafikbehovet samt valet av färd- och transportsätt Åtgärder Målet är att säkerställa den överenskomna servicenivån på lång sikt. Lösningen består av en utvecklingsstrategi som kombinerar olika åtgärder.
Transportsystemets utvecklingsåtgärder, t.ex Trafikleder Utveckla nationellt viktiga nätverk Utveckla övriga trafikleder Samlade s.k. temaåtgärder för trafikleder Stadsregionernas transportsystem Trafiktjänster Utveckla kollektivtrafiken och -tjänster Utveckla trafikstyrning och informationstjänster Samlade s.k. temaåtgärder för trafiktjänster FoU och kunskapsbildning Forskning och utveckling Kunskapsbildning inom transportsektorn Utveckla datanätverk för trafiktjänster Utveckla verktyg för styrning av transportefterfrågan Utveckla samhällsstrukturen, förbättra kvaliteten av kollektivtrafik, bättre förutsättningar för gång- och cykeltrafik, trängselavgifter… Förutsättningar för framtiden
Nya frågor - krav på bättre beslutsunderlag för Strategiska beslut samhällsffekter av strategiska riktlinjer och långsiktiga utvecklingsprogram Systemeffekter hur ska olika typ av utvecklingsåtgärder kombineras för att säkerställa en överenskommen servicenivå och kvalitet över hela transportsystemet på kort och lång sikt Effektivare resursanvändning hur ska resurserna allokeras för att samhället får ”maximum nytta för pengarna” Riskhantering med hurdan utvecklingsstrategi kan man säkerställa transportsystemets överenskommen servicenivå och kvalitet och samtidigt minimera risken för felinvesteringar på lång sikt