Rexnet
Bakgrund och historik Snabbfakta 17.000 timmar pedagogik Den tid som pedagoger bidragit med i utvecklingsarbetet i Rexnet uppgår till ca 17.000 timmar under åren 2000-2002. Detta för att säkerställa en funktionell plattform som är anpassad till verksamheten. 3.000 timmar i ideellt arbete av privata företag Privata företag har bidragit med ca 3.000 timmar i ideellt arbete under åren. 7,5 miljoner kronor i eget kapital Eget insatt kapital i form av kontanta medel i utvecklingen under åren uppgår till ca 7,5 miljoner kronor.
1996-2002 Bakgrund och historik Etapp I startade år 1996 efter initiativ från Sandvikens kommun, och sedan år 1997 har Kommunförbundet Gävleborg fungerat som huvudman för projektet. Etapp II fortsatte år 2000-2002 i form av ett projekt inom EU-mål 2 med Kommunförbundet Gävleborg som projektägare. I etapp II har Gävleborgskommunerna Sandviken, Hofors, Ockelbo, Bollnäs, Ovanåker, Söderhamn, Hudiksvall och Nordanstig liksom Länsstyrelsen Gävleborg, Kommunförbundet Gävleborg samt privata samverkanspartners ingått som medfinansiär i tid och pengar. Uppsala kommun har anslutit till projektet genom ett ”hängavtal” och finansierat sin medverkan med egna medel.
Bakgrund och historik Våren 2001 Hösten 2001 Våren 2002 Våren 2001 lanseras rexnet.nu i version 1.0. Samtidigt startas ett upphandlingsarbete inför nästa utvecklingsfas. För att uppnå högsta möjliga tillgänglighet driftsätts Rexnet i september 2001 i dess befintliga miljö hos Qbranch AB, som innebär driftsupport 365/24. Hösten 2001 I december 2001 tecknas avtal med Qbranch AB för utvecklingen av Rexnet 2.0. Våren 2002 Januari 2002 påbörjas utvecklingsarbetet av Rexnet 2.0
Nutid Rexnet idag Tieto Enator äger och driver utvecklingen vidare av Rexnet. Ett FoU-institut ”för samverkan mellan lärande, pedagogisk verksamhet och digitala system” bildas. FoU-institutet skall arbeta med att knyta forskarkontakter samt kompletterande finansiering. Även stipendier och utvecklingsstöd till skolor och pedagoger kan komma att ingå i verksamheten. Instituet skall även arbeta i form av laborativa miljöer för ”deltagande design”.