OM professioner (exempelvis följeforskare)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Rundtur i Digitala Fornvännen
Advertisements

1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
Allt forsknings-, utvecklings- och kvalitetssäkringsarbete syftar till att förbättra vårt samhälle. Det är viktigt att kommunicera och göra resultat tillgängliga.
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
Statskunskap Ämnespresentation för nya studerande Catharina Groop
Open access Lisbeth Söderqvist Avdelningen för forskningspolitisk analys.
Tillgång till den bästa forskningsinfrastrukturen Vi har forskningsinfrastruktur av högsta klass och är internationellt ledande inom ett par områden som.
Umeå universitet Umeå universitet satsar på kreativa miljöer för studier och arbete. Här finns attraktiva utbildningar, världsledande forskning och utmärkta.
Luleå tekniska universitet Rektor vid LTU Johan Sterte Utbildningssamverkan
Forskning och praktik IRL Exemplet Bibliotekshögskolan och Kultur i Väst Biblioteksdagarna Visby 12 maj 2011.
Publiceringsstrategier Helena Juhlin, UB Institutionen för kulturvetenskaper Bild från GU- journalen nr
källkritik, referenser, akademisk hederlighet
Aina Svensson, Ultunabiblioteket, Elektronisk publicering och Open Access Nya alternativ för vetenskaplig kommunikation.
Aina Svensson, Ultunabiblioteket Elektronisk publicering vid SLU Open Access och nya alternativ för vetenskaplig kommunikation Biblioteksnämnden
Myndighetsbibliotek i Sverige Förutsättningar, problem, utmaningar
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Utarbetat med stöd av KB:s utvecklingsprogram OpenAccess.se
Open Access. bakgrund olika typer av OA hur mycket publiceras OA på MDH idag, och hur stor "OA-potential" finns det? vad gör vi på MDH:s bibliotek idag?
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
Kunskapskrav och matriser
Ja jag tycker väl att alla utbildningar ska vara förankrade i en vetenskaplig grund, annars kan man väl lika gärna läsa en brevkurs inom ämnet, vi är ändå.
Rebecka Lettevall Prorektor, Södertörns högskola
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Vision och organisation Högskolebiblioteket MDH Lisa Petersen Presentation för Biblioteksrådet
Visionsarbete Högskolebiblioteket MDH
Hur blir man klok på universitetet?
Konferens och evenemang KTH / Universitetsförvaltningen / Avdelningen för kommunikation och internationella relationer.
Åsa Fex Svenningsen Institutionen för Neurovetenskap.
Samhällsentreprenörskap/ socialt entreprenörskap på Malmö högskola Stadshuset Malmö 26 februari Fredrik Björk, Urbana Studier.
ECE-skolans utvecklingsplan några nedslag med fokus på KTHB Avdelningsmöte KTHB 24 september 2013.
Benkt Wiklund Enheten för näringsliv och samhälle.
Forum för genusvetenskap
En guide för arbeten i SO
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Enheten för digital publicering Elektronisk publicering av examensarbeten / uppsatser vid Uppsala universitet Publicering genom DiVA - Vad är.
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Sahlgrenska akademin Göteborgs universitet. Ledande i hälsovetenskap Sahlgrenska akademins vision.
Forskningsetik CODEX - samlingen av regler och riktlinjer för forskning
Medicinska fakulteten Grundad 1666 – fakultet inom Lunds universitet Ca studenter Ca 950 forskarstuderande Ca anställda Ca 200 professorer.
KUNSKAPSÖVERSIKT = en sammanställning av vetenskaplig och/eller erfarenhetsbaserad kunskap inom ett område.
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
Företagsekonomiska institutionen.
Inkludering Lizbeth Engström Phd, universitetslektor Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.
INTRO WORKSHOP 19 AUG 2016 TAPIO SALONEN. UTFORMNING AV PROCESS KRING FOKUSOMRÅDEN Dagens workshop – viktig startpunkt Identifiera både ”vad”- och ”hur”-frågor;
Utveckling av masterutbildning i eHälsa
Informationssökning Carina Ekengren Pedagogiska biblioteket
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Science shops – metod för gemensamt kunskapande mellan akademin och det civila samhället Vi presenterar oss.
Ingela Wadbring.
Akademiska värden - inledning till samtal
Verksamhetsplan FSV 2016.
Svenska som andraspråk 3
Företagsekonomiska institutionen
TFYY51 Informationssökning
Självständigt arbete 1 för gymnasielärare
Informationssökning SPP500
Sociologi Introduktion.
Göteborgs universitet Året 2016
Vad slags forskare och forskning skapas med bibliometri som grund för utvärdering och resursfördelning? Lena Lindgren & Björn Rombach Att beskriva och.
Geografi / samhällskunskap
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle (NVS)
Fortbildningscentralens verksamhetsidé
Uppsala universitet i siffror
Hur kan primärvårdsforskningen bli mer framgångsrik
GÖTEBORGS UNIVERSITET
MATS RUNDKVIST SKL VÄLFÄRDSTEKNIK.
VAD ÄR CAMPUS VÄSTERVIK?
Presentationens avskrift:

OM professioner (exempelvis följeforskare)     OLIKA FORSKNING - olika syften - några exempel:  Tillämpad forskning - grundforskning B & I - forskning för att utveckla ämnet  Professionsforskning     OM professioner (exempelvis följeforskare)                              MED  "              (forskare och praktiker i forskningsprojekt) FÖR  "              (utifrån bestämda syften)  Uppdragsforskning - legitimera, utveckla, utvärdera aspekter av professioner  Aktionsforskning - för att flytta fram exempelvis professioners position verksamhet   Konflikt- och kontroversforskning

Biblioteks- och informationsvetenskap definition ”…ämnet tar sin utgångspunkt i problem kring förmedling av information eller kultur som är lagrad i någon form av dokument. Inom ämnet studeras den process, som beroende på syfte och innehåll kan benämnas informationsförsörjning eller kulturförmedling samt bibliotek och andra institutioner med en likartad funktion som medverkar i denna process. Ämnet har anknytningar till en rad andra discipliner inom såväl samhällsvetenskap, humaniora som teknik.”

Forskningsområden B & I Verktyg och teknik: Digitala bibliotek, digitala tjänster, digitalisering, bibliometri Informationspraktiker Informationssökning and lärande, information literacy Collaboration och informationsdelande (sharing) Samhälle / Institutioner Bibliotek i samhället Kultur - och informationspolitik Social media Barn och bibliotek, webbometri, work tasks och informationsetik

Några fakta om forskningen 8 professorer 5 docenter 13 lektorer 25 adjunkter (totalt 70 anställda) 18 doktorander 26 disputationer har genomförts 2 postdok

ORSAKER till "GLAPP" FORSKNING - PRAKTIK  (Haddow, G & Klobas, J E 2004) - bibliotekarier hinner inte ta del av forskning och har ett bristande intresse - forskningsresultat saknas alt de uppfattas ej som relevanta - bibliotekarier saknar forskarkompetens och publicerar sig sällan - kulturella skillnader mellan forskare – praktiker - bristande kommunikation mellan forskare och bibliotekarier - olika yrkesgrupper saknar tradition att sätta sig in i varandras områden - olika yrkesgrupper har olika terminologi, diskurser ("översättning" behövs) - motiv för att aktivt ta till sig forskning saknas

ORSAKER till "GLAPP" FORSKNING - PRAKTIK arbete med universitetens/högskolornas "tredje uppgift" värderas och uppmuntras inte i tillräcklig hög grad. kontakter och publicering inom forskarvärlden premieras till nackdel för motsvarande riktat mot praktikfältet, t ex publicering i högt rankade internationella vetenskapliga tidskrifter kontra branschtidskrifter att skapa legitimitet och en plats i forskarsamhället tar tid och uppmärksamhet för ett ungt akademiskt ämne önskan om viss distans till praktikfältet hos forskarna. - bristande förståelse hos forskare för praktikens behov och intressen  

FORSKARE och PRAKTIKER möts Några exempel på hur: konferenser, seminarier, workshop, forskning och fika tidskriftsklubbar (läsa och diskutera vetenskapliga artiklar, uppsatser eller böcker) för att kunna använda i verksamheten kurser för att utvecklas till forskande praktiker (exempel regionkurs i biblioteksutveckling) öppna föreläsningar (alt nerladdningsbara), seminarier i akademin gemensamma forskningsprojekt arbetsutbyte: forskare ut i praktiken, profession in i akademin (utöver gästlärare) professionsdoktorander ( Exempel KB)  

DISKUSSIONSFRÅGOR: 1. Betydelse av att avsätta arbetstid för att kunna ta del av forskning/ aktivt omvärldsbevakning 2. Betydelse av att hitta nya arbetsformer/struktur för att kunna ta del av forskning 3. Hur kan forskningsresultat användas i verksamheten? 4. Vad betyder forskningsprojekt, fler professionsdoktorander etc för biblioteksfältet?