Uppföljning av återbesök inom planerad specialiserad vård modell för registrering, uppföljning och redovisning till den nationella väntetidsdatabasen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Överenskommelse om psykisk ohälsa 2013
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Psykisk ohälsa – överenskommelse 2014 mellan staten och SKL
Socialdepartementet Vårdkvalitet ur ett patientperspektiv SSN 23 november 2010.
Patientens väg genom vården
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre
Missbruksutredningens förslag
Tillsammans för världens säkraste vård
Delaktighet inom hälso- och sjukvården 1 Juni 2014 BjH.
Befolkningens syn på vården Vårdbarometern är en undersökning av den vuxna befolkningens attityder till, kunskaper om och förväntningar på svensk hälso-
Framtidens bästa primärvård
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
Bättre liv för sjuka äldre
Samordning för Psykisk (o)hälsa
Medicinsk stab Patientsäkerhet
Överenskommelse 2013 Psykisk ohälsa
Patientmaktsutredningen
Kortare ledtider i cancervården – en nationell satsning
RCC Uppsala Örebro regional workshop, 6 nov 2014 Projekt ”Nationell uppföljning av standardiserade vårdförlopp inom cancervården, fas 1” - att undersöka.
Tillsammans för världens säkraste vård
Behovet av nationell satsning på IT-stöd Barns behov i centrum (BBIC)
Vision, mål och uppdrag Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
RAKEL Regional Arbetsgrupp för Klassifikationer och ErsättningsmodelLer den 18 september 2014.
Miljönyckeltal för landsting och regioner Nämil 5 nov 2013 Anna Bostedt, Landstinget Västernorrland Sara Eriksson, Västra Götalandsregionen.
SAMBA Metodologiskt utveckling IT i vården terminologi
Kvalitetsarbete med internetbehandling i reguljär vård Viktor Kaldo, leg psykolog, Docent Utvecklingsansvarig Psykiatri Sydväst.
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Tillgänglighet sommaren 2011 Vårdgarantin Lagstadgade tidsgränserna 0,7,90,90 dagar Kömiljarden kronor fördelas minst 70 procent av patienterna.
Det ständiga förbättringsarbete
Barn i Riskmiljö Nätverk Närvård CFL Söderhamn 22 februari 2013 Karin Gisselman Processledare Kunskap till praktik.
Nationella riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Kortare ledtider i cancervården – en nationell satsning
Barn och ungas rättigheter BRÅ
BARNS BÄSTA -klart att vi alla vill barnens bästa eller?
Rehabiliteringsgaranti riktlinjer 2013
Produktionsplanering en viktig
Samverkan barn- och unga Syfte nå en effektiv samverkan i frågor som berör samtliga parter Generellt uppdrag Samverkansgruppen ska stimulera, bevaka och.
Södra Regionvårdsnämnden
Landstingets ledningskontor Väntetider i vården – mars 2015 Primärvård, specialiserad vård Vård inom 60 dagar Vårdgaranti.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Inspirationsdag Hälsofrämjande primärvård, Lund 15/ Vårdcentralen Drottninghög - en del av Primärvården Skåne.
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Bakgrund ”En nationell cancerstrategi för framtiden” SOU 2009:11 Viktiga förbättringsområden- psykosocialt stöd och rehabilitering Sex regionala cancercentrum,
Samordnad utveckling för god och nära vård
Diabetes Sammanfattning Förbättrade värden av HbA1c Syfte/Mål Metod
Förbättringsområde: Förbättrade förutsättningar för goda levnadsvanor
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Förbättringsarbete- tillgänglighet på Hälsans vårdcentral 1 år 2016
stöd för uppföljning och förbättring
Andel patienter med icke småcellig lungcancer
Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen
Avdelningen för vård och omsorg
Ny Remissrutin till BUP
Tillgänglig primärvård
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Varför en satsning på psykisk hälsa?
Överenskommelse Missbruks- och beroendevård - Bakgrund
Regelverk, nyheter m.m. Anders Ekbom Professor Karolinska Institutet
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Uppdrag Ta fram länsgemensam rutin för avvikelsehantering
Utvidgad uppföljning i Primärvården Förstärkt vårdgaranti
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Ny Nära Vård Södra Dalarna
Samordnad utveckling för god och nära vård
Överenskommelse inom området psykisk hälsa 2019
Presentationens avskrift:

Uppföljning av återbesök inom planerad specialiserad vård modell för registrering, uppföljning och redovisning till den nationella väntetidsdatabasen

Vilka är vi? Harald Grönqvist Samordnare tillgänglighet +46 8-452 77 97 Harald.gronqvist@skl.se Martin Midböe Projektledare +46 70-770 05 81 Martin.midboe@skl.se

Återbesök, ett led i helheten Kunskap om och möjligheter att upptäcka eventuella avvikelser i tid till patienternas återbesök/kontroller är en viktig del i arbetet för att skapa en god och säker vård. Det är även viktig information i strävandet efter en effektiv verksamhetsplanering.

Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) SKLs uppdrag är bl.a. att mäta: Måluppfyllelse av vårdgarantin Särskilda satsningar: Kömiljardsöverenskommelse Barn och unga med psykisk ohälsa

Vårdgarantin Den nationella vårdgarantins tidsgränser 0–7–90–90 dagar innebär: 0 - Kontakt med primärvården samma dag
Samma dag som man söker hjälp för ett hälsoproblem ska man få kontakt med primärvården, till exempel vårdcentralen eller sjukvårdsrådgivningen. Det kan ske via telefon eller genom besök. 7- Läkarbesök i primärvården inom sju dagar
Bedömer vårdpersonal att man behöver träffa en läkare ska man få en tid till detta inom högst sju dagar, till exempel på vårdcentralen. 90 - Besök inom den planerade specialiserade vården inom 90 dagar
Om man får en remiss till den planerade specialiserade vården ska man få en tid för besök inom 90 dagar. Det gäller även om man sökt vård utan remiss. 90 - Behandling/operation påbörjad inom 90 dagar
Efter beslut om behandling, till exempel en operation, ska man få en tid till detta inom 90 dagar.

Alla siffror pekar åt rätt håll Tillgängligheten har ökat Trenden är positiv Samtliga landsting/regioner har förbättrat sin tillgänglighet Patienter och befolkning rapporterar upplevd förbättring i Nationell Patientenkät och Vårdbarometern 9av10 patienter får sitt besök i tid 8av10 får sin operation/ åtgärd i tid Det finns ett gemensamt mål i att öka tillgängligheten i vården så att patienten får vård i tid. Ett verktyg för att nå målet är Kömiljarden, som lanserades 2008. Gjorda mätningar sedan Kömiljarden infördes är genomgående positiva. Det finns en genomsyn av väntelistor och planeringslistor.   Det pågår ett löpande förbättringsarbete som har fokus på system och processer.

Undanträngning?

Led i helheten Ur sammanfattningen Flera landsting/regioner prövar idag att följa fler delar av patientens väg genom vården En väg som inte alltid självklart eller enkelt kan mätas från primärvårdsbesöket till utförd behandling/operation De fyra delarna i den nuvarande vårdgarantin 0 -7-90-90 dagar kan inte ses som en linjär och sammanhängande helhet Den omfattar en rad vägar, och ibland omvägar, som först måste identifieras och definieras Ladda ner rapporten

Led i helheten

Ur Kömiljardsöverenskommelsen 2013

Projekt ”Uppföljning av återbesök inom planerad specialiserad vård” modell för registrering, uppföljning och redovisning till den nationella väntetidsdatabasen

Syfte och mål Det övergripande målet är att återbesök inom planerad specialiserad vård ska kunna mätas på nationell nivå Uppdraget ska leda till att det vid projektets slut finns en kvalitetssäkrad/verifierad nationell modell för uppföljning av återbesök inom planerad specialiserad vård

Tidplan Projektet avslutades 2013-08-22

Projektets delar Nuläge Hur ser återbesöksprocessen ut? Mäts återbesök? I så fall hur? Börläge Beskriva återbesöksprocessen samt möjlig uppföljning Teoretisk kvalitetssäkring Kvalitetssäkring tillsammans med representanter från samtliga landsting/regioner och expertgrupp Praktisk kvalitetssäkring Kvalitetssäkring tillsammans med sju landsting/regioner Pilotdeltagare: Norrbotten Gävleborg Gotland Kronoberg Halland Blekinge Skåne

Modell för uppföljning av återbesök För fullständig modellbeskrivning se dokument: Modell för uppföljning av återbesök inom planerad specialiserad vård nov-dec 2013_1.1

Modellen inkluderar två mätpunkter, 1. Medicinskt måldatum 2 Modellen inkluderar två mätpunkter, 1. Medicinskt måldatum 2. Tid för genomfört återbesök

Rapportering och regelverk Rapporteringen omfattar alla återbesök oberoende om det följer på förstabesök, inläggning eller en operation Återbesöken ska rapporteras i enlighet med det vårdutbud som idag gäller för förstabesök Vårdutbud: Psykiatri Allmän psykiatri Barn- och ungdomspsykiatri Medicin Allergisjukvård Allmän internmedicin Barn- och ungdomsmedicin Endokrinologi Mag- och tarmsjukvård Hematologi Hudsjukvård Hjärtsjukvård Lungsjukvård Neurologi Njurmedicin Cancersjukvård Reumatisk sjukvård Specialiserad smärtmottagning Kirurgi Allmän kirurgi Kvinnosjukvård Handkirurgi Kärlkirurgi Neurokirurgi Ortopedi Plastikkirurgi Urologi Ögonsjukvård Öron-näsa-halssjukvård

Bilden beskriver mätpunkter för uppföljning av planerade återbesök Bilden beskriver mätpunkter för uppföljning av planerade återbesök. Uppföljning kan ske som ”totaler” eller i ”tidsintervall” som beskriver återstående tid till utsatt medicinskt måldatum inklusive eventuella toleransgränser samt hur länge man överskridit medicinskt måldatum inklusive eventuella toleransgränser.

Uppföljning av planerade återbesök Redovisningen sker i form av: Antal planerade återbesök med återstående tid kvar till utsatt medicinskt måldatum inklusive eventuell toleransgräns Antal väntande som har överskridit medicinskt måldatum inklusive eventuell toleransgräns Avstämningstillfälle sista dagen i varje månad

Bilden beskriver mätpunkter för uppföljning av genomförda återbesök Bilden beskriver mätpunkter för uppföljning av genomförda återbesök. Uppföljning kan ske som ”totaler” eller i ”tidsintervall” som beskriver den överskridna tiden i dagar mellan medicinskt måldatum inklusive eventuella toleransgränser och genomfört återbesök.

Uppföljning av genomförda återbesök Redovisningen sker i form av: Antal genomförda återbesök inom medicinskt måldatum inklusive eventuell toleransgräns Antal genomförda återbesök som har överskridit medicinskt måldatum inklusive eventuell toleransgräns Mätperiod kalendermånad

Återbesök definition Återbesök = öppenvårdsbesök som har medicinskt samband med tidigare besök eller vårdtillfälle inom samma medicinska verksamhetsområde (klinik/basenhet/ motsvarande), vårdcentral eller motsvarande Källa: Socialstyrelsens termbank

Medicinskt måldatum Medicinskt måldatum = tidpunkt i en vårdprocess då beslutade hälso- och sjukvårdsåtgärder bör inledas Källa: Socialstyrelsens termbank

2014 Projektarbetet har väckt flera relevanta frågor t. ex: Uppföljning av återbesök inom flera yrkeskategorier Uppföljning av återbesök inom primärvård Uppföljning uppdelad på besöks-/patientkategorier Under 2014 föreslås att projektet går in i en andras fas som utreder en fördjupad detaljeringsgrad och användning av uppföljningen