Viktiga ord Tes Argument Motargument/ replik Huvudåsikt Ämnet/rubriken

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Advertisements

Innehåll Argumenterande tal Högtidstal Att skriva talet
Högtidstal Retorik.
KONSTEN ATT ÖVERTYGA SIN PUBLIK
Debattartiklar.
Retorik och argumentation
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att tala för att övertyga
Insändare Struktur och respons.
Att hålla en presentation
Hur är ett argumenterande tal uppbyggt?
Reportagets delar Rubrik Underrubrik Ingress Brödtext Mellanrubrik
Ett arbetsområde om poesi
Hur är ett argumenterande tal uppbyggt?
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Föredragsteknik.
Retorik – vältalighet Retorik handlar om att övertyga
Retorik för politiker Om konsten att fånga väljarens intresse Seminarium med: Jonas Vikman Moderator: Marie Litholm.
Att övertyga ! Disposition och mall.
Hur man skriver en argumenterande text.
Debattera.
Retorik – introduktion Argumentation – repetition(?)
Argumenterande text Ett argument liknar skottet från ett armborst – det är lika verksamt vare sig det är en dvärg eller jätte som skjuter (Francis Bacon)
Bygg ett argumenterande tal
Så bygger du ett argumenterande tal
Välj sanserif för dina bilder
Projektledarträff den 29 mars 2011
Argumenterande text.
Hur gör man en debattartikel?
Den retoriska arbetsprocessen
Retorik – Läran om konsten att övertyga
Att skriva en debattartikel
En guide för arbeten i SO
Sagoanalys 1. Läs din saga.
Att argumentera.
Att skriva dikter.
Retorikens grunder.
Den retoriska arbetsprocessen Från tanke till tal
VAD KÄNNETECKNAR EN INSÄNDARE?
Debattartikel.
Den retoriska arbetsprocessen
Retorik och retoriska knep
Retoriska arbetsprocessen
Den viktiga konsten att tala
Retorik och retoriska knep
Retorik - vad är det?.
Argumenterande tal.
Att skriva en insändare
Inledningen Vinna lyssnarens välvilja ”Jag är ingen talare”
Olika texter du behöver känna till
Så bygger du ett argumenterande tal
Så bygger du ett argumenterande tal
RETORIK KONSTEN ATT ÖVERTYGA SIN PUBLIK. REDAN DE GAMLA GREKERNA... Konsten att tala till publik utvecklades redan under antiken, ca 400 f.Kr. Den grekiska.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Informerande tal Syftet med ett.
Argumenterande text Ett argument liknar skottet från ett armborst – det är lika verksamt vare sig det är en dvärg eller jätte som skjuter (Francis Bacon)
Genrer Krönika 1 Carmen Winding, Bäckaskolan 7-10 sär, Gnosjö –
Retorik Vad är retorik? ”Konsten att tala”. Retorik Vad är retorik?  ”konsten att tala”  Konsten att få andra att lyssna på det man säger (inte bara.
RETORIK Att förbereda ett tal. Intellectio – analys av talsituationen SYFTE: Varför ska du tala och hur vill du att lyssnarna ska reagera? ÄMNE: Vad ska.
Krönika Vad? Hur? Varför?.
Muntlig presentation Svenska 1.
Om konsten att övertyga (i tal och skrift...)
Retorik.
Resonerande text Använd din elevbok!
Produktpresentation den 12 maj 2018 Språkcentret/EK.
Novellanalys.
Genomgång - påminnelse Eget arbete
Retorik.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Krönika v.35-v.36 Du lär dig formen för en krönika
Presentationens avskrift:

Viktiga ord Tes Argument Motargument/ replik Huvudåsikt Ämnet/rubriken En kort mening som uttrycket det man vill säga Argument Stöd för åsikten Bör vara grundade på fakta Motargument/ replik Svar på motståndarens argument Orsaker till varför ett argument inte håller

Hur gör man för att tala väl? Inventio = hitta på, uppfinna Dispositio = ordna, strukturera Elocutio = formulera dig Memoria = lär dig utantill Actio = träna på att framföra

Inventio Leta material och fakta Personlig vinkel Vad vet du och publiken redan? Skriv ner för- och motargument Personlig vinkel Var beredd att förklara Skapa bilder så publiken känner igen sig

Dispositio Less is more Inledning viktigt Kort bakgrund Budskapet Skapa bilder med informationen du har istället för att läsa upp mycket fakta Inledning viktigt Väcker intresse Kort bakgrund Varför är det här viktigt att prata om? Budskapet Tesen Argumenten Tre argument är lagom, sätt ditt svagaste i mitten Avslutningen Slutkläm viktigt

Elocutio Var tydlig! Retoriska figurer Anafor Retoriska frågor Börja flera meningar på samma sätt eller samma bokstav. Ex: I have a dream Retoriska frågor Liknelser och metaforer – bildspråk Pauser

Memoria Öva med anteckningar och stödord Målet är att kunna utantill

Actio Läs högt Tänk på rytm, pauser och inlevelse Kroppspråk Gester Debatt åk 9 2012 Actio Läs högt Tänk på rytm, pauser och inlevelse Kroppspråk Gester Rösthantering Status: Rak rygg, huvudet stilla Stå stadigt, lite bredbent Ha ögonkontakt

Talets delar: Inledning Väcka intresse Skapa förtroende Berätta vad ni ska prata om Fråga, citat, kort historia, visa bild eler föremål

Talets delar: Huvudtext Enkelt språk Tydlig och konkret Sätt det svagaste argumentet i mitten Vårda språket! Bind ihop med fraser som ”för det första, för det andra, till sist”

Talets delar: avslutning Sammanfatta argumenten Upprepa det viktigaste Säg att det är en avslutning Tala om varför er tes är viktig Återkoppla till inledningen

Modell för debatt i tremannalag PRO-laget Är FÖR tesen Inleder debatten KONTRA-laget Är MOT tesen Avslutar debatten Talare 1 Ger bakgrund till debatten. Presenterar laget. 1 min. Talare 1 Ger bakgrund till debatten. Presenterar laget. 1 min. Talare 1 Utvecklar första argumentet. 1 min. REPLIK! Vem i laget tar den? Talare 1 Utvecklar första argumentet. 1 min. REPLIK! Vem i laget tar den? 1 min. Talare 2 Utvecklar det andra argumentet. REPLIK! Vem i laget tar den? 1 min. Talare 2 Utvecklar det andra argumentet. REPLIK! Vem i laget tar den? 1 min. Talare 3 Utvecklar det tredje argumentet. 1 min. REPLIK! Vem i laget tar den? 1 min. Talare 3 Utvecklar det tredje argumentet. 1 min. REPLIK! Vem i laget tar den? 1 min. Talare 3 Sammanfattar och upprepar lagets argument. Försöker vinna publiken genom att vädja till både känsla och förnuft. 3 min. Talare 3 Sammanfattar och upprepar lagets argument. Försöker vinna publiken genom att vädja till både känsla och förnuft. 3 min.