Entreprenörskap i gymnasieskolan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Malin Brändström projektledare Susann Johansson utbildare.
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Höstens vägledning i åk 9
Skola och arbetsliv i samverkan
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Den entreprenöriella skolan: från ledarskapet till det individuella programmet. Bengt Johannisson Växjö universitet/Högskolan i Jönköping Presentation.
Enterprising spirit! En profil för: Idérika Vetgiriga Kreativa Flickor och pojkar.
ENA Samverkan skola och samhälle, lokalt och regionalt
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Ett program för undervisning i teknik och fysik
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
Syfte ”FramtidsFrön inspirerar pedagoger och annan
Lite Fakta, mer Inspiration och mest workshops
DROPOUTS Det behöver inte vara så. σ Sigma Variation Stigma t-esta.
Plug In - europeisk satsning för enskilda framgångar.
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
3.3 Vägen till entreprenörskap entreprenörskapundervisning Hur kan elever stöttas till att utveckla idéer och tro på sig själva? Hur kan kunskaperna om.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Nya Vindar Inom Entreprenörskapsforskningen Karin Berglund, Fil Dr, disputerade 2007 vid Mäldardalens högskola Frederic Bill Fil Dr, disputerade 2006 vid.
KrAft för entreprenörskap i skolan
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
Vägen till entreprenörskap!
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Torsång nya skola oktober 2012 Framtidens skola.
”Man köper saker man inte behöver för pengar man inte har för att göra intryck på människor som man egentligen inte bryr sig om” ”Inte moralisera utan.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Socialt engagemang och entreprenöriellt handlande Fil.dr. Malin Gawell Illustration: Jeanette Wahl Malin Gawell, Estradföreläsning 11 december 2007.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Programförklaring, Vad är Teachers Without Frontiers? Teachers Without Frontiers är en ideell förening vars främsta syfte, uppgift och mission.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
EU-program/projektkunskap Djurö 11oktober 2010 Är vi med i EU eller inte? Nyttan av EU-projekt Varför EU-program? Olika typer av EU-program Strategiskt.
Välkommen till Braås skola
Gymnasial lärlingsutbildning »Bakgrunden till Skolverkets förslag till Gy-lärling? » Hur kan förslaget bli framgångsrikt för alla elever i gymnasieskolan.
Novus Opinion Lärare om skolan Arne Modig Viktor Wemminger.
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Bakgrund -Generationsväxling Personalbrist Över 20% går i pension -Efterfrågan på personal inom vård och omsorg med utbildning både på gymnasial.
Mörbylånga kommun Styrkort 2015
Välkommen till Instruktörsutbildning, steg 1. [Program, sammanhang] [Förväntningar]
Intro Entreprenörskap i skolan. UppdragetUtgångspunkterAktiviteter.
Globalisering.
ALLÈSKOLAN Entreprenörskap i skolan.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
ENTRIS – Entreprenörskap i skolan Skolan ska förbereda barn och unga för jobb som ännu inte existerar, för att lösa problem som vi ännu inte känner till,
Lärlingskapets nödvändighet och praktik inom högskolans entreprenörsutbildningar. Bengt Johannisson Växjö universitet/Högskolan i Jönköping Presentation.
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Entreprenöriellt lärande En odysée ! Christer Westlund.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Nordiska Ministerrådets rapport Från dröm till verklighet
Vad är studiero? Eleverna kan ägna sig åt de planerade aktiviteterna
Validering inom Lärarlyftet
DET-Uppgifter.
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Förutom yrkeskunskaper…
Presentationens avskrift:

Entreprenörskap i gymnasieskolan Presentation 10 år Lärare, samordnare, fo-centrum företagsamt lärande – poänggivande kurser, uppdragsutbildning Avhandling Vända och vrida på några centrala aspelter gudrun.svedberg@educ.umu.se

Företagsamt/entreprenöriellt lärande Förhållningssätt, processer, aktiviteter, handlingar och miljöer som stödjer och utvecklar elevernas entreprenöriella kompetenser. Står vi inför ett paradigmskifte – en del strävar tillbaka mot det som varit – andra vill ta stora steg , förändra skapa nytt Stimulerar – samtidigt som eleverna utvecklar kunskaper inpm olika områden – motsäger inte ämneskunskaper Kompetenser som utvecklas genom träning, handling i entreprenörsfrämjande miljöer De kompetenser som kännetecknar entreprenörer krävs av alla människor (personliga resurser allt viktigare)

Två fall Projektskolan P- programmet Uppdragsskolan U-programmet Endast två fall. Ej generalisera. 200 program- förutbestämt vad jag skulle undersöka. 2-vad som visat sig, djupare Ej generalisera – betydelse först när någon lyssnar eller läser och kan jämföra med sina tankar, erfarenheter Pendla mellan teoretisk nivå och exempel från min studie Ej talat om vilka program Skolan är komplex – tre fokus, illustrerar detta med tre bilder

Ett kulturellt-institutionellt fokus Bakgrunden i fokus, ser människor, suddigt. Skolan är en historiskt och politiskt reglerad institution som erbjudit kontinuitet över tid. Upprätthållit strukturer och aktiviteter som normerar och reglerar samvaron – uppfattats som stabil och välbekant. Decentralisering och mål och resultatstyrning – lokala lösningar. Stabilitet och föränderlighet när det gäller strukturer

Ett situerat fokus Både människor och bakgrund framträder tydligt. Relationen mellan människorna och situationen/kontexten.Undervisningens upplägg och arbetsformer. Gemenskaper och aktiviteter som elever och lärare både deltar i och bidrar till.

Ett interpersonellt fokus Eleverna i fokus och bakgrunden är suddig, men urskiljbar. Kommunikation, interaktion mellan eleverna – villkor som ges och former för samarbetslärande Visa hur jag analyserat detta

Entreprenörskap/företagsamhet i skolan Likställer - Företagsam den vardagliga motsvarigheten till entreprenöriell (Johannesson & Madsén, 1997) Vidgar - En dynamisk och social process, där individer, enskilt eller i samarbete, identifierar möjligheter samt omformar idéer till praktiska och målinriktade aktiviteter. Denna process kan kopplas till olika sammanhang, där det ekonomiska endast är ett av flera, och sociala och kulturella sammanhang är andra exempel (Nutek, 2006) Tudelar - En snäv definition sammankopplar entreprenörskap med ”business” och att starta företag och en bred definition handlar om att förändra skolans pedagogik mot vad som benämns entreprenöriellt lärande (OECD, 1989) Omdefinierar - Entreprenörskapets drivkrafter handlar om skapande och kreativitet (Hjorth, 2003) Tudela - Inre och yttre företagsamhet Frigöra begreppet från enbart ekonomiska associationer. Hjorth lägger över de ekonomiska konnotationer som entreprenörskap bär på till managementkulturen. En ekonomisk rationalitet har gjort att management blivit det mest rationella och lönande sättet att förhålla sig till tillvaron. Management står för effektiv förvaltning av existerande resurser. Entreprenörskap handlar om kreativa aktioner för att skapa nya eller förändra hur existerande resurser skapas. Uppbyggandet av den industriella ekonomin. Lärande som transformerande och skapande process.

Politiska initiativ på överstatlig nivå OECD- rapport 1989 (Towards an enterprising culture – a challenge for education and training). Snäv ansats - utbildning om entreprenörskap. Bred ansats – utbildning genom entreprenörskap, personlighetsutveckling. Europeiska rådet i Lissabon, 2000 (Lissabonstrategin). Entreprenörskap ses om en grundläggande färdighet, kopplad till skola och livslångt lärande Varifrån kommer detta – hur hänger det ihop? OECD – samarbetsorgan för industriländer, inga beslutsbefogenheter. utrednings- och utvecklingsorgan. EU, överenskommelser, rekommendationer, ekonomiska instrument. Top-down-initiativ. Andra exempel, förutom entre som förts fram på överstatlig nivå och fått genomslag på nationell ät livslångt lärande och hållbar utveckling.

Politiska initiativ på nationell nivå Den nya gymnasieskolan? I propositionen 1995/96:222, Vissa åtgärder för att halvera arbetslösheten till år 2000, framskrivs attitydernas avgörande roll för företagsamhet och entreprenörskap och enligt propositionen måste grunden för entreprenörskap läggas i skolan. Nuteks nationella program, Treårig satsning på entreprenörskap för ungdomar, syftar framför allt till att öka kunskapen om och intresset för entreprenörskap i utbildningssystemet. Elever ska ges möjlighet att utveckla färdigheter som kreativitet och handlingskraft. Aha, företagsamt lärande. Utbildningsradion Den nya gymnasieskolan?

Stabila och föränderliga skolstrukturer Program specialutformat program/ej kursutformning Läraren handledare/processpedagog Skoldagens indelning lektioner/arbetspass (tid?) Lokaler klassrum/arbetsplatser (möblering?) Arbetsformer projekt/uppdrag Samarbete med närsamhälle/arbetsliv mentorskap/redovisa för närsamhället Lärares/elevers ansvar obl. genomgång/förfrågan om lektion rast/paus frånvaro Verktyg för att tänka om detta – reifikation och deltagande

Gränsöverskridande utåt / inom skolan (praxisgemenskaper) Förändrade avvägningar mellan reifikation och deltagande Samarbetslärande (organiserat ömsesidigt beroende och aktivt samspel vid kooperativt, kollaborativt och komparativt lärande) Risker (trivialisering, free riders, konsensussträvan som leder till enstämmighet) Skolan bildar sin praxisgemenskap Mellan ämnen, kurser

Företagsamhet/entreprenörskap i skolan Att förändra undervisningsformer och lärprocesser Att uppmuntra elevers kreativitet och initiativ Att förändra attityder Att utveckla samarbetet mellan skola och närsamhälle/arbetsliv Att undervisningen innefattar övningsföretagande