Barn och elever i behov av särskilt stöd

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Advertisements

Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Skola och arbetsliv i samverkan
Den nya skollagen.
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Den nya skollagen 1985 års skollag skollag var på olika sätt föråldrad
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Stat – Huvudman - Profession
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Den svenska förskolan.
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Skoljuridik för lärare
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Samordnad individuell plan
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Handläggning enligt SoL
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Skollagen - innehåll Inledande bestämmelser, kapitel 1
Den individuella utvecklingsplanen
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
Verksamhetsstöd gymnasiet
Hovstaskolans styrdokument
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Välkomna till information och samtal kring Introduktionsperioden
Elevassistenter och det lärande uppdraget
Läroplansträff fritidshem
Grundskoleförordningen
Läroplansträff fritidshem
Socialpsykiatriska avdelningen
Stärkt stöd och skydd för b o u Stärka stödet och skyddet för barn och ungdomar som far eller riskerar att fara illa Barnrättsperspektivet stärks Barn.
Verksamhetsstöd Fristående gymnasieskolor 24 april SIDAN 1.
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Vägledning Vägledning. 1. Bakgrund 2. Praktisk vägledning 3. Respektive parts ansvar Vägledningens delar.
Kommunens ansvar för barn och unga Jonas Reinholdsson KommunLex AB © KommunLex AB, får kopieras och spridas med angivande av källan.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Delegering Vem får delegera?
Lite skolhistorik?.
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Särskilt pedagogiskt stöd
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Barn och elever i behov av stöd Barn- och utbildningsnämnden
Kommunens stöd och service till personer med funktionsnedsättning - myndighetsutövning Introduktionsutbildning Louise Odengard - Stadsledningskontoret.
Innehåll i föreläsningen
Organisation och lagstiftning Jonas Reinholdsson KommunLex AB
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Barns behov eller Vem tolkar barns behov?. I behov av särskilt stöd I skollagen: I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn.
”Nu ska ni få visa vad ni lärt er. För att det ska bli rättvist får alla samma uppgift att lösa – klättra upp i trädet!”
Vad är allmänna råd? En del av Skolverkets regelgivning (normering) för tillämpning av skolans författningar. Allmänna råd tas fram om man upptäcker.
Skolsköterskans sociala uppdrag, finns det?
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en närstående.
Elevers frånvaro CB+AL Vilka är vi varför är vi här idag.
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Relationen mellan fristående skolor och kommunen – grundskola, grundsärskola, förskoleklass och fritidshem.
Längre eller upprepad frånvaro
Nyheter i skollagen från och med
Presentationens avskrift:

Barn och elever i behov av särskilt stöd Jonas Reinholdsson KommunLex AB

Skolförfattningarna Att ansvaret för pedagogiska insatser åvilar skolan är givet. Av 1 kap 2 § skollagen framgår att utbildningen skall ta hänsyn till elever i behov av särskilt stöd. Av grundskoleförordningen framgår bl.a. att särskilda stödåtgärder skall utformas när elever behöver detta.

Vad menas med elever i behov av särskilt stöd? Vad som avses med elever i behov av särskilt stöd har inte närmare definierats i skollagstiftningen eller dess förarbeten. Alla barn har rätt till utbildning och varje elev skall kunna nå målen för skolan, oberoende av skolform. Skollagstiftningen utestänger inte någon grupp av barn eller elever med problematik av visst slag!

Alla elever med svårigheter omfattas Följaktligen omfattas alla elever som har svårigheter att nå de mål som är formulerade i skolans styrdokument av rätten till särskilt stöd. Dessa är mål som gäller såväl normer, värden som kunskaper. Med den utgångspunkten får begreppet elever i behov av särskilt stöd anses omfatta inte bara barn med funktionshinder såsom rörelsehinder, utvecklingsstörning, hörsel eller synskador utan också barn med känslomässiga eller psykosociala svårigheter, barn som far illa, barn med försenad språkutveckling och tal eller inlärningssvårigheter. Även de barn som har andra funktionsnedsättningar såsom koncentrationssvårigheter, motoriska eller perceptuella svårigheter omfattas. Anledningen till barnets svårigheter är när det gäller rätten till särskilt stöd oväsentlig. Det spelar ingen roll om anledningen till svårigheterna är en följd av exempelvis social problematik i hemmiljön.

RÅ 1990:117 Avgörandet gällde visserligen särskolan men får anses ge uttryck för vissa generella tolkningsprinciper när det gäller att avgöra vilken huvudman som är ansvarig. Av domen framgår bl.a. att en målsättning med de stödinsatser som erbjuds inom skolans ram, t.ex. i form av elevassistenter, är knutna till utbildningsverksamheten och syftar till att underlätta för eleverna att tillgodogöra sig undervisningen. Det åligger skolhuvudmannen att ansvara även för åtgärder som inte kan betraktas som utbildningsinsatser om dessa behövs för att eleven skall kunna delta i undervisningen. Vad som uttalas i domen markerar att skolans ansvar också omfattar annat än renodlade pedagogiska insatser. Avgörandet får anses ha fortsatt betydelse då socialtjänstlagen i sak är oförändrad. Skolans ansvar har efter avgörandet dessutom betonats ytterligare genom införandet av de ovan angivna bestämmelserna i skolförfattningarna om elevers rätt till särskilt stöd.

Familjehemsplacerade barn som är folkbokförda i skolkommunen En i vissa fall förekommande missuppfattning är att skolans ansvar skulle vara annorlunda när barn placerats i familjehem i kommunen av socialtjänsten i en annan kommun. En första utgångspunkt är att barnet normalt skall vara folkbokfört i familjehemmet. Barnet har följaktligen samma rätt till särskilt stöd från skolan som alla andra barn som är folkbokförda i kommunen. Ansvaret för den placerande socialtjänsten regleras i 16 kap 2 § socialtjänstlagen. Av bestämmelsen följer att den placerande socialtjänsten har ansvaret för bistånd enligt 4 kap 1 § socialtjänstlagen. I detta ingår olika behovsprövade sociala insatser såsom kontaktperson och andra socialtjänstinsatser som syftar till att barn skall få växa upp under goda förhållanden. I förarbetena (prop 1996/97:24 sidan 159) sägs visserligen att socialtjänstens ansvar kan omfatta särskilda stödinsatser såsom förstärkningsresurser i skola. Vad som sägs i förarbetena får dock inte feltolkas. Lagtextens utformning gör att socialtjänstens ansvar för placerade barn är avgränsat till särskilt stöd i form av socialtjänstinsatser. Åtgärder som omfattas av skollagens bestämmelser kan aldrig ses som en socialtjänstinsats.

RÅ 1994 ref 25 – barn som placerats i familjehem för sin utbildning behövde en speciallärare Av domen framgår att eleven hade ett ostridigt behov av speciallärare och att detta behov fanns redan innan placeringen. Med hänvisning till skollagens bestämmelser om folkbokföringskommunens ansvar på skolområdet uttalade Regeringsrätten att socialtjänsten i den placerande inte kan åläggas att utge bistånd för att tillgodose behovet.

Familjehemsplacerade barn som är folkbokförda i annan kommun För barn i som placerats i annan kommun men som av någon anledning fortfarande är folkbokförda i hemkommunen gäller följande. Enligt 4 kap 8 § skollagen är en kommun skyldig att ta emot en elev om han med hänsyn till sina personliga förhållanden har särskilda skäl att få gå i den kommunens grundskola. Den mottagande kommunen har rätt till ersättning för sina kostnader för elevens utbildning från elevens hemkommun. Ett exempel på särskilda skäl enligt skollagens bestämmelse är att ett barn har placerats i HVB-hem. Ett annat exempel är att ett barn vistas i utredningshem i annan kommun. I dessa fall får den placerande kommunens ansvariga nämnd för skolan bära kostnaderna för barnets skolgång och det särskilda stöd som skolan har att ansvara för. Skolan i den mottagande kommunen skall alltså göra sin framställan om ersättning för sina kostnader för det särskilda stödet till skolverksamheten i den placerande kommunen.

Förskoleklassen Samma principer för gränsdragningen och ansvarsfördelningen som gäller för skolan gäller också för förskoleklassen.

Förskolan Verksamheten i förskolan skall vara anpassad till alla barn som finns där. Av förskolans läroplan (Lpfö 98) framgår bl.a. att barn som tillfälligt eller varaktigt behöver mer stöd än andra skall få stöd utformat efter egna behov och förutsättningar. Det är alltså fråga om ett individuellt utformat stöd som skall ges. I fråga om vilka barn som skall ges stöd hänvisas till avsnittet ovan om skolan. Förskolans ansvar att ge individuellt stöd omfattar alla barn som finns i verksamheten oberoende av anledningen till stödbehovet. Till skillnad från vad som gäller för skolan finns en särskild författningsreglering i skollagen för barn som placerats av socialtjänsten i en annan kommun. Enligt 2 a kap 9 § tredje stycket skollagen har den kommun som beslutat om vistelsen ansvaret för det individuellt behovsprövade stöd som barnet kan behöva under tiden i förskolan. Vilken nämnd i den placerade kommunen som skall ansvara för det individuella stödet bestäms av reglementena i den kommunen. Om reglementena inte lägger ansvaret på socialtjänsten så faller ansvaret på den för förskolan ansvariga nämnden i den placerande kommunen.

Skolbarnomsorgen Skolbarnsomsorgens uppgift är att komplettera skolan samt att erbjuda barn en meningsfull fritid och stöd i utvecklingen. Den läroplan (Lpo 94) som gäller för det obligatoriska skolväsendet skall enligt Skolverkets rekommendation så långt möjligt tillämpas av skolbarnsomsorgen. Verksamheten skall följaktligen utgå från varje barns behov. Kommunen har ett särskilt ansvar för barn som behöver särskilt stöd för sin utveckling och att verksamheten är av sådan kvalitet att barnet får sitt behov av särskilt stöd tillgodosett. Den särskilda bestämmelsen i 2 a kap 9 § tredje stycket skollagen om barn som är placerade av socialtjänsten i andra kommuner (se ovan om förskolan) omfattar också skolbarnsomsorg i form av fritidshem. De övriga skolbarnsomsorgsformerna (familjedaghem och öppen fritidsverksamhet) omfattas däremot inte av bestämmelsen. För dessa avgörs ansvaret utifrån samma principer som för skolan (se avsnittet om skolan ovan om placerade barn).

Avgränsning mot hälso- och sjukvården Åtgärder som kräver hälso- och sjukvårdspersonalens särskilda kompetens Legitimation Delegering Mer omfattande instruktion och handledning Egenvårdsåtgärder (under skoltid)…