E C A Du ska kunna läsa boken Ondskan med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en enkel.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Betygssättning i praktiken
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Språkdagen i Malmö Värdeorden i språkämnena Gunnar Stenberg
Referat En sammanfattning.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
BETYG I ÅRSKURS 6.
Mål och betygskriterier
Tolka ett föremåls kulturella och estetiska uttryck
Nationellt prov Sv1.
ATT VARA EN DUKTIG LÄSARE
Bedömning av muntlig produktion och interaktion
John Bauer antogs redan vid 18 års ålder till konstakademin efter två års förberedande studier på olika konstskolor i Stockholm. Han illustrerade sagosamlingen.
Bedömningskriterier för åk 6
Svenska p Svenska p.
Ett arbetsområde om poesi
En övning i att analysera ett tal
Riktad skrivning Hur tyckte att boken Alex Dogboy verkade utifrån det du hittills läst och fått veta? Motivera ditt svar. Skriv tills jag säger stopp,
© Steve Wretman & Helena Moreau
Introduktion till Sagornas Värld. V38-41
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Läroplansnätverk förskola
Läsa Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosalitteratur med (…) flyt genom att (…) välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag. Genom.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
Geometri Geo = jord Metri = mäta.
Vad tycker du om att läsa?
En bild ljuger mer än tusen ord
Musikhistoria åk 8 Betygskriterier.
KUNSKAPSKRAV I 6:AN Musikämnet.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Spågumman Spågumman kollar på bilder, bildtexter, baksidan av en bok, rubriker och vad det är för typ av text. Hon kan på så vis få en bra uppfattning.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Stumfilm åk 7.
Mönster och uttryck.
Genrer Ett specifikt syfte – avgör vilken genre det handlar om
Tips - vad ska du tänka på när du svarar på läsfrågorna?
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Betygskriterier Idrott & Hälsa
Betyg årskurs 6.
Berättande text.
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Nationer, ideologier och folkmord genom
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Fritt Broderi.
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Orebro.se Välkommen till Lärardagen 10 augusti 2016 Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i svenska åk 1-3.
4 processer att behärska:
Reklam Vem får synas och hur?.
Välkommen till svenska 1
Att skriva en resonerande text
Förskolan 2.0.
Förvaring Du kommer att få skapa en egen produkt med hjälp av de tekniker och material du provat på de senaste veckorna!
Argumenterande text.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Vad tycker du om boken Stjärnlösa nätter?
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Föräldramöte Sjöstadsskolan År 6 Anna och Sofia hälsar välkommen
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

E C A Du ska kunna läsa boken Ondskan med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en enkel sammanfattning av bokens innehåll. Genom viss koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar du grundläggande läsförståelse. Dessutom kan du utifrån dina egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i boken. Du ska också föra enkla resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman, Jan Guillou. Du visar då, att du kan dra till viss del underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i. Du kan förbereda och genomföra enkla muntliga redovisningar med i huvudsak fungerande struktur och innehåll och viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Du kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval av källor och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. Sammanställningarna innehåller enkla beskrivningar och förklaringar, enkelt ämnesrelaterat språk samt i huvudsak fungerande struktur, citat och källhänvisningar. Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett i huvudsak fungerande sätt kan du förstärka och levandegöra dina texters budskap. Du ska kombinera musik med andra uttrycksformer så att de olika uttrycken i någon mån samspelar. Du ska kunna läsa boken Ondskan med gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en utvecklad sammanfattning av bokens innehåll. Genom relativt god koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar du god läsförståelse. Dessutom kan du utifrån dina egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap och budskap som kan läsas mellan raderna i boken. Du ska också föra utvecklade resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman, Jan Guillou. Du visar då, att du kan dra relativt väl underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i. Du kan förbereda och genomföra utvecklade muntliga redovisningar med relativt väl fungerande struktur och innehåll och relativt god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Du kan söka, välja ut och sammanställa information från ett relativt varierat urval av källor och för då utvecklade och underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. Sammanställningarna innehåller utvecklade beskrivningar och förklaringar, utvecklat ämnesrelaterat språk samt relativt väl fungerande struktur, citat och källhänvisningar. Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt sätt kan du förstärka och levandegöra dina texters budskap. Du ska kombinera musik med andra uttrycksformer så att de olika uttrycken relativt väl samspelar. Du ska kunna läsa boken Ondskan med mycket gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt och effektivt sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en välutvecklad sammanfattning av bokens innehåll. Genom god koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar du mycket god läsförståelse. Dessutom kan du utifrån dina egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap och budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda i boken. Du ska också föra välutvecklade och nyanserade resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman, Jan Guillou. Du visar då, att du kan dra väl underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i. Du kan förbereda och genomföra välutvecklade muntliga redovisningar med väl fungerande struktur och innehåll och god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Du kan söka, välja ut och sammanställa information från ett varierat urval av källor och för då välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. Sammanställningarna innehåller välutvecklade och nyanserade beskrivningar och förklaringar, välutvecklat ämnesrelaterat språk samt väl fungerande struktur, citat och källhänvisningar. Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt och effektivt sätt kan du förstärka och levandegöra dina texters budskap. Du ska kombinera musik med andra uttrycksformer så att de olika uttrycken väl samspelar.