Kommunal ekonomi.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att mäta besparing Biträdande avdelningschef Karin Peedu
Advertisements

Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Upphandling i Enköpings kommun
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2012
Budget Umeå universitet 2014 inkl. ekonomisk plan 2015–2016
Hur länge har vi haft vi regler?
Nordiska kommunala chefsrevisorskonferensen Helsingfors 18 – 21 augusti STADSREVISIONEN SIDAN 1.
EKONOMIUTBILDNING 2 OCH 8 DECEMBER 2009
Kommunen Maja Stopek, Transtenskolan, Hallsberg –
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Dialogmöte 30 september DIALOGMÖTE 30 SEPTEMBER 2009 av ekonomichef Kjell Fransson.
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Välkomna 1. SH Ekonomi Resultat 2010 Sysse Hardenby Distriktskassör
Ekonomi beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska fattas av folkvalda politiker.
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Bokföring av Lönekostnader
Kommunal friskola Uppdrag utifrån beslut om alternativa driftformer: Undersök begreppet kommunal friskola Regelverk? Finns förutsättningar i Kungsbacka?
Landstingsdirektörens ledningsstab Landstingsdirektörens ledningsstab 2 Vem är jag? 62 år ( nästan ) Sambo sedan 35 år tillbaka, en utflugen.
Syfte Att belysa den framtida befolkningsutvecklingen och vilka finansiella konsekvenser det medför vid den kvalitet och omfattning av kommunal service.
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Upphandlingsinformation
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Demokratiska nivåer Nationellt - Riksdag - Regering Regionalt - 21 län
Tidplan budget oktober, Beslut i KS skattesats -4 november, Beslut skattesats KF -5 (10) november, Utskick budget KS (11/11) -11 november.
Ekonomirapporten. April 2014
Oktoberrapport Oktoberrapport
Hur ska landstingen klara de framtida utmaningarna? Forum Vårdbyggnad Av Björn Sundström Sveriges Kommuner och Landsting.
Budgetramar inför 2014 Ekonomin inför 2014 Anvisningar – Ramar Budget 2014 Ekonomisk plan
Vår Kommun Samhällskunskap år 8.
Sveriges Kommun Det här är vår presentation om Sveriges kommun.
Budgetdagen februari 2014 Annika Wallenskog.
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
Vad kostar verksamheten i din kommun 2009 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2010/
Vad kostar verksamheten i din kommun Vad kostar verksamheten i din kommun 2010 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2011/
LOV - möjlighet att välja Nationell översikt  208 kommuner inför eller utreder LOV  Statliga stimulansbidrag finansierar  SoS prognos: Ja i 140 kommuner.
LOV -möjlighet att välja Full koll på LOV? Kungshamn den 14 april 2010 Amie Stobenius.
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet.
Byggprocesen –lagar sdfgd. Byggprocesen –lagar sdfgd.
Stadens organisation INTRODUKTION SOCIALSEKRETERARE
Kommunens styrprocess och framtida ekonomiska förutsättningar
Ekonomirapporten. Oktober 2015 Diagrammen. Ekonomirapporten. Oktober
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
ETT VÄLFÄRDSKONTRAKT FÖR HELA OSKARSHAMNS KOMMUN EN BUDGET FÖR OSKARSHAMNS KOMMUN
Införande och erfarenheter av valfrihetssystem. Västerås – en del av Stockholm - Mälardalen regionen invånare (2008) – 6:e största kommunen Tre.
Välkommen till Älvsbyns kommun. Peter Lundberg, informatör Näringslivskontoret Älvsbyns kommun
Ekonomirapporten, april 2016 – Om kommunernas och landstingens ekonomi Diagrammen.
Styrning i kommuner 4 mars 2010 Ek dr Elizabeth Neu Morén Företagsekonomiska institutionen Uppsala universitet.
Avgifter skatt statsbidrag övrigt Kommunernas inkomster.
Demokrati Kommunens verksamhet beslutas av politiska församlingar, gemensamma angelägenheter och beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska.
Ekonomi beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska fattas av folkvalda.
God ekonomisk hushållning
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
Tertialbokslut 1, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225
Direktiv till Budget
Ekonomirapporten, oktober 2017 Alla tabeller
Den demografiska utmaningen
Lönebildning Vård & bildning
Demokrati Kommunens verksamhet beslutas av politiska församlingar, gemensamma angelägenheter och beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska.
Förutsättningar för finansiering av den kommunala verksamheten
Verksamhetsplan med budget 2019:
Förutsättningar för finansiering av den kommunala verksamheten
Resursfördelning Grundskolenämnden
Stat , Landsting och Kommun
Årshjul för revisionen Landskrona kommun
Presentationens avskrift:

Kommunal ekonomi

Kommunen är skyldig att erbjuda Förskoleverksamhet och skolbarnomsorg Förskoleklass, grundskola, gymnasieskola, särskola Kommunal vuxenutbildning Svenska för invandrare Socialtjänst inkl individ och familjeomsorg Omsorg om äldre och funktionshindrade Hälso- och viss sjukvård i särskilt boende Stadsplanering och byggfrågor Hälso- och miljöskydd (kommunalförbund) Renhållning och avfallshantering (VMAB) Räddningstjänst (kommunalförbund) Vatten och avlopp (förvaltning) Bibliotek Krisberedskap Kollektivtrafik (tillsammans med landstinget) Bostadsförsörjning (KABO)

Frivilligt att erbjuda Öppen förskola Fritidsverksamhet Bygga bostäder Energi Hälso- och sjukvård i hemmet Sysselsättning Näringslivsutveckling Kultur

Avgiftsfinansierad och skattefinansierad verksamhet Helt taxefinansierad verksamhet Ex vatten och avlopp, sotning Största delen skattefinansierad, resterande del avgiftsfinansierad Ex förskoleplatser, äldreomsorg, musikskola Helt skattefinansierad verksamhet Ex gator, vägar, skolor och bibliotek

Inkomst- och kostnadsutjämningssystem Förutsättningarna är olika och varierar beroende på: Antalet invånare Skattekraft Geografiskt läge Befolkningsstruktur Det finns därför ett utjämningssystem som jämnar ut både intäkter och kostnader mellan kommunerna. Syftet är att kommuninvånarna ska ha samma möjlighet till kommunal service oavsett var man bor.

Skatter och bidrag 100 personer i ökning ger ca 4,5 mnkr i tillskott En invånare ger ca 45 000 kr i skatte- och bidragsintäkter (genomsnitt) 2012 100 personer i ökning ger ca 4,5 mnkr i tillskott Antalet invånare per 1 november avgör (31 205 invånare 1 november 2011= 1,4 miljarder) Kommunalskatten = 21,89 kronor i Karlshamn på varje intjänad 100 kr

God ekonomisk hushållning KL 8 kap Ekonomisk förvaltning ”Budgeten skall upprättas så att intäkterna överstiger kostnaderna” Mål/riktlinjer skall anges för verksamhet och ekonomi som är av betydelse för god ekonomisk hushållning Balanskrav! Finansiella mål

Styrande dokument Ekonomi Externa Kommunallagen (KL) budget, balanskrav, god ekonomisk hushållning Kommunala redovisningslagen (KRL) Lagen om offentlig upphandling (LoU) Interna Ekonomi- och verksamhetsstyrningsreglemente Finanspolicy Investeringspolicy Attestreglemente Baskontoplan Delegationsordning

Styrprocessen i Karlshamn Bokslutsarbete och preliminär budgetberedning Boksluts- och ramberedning dialog Budgetarbete Koncerndag, presentation av omvärldsanalysen KS fastställer bokslutet och kompletteringsbudget Budgetberedning, dialog KF fastställer bokslutet Politisk budgetberedning Central samverkan budget Budgetramarna fastställs av KF Månadsuppföljningar i februari, april, maj Januari Februari Mars April Maj Juni

Forts styrprocessen Juli Delårsrapport per 31/8 Augusti Internt budgetarbete nämnderna Avstämning skatte- och befolkningsprognos Start Omvärldsanalys Dialogmöte åtagande budget Koncerndag Bokslut per 31/12 Månadsuppföljningar i augusti, september, november Juli Augusti September Oktober November December

Ekonomi i Karlshamns kommun Resultatutveckling Ett resultat på 28 mnkr är önskvärt, som motsvarar det finansiella målet med ev. omvärldsförändringar Utfall 2011 = 37 mnkr (2,6 %) Omvärld Ekonomisk utveckling riket, Europa, USA Löneutveckling, 1 % kostar ca 11 mnkr per helår Känslighet skatteprognoser, 1 % ca 14 mnkr Ränteutveckling, 1 % ca 2 mnkr Statliga beslut Statsbidrag o utjämningssystem kan förändras Befolkningsutveckling Totalt och åldersgrupper (100 pers ca 4,5 mnkr)

Kommunernas kostnader Skola, vård och omsorg står för ca 75 % av kommunens kostnader Detta beror på åldersstrukturen på invånarna men också lagstiftning. Ca 60 % av kommunernas kostnader går till löner och arbetsgivaravgifter (1,1 miljard) Resterande 40 % av kostnaderna består av material, bidrag, tjänsteköp i olika former (konsulter, utbildning, räntekostnader)

Kommunernas intäkter Kommunernas skatteintäkter finansierar ca 70 % av kostnaderna. 7 % kommer från servicemottagarna i form av avgifter (barnomsorg, bygglov etc) Resten, 23 % kommer från statsbidrag och övriga intäkter (ex ränteintäkter)

Resultatutveckling Överskottsgrad, resultat i % av skatter o bidrag, hamnar på nivåer lägre än 0,5 % 2013-15. Den finansiella målsättningen är fastlagd till 2 %.

Investeringar Soliditet beräknas sjunka till 62 % 2015, femårsgenomsnittet beräknas fortfarande överstiga 60 %.

Lagen om offentlig upphandling En upphandlande myndighet Årligt behov avgör värdet i upphandlingen, får ej dela upp i syfte att undvika skriftlig förfrågan Kan vara fördel med stor sammanlagd volym, ett gemensamt agerande, samma regelverk LoU ska följas vid köp, leasing m m av varor, tjänster och byggentreprenader Olika bestämmelser för upphandling över resp under tröskelvärden Under 15 % av tröskelvärdet (f n 287 tkr) = direktupphandling

Grundläggande principer LoU All upphandling ska ske på affärsmässig grund, i konkurrens utan ovidkommande hänsyn baseras på helhetssyn och professionalism ske i nära samverkan mellan upphandlingsenheten och användare ske utifrån LoU, de som genomför upphandlingar ska följa Lou och kommunens upphandlingspolicy. Ingångna avtal är civilrättsligt bindande. Inköp utanför befintliga avtal är inte tillåtna.

Forts grundläggande regler LoU Varje förvaltning ska genom intern kontroll tillse att tecknade avtal följs Varje beställare ska påtala brister i utförandet av leveranser av varor och tjänster för upphandlings-enheten Information om ingångna avtal finns i kommunens avtalsdatabas Hållbar upphandling enligt Miljöstyrningsrådet ska tillämpas Firmatecknare är S-Å Svensson (om ej delegerat)

Kontaktuppgifter Ekonomi och upphandlingsenheten Hans Hyllstedt, Ekonomichef, ankn 1112 Ulrika Hägvall Lundberg, Stf ekonomichef, ankn 1152, årsredovisning, delårsrapport, redovisningsfrågor * ** Lena Brorsson, kravhandläggare, ankn 1150, kundreskontra, kravhantering * ** Eva Hansson, kassaansvarig, ankn 1158, kassahantering, in- och utbetalningar Veronica Andersson, ekonomisekreterare, ankn 1153, leverantörsreskontra, anläggningsregister, momsfrågor* ** Jörgen Nilsson, ankn 1085, systemförvaltare för Economa och IoF* ** Kent Wahnström, controller, ankn 1604, redovisningsfrågor, månadsuppföljning, budget, investeringar Ann-Louise Philip, ekonom, ankn 1329,, budgetfrågor, SCB-statistik * ** Lena Lund, verksamhetscontroller, ankn 1702, verksamhetsuppföljning, statistik Marita Lindström, ekonomisamordnare, ankn 1154, koncernfrågor, stiftelser Anna-Karin Landgren, upphandlare, ankn 1171, upphandlingsfrågor Anette Karlsson, upphandlare, ankn 1162, upphandlingsfrågor *= låser upp användare i Economa **= låser upp användare i IoF (Inköp och faktura, attest av scannade fakturor)