Vad är studiehandledning?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Dolda kunskaper avslutande möte
Digitala möjligheter i studiehandledning på modersmål
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Handlingsplan för matematikutveckling
Exempel utifrån ett antal målområden
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
KUNSKAPSBEDÖMNING OCH BETYGSÄTTNING I MODERSMÅL
Rikskonferensen 2013 Göteborg
17 december Dolda kunskaper 17 december
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Lättläst på webben Mittuniversitet 2 och 23 april 2007
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
Den individuella utvecklingsplanen
Information inför skolstart år 6 HT-2013
Hovstaskolans styrdokument
Språklig medvetenhet.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
En presentation av våra verksamheter.. Kärnhuset  Resurscentrum –råd, stöd, service –barn 1-20 år  I daglig verksamhet –rådgivning, konsultation, utredning,
Skolintroduktion för nyanlända elever – strategier för framgång
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Läroplansträff Välkomna!.
Klarspråk – med mottagaren i fokus Kristin Aastrup, Bolagsverket.
Reseproduktion och försäljning
Nyanlända elever och språkutveckling i alla ämnen
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Marknadsföring och försäljning
PLIKTBARN LUSTBARN.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog.
”Nyckeln till vårt land” Samverkansprojekt mellan Vännäs kommun, Svenska kyrkan och ABF.
Nämndplan 2015.
Min skola Bedrivs år Riktar sig till elever med NPF på högstadiet och gymnasiet Anhöriga och skolpersonal är också målgrupper i projektet.
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
IK Alviksskolans introduktionsklass för nyanlända elever i årskurs 7-9.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Lärmöte IT-stöd för Processer Resultatredovisning.
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Vad är studiehandledning?
Välkomna till vår förberedelseklass
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Enheten för mottagande av nyanlända elever
Presentationens avskrift:

Vad är studiehandledning?

”Alla språk har en avgörande betydelse för individen och för samhället. Språk, identitet och kunskapsutveckling är intimt sammankopplade. Hur vi möter, stödjer och använder oss av alla språk har en avgörande betydelse för individen och för samhället.” Tema Modersmål

5 kap. Särskilda stödinsatser Studiehandledning på modersmålet 2 § en elev skall få studiehandledning på sitt modersmål, om eleven behöver det. Grundskoleförordningen

STUDIEHANDLEDNING: Stödjer undervisning i olika ämnen Stimulerar språkutveckling Ges på modersmålet (tidigare undervisningsspråket) Ges till elever som inte till fullo kan följa undervisningen i klassen

Studiehandledning kan rikta sig till två olika grupper av elever: nyanlända elever elever som inte klarar av uppsatta mål

Vad är syftet med studiehandledning? Studiehandledningen syftar till: att integrera nyanlända elever i det svenska skolsystemet att underlätta för dem så att de kan följa klassens undervisning i olika ämnen att öka förståelse för de regler och normer som gäller i Sverige att hjälpa barnen som kommer från andra länder att förstå begrepp som råder i den svenska skolan samt överbrygga kulturskillnaderna att med hjälp av pedagoger som känner till båda kulturer och samhällen, göra övergången för dessa elever lättare och smidigare samt se till att deras anpassning går så fort som möjligt

Vad är målsättningen? Målsättningen för studiehandledningen är: att eleven får kunskaper och begrepp i olika ämnen att eleven lär sig ord och begrepp på två språk att eleven lär sig studieteknik att eleven utvecklar både sitt modersmål och svenska att eleven kan hävda sig i den svenska klassen enligt sina förutsättningar att eleven får godkänt i alla ämnen

KUNSKAP SPRÅK SJÄLVKÄNSLA

Planering För att studiehandledningen skall fungera krävs det att modersmålsläraren, klassläraren/ämneslärare samarbetar kring planering, utvärdering och uppföljning. Lärargruppen: Klasslärare Ämneslärare Modersmålslärare Sv2 lärare

Modersmålsläraren bör få tillgång till allt relevant undervisningsmaterial för att studiehandledningen skall ge bästa resultat. Terminsplanering, veckoplanering samt en plan över alla prov och förhör är att föredra.

Vilka är arbetsmetoderna? Studiehandledning kan bedrivas på olika sätt: Före Samtidigt Efter

Vilka är arbetsmodellerna för studiehandledning? Förförståelse Handledning Bearbetning Repetition Utvärdering Kontroll Det är önskvärt att alla parter sammanstrålar vid utvärderingen.

Vad är modersmålslärarens roll? Modersmålsläraren ska: Handleda Berätta övergripande Kontrollera elevens förkunskaper om ämnen Förklara Ge svenska ord meningen som avses Informera Svara på elevens frågor Vara behjälplig på alla sätt

Modersmålsläraren är en handledare som vägleder och hjälper eleven till dess det inte längre finns behov. Behovet bestäms av skolan.

Röster om studiehandledning Ge eleven självförtroende; med hjälp av handledningen kan eleven visa att han/ hon kan. Språket blir inget hinder utan ger istället ökade möjligheter att lära mer och visa att man kan. Är språkutvecklande, både i svenska och i modersmålet.  Är tidsbesparande, både för elever och skolpersonal.  Språkliga missförstånd undviks  Eleven kan arbeta på åldersadekvat nivå.  Ge eleven möjlighet att nå åldersadekvata mål inom respektive ämne.