1 TMH, 2005-11-25 Miniseminarium om grounding och feedback Jens Edlund Mattias Heldner Botond Pakucs Gabriel Skantze med flera.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fritidshem Elever 2013 Fritidshem - Elever 2013 Enhet:
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från
SOA Governance with SOA Software For BUGS Martin Svensson.
Ipsos 1 What is she going to say?What is he going to hear?What does she have in mind? TioHundranämnden TioHundrabarometern Resultat med några.
Felaktig/Missvisande uppgift i marknadsföring : :6 Marknadsföring utan delägares uppdrag :8 Marknadsföring utan skriftligt.
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
1 Tillämpning av Koden Innehåll •Undersökningens metod och uppläggning, inkl. bolagsurval •Sammanfattning •Genomgång av svar på fokusfrågor.
7 Det är= there is/are, it is
Forskarservice – under arbete Stefan Carlstein Högskolebiblioteket i Jönköping
Konversationsanalys (CA), och kommunikationsreglering
Silberschatz, Galvin and Gagne ©2009 Operating System Concepts – 8 th Edition, Kapitel 5: CPU-schemaläggning.
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
Aims and outcomes Levnadsvillkor, attityder, värderingar och traditioner samt sociala, politiska och kulturella förhållanden i olika sammanhang och delar.
Department meeting, CSEE, April 21, People in and out 2.Salaries 3.Course evaluations for lp2+3 4.Applications to LTU programs.
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Förstudie 2. Design 3. Migrering 4 Analys av befintlig miljö –Microsoft Assessment and Planning (MAP) kan användas för att analysera sin miljö.
Welcome to Gävle! Bild: Albin Bogren / BARINGO. Education is the key to employment and increased choices in life.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Stora additionstabellen
LEONHARD WEISS Seite 1 MA FB5273DE-2 GB3/GOB-S/tbr LKAB Ny Sjöbangård Norr 2011 / 2012.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
Droger och spel 2006Gymn åk2 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Risk- och skyddsfaktorer Elever med många individuella sårbarhetsfaktorer Snitt 22 %
Droger och spel Elever som röker (dagligen eller ibland)
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot... E-services – what’s now and what’s next for the Swedish Pensions Agency? Mikael.
Barnneurolog Barnkliniken KRYH
Hur vill studenter bo? En studie av enrumslägenheter 1.
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
15 x 25 meter. Skriv banenavn Skriv designet af Skriv dato MÅL sväng vänster 6 sväng höger 5 runt 7 Vänster runt hund höger runt.
Mathematics 1 /Matematik 1 Lesson 2 – Functions and their solutions Lektion2 – Funktioner och deras lösningar.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Presens och imperfekt av have. Translate! Jag har huvudvärk. Hon har en röd Volvo. De har två barn tillsammans.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
FIRMA OCH VARUMÄRKESENKÄT Näringslivets syn på firma och varumärken Industry’s view of trade names and trademarks.
Fakta om undersökningen
Diskreta, deterministiska system Projekt 1.2; Vildkatt
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot Fondbolagsträff 2015.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Styrteknik: Grundläggande logiska funktioner D2:1
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
1 Anneli Juhlin FP
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014 Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014.
Praktisk epidemiologi för allmänläkare
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Bygginnovationssystem, VBEN20 Kristian Widén.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
Presentationens avskrift:

1 TMH, Miniseminarium om grounding och feedback Jens Edlund Mattias Heldner Botond Pakucs Gabriel Skantze med flera

2 TMH, Miniseminarium om grounding och feedback Bakgrund Utgångspunkt: —Common ground —Collaboration •Grounding —Kollaborativt byggande av common ground •Feedback —Bidrag till byggande av common ground

3 TMH, Miniseminarium om grounding och feedback Prosodi och klarifieringsfrågor

4 TMH, Miniseminarium om grounding och feedback 32 1 Systemsvaren tolkas som: •OK, gul •Menar du verkligen gul? •Sa du gul?

5 TMH, Miniseminarium om grounding och feedback Syntes av /m/ och /a/

6 TMH, Miniseminarium om grounding och feedback m high late short •Perfekt bekräftande •Japp det borde du göra •Neutralt ok, bra •Ok, det låter bra, det stämmer överrens med vad du borde se. •Okej

7 TMH, Miniseminarium om grounding och feedback a high mid long •Jaså, blå! •Jaha! Nu förstår jag! •Jaså, men då vet jag var du är (låter överraskad) •Nu förstår jag var du är •Okej, då förstår jag, du är där.

8 TMH, Miniseminarium om grounding och feedback a low early long •Aha, nu förstår jag! •Konstig •Missnöjd, men accepterar •Okej du är där, då har jag missuppfattat •Okej, då förstår jag, det var dumt.

9 TMH, Miniseminarium om grounding och feedback a high late long •Jag förstår. Låter lite onaturlig •Jaha, då vet jag inte riktigt var du är, måste tänka lite. •Konstig •Konstig, bryter lite för kraftigt före uppgången.

10 TMH, Miniseminarium om grounding och feedback ”Feedback” i Higgins •Acceptans —”Relevant next contribution” (Clark) »”Okej”/”Nähä” används efter påståenden —”Ja/Nej” behandlas alltid som domänrelaterade elliptiska påståenden (ej som specifika ”feedback”-signaler) •Förståelse —”Okej röd” (”positive”) —”Röd?” (”checking”) —Behandlas som andra domänrelaterade frågor —”Hur många våningar har den röda byggnaden?” (integrated positive understanding) —Systemet håller reda på i vilket skede koncept har nämnts, av vem och med vilken konfidens •Perception/Kontakt —Signaleras ej explicit

11 TMH, Miniseminarium om grounding och feedback ”Feedback” i Higgins II •Slutsats: —Nästan inga specifika ”feedback- yttranden” används. —Alla yttranden innehåller någon form av feedback!

12 TMH, Miniseminarium om grounding och feedback Några centrala problem •icke lingvistisk problem —jmf. datakomunikation (Ack, handshakes etc.) •kontinuerlig process —sker inte nödvändigtvis på tur/yttrande nivå •användningskontexten kan spela avgörande roll —dynamiska miljöer

13 TMH, Miniseminarium om grounding och feedback Möjliga lösningar •kontinuerlig interaktionshantering •asynkron & parallell exekvering •fokus på reaktivitet •modulariserade lösningar —autonoma, oberoende moduler med väldefinierade uppgifter —hierarkiskt organiserade •mer hänsyn till användningskontexten

14 TMH, Miniseminarium om grounding och feedback Inspiration utifrån? •Beteende orienterade arkitekturer —Ymir multimodal arkitektur [Thorisson 1996] —Gandalf •Turtagningsbeteende i humanoida robotar —Kismet – MIT AI lab

15 TMH, Miniseminarium om grounding och feedback Future?

16 TMH, Miniseminarium om grounding och feedback Four levels of grounding

17 TMH, Miniseminarium om grounding och feedback Återkopplingens funktion (Alwood, 1987) •Kontakt (positiv, negativ) •Perception (positiv, negativ) •Förståelse (positiv, negativ) •Attityder (flervärd) —enighet med positivt (föregående) yttrande —enighet med negativt yttrande —oenighet med positivt yttrande —oenighet med negativt yttrande —accepterande av uppmaning —vägran att acceptera uppmaning

18 TMH, Miniseminarium om grounding och feedback Alwood, 1987 (forts.) •Andra expressiva reaktioner —Skepticism —Förvåning —Ogillande —Sorg, deltagande —Glädje —Rädsla •Inte menat som en uttömmande lista!

19 TMH, Miniseminarium om grounding och feedback Basic communicative functions of linguistic feedback (Alwood, Nivre, Ahlsén, 1992) •Contact: whether the interlocutor is willing and able to continue the interaction •Perception: whether the interlocutor is willing and able to perceive the message •Understanding: whether the interlocutor is willing and able to understand the message •Attitudinal reactions: whether the interlocutor is willing and able to react and adequately respond to the message, specifically whether he/she accepts or rejects it

20 TMH, Miniseminarium om grounding och feedback Attitudinal reactions (Allwood et al. 92, forts) •Supposed to cover other attitudes such as: —Acceptance vs. non-acceptance —Belief vs. Disbelief —Surprise —Boredom —Disappointment —Enthusiasm —…

21 TMH, Miniseminarium om grounding och feedback Possible values (Allwood et al. 92, forts) •Contact (positive, negative) •Perception (positive, negative) •Understanding (positive, negative) •Attitude (complex) —Accept (positive, negative) —Reject (positive, negative) —Belief (positive, negative) —Agreement (positive, negative) —Surprise (positive, negative)

22 TMH, Miniseminarium om grounding och feedback (Allwood et al. 92, forts) Meaning of feedback a function of: •Type of reaction to preceding communicative act •Communicative status of various aspects of the content conveyed by the feedback utterance •Context sensitivity with regard to the preceding utterance in at least the following respects: —Evocative function —Factural polarity —Information status •Evocative status of the feedback utterance

23 TMH, Miniseminarium om grounding och feedback 4 basic feedback functions (Allwood, 1995) •C•Contact •P•Perception •U•Understanding •R•Reaction to main evocative intention

24 TMH, Miniseminarium om grounding och feedback Action ladder (Clark, 1996) 1.Attention: B is attending to A 2.Identification: B is identifying A’s signal 3.Recognition: B is recognizing A’s signal 4.Reaction, consideration: B is considering A’s proposal

25 TMH, Miniseminarium om grounding och feedback Levels of action in dialogue (Larsson, 2003) •Contact: whether the listener and the speaker have contact, i.e. if they have established a channel of communication •Perception: whether the listener has perceived the utterance •Understanding: whether the listener has understood the utterance •Acceptance: whether the listener has accepted and integrated the content of the utterance

26 TMH, Miniseminarium om grounding och feedback Polarity of feedback (Larsson, 2003, forts) •Negative feedback: —Lack of contact, perception, understanding —Rejection of content (lack of acceptance) •Checking feedback: —Lack of confidence in contact, perception, understanding, acceptance •Positive feedback: —Contact, perception, understanding, acceptance

27 TMH, Miniseminarium om grounding och feedback Alwood ’87 Alwood et al ’92 Alwood ’95 Larsson ’03Clark ’96Alwood et al. ’04 KontaktContact AttentionContinuation/Co ntact Perception IdentificationPerception FörståelseUnder- standing RecognitionUnderstanding AttityderAttitudinal reactions Reaction to main evocative intention AcceptanceReaction, considera- tion Acceptance Andra expressiva reaktioner Emotions & attitudes

28 TMH, Miniseminarium om grounding och feedback What is feedback? Define in terms of •Form? •Function?

29 TMH, Miniseminarium om grounding och feedback Examples!