HÅLLBAR UTVECKLING INTEGRERING I SAHLGRENSKA AKADEMINS 19 PROGRAM Barbro Robertsson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Integrering av HU i Sahlgrenska akademins 18 program Barbro Robertsson.
Advertisements

Centrala innehåll och kunskapskrav
Hållbar utveckling i utbildning och forskning Magnus Apelqvist Marie-Louice Jarl Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) Högskolan i Jönköping.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Beteendemedicinsk prevention och behandling i utbildningen
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Ulf P Andersson GMV
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Policy för miljö och hållbar utveckling
HU är också: Planetvård Fattigdomsbekämpning Genusfrågor Nödvändigt Samhällsplanering Befolkningsökning Hälsovårdsförbättringar Rent vatten Begränsningar.
Huvudområde/övergripande tema: Hållbar utveckling
PROGRAM The Gothenburg Recommendations for Education for Sustainable Development (ESD), Bo Samuelsson Strategi för utbildning för hållbar utveckling,
Centrala innehåll och kunskapskrav
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
Hållbar utveckling i Sahlgrenska akademins utbildningsprogram
HU2 - Högre utbildning för Hållbar utveckling HU2 HU2 möte på SLU, Uppsala, 30 oktober 2009 Program 9-10 SLU presenterar sin verksamhet och hur man integrerat.
Ellen Lagrell, Märkning av kurser och program Efter inslag av miljö och hållbar utveckling.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Vetenskapligt arbete Eva Friman, HUB 2010.
Konstruktiv kreativitet, vetenskap och personliga förhållningssätt Hållbar Utveckling B (tvär)vetenskaplig seminarieserie 5 mars 2010.
Högre utbildning för hållbar utveckling Ulf P Andersson
Lärares planeringsarbete!
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Hållbar utveckling.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Huvudområde offentlig förvaltning
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
VFU inom sjuksköterskeutbildningen en arbetande konferens Jan Florin Rachel Nygren VFU.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Integrering av HU i Sahlgrenska akademins 18 program Barbro Robertsson.
Kunskapskrav och matriser
Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Hur blir man klok på universitetet?
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Studentmedverkan i förbättringsarbete Ett samarbete mellan Landstinget i Östergötland och Hälsouniversitetet i Linköping.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Etik, försiktighet och hållbar utveckling med havet i särskilt beaktande Christian Munthe Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori flov.gu.se.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Pedagogisk planering Brönjaskolan
En grupp universitetslärares syn på studenters informationskompetens vid Linköpings universitet Ann-Katrin Perselli Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Marknadsföring och försäljning
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.
Sahlgrenska akademin Göteborgs universitet. Ledande i hälsovetenskap Sahlgrenska akademins vision.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
VÄLKOMMEN. Struktur kandidatprogram Geografi fördjupning 2 30 hp Geografi fördjupning 1 30 hp År 3 Valbara kurser 30 hp År 2 Geografi forts.kurs 30 hp.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
GÖTEBORG – Chalmers – Göteborgs universitet Välkommen till Göteborg! - CHALMERS Göteborgs universitet.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Hållbar utveckling Vad ska ni kunna?
Psykologi Introduktion.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Sahlgrenska akademin Göteborgs universitet.
Sociologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
IBSE Viktiga punkter i IBSE
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Sahlgrenska akademin Göteborgs universitet.
Socialpedagogiska programmet, 180 hp
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

HÅLLBAR UTVECKLING INTEGRERING I SAHLGRENSKA AKADEMINS 19 PROGRAM Barbro Robertsson

Akademins 19 program Apotekarprogrammet Läkarprogrammet Folkhälsovetenskapliga programmet Biomedicinska analytikerprogrammet Logopedprogrammet Arbetsterapeutprogrammet Sjukgymnastprogrammet, Audionomprogrammet Dietistprogrammet Barnmorskeprogrammet Röntgensjuksköterskeprogrammet Sjuksköterskeprogrammet Specialistsjuksköterske programmen (ca 10 inriktningar) Tandhygienistprogrammet Tandläkarprogrammet Tandteknikerprogrammet Receptarieprogrammet Sjukhusfysikerprogrammet Vårdpedagogik

Plan för integrering av hållbar utveckling i Sahlgrenska akademins grundutbildningar Arbetsgrupp bestående av lärar- och studentrepresentanter för medicin, odontologi och vård

Arbetsgruppens förslag Hälsovetenskapligt mål i alla utbildningsplaner ”Visa förmåga till insikt om att främja en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö, ekonomisk och social välfärd och rättvisa.”

1.Introduktion om hållbar utveckling och miljöarbete 2. Strimmor av hållbar utveckling i olika kurser 3. Obligatoriska kurser (vissa utbildningsprogram?) 4.Valfria kurser (en gemensam kurs som ges HT+VT) 5. Vid examensarbetet ges information om hållbar utveckling Hållbar utveckling i grundutbildningen

Nationella nätverk HU2 – högre utbildning för hållbar utveckling NL-HU2 - Nivågrupperade Lärandemål – Högre Utbildning för Hållbar Utveckling NSHU (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning)

Mot bakgrund av att …. ”… det individuella och kollektiva lärandet hittills till stora delar har visat sig motverka en hållbar utveckling”

FN’s dekad för lärande och utbildning för hållbar utveckling (DESD) Kunskap Värderingar Beteende - handlingsberedskap

Vad skall vi lära? Hur skall vi lära? faktabaserad undervisning normerande undervisning kritisk/pluralistisk

Lärandemål utarbetade av nätverket NL-HU2 Kunskapsformer/innehåll Fakta –Grundläggande kunskap om hållbar utveckling (vision, begrepp, definitioner och beskrivningar av tillståndet i världen) Förståelse –Kunskap om olika värderingssystem och etik för att skapa ett förhållningssätt och se möjligheter –Helhetssyn och förståelse för relationerna mellan olika entiteter (entiteter t.ex. sociala, natur och teknik,”the tradgedy of the commons”, social dilemmas och begränsningar) Färdighet –Reflekterande hållning till sitt eget ämnesområde och insikt om yrkesrollens historiska och framtida betydelse för det globala och lokala samhällets utveckling och möjliga påverkan på de ekologiska systemen –Färdighet att se frågeställningar av betydelse för hållbar utveckling ur olika perspektiv Förtrogenhet –Kompetens att utmana och problematisera normaliteten

Grundnivå, kandidatexamen Kunskap och förståelse –Beskriva hållbar utveckling på en grundläggande nivå (vision, begrepp, definitioner och beskrivningar av tillståndet i världen) –Förstå huvudområdets relation till hållbar utveckling –Identifiera olika värdegrunder och etiska perspektiv på hållbar utveckling –Ha utvecklat helhetssyn och förståelse för relationerna mellan olika entiteter (t.ex. sociala, natur och teknik,”the tradgedy of the commons”, social dilemmas, intressekonflikter och begränsningar) Färdigheter och förmåga –Reflektera och kritiskt granska huvudområdets historiska och framtida betydelse för det globala och lokala samhällets utveckling och relation till ekologiska system –Jämföra frågeställningar av betydelse för hållbar utveckling ur olika perspektiv Värderingsförmåga och förhållningssätt –Bedöma etiska frågeställningar och målkonflikter om hållbar utveckling –Ha kompetens att utmana och problematisera normaliteten, t.ex. rådande vanor, tankemönster, tekniska och ekonomiska system samt kulturella och samhällelliga värden

Samhällsvetare Generella lärandemål (för ALLA studenter inom H(ögre)U(tbildning) Ett första lärandemål finns i två versioner beroende på hur pass lätt det är att integrera HU i ämnet (i de nästföljande tre lärandemålen följer därvidlag olika långtgående kunskaps- och färdighetskrav). Att ha kännedom om HU och dess dimensioner. Att kunna redogöra för samhällsvisionen hållbar utveckling och den komplexitet som utmärker denna. Att kunna identifiera HU-aspekter i sitt eget ämne (och relatera till andra ämnesområden) Att kunna tillämpa (använda) HU-perspektivet för att analysera och problematisera olika samhällsfenomen (att jämföra med genus och etnicitet) Att kunna reflektera över sitt vetenskapsområde i relation till andra.[1][1] 1]1] Vi ser behov av att få in ett lärandemål som tar fasta på kunskap om vetenskaplig kunskap och vetenskapernas framväxt som ett led i att främja förståelse för olika förhållningssätt och perspektiv i kunskapsproduktion. Det handlar t ex om uppdelningen mellan olika vetenskaper (ingenjörsvetenskap, naturvetenskap, samhällsvetenskap och humaniora) men också att de har utvecklats historiskt utifrån olika förhållningssätt, mål och medel.

Från två håll Inventering av befintliga inslag i programmet Utarbeta förslag på vad som bör finnas med

Inventering av inslag av HU i befintliga kurser vid SA JaNej Universitets miljöledningssystem Begreppet hållbar utveckling (Förändringar i) förekomst av infektionssjukdomar beroende på människans påverkan på natur, klimat och fördelning av resurser (Förändringar i) förekomst av andra sjukdomar orsakade av påverkan på miljö och fördelning av resurser (miljögifter, luftföroreningar etc) Läkemedel och miljö Folkhälsa inklusive bestämningsfaktorer (miljömässiga, ekonomiska, sociala etc) på olika nivåer för hälsa i ett globalt perspektiv. Mat, hälsa och miljö - Kunskap om att olika matvaror ger olika miljöbelastning Att kunna väga in hänsyn till miljö och hållbar utveckling vid val och genomförande av praktiska moment (patientbehandling, laborativ verksamhet etc) Hänsyn till miljö och hållbar utveckling tas i utbildningen genom t.ex. minskad pappersförbrukning, källsortering, minskad energiförbrukning

Biomedicinska-analytiker-programmet Akademins miljösamordnare Mats Sandberg har introduktion inför varje progamstart. I kursplaner för termin I och II har man identifierat några inslag. Man har avsnitt om reflektion kring patienter från olika kulturer/etnicitet, som kan tangera området HU samt om infektioner och smittspridning. De nya kursplanerna för termin III och IV att görs färdiga under våren och då kommer det att bli möjligt att påverka innehållet. Speciellt inom områdena infektion, sjukdomslära och eventuellt farmakologi. Det kan också finnas möjligheter att i nya kursplaner/omarbetning av kursplaner förstärka med lärandemål Man arbetar nu för att tydligare få in HU i kursplanerna vad gäller klinisk praktik, avfallshantering. I kursvärderingar bör frågor finnas med om HU är identifierbart i kursen och hur man värderar det.

Läkarprogrammet Akademins miljösamordnare Mats Sandberg skall bjudas in till ett kursledarmöte på läkarprogrammet för att presentera den introduktion som han ger studenterna i samband med utbildningsstart. Checklistan för inslag av HU i olika kurser kommer att skickas ut till samtliga kursledare. Kursen i samhällsmedicin innehåller till stor del HU- aspekter, men kommer sent i utbildningen, folkhälsoperspektivet behöver komma in långt tidigare i utbildningen, t.ex. under introduktionsveckan, utan att för den skull kursen i samhällsmedicin behöver komma tidigare,. Länken till Läkare för miljön behöver också introduceras tidigt. Ett möte för samtliga lärare i kursen samhällsmedicin är planerat för att samordna kursen som består av en mängd olika delar. Här skall man diskutera gemensamma teman och det finns möjligheten att här introducera Hållbar utveckling som ett sådant tema.

Sjuksköterskeprogrammet Bakgrund Generella kunskaper – lärandemål Specifikt innehåll – lärandemål för sjuksköterskeprogrammet Identifiera kurser där detta kan implementeras Formulera förslag till innehåll/lärandemål, identifiera resurser, kontakta kursansvariga

Vid sidan av generella kunskaper inom området bör följande områden ingå i grundutbildning för sjuksköterskor: Känna till universitets miljöledningssystem och vilka delar som angår den enskilde studenten Förstå betydelsen av etiska och ekologiska aspekter för en god livsmiljö i ett långsiktigt och uthålligt perspektiv Folkhälsa inklusive bestämningsfaktorer (miljömässiga, ekonomiska, sociala etc) på olika nivåer för hälsa i ett globalt perspektiv.

Förändringar i förekomst av infektionssjukdomar (communicable diseases) beroende på människans påverkan på natur, klimat och fördelning av resurser Förändringar i förekomst av andra sjukdomar (noncommunicable diseases) orsakade av påverkan på miljö och fördelning av resurser (miljögifter, luftföroreningar etc) Kunskap om att olika matvaror ger olika miljöbelastning Läkemedel och miljö Att kunna väga in hänsyn till miljö och hållbar utveckling vid val och genomförande av metoder i omvårdnadsarbetet och att kunna argumentera för detta inför kollegor och patienter.

Exemplet Läkemedel och miljö

Vad vi har idag: Introduktion av akademins miljösamordnare för studenter på grundnivå och delvis på avancerad nivå Inslag i kurser: t.ex. ”nya” sjukdomar, läkemedel i miljön, folkhälsa,

Hur utbildar vi mot de generella lärandemålen om hållbar utveckling? Vi söker nu: Didaktiska modeller för att påverka kunskaper, värderingar och handlingsberedskap? Litteratur Kunniga inspiratörer

Inom institutionens för vårdvetenskap 4 program (varav ett har 10 inriktningar) arbetar vi nu gemensamt med: att alla studenter skall få den introduktion som ges idag en återkommande obligatorisk tema(halv-)dag för makroperspektivet integrera moment i så många kurser som möjligt – skall återfinnas i innehåll och lärandemål