Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett Livskraftigt Centrum
Advertisements

Vetenskaplig studie av det alkoholpreventiva
Kärnkraftsopinionen november 2006 T Analysgruppen vid KSU:Hans Ehdwall Synovate Temo: Arne Modig, John Almering Datum:
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
TIMBRO 17 december 2012 TIMBRO Timbro Landsbygd, politik och reformer.
Svenskarnas shoppingmotiv – förnuft eller glädje? Ingela Gabrielsson, privatekonom 1.
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del A) November Peter Blid Helena Björck Ida af Robson 2064.
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Idrottslärare om astma
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Novus Boende i Västra Götaland om frivilligt arbete November 2010 Västra Götaland Arne Modig 2046.
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
KUND: Psoriasisförbundet/Pfizer Novus: Helena Björck Ida af Robson
Kundundersökning mars 2010
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Kommun - Vara (1470), Kommun - Skara (1495), Kommun - Lidköping (1494), Kommun - Grästorp (1444), Kommun - Essunga (1445) 41 respondenter.
TV4 Valet av ny partiledare för Socialdemokraterna Mars 2011 Irena Busic.
Nordeas boendebarometer- förväntningar och attityder Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Novus Allmänheten om psykisk hälsa September
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
1 Allmänheten om bonus och vinstdelning Rapport från opinionsundersökning 9 april 2009 Arne Modig Viktor Wemminger.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hemtjänst Centrum (minst 7 svarande) Hemtjänst.
TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten.
Fakta om undersökningen
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Novus Opinion Föräldrar om skolan Första diagramrapport Arne Modig Viktor Wemminger.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
Kartläggning Rektorers syn på skolkurator-funktionen
© Synovate Ungas attityder till rökning
Fakta om undersökningen
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
“Pejling Dalarna” Hur ser befolkningen i Dalarna på Dalarna? Beställd av REGION DALARNA LÄNSSTYRELSEN Genomförd av:TEMO AB Redovisad i november 2005.
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
Svenska Friidrottsförbundet Elevenkät 2013 Friidrott Umeå RIG Antal svar:20.
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Novus Opinion Allmänheten om vinster i välfärden 21 maj 2010 David Ahlin.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Novus Opinion Lärare om skolan Arne Modig Viktor Wemminger.
Novus Opinion Förvärvsarbetande i Västra Götaland och Halland om arbetstider 3 februari 2010 David Ahlin Arne Modig.
Novus Opinion för Röda Korset Norra Mellansverige om frivilligt arbete Dalarna, Värmland, Gävleborg 27 november 2009 David Ahlin.
Sammanfattning av varumärkesundersökning
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
1 Allmänheten om ljudböcker Rapport från opinionsundersökning 7 april 2009 Lars Björkman Viktor Wemminger.
Novus Stockholmare om frivilligt arbete November 2010 Stockholm Arne Modig 2046.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
1 Attitydundersökning fast telefoni Rapport från opinionsundersökning 10 juli 2009 Arne Modig Viktor Wemminger.
Novus Opinion Allmänheten om hushållsnära tjänster Arne Modig 1620.
Novus Opinion för Röda Korset Inställning till frivilligt arbete Uppsala, Örebro, Västmanland, Södermanland, Östergötland 27 november 2009 David Ahlin.
Novus Opinion Förvärvsarbetande i Skåne och Blekinge om arbetstider 20 januari 2010 David Ahlin Arne Modig.
Novus Boende i Dalarna och Gävleborg om frivilligt arbete November 2010 Dalarna och Gävleborg Arne Modig 2046.
1 Novus Opinion Allmänheten om olovlig nedladdning och streaming av TV-program Jenny Franzén.
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Presentationens avskrift:

Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B) November 2010 2010-10-29 Peter Blid Helena Björck Ida af Robson 2064

Om undersökningen Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av BNG/Region Dalarna och består av en mätning gällande allmänhetens uppfattning om regional identitet i Dalarna. Intervjuerna har genomförts inom ramen för Novus Sverigepanel (webbpanel) under perioden 18 – 23 november 2010. Målgruppen är allmänheten, exkluderat boende i Dalarna, 16 år och äldre. Undersökningen omfattar totalt 1 000 intervjuer, fördelat enligt nedan: Leg 1 (”ord”): 256 intervjuer Leg 2 (”text”): 236 intervjuer Leg 3 (”kommun, exkl. häst”): 239 intervjuer Leg 4 (”kommun, inkl. häst): 269 intervjuer 2

RESULTAT

LEG 1 - ORD

Testade ORD Leg 1 5 stor Sverige/svenska kultur midsommar tradition Falun dalahäst gamla Siljan landskapet meningsfull kraft växa nytänkande positiv ung/unga skapa möjlighet omvärld influera/influens exportregion turistregion pendlingsregion nyfiken trygghet stolt 5

Dalahäst, midsommar, tradition står för Dalarna Vi skulle vilja veta vilka associationer du har med regionen Dalarna. Nedan finns ett antal ord. Vi vill veta i vilken utsträckning du tycker att dessa ord står för Dalarna Står för Dalarna i stor utsträckning Står för Dalarna i liten utsträckning Leg 1 (256 intervjuer )

Sverige, positiv, tradition starkt positivt laddade Nu vill vi att du tar ställning till om nedanstående ord är positiva eller negativa för dig. Starkt positivt laddade ord Positivt laddade ord Neutralt laddade ord Leg 1 (256 intervjuer )

Midsommar, tradition, kultur och Sverige/svenska står för Dalarna OCH uppfattas som positiva Ord som står för Dalarna kontra ord som uppfattas som positiva (topbox, betyg 5+4). Leg 1 (256 intervjuer )

Positiva ord vs. står för Dalarna Ord som står för Dalarna kontra ord som uppfattas som positiva (topbox, betyg 5+4). Andel som upplever ord står för Dalarna Andel som upplever orden som positiva

LEG 2 - TEXT

Testade TEXTER Leg 2 11

Två av tio tror spontant att den avidentifierade texten syftar på Dalarna Vilken region i Sverige tror du att texten syftar på? Bas: Leg 2 (236 intervjuer) 12

Närmare sex av tio tycker om texten Du kommer nu att få se samma text igen. Men denna gång i sin helhet. INFOGA TEXT. Texten handlar alltså om regionen Dalarna Om du nu tänker på texten du nyss läst, vad tyckte du om den? Välj det lämpligaste alternativet. Bas: Leg 2 (236 intervjuer) 13

Positivt om texten: Vanligast nämnda ämnen/ord Varför tyckte du om texten? Texten känns bra, positiv, innehållsrik Bra beskrivning, passar Dalarna Varm 14

Negativt om texten: Vanligast nämnda ämnen/ord Varför tyckte du inte om texten? För mycket /lång text, Gillar ej Dalarna Lite nationalistisk 15

Texten känns positiv, trovärdig och inspirerande Hur väl instämmer du i följande egenskaper om den visade texten för regionen Dalarna? Bas: Leg 2 (236 intervjuer) 16

Två av tre tycker texten passar bra för regionen Dalarna I vilken utsträckning tycker du att texten passar för regionen Dalarna? Bas: Leg 2 (236 intervjuer) 17

LEG 3 & 4 - KOMMUN

Testade enheter Leg 3 Leg 4 19

Närmare sex av tio som sett kommunnamnet i ”bara text” tror spontant att Hedemora ligger i Dalarna Vilken region i Sverige tror du att kommunen Hedemora ligger i? Bas: Leg 3 (239 intervjuer) 20

Åtta av tio som sett kommunnamnet inklusive häst tror spontant att Hedemora ligger i Dalarna Vilken region i Sverige tror du att kommunen Hedemora ligger i? Leg 4 (269 intervjuer ) 21

LEG 1 - 4

Närmare sju av tio är generellt positivt inställda till regionen Dalarna Vilken är din allmänna inställning till regionen Dalarna? Bas: Total (1 001 intervjuer) Leg 1 (256 intervjuer ) Leg 2 (236 intervjuer) Leg 3 (239 intervjuer ) Leg 4 (269 intervjuer )

KOMMENTAR LEG 1 (ORD) LEG 2 (TEXT) LEG 3 & 4 (KOMMUN) LEG 1 - 4 Dalarna, midsommar, tradition, Falun och turistregion är ord som står för Dalarna i stor utsträckning Sverige/svenska, positiv, tradition, midsommar och kultur är ord som är starkt positivt laddade Midsommar, tradition, kultur och Sverige/svenska är ord som står för Dalarna OCH är starkt positivt laddade LEG 2 (TEXT) Två av tio tror spontant att den avidentifierade texten syftar på Dalarna. Närmare sex av tio tycker om texten De som gillar texten, nämner att texten känns bra, positiv och innehållsrik samt att den är en bra beskrivning som passar Dalarna. De om inte gillar texten, nämner primärt att det är för mycket, eller för lång, text. Texten känns positiv, trovärdig och inspirerande Två av tre tycker att texten passar bra för regionen Dalarna SAMMANTAGET: Relativt få kan pricka regionen Dalarna när de ser texten om Dalarna avidentifierad (vilket betyder att texten inte innehåller ”uppenbara” Dalaledtrådar Bra värden på Liking och mycket bra värden på Fitness. Dvs man gillar texten och texten passar också väldigt bra på regionen Dalarna LEG 3 & 4 (KOMMUN) Närmare sex av tio som sett kommunnamnet i ”bara text” tror att Hedemora ligger i Dalarna. En av fyra (25%) kan inte uppge region alls. Närmare åtta av tio som sett kommunnamnet inklusive häst tror att Hedemora ligger i Dalarna. En av tio ( 11%) kan inte uppge region alls. Kommunnamn inklusive dalahäst, driver Dalarna (eller Dalaassociationer) i högre grad än om vi exponerar kommunnamnet exklusive häst. Andelen som inte kan uppge region alls minskar också när vi exponerar kommunnamn inklusive häst (dvs. vi ökar den generella sannolikheten att de tänker Dalarna) LEG 1 - 4 Närmare sju av tio är generellt positivt inställda till regionen Dalarna