Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Advertisements

Den nya skollagen.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Välkommen till Vikenskolan
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
Bedömning Varför Vad Hur Relia-bilitet Vali-ditet.
Läroplansträff grundskola + gymnasium Välkomna!
Kursplan Kunskapskrav Bedömning Läroplan Skola 2011, K-dag 28 mars.
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Omdömen, bedömning och betyg
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Borlänge 13 maj 2014.
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Departementspromemoria:
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Nya samlade läroplaner
Lokal Pedagogisk Planering
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
Den individuella utvecklingsplanen
Föräldraråd
Hovstaskolans styrdokument
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Saker att utveckla / förbättra
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Elevaktiva utvecklingssamtal
Planering och genomförande av undervisningen
Läroplansträff fritidshem
Förskoleklassen Torpshammar
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Information från läraren om betyg Saker att utveckla / förbättra
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
© Steve Wretman & Helena Moreau
Exempel på skriftligt omdöme
Källängsråd Föregående protokoll, bordlagda punkter Konstgräs Läromedel Paviljongen 2. Skolans verksamhet - Polisingripandet förra veckan - Betyg.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
Arbetet i Munkedal Vad har vi gjort? Arbete med betyg och bedömningsfrågor i samarbete med V8- kommunerna. ”Röda tråden”-träffar terminsvis, sv – ma –
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
INFÖR BETYGSPROGNOS HT2015 – ELEVER SOM LÄSER ÅRSKURS
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Bedömning och betygsättning
Klagshamns rektorsområde
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

Allmänna råd om utvecklingssamtal och skriftliga omdömen - vad är viktigt att tänka på i arbetet?

Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt inom utbildningens mål” Alla ska kunna nå minst E enligt kunskapskraven

Individuell utvecklingsplan Enligt Skollagen 10 kap 13§ Ska ge omdömen om elevens kunskapsutveckling i förhållande till kunskapskraven i de ämnen eleven får undervisning i Sammanfatta vilka insatser som behövs för att eleven ska nå kunskapskraven och i övrigt utvecklas så långt som möjligt inom ramen för läroplanen Får även innehålla omdömen om t ex social utveckling om rektor beslutar så

Individuell utvecklingsplan Utforma den så att den blir ett stöd för det fortsatta lärandet Eleverna och vårdnadshavarna ska vara delaktig i framtagandet av planen Den ska ge eleverna ett utökat ansvar för sina egna studier Använda sig av dokumentation som tydligt visar elevernas kunskaper i förhållande till kunskapskraven

Skriftliga omdömen Eleven och vårdnadshavare ska få tydlig information om elevens kunskaper och kunskapsutveckling i förhållande till läroplanen Det ska tydligt framgå om eleven riskerar att inte nå upp till kunskapskraven i åk 3, 6 och 9

Skriftliga omdömen Ska utgå från kunskapskraven i respektive ämne Kan vara både summativ och formativ Ska förklara för eleven och vårdnadshavarna vad eleven klarar av, vad de behöver träna mer på och hur träningen ska gå till i skolan Elever och vårdnadshavare ska även få en förklaring hur skolan ska se till att eleverna får möjlighet att utvecklas vidare

Vilken funktion har skriftliga omdömen? Omdömena ska utveckla elevens lärande och lyfta elevens utvecklingsmöjligheter Bygger på den faktiska undervisningen och utformas lokalt på varje skola. Rektor beslutar om formen

Hur hänger bedömningsprocessen ihop?

Kunskapskrav I åk 3 anges bara vad eleven ska klara av för minsta krav Finns i Ma, Sv, So och No ämnena I övriga ämnen bedöms eleverna mot kunskapskraven i åk 6 Beskriver i huvudsak förmågor som eleverna ska klara av att visa i praktisk handling I vissa ämnen finns även faktamål som ska bedömas

Vilka kunskapskrav ska användas? I åk 1-3 i Sv, Ma, No, So mot kunskapskraven i åk 3 I åk 4-6 i Sv, Ma, Bi, Fy, Ke, Tk, Ge, Hi, Re och Sh mot kunskapskraven i åk 6 I åk 1-6 i övriga ämnen mot kunskapskraven i åk 6 I åk 7-9 mot kunskapskraven i åk 9

Vilka kunskapskrav ska användas? Vi ska inte skriva om kunskapskraven för andra årskurser, t ex kunskapskrav för åk 7….. Har eleven nått så långt som förväntat i förhållande till kunskapskraven i åk 9? Vi ska bedöma de arbetsområden vi har gått igenom hittills, inte hela kunskapskraven i åk 7. I slutbetygen mäter man mot hela kunskapskraven

Formativa skriftliga omdömen Följande ska finnas med och bedömas i ett skriftligt omdöme. Ska visa någonting som eleven klarar av Ska visa vad eleven ska utveckla kunskapsmässigt Ska beskriva hur skolan ska hjälpa eleven att ta nästa steg i kunskapsutvecklingen Ska beskriva vad eleven själv ska träna på för att utveckla sina kunskapsförmågor

Uppgift skriftliga omdömen Läs igenom ett elevsvar i gruppen Ge eleven ett konstruktivt skriftligt omdöme som baseras på kunskapskraven och som är formativt Läs upp omdömena för varandra i gruppen och enas om ett som ni tycker blir gruppens resultat Tid till förfogande i gruppen 50 minuter Kort redovisning från varje grupp