Att göra affärer med offentlig sektor

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Advertisements

Integrationsplats För ett mänskligare och tryggare Göteborg.
Välkommen till Informationsmöte
Att förstå anonymiteten (översättning från
En översikt och introduktion till den nya lagstiftningen Offentlig upphandling och e-affärer Stockholm den 17 januari 2008 Advokat Elisabeth Legnerfält.
Begränsade utdrag ur belastningsregistret
Att göra affärer med offentlig sektor inom LOV
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Förhandling MBL Och Samverkan.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Affärsidé Affärsidé Personal PersonalRådgivare.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Hur länge har vi haft vi regler?
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
vid Offentlig Upphandling
FMN, MAJ BRA ATT VETA OM Budgivning vid försäljning av fastigheter, tomträtter och bostadsrätter som förmedlas av fastighetsmäklare Vid köp av fastighet,
Bredband för gör-det-självare eller Själv är bäste dräng
Intervju inför ViV-projektet.
Att skriva en artikel.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Grundbult 1 Offentlig upphandling syftar till att förse statliga myndigheter, kommuner och landsting med varor och tjänster så att de kan fullgöra sina.
Kvarnholmsförbindelsen
Samordnad upphandling av elenergi Upphandlingssamverkan Elenergi, upphandlingssamverkan Kommunförbundet Skånes upphandling av elenergi 2007 Slutsatser.
i kommuner, landsting/regioner
Inköpsrutiner.
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Småföretagen och den offentliga upphandlingen 25 augusti 2009 Sundsvall Peter Germer Företagarna Västernorrland.
Upphandling med social hänsyn Processamordning – strategisk destinationsutveckling Utveckling Nordost.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
INNOVATION VAD ÄR DET OCH NÄR SKALL MAN HA DET?. Tyvärr är vi offer för ”Innoflation” där allt vi gör kallas för innovation och i och med det blir begreppet.
Försäkring av tjänstepension Avropsstöd- Version 1.0 Kontaktperson; Stellan Kolbäck Säkra Södra Berget AB.
Vill du bli Sundsvalls kommuns leverantör?
Samordnad Individuell Plan
Anställningsintervjun
Ska du lämna anbud eller utföra tjänster för Halmstads kommun?
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Banktjänster Avropsstöd Version 1.5
Avropsprocessen, del 1 Maria Gil, Enheten för IT-upphandling.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Lämna anbud på våra upphandlingar. Registrera dig på e-avrop för att bevaka, prenumerera och lämna anbud på våra upphandlingar 1.Gå in på
Vill du bli Sundsvalls kommuns leverantör?
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Personligt brev.
INKÖP/ UPPHANDLING.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Att lämna anbud Ett bildspel om hur du lämnar anbud Information från Upphandlingsenheten.
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Upphandling i Skövde kommun Upphandlingsverksamhet Central upphandlingsenhet Varor, tjänster och driftentreprenader exkl. bygg- och anläggningsentreprenader.
Västra Mälardalens kommunalförbund Jan Eriksson Inköpschef Tfn:
Birgitta Laurent. Så får små företag chansen Exempel på hur Nacka, Nynäshamn, Tyresö och Värmdö försöker underlätta för små företag -Företagarseminarium/Informationsmöte/Företagsmässa.
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Upphandling Therese Klaar, inköpschef.
Birgitta Laurent.
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Direktupphandling av varor och tjänster
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
Direktupphandling av varor och tjänster
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
Dialog och samarbete – vad ska det vara bra för
Direktupphandling av varor och tjänster
Avropsvägledning – Boknings- och bidragslösningar
Presentationens avskrift:

Att göra affärer med offentlig sektor – goda råd på vägen

Hur tar ni reda på om det finns någon affär som passar ert företag?

Skaffa den information ni behöver om er potentiella kund. Skapa kontakter. Undersök hur er typ av produkt eller tjänst köps in. Läs underlag från de senaste upphandlingarna inom ditt område: a.) Vad har upphandlats? b.) Vem är nuvarande leverantör? c.) När löper eventuellt kontrakt ut? c.) Vad har kontraktet för storlek? d.) Vilken är prisnivån?

Var aktiva – undersök möjligheten till lokala möten och träffar. Informationsträffar anordnade av myndigheterna. Hearings inför kommunen eller landstingets marknadsanalysarbete. Tidig delaktighet när upphandlande myndigheter köper in vara eller tjänst som de inte känner till. Hjälp till vid behovsdefiniering – ge feedback och hjälp till att effektivisera.

Tänk på att: Det är NI som är experter och som kan hjälpa den upphandlande myndigheten att säkerställa ett bättre inköp!

I vår kommun arbetar vi så här… Vad har upphandlats? Vilka är nuvarande leverantörer? När löper eventuella kontrakt ut? Vad har kontrakten för storlek? Vilken är prisnivån? Ansvarig upphandlare? Dialogmöten, infoträffar andra mötesmöjligheter. PLATS FÖR KOMMUNLOGGA ELLER EGEN BILD

Säkerställ att ert företag är redo för affär och förbered viktiga dokument. Exempel på underlag som troligtvis kommer att krävas: - Årsredovisning eller balansräkning - Kreditupplysning - Ansvarsförsäkring - Åtagande från eventuell annan leverantör - Kopia på F-skattebevis - Kontaktuppgifter till referenser årsredovisning eller balansräkning kreditupplysning ansvarsförsäkring åtagande från annan leverantör (om vill åberopa ett annat företags kapacitet). kopia på F-skattebevis kontaktuppgifter till referenser. Även förbereda med sådant underlag (enligt satta krav och tilldelningskriterier) som du tror kan ställas i kommande upphandlingar ni vill delta i. Utgå från tidigare underlag! Var noga med att kontrollera att de dokument ni lämnar in är aktuella vid anbudslämning. UM ska numera själva inhämta uppgifter om att leverantören sköter sina skatter och socialförsäkringsavgifter direkt från Skatteverket och Kronofogdemyndigheten. Utgå från tidigare underlag Lämna aktuella dokument

Marknadsför er! Ta kontakt och visa vad ni kan – en aktiv dialog är lärorik för båda parter. Var tydlig med vad som skiljer er från konkurrenter och om ni har nya innovativa lösningar. Var professionell i er kontakt och respektera om kunden meddelar att kontakter just då är olämpliga.

Tänk på att: Var ute i rätt tid – inte för sent och inte för tidigt!

Tänk på att: Den upphandlande myndigheten kan vända sig direkt till en leverantör för sitt inköp (s.k. direktupphandling) - gör dem därför medvetna om ert företag!

Hur hittar ni affären?

Ta reda på när en upphandling är ”på gång”. Håll kontinuerlig kontakt med kommunen/landstinget för att göra dem uppmärksamma på att ni finns (framförallt om ni är nyetablerade) eftersom vissa upphandlingar inte annonseras. Är ert företag känt?

Sök utannonserade upphandlingar med hjälp av de verktyg som finns. Annonseringsplatser Elektronisk databas Myndigheters webbplatser Förhandsannonsering Hjälp att bevaka

Tänk på att: Annonser i vissa fall enbart publiceras i dags- eller branschtidningar och inte i annonsdatabaserna. Viktigt för er att känna till vilket upphandlingsbehov som finns!

Skapa nätverk - knyt goda kontakter för att inte missa en affär. Skapa goda kontakter både regionalt och i ditt branschområde! Träffa andra företag i samma situation (nätverk, erfarenhetsutbyte). Finns möjlighet att samverka (t.ex. att söka uppdrag tillsammans med andra aktörer). Hitta de regionala möjligheterna som erbjuds (t.ex. olika medlemsföreningar och näringslivskontor).

Hur får ni chans att vinna affären?

Ställ nödvändiga frågor. Har ni all nödvändig information/fakta om upphandlingen? Är det något i underlaget som är otydligt? Undvik missförstånd! Är det något i upphandlingen som är felaktigt? Påpeka detta så tidigt som möjligt!

Tänk på att: Det är ni som företag som är expert och som kan uppmärksamma oklarheter och felaktigheter. Kommunen vill ha in frågor, ifrågasättande och kritik men under anbudstiden.

Var uppmärksam på när det är möjligt att ställa frågor. Kommunikationen ska ske på ett öppet sätt – alla frågor publiceras. Var medveten om de regler som den upphandlande myndigheten måste följa vad gäller förutsättningarna att svara på era frågor och de begränsningar som finns för kommunikation mellan er efter att samtliga frågor har besvarats.

Tänk på att: Kontrollera löpande om något nytt har publicerats om upphandlingen. Förutsättningar för upphandlingen kan förändras och det är därför viktigt för er som företag att bevaka upphandlingen.

Tänk på att: Fram till dess att upphandlingen är avslutad råder absolut sekretess - kommunen får inte avslöja vem som ställt frågor.

Bedöm om ert företag kan lämna in ett giltigt anbud. Affärer får endast göras med leverantörer som uppfyller samtliga krav för upphandlingen. Identifiera därför alla krav som ställs för att säkerställa att ni uppfyller dem. Var noggranna med att läsa igenom allt underlag!

Tänk på att: Den upphandlande myndigheten i vissa fall måste utesluta en leverantör från att delta i upphandlingen. Den upphandlande myndigheten även i vissa fall får utesluta en leverantör.

Det finns alternativ om ert företag inte ensamt uppfyller samtliga krav. Åberopa andra företags kapacitet? Gå samman med flera andra företag och lämna anbud som ett konsortium? Använd er av en underleverantör. Undersök möjligheten att bli underleverantör.

Tänk på att: Avstå från att lämna anbud om ni inte kan uppfylla samtliga krav som ställs. Avstå om ni inte kommer att kunna leverera det ni erbjuder i anbudet.

Dags att lämna in anbudet. Läs igenom allt underlag noggrant och kontrollera om något är oklart innan ni lämnar in det. Säkerställ att det anbud ni lämnar in är korrekt och komplett. Lämna alltid in all begärd information om ert företag. Lämna in era bästa villkor direkt.

Tänk på att: Ett ofullständigt underlag kan innebära att anbudet måste förkastas. Kontrollera därför en extra gång att allt verkligen finns med!

Tilldelning av kontrakt. Var medvetna om hur ert anbud kommer att bedömas i jämförelse med övriga anbud. Av underlaget ska det framgå hur ert anbud kommer att bedömas i förhållande till era konkurrenter. ”Lägsta pris” eller ”ekonomiskt mest fördelaktiga”.

Tänk på att: Förstå och var observant på vad den upphandlande myndigheten lägger störst vikt vid i en utvärdering. Det är detta som kommer att avgöra vilket företag som får uppdraget!

Ni fick uppdraget!

Utformning av avtal. Var medvetna om gällande villkor. Känn till kraven på respektive avtalspart. Gå igenom alla förutsättningar innan kontraktsperioden påbörjas.

Tänk på att: Innan kontraktsstart kan tilldelningsbeslutet för ert uppdrag komma att överprövas.

Dags att leverera. Säkerställ att ni har beredskapen att leverera det ni avtalat om Bundenhet vid det anbud som ni har lämnat in. Innebörden av ett kontraktsbrott Riskerna som kan följa i de fall ni inte kan följa kontraktet.

Håll kontinuerlig dialog med er avtalspartner. Ge varandra feedback under hela kontraktsperioden. Hålla nära kontakt med kontaktpersonen. Finns en färdig modell för samverkan redan i kontraktet? Fånga upp eventuellt missnöje för att tidigt kunna åtgärda. Håll koll på faktureringsmodellen.

Utvärdera kontraktet. För att kunna fatta beslut om ni t.ex. även fortsättningsvis vill arbeta mot den offentliga kunden: Har kontraktet varit lönsamt? Har samarbetet fungerat väl? Har kontraktet varit tillräckligt fördelaktigt?

Blev ert anbud inte antaget? Särskilt viktigt att bedöma skälet till varför: Slarvfel? Inte bedömts uppfylla alla krav? Inte förmedlat rätt information i ert anbud?

Fick ni inte kontraktet? Läsa noga igenom tilldelningsbeslutet. På vilken grund vann er konkurrent upphandlingen? - utvärderingsgrunder - jämföra prissättning Begär eventuellt ut vinnande anbud.

Förutsättningar för att klaga på beslutet Möjlighet till överprövning när beslutet fattats på felaktiga grunder: Av upphandlingen. Av ett ingånget avtals giltighet. Av beslutet att avbryta en upphandling. Rätten avgör utifrån de omständigheter som åberopats. I vissa fall även möjlighet att begära skadestånd. Mer information: Upphandlingsstödets vägledning 2011:5.

Tänk på att: Kontakta den upphandlande myndigheten innan ni ansöker om överprövning! En dialog kan undvika att en process inleds på grund av missförstånd.

För mer information om offentlig upphandling Besök www.upphandlingsstodet.se för mer information. Få stöd i specifika frågor genom att kontakta Upphandlingsstödets Helpdesk på tel. 08-7000 900 eller via e-post upphandlingsstodet@kammarkollegiet.se