Geovetenskap.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KLIMAT.
Advertisements

ISTIDEN Vi lever i den geologiska perioden ’kvartär’ (som har varat de senaste 2,4 miljoner åren) Under denna tid = Glacialer och Interglacialer Svårt.
Fotosyntes Visste du om att växternas gröna blad är livets solfångare? Om ditt svar är ja, då har du kommit en bit lång i det vi kommer att arbeta med.
Atomer och kemiska reaktioner
Kemi.
Inre kraft: Jordbävning
Oceanerna Mera vatten än land.
HOKUS POKUS I det här avsnittet ska vi lära oss mer om bl a vatten, temperatur, blandningar och lösningar Ord att lära sig: permanent, konservera, Celsius,
Jordens processer som formar jordytan
Värme. Med värme menar vi i dagligt tal den temperatur som vi kan mäta med en termometer.  Värme är en form av energi.  En viss temperatur hos ett ämne.
Jorden och livets skapelse
Jordens och livets utveckling, Del 1, från Big Bang – första livet
Planet Earth - Jorden - Men 2/3 av ytan är faktiskt vatten! Vattnet är och luften är grunden för livet på jorden.
Sand, sol, vind & vatten Uteklassrum sÅNNARNA
Meteorologi Läran om vädret.
Meteorologi Läran om det som svävar i luften
Geografi År 7.
Sverige, Norge, Finland, Danmark och Island.
Klimatförändringar.
Om Jordklotets historia
Om Jordklotets historia
Jorden.
Uppbyggande/nedbrytande krafter Jordens processer som formar jordytan
Det vanligaste ämnet på jorden. Du kan inte leva utan vatten
Vatten är liv.
Vatten.
Det vanligaste ämnet på jorden. Du kan inte leva utan vatten
Vattnets kretslopp.
Geografi Om Jordklotet.
Ämnen har egenskaper Lukt surt beskt Smak sött salt.
Kemi.
Hållbar utveckling Hållbar utveckling är hur vi ska kunna fortsätta med att exempelvis få rent vatten utan att det förstör för andra människor på våran.
KLIMAT.
Kretslopp Vad är ett kretslopp? Vilka ämnen kan ha ett kretslopp?
Luft. Luft består av en blandning av olika gaser.
Hållbar utveckling Vårt hem jorden Vårt hem jorden.
VATTEN - geografiska begrepp
Vattnets kretslopp Vattnets kretslopp drivs av solens värmeenergi. Vatten avdunstar från öppna vattenytor, men också från mark och växter. När det avdunstade.
Människan och naturens samverkan med varandra.
Väder.
6,44 billioner km bort. 6,44 billioner km bort.
Erosion betyder att jord och berg slipas ner av olika saker, ungefär som när man använder sandpapper i slöjden. Vattnet är den yttre kraft som påverkar.
Johan Karlsson, Pilängskolan, Lomma –
1.Sol 2.Planet 3.Solsystemet Solen bildades för ungefär 5 miljarder år sedan och kommer att finnas i ungefär 5 miljarder är till. Sol är en medelstor stjärna.
Väder- och Klimatförändringar
Jorden o gamla grejer.
Kolets kretslopp.
Ekosystem, repetition. Ekosystem kan beskrivas utifrån levande och ej levande faktorer. Det finns ekosystem på land och det finns ekosystem i vatten.
Kvävets kretslopp.
– levnadsmiljöer försvinner
Materia Niklas Dahrén.
Ekosystem, repetition. Ekosystem kan beskrivas utifrån levande och ej levande faktorer. Det finns ekosystem på land och det finns ekosystem i vatten.
Studiematerial till ”prov”-provet i biologi
Jordytan förändras.
Jordens, djurens och människans utveckling
Viktiga ord och begrepp
Vilka är förutsättningarna för liv?
Livets utveckling Livets uppkomst.
Jordytan formas Inre krafter Yttre krafter Anna Samuelsson, Södra skolan, Katrineholm –
Vår jord John Östh. Hur är jorden uppbyggd? Jordskorpan ”äppleskalet” längst ut –Avkylt stelnat material (litosfär) Manteln (astenosfären) inre och.
Syns inte men finns ändå
Luft och Vatten.
Vår jord Geografi åk 4.
Kolets kretslopp Kol är ett grundämne med det kemiska tecknet C i det periodiska systemet. Det finns kol i nästan allting som man äter och dricker. Kol.
Kretslopp Vad är ett kretslopp? Vilka ämnen kan ha ett kretslopp?
Momentbeskrivning Geografi Naturens förutsättningar för jordens befolkning, år 7 Jordens klimat- och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar.
Vatten.
Klimat och miljö.
Jordens processer som formar jordytan
Väder.
Presentationens avskrift:

Geovetenskap

Naturvetenskap

Intro En stjärnas stilla död

En stjärnas explosiva död Intro En stjärnas explosiva död

Universum förorenas med grundämnen Intro Universum förorenas med grundämnen

Intro Solsystemet bildas

Intro Jorden bildas

Intro Jorden får en skorpa

Solsystemets härjningstid Intro Solsystemets härjningstid

Intro Jorden

Vetenskapen om planeten jorden Geovetenskap Vetenskapen om planeten jorden Jordklotets inre Geologi = Vetenskapen om jordklotets inre. Jorden Pedologi = Vetenskapen om jord (eng: soil). Vattnet Hydrologi = Vetenskapen om vattnets rörelse, distribution och kvalitet. Oceanologi = Vetenskapen om havet. Limnologi = Vetenskapen om inlandsvattnen. Glaciologi = Vetenskapen om is. Atmosfären Meteorologi = Vetenskapen om atmosfären. Klimatologi = Vetenskapen om klimatet. Hela jorden Geodesi = Vetenskapen om mätning av jordklotet.

Geovetenskapens viktigaste teori Teorin om plattektonik Teorin om plattektonik förklarar hur jordens yttersta skal ser ut och förändras med tiden.

Geologi Kontinentaldrift Kambrium Ordovicium Silur Devon Karbon Perm Trias Jura Krita Paleogen Neogen Kvartär

Geologi Jordens skikt

Geologi Litosfärplattor

Transformerande gräns Geologi Plattgränser Transformerande gräns Divergerande gräns Konvergerande gräns

Geologi Mineral och bergarter Mineral Bergart Fältspat Mineral = Ett ämne som normalt är kristallint och som bildats genom geologiska processer. Bergart = Större massa bestående av ett eller flera mineral. Kvarts Glimmer Granit Mineral Bergart

Geologi Ämnesdidaktik - Ta med en sten. (http://www.geologinsdag.nu/web/page.aspx?refid=191). - Geologiskt material i klassrummet. (http://www.geologinsdag.nu/web/page.aspx?refid=192). - Ha en stenutställning.

Pedologi Jord Jordmån Jordart Bergart Jord = Nedbruten bergart blandat med annat, så pass löst att man kan gräva i det. Jord Jordmån = Det översta lagret jord som påverkats av klimatet, växterna och/eller människan. Jordmån Jordart = Jord som ej påverkats av klimatet, växterna och/eller människan. Jordart Bergart

Pedologi Ämnesdidaktik Undersöka jordprover Alla barnen samlar tre sorters jord i tre plastmuggar. Barnen undersöker proven genom att skaka och lyssna, känna, lukta och titta. Barnen ritar av proven. Barnen blöter jordproverna och undersöker dem. Barnen formar små skulpturer av jorden. Barnen låter jorden och jordskulpturerna torka och undersöker den. Barnen lägger tillbaks jorden i naturen.

Hydro-, oceano-, limno- och glaciologi Vattnets fördelning Saltvatten (97 %) Allt vatten på jorden Grundvatten (30,1 %) Sötvatten (3 %) Annat (0,9 %) Polaris och glaciärer (68,7 %) Ytvatten (0,3 %) Sjöar (87 %) Vattendrag (2 %) Våtmarker (11 %)

Hydro-, oceano-, limno- och glaciologi

Hydro-, oceano-, limno- och glaciologi Ämnesdidaktik Undersöka vattnets kretslopp (hydrologi) Barnen får hämta vatten utifrån. Var kommer vattnet ifrån? Barnen får frysa vattnet till is i frysen. Var händer detta i naturen? Barnen ställer ut vattnet. Det smälter. Var händer detta i naturen? Barnen får hälla ut hälften av vattnet på marken. Var händer detta i naturen? Var tar det vägen? Resten av vattnet får avdunsta. Var hände detta i naturen? Var tar det vägen? Undersöka havet (oceanologi) Besöka Östersjön…? Titta på kartor och rita av. Se på film. Berätta för barnen.

Hydro-, oceano-, limno- och glaciologi Ämnesdidaktik Undersöka inlandsvatten (limnologi) Besök närliggande sjö, vattendrag eller våtmark. Låt barnen undersöka vattnet med alla sinnen (vågor, temperatur, strömmar). Diskutera med barnen var vattnet kommer ifrån och tar vägen. Bygg barkbåtar som får åka längs en bäck. Undersöka is (glaciologi) Bygg och lek i snön. Diskutera med barnen var snön kommer ifrån och vad som kommer att hända med den.

Atmosfärens beståndsdelar Meteorologi Atmosfärens beståndsdelar Kvävgas (N2) – 78,08 % Syrgas (O2) – 20,95 % Argon (Ar) – 0,93 % Koldioxid (CO2) – 0,038 % Övrigt – 0,002 %

Meteorologi Atmosfärens lager

(Solens upp- och nedgång) Meteorologi Väder = Det aktuella tillståndet i atmosfären. Väder Temperatur Nederbörd Typ av nederbörd Luftfuktighet Molnighet Typ av moln Vindstyrka Vindriktning Åska Sikt Lufttryck Föroreningshalt (Solens upp- och nedgång) (Snödjup)

Meteorologi Ämnesdidaktik Undersök atmosfären Rita av moln. Vad föreställer de? Mäta temperatur. Vem kan hitta den kallaste respektive varmaste platsen? Mäta snödjup. Vem kan hitta den djupaste snön? Lek väderpresentatör. Dela in barnen i smågrupper som tillsammans får undersöka vädret, och sedan ge en (fantasifull eller realistisk) väderprognos för morgondagen. Vem får rätt?

Klimatologi Klimat = Statistik över vädret. Klimatzoner

Klimatologi Ämnesdidaktik Undersöka klimatet Barnen får mäta temperaturen varje dag/vecka under ett år. Läraren sammanställer på ett bra sätt (bildserie). Barnen får se eller höra om andra platsers klimat och tillsammans med läraren diskutera skillnader med Sverige. Ta gärna hjälp av barn med olika kultur. Barnen får rita av samma plats en gång i månaden för att se årstidsväxlingarna.

Geodesi

Geodesi Ämnesdidaktik Rita karta Barnen får gömma en skatt i förskolan eller utegården och rita en skattkarta. Barnen får rita av redan existerande kartor.

1. Dalglaciärer breder ut sig Istiden 110 000 – 10 000 år sedan 1. Dalglaciärer breder ut sig 2. Inlandsis 3. Smältning

Istiden Spår av istiden U-dalar Rullstensåsar Landhöjning Före detta stränder

Sammanfattning Jorden och resten av solsystemet bildades för 4,5 miljarder år sedan ur en nebulosa. Litosfären består av olika mineral. En bergart består av ett eller flera mineral. För ca 4 miljarder år sedan hade jorden hav och ett stabilt skal. Ovanpå litosfären ligger jord. Jord består av nedbruten (vittrad och/eller eroderad) bergart blandad med annat. Geovetenskap är vetenskapen om planeten jorden. Av jordens vatten är 97 % salt och 3 % sött. Av sötvattnet finns endast 0,3 % i sjöar, åar och våtmarker. Geovetenskap kan delas in i discipliner, inom vilka olika delar av jorden studeras. En vattenmolekyl cirkulerar i ett kretslopp mellan hav, atmosfär, regn grundvatten m m. Den viktigaste geovetenskapliga teorin är teorin om plattektonik. Den förklarar jordytans utseende och förändring: Gaserna runt jordklotet kallas atmosfären. Atmosfären har olika lager med olika temperaturegenskaper. - Jordens skal, litosfären, är indelad i plattor. Dessa rör sig i förhållande till varandra. Väder är det aktuella tillståndet i atmosfären. Klimatet är statistiken över vädret. - Detta ger upphov till kontinentaldrift, jordbävningar, vulkaner och bergskedjor. Istiden har i stor utsträckning format Sveriges geovetenskapliga egenskaper.

Ämneskunskap och ämnesdidaktik Fler tips Ämneskunskap och ämnesdidaktik www.sigtuna.se/skafferiet/tips