Yrkeskrav inom funktionshinderområdet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Projekt.
Vård- och omsorgs- programmet - VO Spångbergsgymnasiet
Projekt. Varför startades projekt Carpe? Funktionshinderområdet är litet i varje kommun men för brett för att varje enskild kommun ska klara av att fylla.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
CHPS AB Stockholm Hornsgatan 180, Stockholm Hos oss får du lära dig att:  Skapa och förändra.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Kompetensombudsträff
Utvärdering av projekt
JAG Föreningen r.f. Kalevalavägen ESBO Finland
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Kommunikationsplattform Bildandet av en norrlandsregion
Att tänka på inför lönesamtalet
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Höjd kompetens.
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 30 juni 2011 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Augusti 2009.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 31 mars 2012 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Februari 2010.
Lokal Pedagogisk Planering
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Projekt. Varför startades projekt Carpe? Funktionshinderområdet är litet i varje kommun men för brett för att varje enskild kommun ska klara av att fylla.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
Om CARPE och YRKESKRAVEN.
Kommunikatören.
Landstinget Kronoberg
Jämställdhet, genus och förändringsarbete i Umeåregionen.
Katrineholm den 25 september 2014
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Strategi, kundmötet m.m. Mats Löventeg.
Bakgrund Nationell Nivå Projekt Carpe var ett nationellt projekt som startade 2009 och ligger som grund för förändringarna av titlarna och de nya kompetenskraven.
Process: Lönekriterier
Äldreomsorgens nationella värdegrund – ett vägledningsmaterial
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Lärande i arbetslivet. kombinerar ett individuellt och ett organisatoriskt perspektiv syftar till att utveckla en individuell förmåga att ta kontroll.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Medarbetarnas kompetens – en central fråga för framtidens arbete med att skapa möjligheter till ökad delaktighet Region Halland 5 nov 2014.
Nationella KOMPETENSRÅDET STARTADES Maria Holknekt, Sundsvall Marie Tibell, Göteborg.
Consensio- Kompetensutveckling i samspel
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Hej. Allt är inte så lätt som det låter Även om man är vuxen och har förstått, är det inte säkert att man gör som man blir tillsagd.
Personalpolitisk inriktning
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare. Vad ska vi göra? 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa ÄBIC (Äldres behov i centrum). ÄBIC är en nationell.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Molndal.se. Dagordning 8.30 – IBIC - Reflektionsövning - Fika – Genomgång av metodstöd, genomförandeplan & verksamhetssystem
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Validering inom Lärarlyftet
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Våga prata om psykisk ohälsa!
Heby kommuns kvalitetspolicy
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Nationellt likvärdiga YH-utbildningar
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Kompetens- och verksamhetsutveckling inom funktionshinderområdet i
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Yrkeskrav inom funktionshinderområdet ( ej socialpsykiatri)

Yrkeskravsarbetet i CARPE Ta tillvara tidigare utvecklingsarbete från projektet modellarbetsplatser Ta tillvara erfarenheter från projektet/ verksamheten ”Kravmärkt yrkesroll” inom äldreomsorgen

Yrkeskrav i CARPE Arbetsgrupp hösten 2009: - en projektledare från Carpe och 10 chefer/gruppledare från olika verksamheter och sju olika förvaltningar/kommuner Materialet har diskuterats och bearbetats i arbetsgruppen Andra grupper inom Carpe har diskuterat och tyckt till om materialet (kompetensombud, chefsgrupp)

Yrkeskrav inom funktionshinderområdet Generella kunskaper: Yrkesområdets gemensamma kunskapsplattform en allmän grund för alla som arbetar med att ge stöd i vardagen till personer med funktionsnedsättning en kombination av teoretiska och praktiska kunskaper kräver en kombination av grundutbildning, livserfarenhet och praktisk erfarenhet av verksamheten

Yrkeskrav inom funktionshinderområdet Sex övergripande yrkeskrav Varje yrkeskrav innehåller ett antal ämnesområden (sammanlagt 24 ämnesområden) Varje ämnesområde består av olika kunskapsmål (sammanlagt 50 kunskapsmål) Varje kunskapsmål bryts ner i ett antal olika lärandemål (sammanlagt 200 lärandemål)

Lärandemålen Praktiskt yrkeskunnande/yrkesutövning: - Kan utföra något Under lärandemålen kan det finnas en förklarande text och/eller exempel på kunskaper som medarbetaren bör ha. Syftet med texten är att förtydliga nivån på lärandemålet, inte att detta är ”svaret” på lärandemålet. Praktiskt yrkeskunnande/yrkesutövning: - Kan utföra något Teoretisk kunskap: - Har kännedom om - Har kunskap om - Har insikt i

Sex Yrkeskrav Kontakt och Samspel Aktiviteter och relationer Stöd och service Hälsofrämjande Planering och administration Utveckling av arbetsplatsen

Yrkeskrav: Kontakt och Samspel HISTORIA OCH TRADITIONER VANOR OCH BEHOV OLIKA FUNKTIONSNEDSÄTTNINGAR BEMÖTANDE OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT KOMMUNIKATION PSYKISK SJUKDOM, MISSBRUK OCH PROBLEMSKAPANDE BETEENDE EXEMPEL på ett yrkeskrav och tillhörande ämnesområden

Yrkeskrav: Kontakt och Samspel Ämnesområde: Historia och traditioner EXEMPEL på ämnesområden och dess kunskapsmål Yrkeskrav: Kontakt och Samspel Ämnesområde: Historia och traditioner Kunskapsmål: Att förstå omsorgernas historia och dagens situation för personer med funktionsnedsättning Att förstå och ta hänsyn till olika generationers, kulturers och religioners vanor   10

Yrkeskrav: Kontakt och Samspel Ämnesområde: Historia och traditioner EXEMPEL på ett ämnesområde, dess kunskapsmål och lärandemål Yrkeskrav: Kontakt och Samspel Ämnesområde: Historia och traditioner Kunskapsmål: Att förstå omsorgernas historia och dagens situation för personer med funktionsnedsättning Lärandemål: Har kännedom om omsorgernas historia och utveckling, och hur samhällsutvecklingen förändrat situationen för personer med funktionsnedsättning.   Känner till att utvecklingen i Sverige gått från ett omhändertagande förhållningssätt till dagens medborgarperspektiv. Kan ge exempel på hur människor med utvecklingsstörning i det förflutna har blivit utnyttjade, utstötta och sedda som icke mänskliga och att samma personer idag är fullvärdiga medborgare med lagstadgad rätt till goda levnadsvillkor. Känner till och kan ge exempel på betydelsen av sociala, ekonomiska och politiska attityder i samhället t.ex. institutionsvård, omhändertagandet av barn med funktionsnedsättningar. 11

Yrkeskrav: Aktiviteter och relationer Ämnesområde: Dialog med närstående Kunskapsmål: Att utveckla och underhålla en god relation och dialog med närstående Lärandemål: Kan bygga upp en relation till närstående som bygger på en kombination av närhet och professionell distans.   Förstår vikten av att bygga upp en förtroendefull relation som präglas av respekt och förståelse. Kan reflektera över situationer där relationen till närstående har fungerat bra och där det fungerat mindre bra, och beskriva vad som gjort att relationen varit bra/mindre bra. 12

Yrkeskrav = ytterligare ”måsten”?

Yrkeskrav = gör vägen synlig

Exempel på användningsområden Individnivå ”Checklista” – vad kan jag? Underlag vid medarbetarsamtal Underlag för individuell kompetensplan Lönesättning Validering Gruppnivå Kompetensprofil för arbetsplatsen Beställning av kurser/ utbildning Underlag för gemensam diskussion Rekryterings-processen Lönekriterier Kommunnivå Kompetenstrappa Kvalitetsarbete Underlag för beslutsfattare Vid omplacering Diskussion med skolor/utbildnings- anordnare Nationell nivå Arbetsförmedlingen - tydliggöra yrket Diskussion med myndigheter och beslutsfattare

Yrkeskrav - spridning och implementering Seminarier för chefer och arbetsledare ”Yrkeskravsankare” medarbetare Spridning i landet via - hemsida nationella kompetensrådet besök i olika regioner vid förfrågan

Yrkeskravspärmen

Möjliga utvecklingsområden (exempel på speciella och fördjupade yrkeskrav) Generella yrkeskrav för verksamhetsområdet Speciella yrkeskrav för daglig verksamhet Fördjupade yrkeskrav kring dokumentation Fördjupade yrkeskrav kring autism Fördjupade yrkeskrav kring missbruk Speciella yrkeskrav för personlig assistans Fördjupade yrkeskrav kring neuromuskulära sjukdomar Fördjupade yrkeskrav kring barn