ESF-projektet MÖTAS 2012-02-01—2014-01-31. Problemområden Vi vill;  bli bättre på värdegrundsfrågorna såsom det personliga mötet  ha en gemensam kvalitetssäkrad.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lasarettet Trelleborg C:a 600 medarbetare
Advertisements

Gunilla Kajrup, proj.ledare Mikael Lennartsson, bitr.
FRÅN VÄSTERHAVET TILL VÄTTERNS STRAND
Programområde Personer med funktionsnedsättning
KUB-projektet och koppling till informationsverige.se
Samordningsförbundet. Förstudie Arena Projektperiod 1 febr – 31 dec 2014 Projektledare; Päivi Johansson.
Motivation Arbete Glädje Idrott Cooperation
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
Ta ett steg, öppna nya dörrar! Utveckla och utvecklas! JÄMRESURSEN II
ERBJUDER! bostäder 60-talet lokaler 900 garage och bilplatser
Vård- och omsorgscollege Nu på vår skola!. Verklig utbildning För viktigt jobb Där du behövs.
Problemområden Vi vill;
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Europeiska socialfonden stöder projekt som främjar kompetensutveckling och motverkar utanförskap.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 30 juni 2011 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Augusti 2009.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 31 mars 2012 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Februari 2010.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Koh-I-Noor Berg av ljus
Vård- och omsorgscollege Samarbetpartners: Sveriges Kommuner och Landsting, Kommunal, Vårdföretagarna, Arbetsgivarföreningen KFO och Pacta.
Teknikcollege Söderslätt Vad är det?. Företagen är Teknikcollege – Teknikcollege är skolan.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Fortsatt översyn kundval inom hemtjänst, ledsagning och avlösning
1 - Förstudien Tillväxt för alla - Socialfonden
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
Skörda frukterna! Socialfondens växthus för kompetensutveckling.
Goda exempel från tema Asyl inom Equalprogrammet Det nya socialfondsprogrammet
Case Management (CM) i nordöstra Skåne
Vård- och omsorgscollege Kronoberg
ÅRJÄNGS KOMMUN Sunne kommun Creare Vivere Finansierat av Europeiska socialfonden.
WORKSHOPS - Effektiv Miljötillsyn – ett Projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Luleå 4 juni 2012 Arbetsförmedlingen och Arbetsintegrerande sociala företag.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Ett led i regeringens psykiatrisatsning
Bakgrund -Generationsväxling Personalbrist Över 20% går i pension -Efterfrågan på personal inom vård och omsorg med utbildning både på gymnasial.
Värmland Missbruks- och beroendevård för Värmlänningen!
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Definition Vård- och omsorgscollege är en samverkansform på regional och lokal nivå mellan utbildningsanordnare och arbetsliv inom vård och omsorg.
VÅRD- OCH OMSORGSUTBILDNING PÅ GYMNASIAL NIVÅ (RIKET)
Vård- och omsorgscollege
Mål och Handlingsplan 2009 Kommungemensamma Mål och aktiviteter inom chefsförsörjningsområdet 2009.
© Apoteket AB Maria Landgren. J01 i Skåne recipe/1000 inv år
Stora pensionsavgångar Bakgrund: risk för personalbrist i branschen Krav på mer kvalificerade kunskaper Åldrande befolkning.
Verksamhetsansvariga Personligt Ombud 6 oktober 2015.
Förslag till kompetensutvecklingsprogram för anställda inom funktionshinderområdet i Halland, för åren Augusti 2015.
Vid en specifik arbetsplats möter personalen dessa frågor med nyfikenhet och delar med sig av sina kunskaper, men också för att själv lära. I en specifik.
Handledarutbildning steg 1-3 ska genomsyras av kunskap om och redskap för att kunna hantera de sju diskrimineringsgrunderna; kön, könsöverskridande identitet.
Vård- och omsorgscollege Kalmar län
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
Film ….
Småföretagsbarometern 2016 Skåne län. Om Småföretagsbarometern Småföretagsbarometern produceras i samverkan mellan Företagarna, Swedbank och Sparbankernas.
De 33 skånska kommunernas intresseorganisation
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Operativ personal från:
Syftet Det övergripande syftet med Vård- och omsorgscollege är att bidra till att säkra kompetensförsörjningen av framtidens behov av kompetent och.
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
kvalificerade kunskaper
Dagens program 13.00: Hej och välkommen
Välkommen till chefsdag i Vård och omsorgscollege
Fokus Yrkesutbildning VO
Teknikcollege Söderslätt
Resurser Tillgängliga resurser Aktiviteter Vad behöver vi då göra,
Evidensbaserad praktik
Kortsiktig /Långsiktig effekt
- Regional nätverksträff
Skördeutfall 2018 Skåne.
Syfte för samverkan inom Vård och omsorgscollege Södra Norrland
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Planeringsdag med lokal styrgrupp Karlskoga-Degerfors
Länsmöte för livsmedelskontroll
Länsmöte för livsmedelskontroll
Presentationens avskrift:

ESF-projektet MÖTAS —

Problemområden Vi vill;  bli bättre på värdegrundsfrågorna såsom det personliga mötet  ha en gemensam kvalitetssäkrad handledarutbildning  öka attraktionskraften för att rekrytera och behålla unga inom sektorn samt säkra framtida rekryteringsbehov  utveckla hälsofrämjande arbetsplatser, bland annat genom utbildningsenheter, där det lokalt förankrade personliga mötet med hjälp av värdegrundsarbete genomsyrar hela verksamheten

Vård- och omsorgscollege Skåne och MÖTAS Styrgrupperna för Vård- och omsorgscollege Skåne samt MÖTAS Kommunförbundet Skåne Projektägare Projektledare Administration Lokala college Europeiska Socialfonden finansiering MÖTAS Process- Ledare VOC Projekt- ledare MÖTAS Lokala college

Övergripande mål - MÅL på lång sikt  Det ska finnas en attraktiv vård- och omsorgssektor att arbeta och vårdas i, där nyutbildad personal väljer att stanna kvar efter avslutad utbildning  Den kvalitetssäkrade regionala handledarutbildningen borgar för ett bra personligt möte på arbetsplatserna gentemot personal, studerande och brukare/vårdtagare  Genom utbildningsenheter arbeta med förnyelse och lärande kring det personliga mötet i syfte att minska diskriminering och öka mångfald inom vård- och omsorgssektorn  Upptäcka de idag dolda strukturer som bidrar till att cementera rådande förhållanden mellan kvinnor och män inom vård- och omsorgssektorn

Mätbara mål med MÖTAS Är att 70% av projektdeltagarna som arbetar på utbildningsenheterna uppfyller minst två av följande kriterier: 1. Upplever att de blivit bättre på det personliga mötet 2. Upplever att de har ökat sin attraktionskraft på arbetsmarknaden samt 3. Har deltagit i en regionalt kvalitetssäkrad handledarutbildning. Målet är även att det, efter genomförandefasen, vid varje verksamhetsställe inom lokala VOC i Skåne arbetar minst en utbildad handledare. Resultaten redovisas uppdelat på kön.

Utbildningsenheter januari 2013  Eslöv/Höör/Hörby: Hemtjänsten i Höör ca 60 personal + 2 chefer  Trelleborg/Vellinge/Svedala: Avdelning 11 på Trelleborgs lasarett ca 40 personal + 1 chef  Ystad/Österlen: Fem LSS-enheter i Tomelilla ca 40 personal + 1 chef  Landskrona/Svalöv: LSS-enhet i Landskrona ca 12 personal + 1 chef  Helsingborg: Nyöppnad korttidsenhet med utredning ca 100 personal + 2 chefer  Ängelholm/Örkelljunga/Båstad/Klippan: särskilt boende samt hemtjänstavdelning i Ljungbyhed ca 40 personal + 2 chefer

Kompetensutveckling för personalen undersköterskor handledarutbildas under hösten 2012 och våren 2013 (6 utbildningsdagar, självstudier samt inlämningsuppgifter). Alla undersköterskor vid utbildningsenheterna handledarutbildas. 2. All personal som arbetar vid de lokala utbildningsenheterna genomgår ytterligare sex dagars kompetensutveckling under Denna kompetensutveckling (som tagits fram med hjälp av framtidsverkstäder och dialogcaféer), i det personliga mötet, specialdesignas för varje lokal utbildningsenhet. 3. Chefer och medarbetare vid utbildningsavdelningarna får dessutom grupphandledning vid 6-8 tillfällen under 2013.

Kompetensutveckling som genomförs för personal vid utbildningsenheterna 2013  Kulturkrockar, 1 dag  Samtalsmetodik, konflikthantering och casemetodik, 3 dgr  Självkänsla, privat – professionellt, 1-2 dgr  Klok kommunikation, 1 halvdag  Casemetodikdag, 1 dag  Vidareutveckling av handledarrollen, 1 dag  Retorik/Pedagogik, 1 dag  Samtalsmetodik, yrkesroll – social kompetens, 2 dgr  Att välja glädje, 1 halvdag  Lösningsfokuserad metod, förhållningssätt, 3 dgr

Kompetensutveckling som genomförs för personal vid utbildningsenheterna 2013  Sinnesupplevelser och meningsfullhet i vardagen – LSS med studiebesök, 3 dgr  Marknadsföring, internt – externt, 1 dag  Coachande ledarskap (lösningsfokuserat), 1 år  Kommunikation, 1 dag  Att åldras med utvecklingsstörning, 1 dag  Psykisk ohälsa hos personer med funktionsnedsättning, 1 dag  Tvång, OCD, 1 halvdag  Det personliga ledarskapet, 1 år  Handledning för medarbetare 6-8 ggr  Handledning för chefer 6-8 ggr

Utvärdering handledarutbildning ht 2012 Skalfrågor 1-6

Här är vi just nu i MÖTAS April 2013  24 handledarutbildningar, med totalt ca 700 undersköterskor på sex orter, har under sex utbildningsdagar genomgått kursen ”Vårdpedagogik och handledning” 100p samt casemetodikdag. Betyg utfärdas senast juni  Utbildningsdagarna (6 dagar/medarbetare o chef under 2013) vid utbildningsenheterna är i full gång  Extern handledning för chefer och medarbetare vid samtliga utbildningsenheter har kommit igång  Extern processutvärderare håller på att sammanställa utvärderingarna för alla 24 handledarutbildningarna samt påbörjar intervjuer med chefer vid utbildningsenheterna  Förutom de interna utbildningsdagarna erbjuds alla projektdeltagare i VO-C Skåne externa föreläsningar med Lennart Siegfeldt, Kay Pollak, Susanne Hedin och Pelle Sandstrak

Här är vi just nu i MÖTAS April 2013 forts  Totalt har ca 1500 personal hittills deltagit i någon/några aktiviteter …vi räknar med ytterligare ca 1000 deltagit innan projektet avslutas…  Två årliga VO-C-konferenser med goda exempel har genomförts för hela VO-C Skåne  Nätverksträffar för regional styrgrupp och chefer, vårdlärare och handledare har genomförts  Samarbete med Danmark gällande praktik och utbildning över Öresund har påbörjats  Projektarbete om HBT-frågor i vård- och omsorg presenteras av årskurs 3 elever vid Victum gymnasium i Helsingborg  Regionala- och lokala styrgruppsmöten 1 gång/månad

Strategiskt arbete för långsiktig hållbarhet efter MÖTAS  Dialogcafé med regional styrgrupp och enhetschefer för utbildningsenheterna genomfört 4 feb 2013  Erbjuder Malmö/Lund 20 platser vid extra handledarutbildningar hösten 2013 för att underlätta implementering av en enhetlig regional handledarutbildning inom VO-C Skåne  Fortsatta nätverksträffar med vårdlärare 3 maj, enhetschefer och projektledare 20 maj  Permanentar organisation med lokala och regionala processledare inom VO-C Skåne  Undersöker långsiktig finansiering av regional processledare  Undersöker möjlighet till förlängning av projekt…och även ny projektidé  Ser fram emot slutrapport utvärdering för MÖTAS jan 2014