Vad styrs verksamheten utifrån • Lagen om skydd mot olyckor • Handlingsprogram • Kommunal och förvaltningslag • Verksamhetsplaner • Ekonomistyrning • Avtal.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Geografi Henrik Carlsson.
Nödvändiga perspektivskiften
Från analoga till digitala Trygghetslarm Varför och hur?
MELLANKRIGSTIDEN.
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Grunden i en Förening Stadga Reglemente Instruktioner Policys.
Ett utvecklingsprojekt för hela Ulricehamns kommuns nya organisation och dess medarbetare. Projektägare: Ulricehamns kommun Projektperiod: –
Genomförandeprojektet Vård 2010 – så blev det NU-sjukvården Oktober 2010.
Strategisk GIS-samordnare
Bakgrund Grupplivförsäkring för pensionärer har funnits i drygt 25 år och gjort nytta för många kunder. En grupplivförsäkring är en riskförsäkring. En.
Grupparbete 2 Hur tar vi nästa steg vidare ?
Budgetberedning Budgetuppföljning Tomelilla Industriaktiebolag.
Nya balkonger BRF Dragonen 2015 Före Efter
Avstämningsmöte Åsa IF Dam/utvecklingslag.
Utlandsstudier för I:are
Fö 7 - Produktionsfaktorer
BUDGETDIALOG 24 APRIL 2013 MILJÖ- OCH BYGGNADSNÄMNDEN 2013 ADM/LEDNINGMILJÖKART/MÄT/GISBYGGLOV 2012 ADM/LEDNINGMILJÖPLANBYGGLOV PLAN MBF.
Gratis buss i Avesta- Hur är det möjligt?
PostGirots Idrottsklubb PGIK
Övergripande mål 2014: Ö 1: Utveckla och bredda det politiska företrädarskapet genom utökad dialog inom styrelsen, mellan styrelsen och beredningar, med.
Kulturdepartementet Kulturpolitik – regeringens tre prioriteringar Barn och ungas rätt till kultur Vård av kulturarv Förbättrade villkor för kulturskapare.
LSO som verktyg i det kommunala säkerhetsarbetet
Välkomna 1. SH Ekonomi Resultat 2010 Sysse Hardenby Distriktskassör
Varifrån kommer pengarna till landstinget? Utfall 2009.
© Jerry Engström Campus Västervik
Pressträff 26/ Framtidens hälso- och sjukvård och en ekonomi i balans.
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
Övergripande mål Ö 1: Utveckla och bredda det politiska företrädarskapet genom utökad dialog inom styrelsen, mellan styrelsen och beredningar, med medlemmarna,
Syfte Att belysa den framtida befolkningsutvecklingen och vilka finansiella konsekvenser det medför vid den kvalitet och omfattning av kommunal service.
Budgetprincip Vårt förslag på budgeten läggs som resultat av den verksamhet som vi önskar. Vi anpassar inte verksamheten utifrån befintliga resurser. Grundläggande.
Ver 1.0 IT-satsningen Styrelsens förslag Riksstämman Skövde 2003.
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
Matlagning i hemmet.
Socialinvesteringsfond Norrköpings kommun
I väntan på framtiden Studentbostadsföretagens omvärldsanalys 2011 Presentationsmaterial.
Kan kommunsektorn växa realt med 2 procent per år? Lars Calmfors Kommek, Malmömässan 21 augusti 2014.
Räddningstjänsten Höga Kusten - Ådalen
Forsknings- och innovationspropositionen Prefektmöte
Gruppanförande - illustration I 1 Hur ser då landskapets ekonomiska läge ut? 2 Djupdykningarna åren Ett annat budgeterat resultat 4 Motsvarande.
Uppföljning av reformen skydd mot olyckor. Reformens intentioner Ökat skydd mot olyckor och skador Stärkt förebyggande arbete Tydligare ansvarsförhållanden.
Drygt 9/10 av alla intäkterna utgörs således av medlemsavgifterna (den del som överförs till förbundet) plus annonsintäkter i Veteranen; 5 % är statliga.
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Förslag till verksamhetsplan med ekonomisk plan för 2014 RF-stämman 2011 beslutade attuppdra till RS att, efter samråd med DF, klargöra och fastställa.
MÖDRAHÄLSOVÅRD HÄLSOVAL SKÅNE.
Budgetdialog budgetberedningen – barn- och utbildningsnämnden
1 Kan vi påverka efterfrågan på äldreomsorg?. 2 Vad kan vi vänta oss av framtiden? Dramatisk demografisk utveckling Behovet av aktiviteter, vård och omsorg.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Samordna rehabiliteringen – Brukarcoach/IPS Bakgrund SoL, HSL Överenskommelser/avtal Riktlinjer Förordningar Samordna rehabiliteringen 2011 Supported employment.
Det sociala investeringsperspektivet i Uddevalla kommun
Ekonomi och budgetalternativ Åse Hogsved Distriktskassör
VÄLKOMNA TILL Länsplandag Klimatanpassning i den fysiska planeringen 17 april 2012.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
{ KMS mot 2020 Strategier från styrelsen. Finaste hamnen på kusten?
Lars-Görans utmaning - och er! Vad är på gång? Det politiska läget 2010 års budget Förtroendemannaorganisation Förvaltningsorganisation Många.
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
ETT VÄLFÄRDSKONTRAKT FÖR HELA OSKARSHAMNS KOMMUN EN BUDGET FÖR OSKARSHAMNS KOMMUN
Det är aldrig roligt att spara Genom att ta tag i problemen skapar vi en bättre framtid!
Budget 2017 Årsmöte
Landsbygdskommittén.
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
NÄR VÄLFÄRDEN GÅR FRÅN DELTID TILL HELTID
Direktiv till Budget
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel 2016
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Ekonomirapporten maj 2019 Anders Knape, ordförande Annika Wallenskog, chefsekonom Välkomna Anders. Hej och välkomna till presentation av vårens Ekonomirapport.
Presentationens avskrift:

Vad styrs verksamheten utifrån • Lagen om skydd mot olyckor • Handlingsprogram • Kommunal och förvaltningslag • Verksamhetsplaner • Ekonomistyrning • Avtal med kommunala, landsting och privata aktörer • En rad andra lagstiftningar • En rad föreskrifter • Reglementen och Arbetsordningar

Viktiga frågor under 2013 • Den tekniska utvecklingen fortsätter i förbundet och stora utbildningsinsatser har genomförts under 2012 då brandfordon och utrustning bytts ut. Dessa insatser behöver även pågå under 2013 för att kordinera, personal, fordon och teknik. • Förbundets största utmaning i framtiden är hur vi skall kunna rekrytera deltidsbrandmän. • Redan nu är det stora problem, med höga kostnader och arbetsbelastning som följd. Skälen till detta är många, ex: höga krav på utbildning, körkortsbehörighet för tunga fordon, höga fysiska krav, all övningstid på kvällar, krav från familjen, ekonomisk ersättning. • Om man inte skall hamna där att endast Lysekil och Munkedals tätorter på sikt kommer att ha fullvärdig räddningstjänst, och de mindre orterna rent utav läggs ned p.g.a. att det inte går att rekrytera längre, måste kommunerna ta sitt ansvar och på största allvar diskutera möjligheten till kombinationstjänster, där vissa kommunala heltidstjänster kombineras med att vara tillika brandman.

Budget 2013 • Sammantaget är det finansiella utgångsläget gott. Våra marginaler kommer dock att krympa snabbt, och vi blir sårbara för svängningar både på intäkts- och kostnadssidan. • Långsiktigt är utvecklingen av kommunbidraget den viktigaste förutsättningen för vår ekonomi. • Nämnas kan att hyror, vatten, sopor, från kommunerna ökade enbart under 2012 med 463 tkr. Löner med ca: 900 tkr. • Behov inför 2013 var budgettillskott på 610 tkr. Efter förbundet jagat kostnader kunde denna summa minskas till 367 tkr. Inför budget 2013 har förbundet fått kommunbidrag på kr fördelat på Lysekil kr och Munkedal kr. • Noteras skall att detta var det första budgettillskott förbundet fått sedan start 2010

Budget 2013 Medlemsavgift 2010 Medlemsavgift 2011 Medlemsavgift 2012 Medlemsavgift 2013 Medlemsavgift ? Kostnadsminskning 2011 beror på att en engångssumma (350 tkr) anslagits för uppstartskostnader för förbundet Att medlemsavgifterna ökar något beror helt på kostnader för investeringar i fordon Lysekil förband sig till vid uppstart motsvarande 10,0 milj. varav Lysekil hittills har investerat ca: 7,2 milj. För Munkedals del har kostnaderna minskat från år2010 Till år 2013

Framtiden • Budget 2014 Ännu inte påbörjad. • Viktigt som nämnts innan, att förbundet måste ha täckning för investeringar i fastigheterna och kostnadsökningar såsom hyror, avgifter samt löner. För att kunna uppnå de politiska mål och krav som ställts i handlingsprogrammet. • Ombyggnad/anpassning av Huvudstationen i Lysekil måste komma till stånd omgående • Samverkan med våra grannkommuner pågår i en rad olika avtal om gränslös utnyttjande av varandras resurser. Någon fördjupad samverkan med någon specifik kommun kommer troligen inte att bli möjlig under de närmsta åren. • Förbundsdirektionen håller dock dörren öppen, för fler kommuner/medlemmar i förbundet i en framtid. • En personlig reflektion är att vi inom 5 år måste bli större/fler kommuner för att över huvud taget klara utav de ökande krav samhället ställer på räddningstjänsten och kommunerna.