Cykelplanering – en fråga om makt Till Koglin FM i Kulturgeografi och doktorand i Trafik och väg.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Framtidens trygghetsboende
Advertisements

1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Lär dig trafikreglerna
Mål Utmaningar Strategier Rekommendationer HELHETSSYN.
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Bilens Historia av: Johan, Erik och Max
Att berätta sin berättelse
Tillgänglighet i Gävle Tillgänglighetsarbetet på Tekniska kontoret
Kommunikationssamordnare EU-kommissionen i Sverige
Cykel i Göteborg Jonas Åker. Vårt Mål •Biltrafiken ska minska till förmån för resande med kollektivtrafik och cykel.
SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser Josefin Peterson.
Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson.
Alkoholpolicy och hälsofrämjande arbete i Sverige: vad fungerar?
En kommunal forsknings- och förnyelsestrategi antogs av styrelsen 2009 Bakgrunden var följande: Kommunförbundet Skåne har sedan 1998 bedrivit en FoU verksamhet,
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Hur kan vi använda EU-programmen för att bäst stödja Östersjöstrategins prioritetsområde Transport? 24 April 2013, Stockholm Thomas Erlandson, PA 11 Transport.
Engagerade ”användare” Från användare som representanter vilka legitimerar en nästan färdig tjänst, till engagerade och drivande (utvecklare) Karin Danielsson.
Anne Kolmodin Myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingara och analyser Tillväxtanalys.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Cykelställ.
Funktionshinder i tiden 1-2 april, Stockholm Samling för social hållbarhet – åtgärder för jämlik hälsa i Västra Götaland.
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Elbilens roll i framtidens samhälle, kvinnornas betydelse Jessica Alenius.
Hastighetsefter- levnad – hur tar vi nästa steg? Nuläge kring stödsystem för hastighets– anpassning Sista sekunden Anders Lie, Trafikverket.
Kommunikationskoncept för den Internationella studentrekryteringen DEL [Detta är en ppt- med inspelad berättarröst. Du kan när du vill använda.
Lena Wängnerud Kön och korruption.
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
Politiskt deltagande: demokrati och mänskliga rättigheter
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Allvarlig skada för oskyddade i singelolyckor Simon Sternlund
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Inspel 2 Birgitta Öberg Inst för Hälsa och Samhälle Linköpings universitet.
POWERPOINTMALL DET HÄR ÄR MALMÖ HÖGSKOLA Grundad studenter medarbetare Fem flervetenskapliga fakulteter: Fakulteten för hälsa.
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare:
VÄLKOMMEN Forskningsportalen Livsmedels- och läkemedelsproduktion LTH Lunds universitet Anders Axelsson, Rektor LTH.
Delaktighet i Finska HC nätverket Johanna Reiman
Lars-Erik Lundin Trafikplanerare cykel
Att jämföra - jämförelsen som vetenskaplig metod
Trafikundersökning Beckombergaskolan 2014
BNP i fasta priser.
Minskat transportbehov Hämta barnen! Träna! Handla mat Till jobbet.
Tillsynsuppgiften & Tillsynsrollen
GIP Gotland Interactive Park Culture and Business.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Stockholm – en ledande cykelstad Budgetsatsningar 2016 Daniel Helldén, trafikborgarråd (MP) På väg mot.
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM FÖR ALLA STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM.
Samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur..
You eat for two when you are pregnant! Do you know what to eat when you are pregnant so that you and your baby feel as good as you can?
Förbifart Brunflo Samrådshandling på remiss fram till den 29 april 2016 – förlängd remisstid till juni 2016 Tre alternativa sträckningar förbi Brunflo.
”Projects are about People”
Utmaningar i interkulturell distansutbildning
Politisk kommunikation II
Umeå 2016.
Bringapillow.com. Online Dating- A great way to find your love! The words ‘Love’ and ‘Relationship’ are close to every heart. Indeed, they are beautiful!
Hur bygger man in trygghet och säkerhet i livsmiljön?
Politisk kommunikation I
Planering i matematikundervisning
Regionalt cykelbokslut för 2014
Rud Pedersen – Vad, vem, varför?
Cykelresor i Stockholm: en jämförelse mellan och
Stockholm – en ledande cykelstad Budgetsatsningar 2016
Upplevd tillgänglighet kontra objektivt baserade mått på tillgänglighet i stadsmiljö – därför bör vi bredda vårt fokus Katrin Lättman Margareta Friman.
Genusperspektiv på stadens form, användning och planering
/X Är du trafiksmart?.
IAEG-SDG Arbetsgrupp för geodata
Packaging that makes life easier!
Presentationens avskrift:

Cykelplanering – en fråga om makt Till Koglin FM i Kulturgeografi och doktorand i Trafik och väg

Lunds universitet / Lunds tekniska högskola / Institution för Teknik och samhälle / Trafik och väg Vad är cykeltrafik? •Som cykeltrafik betraktas alla trafikanter som rör sig cykel •Cykeln är en enkel och billig transportform som är tillgängliga för de flesta •Muskelkraft d.v.s. krav på korta avstånd och genhet •Cyklister är oskyddade trafikanter – utsatta för väder och vind

Lunds universitet / Lunds tekniska högskola / Institution för Teknik och samhälle / Trafik och väg Vad är cykeltrafik? forts. •Utsatta för mycket höga olycksrisker där singelolyckor utgör ett stort problem •Cyklister är därmed mer utsatta än till exempel biltrafikanter •Cyklister är ofta marginaliserade inom trafikplanering

Lunds universitet / Lunds tekniska högskola / Institution för Teknik och samhälle / Trafik och väg Fakta om cykeltrafik •12 % av alla resor per år görs med cykel i Sverige •Daglig färdlängd med cykel (utslaget på hela Sveriges befolkning) ; 0.7 km för män och 0.5 för kvinnor

Lunds universitet / Lunds tekniska högskola / Institution för Teknik och samhälle / Trafik och väg Varför planera för cykeltrafik? •Minska olycksrisken för cyklister •Alla medborgarnas behov ska vara inkluderade i trafikplaneringen inte bara de som ha bil •En stad med bra planerade cykelstråk och en bra infrastruktur för cyklister leder ofta till en hög andel cyklande •Många cyklister bra för miljön, attraktiviteten av staden, hälsa … •För att skapa ett jämställt och rättvist transportsystem ska behoven av cyklister inte exkluderas

Lunds universitet / Lunds tekniska högskola / Institution för Teknik och samhälle / Trafik och väg Bra exempel på cykelplanering från Köpenhamn •Bra parkeringsmöjligheter nära kollektivtrafik •Säkra cykelparkeringar Andel cyklandet i Köpenhamn ligger på ca. 31 %, jämförd med Stockholm på ca. 5 %

Lunds universitet / Lunds tekniska högskola / Institution för Teknik och samhälle / Trafik och väg Bra exempel på cykelplanering från Köpenhamn forts. •Bra och säkra cykelbanor •Egna trafikljus (prioriterad framför biltrafiken

Lunds universitet / Lunds tekniska högskola / Institution för Teknik och samhälle / Trafik och väg Bra exempel på cykelplanering från Köpenhamn forts. •Cykel prioriteras framför biltrafiken genom cykling mot enkelriktad mm

Lunds universitet / Lunds tekniska högskola / Institution för Teknik och samhälle / Trafik och väg Dåliga exempel på cykelplanering från Stockholm •Ingen plats för cyklister •Små cykelfält där bilar parkerar

Lunds universitet / Lunds tekniska högskola / Institution för Teknik och samhälle / Trafik och väg Dåliga exempel på cykelplanering från Stockholm forts. •Hinder på cykelfält •Dålig markerin g

Lunds universitet / Lunds tekniska högskola / Institution för Teknik och samhälle / Trafik och väg Dåliga exempel på cykelplanering från Stockholm forts. •Hinder av biltrafiken

Lunds universitet / Lunds tekniska högskola / Institution för Teknik och samhälle / Trafik och väg Hur kan bilderna tolkas? •Fysisk planering skapa olika maktrelationer •Motoriserad trafik få mer makt i Stockholm än i Köpenhamn •Cyklister marginaliseras och exkluderas mer i Stockholm än i Köpenhamn •Cykelplanering är mer genomtänkt i Köpenhamn än i Stockholm

Lunds universitet / Lunds tekniska högskola / Institution för Teknik och samhälle / Trafik och väg Varför är det så olika? •Beslutsfattare •Planerare driva olika frågor •Organisationen av trafikplanering •Historisk utveckling •Stockholm fokus på kollektivtrafik, Köpenhamn fokus på cykeltrafik

Lunds universitet / Lunds tekniska högskola / Institution för Teknik och samhälle / Trafik och väg Varför är det så olika? forts. •Olika attityder bland medierna •Olika folkopinioner • Olika politiska ställningstagande

Lunds universitet / Lunds tekniska högskola / Institution för Teknik och samhälle / Trafik och väg Vad är då makt? •Makt har olika dimensioner •Enligt Lukes: “My view was, and is, that we need to think about power broadly rather than narrowly – in three dimensions rather than one or two – and that we need to attend to those aspects of power that are least accessible to observation: that, indeed, power is at its most effective when least observable.” (Lukes 2005: 11)

Lunds universitet / Lunds tekniska högskola / Institution för Teknik och samhälle / Trafik och väg Vad kan då sägas om studien? •Olika faktorer påverkade utfallet av cykelplanering •Maktrelationer man kan observera: –Politiska beslut –Planerings beslut –I trafiksituationer •Maktrelationer man inte kan observera: –Sociala strukturer –Ekonomiska strukturer –Kulturella strukturer

Lunds universitet / Lunds tekniska högskola / Institution för Teknik och samhälle / Trafik och väg Viktigast •Gräsrötter i Köpenhamn –Medborgar aktivism •Politiska beslut och därmed politikerna –På kommunalt plan –På riksplan •Planera initiativ •Reklam/bilindustri (lobby)