Tävlingens syfte TBS Stockholm vill att unga engagerar sig. Unga ska få möjligheten att göra skillnad, både i sitt eget liv och i andras. Därför bjuds.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Nulägesanalys genom frågor

Vad kan jag göra som förälder - om alkohol, unga och föräldraskap Ett föräldrastödsprogram utvecklat av Örebro Universitet Copyright © Nikolaus Koutakis.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
~ Den första mobiltelefonen ~
Puberteten.
Att kläcka och vaska idéer
Metodstöd.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Solanderskolan presenterar
Pronomen.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Kräkseminarium Bo Ahrenfeldt
Problemsnack eller bygga lösningar.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Inspirationsdag – Vilka projekt kan vi göra? Det är ju rätt kul att få göra vad man vill.
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Sociala företag & egenmakt
”Många tror liksom att livet går som det går, att det nästan är lite förutbestämt. Men man gör ju livet. Man bestämmer själv vad man vill göra.” Sofia,
Hur bör samhället organiseras
Intervju inför ViV-projektet.
Syftet med en personlig handlingsplan
Kafka hos familjeterapeuten Diskussionsövning. Förberedelser Ni ska bli fyra grupper. – Gregor – Mamma – Pappa – Syster.
Innovativa pengar Det är inte alltid så lätt att lyfta blicken. Men jag har anat mig till att en av de lite större bistånds- och utvecklingsdiskussionerna.
arbetskooperativ Luleå
KÖNSROLLERKÖNSROLLER BLAND UNGABLAND UNGA. Blått Eller Rosa? Varför börjar allt så tidigt? För att unga är lättare att påverka Vem och av vad påverkas.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Reportagets delar Rubrik Underrubrik Ingress Brödtext Mellanrubrik
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
Lär av detta ……. VARNING FARA Kör försiktigt !.
När ska man använda de och när ska man använda dem.
Vad är du för typ av person?
Workshop inför Projektet
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Jesus möten Mark 2:13-17.
Etik Moral Filosofi.
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
I 80 kommuner finns någon form av lokal paraplyorganisation
INNOVATION VAD ÄR DET OCH NÄR SKALL MAN HA DET?. Tyvärr är vi offer för ”Innoflation” där allt vi gör kallas för innovation och i och med det blir begreppet.
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Att lära sig att analysera
Välkommen till föräldramöte
LFA Steg 1: OMVÄRLDSANALYS
Marknadsföring av Projekt X
Agenda Produktutveckling Patent Entreprenörskap Affärsplan.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Engelska Människokroppen
Varför dog Jesus? Vad är problemet? Vad kunde God göra åt det?
BILD 1 1. Frågeställningar - underlag för diskussion med offentliga myndigheter Hur ser arbetskraftsförsörjningen ut i er kommun under de närmaste 20 åren?
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
1800-talet.
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Sid 1/steg 3 Hej och välkommen! BeST-metoden – vad handlar den om? Berätta för din granne. Praktiska detaljer: Tider. Kaffe/lunch? Mobiler avstängda.
Det är lätt & rätt att återvinna!
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Mångfald och Tolerans.
Etik & moral.
Presentationens avskrift:

Tävlingens syfte TBS Stockholm vill att unga engagerar sig. Unga ska få möjligheten att göra skillnad, både i sitt eget liv och i andras. Därför bjuds alla nior in till en tävling där den klass som presenterar den bästa idén för hur Stockholm ska bli bättre vinner 15 000 kronor.

Varför en tävling? Vi tror att Stockholm – och resten av världen – blir bättre om alla gör vad de kan för att lösa våra gemensamma problem. Unga människor i Stockholm ser olika saker i sin vardag. Därför vill vi veta vilka samhällsproblem som just DU ser och vad du vill göra åt det! Det är början till förändring!

Entreprenörskap Kan definieras som; "förmågan att identifiera möjligheter och skapa resurser för att ta tillvara dessa möjligheter". Källa: Wikipedia Identifiera ett behov på marknaden av en produkt eller en tjänst. Att hitta på idéer och som förbättrar samhället och sedan genomföra dem sysselsätter många sociala entreprenörer. Men vad har detta att göra med entreprenörer ute i arbetslivet? Ja det finns en mängd likheter, framförallt att förstå människors behov och sedan tillgodose det behovet genom att skapa en produkt eller en tjänst, oavsett om du tänker tjäna miljoner på det eller enbart vill hjälpa någon. Eller med andra ord, ge människor vad de behöver eller anser sig behöva oavsett om det är läxhjälp eller en app som du tjänar pengar på. Skapa en produkt eller tjänst som motsvarar behovet. Skapa en hållbar affärsplan som gör företaget lönsamt långsiktigt.

Exempel på entreprenörskap Alla dessa är exempel på entreprenörer som fyller ett behov/efterfrågan som finns i samhället och säljer det som en produkt och har fått det att fungera över tid. Grundare: Daniel Ek och Martin Lorentzon Grundare: Isabella Löwengrip Grundare: Mark Zuckerberg med flera.

Socialt entreprenörskap En social entreprenör är en person; ”med innovativa lösningar på samhällets mest angelägna sociala problem. De är ambitiösa och uthålliga personer som tar itu med de viktigaste och mest brännande samhällsfrågorna och hittar nya idéer för genomgripande samhällsförändring.” Källa: www.ashoka.org Identifiera ett socialt problem i samhället. Det går alltså tydligt att se likheter med den sociala entreprenörens process och entreprenörens. Skillnaden är att den sociala entreprenören siktar på att skapa en verksamhet som bär sig själv. Alltså fyller ett behov eller löser ett problem. Men den vinst som görs ska till stor del återinvesteras. Det vill säga, de inkomster man används för att fortsätta lösa det problem som den sociala entreprenören vill lösa. För mer ingående information om sociala entreprenörer gå gärna in på http://reachforchange.org/sweden/ Nedan följer tre exempel på sociala entreprenörer som varit framgångsrika. Hitta på en idé eller innovation som hjälper till att lösa problemet. Skapa en hållbar ekonomisk lösning som gör att problemet kan lösas på sikt.

Hur man kan få en idé? Sara Damber ”Hej.” Ett ord förändrade allt för Sara. Hon var mobbad, ensam och utsatt på sin högstadieskola och så en dag var det en kille i hennes parallellklass som sa hej. Då förändrades allt. Mobbningen upphörde, inte på en gång men steg för steg, och Sara fick en idé: Friends. Friends är idag Skandinaviens största organisation mot mobbning och har fått nationalarenan uppkallad efter sig.

Hur man kan få en idé? Johan Wendt När Johan gick på ingenjörsprogrammet på universitetet frågade hans granne honom om hjälp med matten. Hennes föräldrar kunde aldrig hjälpa henne och hon tyckte läxorna var svåra. Med Johans hjälp höjde hon betygen från F till B. Johan fick då idéen till Mattecentrum. Mattecentrum hjälper varje år över 150 000 elever med matten i räknestugor och på matteboken.se

Hur man kan få en idé? Ida Östensson ”Vems tjej är du då?” Frågade en kille i skaterampen. Han kunde inte ens tänka sig at Ida var där för att åka själv. Då fick Ida idéen till att ta tag i problemet med bristande jämställdhet och tjejers rätt till en aktiv fritid på allvar. Nu ett tiotal år senare har hon organiserat skatetjejer över hela landet och vunnit ett guldägg för Twee-Q, en twitter-app som visar hur ofta du reetwetar män respektive kvinnor. Ida driver organisationen Crossing Boarders.

Nu är det er tur att förändra samhället!

Vilka problem ser ni i samhället? Brainstorma i grupper om 4-5 personer. Skriv ner på post-it lappar alla samhällsproblem ni kommer på. Tips kan vara att tänka: Lokalt – vilka problem upplever vi där vi bor? Ser vi problem som vuxna inte uppfattar? För vilka är det ett problem? Gruppera sedan era lappar och se om ni kommit fram till liknande problem. Se till att klassen har tillgång till Post-it lappar alternativt någon annan form av papper som de kan skriva på. Låt inte er brainstorming bli för långrandig. En viktig del är att man måste vara spontan och ta de idéer som kommer upp i huvudet. Inte tänka för länge, för då är det risk att man avfärdar de bästa idéerna för att man börjar kritisera dem för mycket. Det är viktigt att våga vara innovativ, alltså nytänkande! Kom också ihåg att lita till er förmåga att upptäcka ett problem. De problem ni ser är viktiga att göra någonting åt! Cirka 20 minuter

Vilka lösningar ser ni? Välj ut minst ett problem och diskutera tillsammans. Vad är problemet, vilka påverkas och vad behöver förändras för att lösa det? Vad kan ni göra konkret för att lösa detta? Tips kan vara att tänka: Vad har jag och mina kompisar för möjligheter att agera? Kan vi få stöd utifrån. Exempelvis olika företag, föreningar eller politiska församlingar. Om vi behöver hjälp med detta, hur ska vi få andra att vilja hjälpa till? Nu är det dags för lösningar på problemen. Utgå från vad DU/NI kan göra, det är viktigt för att den sociala entreprenören är motorn till förändring. Visst kanske du/ni behöver hjälp från andra men det är ni som ska vara drivande. Alltså det behöver inte vara du/ni som göra allt för att lösa detta, men om ni vill involvera andra behöver ni fundera på hur ni kan övertyga dem att hjälpa er. Oavsett om det är en företagare, politiker, en kompis, eller er farmor. Kom ihåg, det finns inga dåliga förslag! Våga tänka annorlunda! Cirka 25 minuter

Skriv ner era idéer i tävlingsformuläret! Sammanfatta det samhällsproblem ni vill lösa och själva lösningen i Tävlingsformuläret (finns att ladda ner på hemsidan) Skriv ner era kontaktuppgifter och maila in ert tävlingsbidrag till tavling@tbschool.se Tack för att vi får ta del av era idéer, kanske går det att börja förändra redan nu! Ta gärna tid till att låta alla i klassen berätta om sin idé till förändring och vilket problem de vill lösa samt hur de tänker göra det. Cirka 15 minuter För mer information läs instruktionerna på affarsgymnasiet.se/stockholm