Energimärkning i reklam

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Advertisements

IHR 2005 Hur mycket kan du?. Inledning Här kan du kontrollera hur mycket du kan om det internationella hälsoreglementet, IHR Du får bedöma tio påståenden,
Lagen om elektronisk kommunikation Post- och telestyrelsen Per Bergstrand Avdelning för nätsäkerhet per.bergstrand[a]pts.se.
Tryckfrihetsförordning (1949:105) 2 kap
RoHS-direktivet 2002/95/EG om begränsning av användningar av vissa farliga ämnen i elektriska och elektroniska produkter Eva Nilsson, Kemikalieinspektionen.
Vad är ekodesign och energimärkning?
Direktiv 2010/32/EU EU-direktiv om förebyggande av stick-och skärskador inom hälso-och sjukvården Ramavtal som ingåtts av arbetsmarknadens parter. Nationellt.
Europeiska kommissionens förslag till:
CE-märkning av byggprodukter
LSO på skadeplatsen.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
EEF:s 6 steg till Energieffektivisering
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
© Brilex AB 1 Jur kand Torsten Brink V ordf NBL. © Brilex AB 2 Läkemedelslagens tidigare informationsbestämmelse 21 § Sådan information om läkemedel som.
Revisionsberättelse Årsredovisning för verksamhetsåret 2010 Marks kommun Föredragning kommunfullmäktige
EU-förordningar om licens för järnvägsföretag och om ramavtal för infrastrukturkapacitet Branschrådet Susanne Karlsson.
Fjärde Järnvägspaketet Förslag till ändring av direktiv om järnvägssäkerhet Susanna Angantyr och Folke Bark Arlanda
Nordic Quality – internpresentation Nordic Quality i korthet •Nordic Quality är en kvalitetsmärkning som certifieras av det oberoende nordiska certifieringsorganet.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Information om det nya kravet på yrkesförarkompetens
Viktigaste nya kraven enligt förordningen om kosmetiska produkter
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Byggproduktförordningen CPR
Många nyheter kring ekodesign och energimärkning
Nyheter inom Energimärkning Ut med det gamla – in med det nya! Nils Ahlén.
Undergräver Internetspriten alkoholmonopolet? Alkoholpolitiskt forum Seminarium onsdagen den 3 juli 2013 kl EU-advokat Ida Otken Eriksson.
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
Block 4: Att driva företag
Personuppgiftslagen.
En JoKhaMoshyamexandra Presentation
Förmedlarnas utmaningar med de nya reglerna 27 augusti Charlotta Carlberg.
Branschrådet SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten,
Energimärkning belysning
Arnes kurs 2009 Rolf Rundfelt.
Ekodesign och energimärkning för effektivare produkter
Ekodesign -Stora energislukare försvinner och ny teknik vinner mark Kraftsamling Lovisa Blomqvist & Carlos Lopes, Energimyndigheten.
Hur lagar kommer till. Kap1
Resmål och resvägar Hållbar turism.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Energieffektiviserings direktivet
Förhållandet mellan Solvens II-direktivet och tjänstepensions-direktivet Livdagen 18 september 2012 Ellen Bramness Arvidsson, chefekonom, Svensk Försäkring.
Hållbart!. …måste vi ta ansvar för det viktigaste vi har. För att skapa en bättre vardag för de många människorna…
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
Carlos Lopes Energimyndigheten
Offentlighet och sekretess
CE-märkning och tillsyn i praktiken Hearing Näringslivets hus Nils Ahlén.
Externa nätaggregat – revision av förordning EG 278/2009.
TELEITRADIOPOST Teleavdelningen Klicka här för att ändra Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten –Nivå två Nivå tre –Nivå fyra »Nivå.
Träff Miljökonsulter Rune Brandt. Miljöskydd Länsstyrelsen Miljöinspektörer kommun Branschspecifik TVL Länsmiljöträff Miljöchefer 2 ggr/år.
1 Marknadskontrollrådets seminarium ”Din produkt, ditt ansvar ” Nalen 21/ Olika roller, olika ansvar: Tillverkare, importör, distributör Göran Lundmark,
Välkomna JTF referensgrupp 26 maj Dagordning Inledning Transportstyrelsens föreskrifter om bedrivande av tågtrafik Framtiden efter JTF Workshop.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Presentation 4: Hur kan jag veta om nanomaterial finns på min arbetsplats?
Produktens olika delar
Tillgänglighetskrav på bussar
SÄKERT BONDFÖRNUFT Minskar olyckorna inom lant- och skogsbruk Individuellt gårdsbesök Tre träffar till Säkert Bondförnuft Gårdsvandring i grupp Lars Lundmark.
Finansdepartementet Använda myndigheters information - vad får man och vad har man rätt till? Mikael Vall Finansdepartementet.
Byggprodukter Sara Elfving
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Lagen om Energikartläggning i stora företag
MASSMEDIA.
KAPITEL 13 Marknadsför rätt.
Vad är medlemsstaterna skyldiga att tillse när det gäller användning av maskiner? De ska ansvar inom det egna landets gränser att befolkningens, husdjurs.
Energimärkning av däck 1222/2009
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Svetsning och PED.
Miljöbalken SFS 1998:808.
Hållbar användning av bekämpningsmedel
Socialt ansvarsfull upphandling
Integrerat Växtskydd – Regelverk och tillsyn
Presentationens avskrift:

Energimärkning i reklam Vad gäller och hur ska det se ut? Frukostmöte 2011-04-15 Nils Ahlén

Dagens lagkrav I grunden ett EG-direktiv, om märkning och standardiserad konsumentinformation som anger hushållsapparaters förbrukning av energi och andra resurser. Implementerat genom förordning om märkning av hushållsapparater samt Lag om märkning av hushållsapparater.

Svenska föreskrifter Energimyndigheten har föreskriftsrätt Ugnar och ugnsdelen på spisar (spisar med två ugnar ska ha två märketiketter) Torktumlare Kombinerade tvättmaskiner och torktumlare Lampor (märkningen är tryckt på förpackningen) Luftkonditioneringsapparater, däribland luft-luftvärmepumpar

Ny lagstiftning Direktiv från 2010, om märkning och standardiserad produktinformation som anger energirelaterade produkters användning av energi och andra resurser. Ny energimärkningslag från juli 2011 Energimyndigheten föreslås bli tillsynsmyndighet

Ny märkning ska användas på: TV-apparater Kylskåp, kyl-/svalskåp, kyl-/frysskåp, frysskåp frysboxar och vinkylar Diskmaskiner Tvättmaskiner

Skillnaden mellan gammalt och nytt Regleringen gällande produktgrupper kommer som delegerade akter från EU. Sverige behöver inte implementera utan EU-rätten gäller direkt här.

Gammal lagstiftning gäller För de produktgrupper som inte fått nya delegerade akter gäller fortsatt Energimyndighetens föreskrifter. Okej att börja använda ny märkning så fort den är beslutad, dock ej både gamla och nya samtidigt på en och samma produkt.

Den stora skillnaden! Energimärkningen kommer successivt att omfatta allt fler produktgrupper. För första gången kommer det att finnas energimärkta tv-apparater. Designen på energimärkningen förändras, skalan från grönt till rött behålls men texten på svenska ersätts med symboler vilket betyder att samma märketikett kan användas i alla EU-länder. Det tillkommer ytterligare tre energiklasser, som visar att produkten är effektivare än energiklass A. Dessa är A+ , A++ och A+++ , där A+++ är effektivast.

Vad krävs? Statens energimyndighets författningssamling STEMFS 2005:5. Postorder, skriftliga erbjudanden, marknadsföring via internet eller andra elektroniska media och annan information som avses i 6§ skall innehålla följande information i nedan angivna ordning. Tryckt i en stilgrad och ett typsnitt som gör den lätt att läsa.

Allt detta ska vara med Energieffektivitetsklass Energiförbrukning Tvätteffektivitetsklass Centrifugeringseffektivitetsklass Maximal centrifugeringshastighet Kapacitet Vattenförbrukning Typisk energiförbrukning per år (4 personer)

Annan reklam 5 § När en energirelaterad produkt bjuds ut till försäljning, uthyrning eller hyrköp på ett sådant sätt att en eventuell slutanvändare inte kan se produkten utställd ska återförsäljaren eller den som i övrigt bjuder ut produkten tydligt lämna den information som anges på etiketten och i informationsbladet på det sätt som anges i den delegerade akten.

EU:s delegerarade akt 1061/2010 Artikel 4 – återförsäljarnas ansvar Återförsäljarna ska säkerställa att: Tvättmaskiner för hushållsbruk som bjuds ut till försäljning, uthyrning eller hyrköp, där slutanvändaren inte kan förväntas se den visade produkten, marknadsförs med den information som ska tillhandahållas av leverantören enligt bilaga IV.

Bilaga IV Information i följande ordning: Kapacitet Energieffektivitetsklass Energiförbrukning Vattenförbrukning Centrifugeringseffektivitetsklass Högsta centrifugeringshastighet Buller Om den kan byggas in Annan info från informationsbladet Teckensnitt och typsnitt på ett läsbart sätt

Kapacitet 5kg Energiklass A++ Energiförbrukning 522 Vattenförbrukning 1200 l Centrifugeringseff A Högsta centrif 800 Buller 74 dB Kan byggas in

Annan typ av reklam 7 § Den som på annat sätt än det som sägs i 4 och 5 §§ gör reklam för en särskild modell av en energirelaterad produkt och i reklamen lämnar energirelaterad information eller information om priset ska i reklamen också lämna en hänvisning till produktens energieffektivitetsklass.

Tillsyn över vad? Energimärkningsdirektivet – produkten ska uppfylla vad som framgår av energimärkningen. Ekodesign – Produkten ska uppfylla vad som gäller enligt de enskilda produktgruppsförordningarna. Däck!

Målet med tillsynen Tillsynen syftar till att skydda arbetstagares, konsumenters och andras säkerhet och hälsa samt miljön. Medborgarna har rätt till ett likvärdigt skydd på hela den gemensamma marknaden, oberoende av produktens ursprung. Tillsynen syftar även till att säkerställa likvärdiga konkurrensförhållanden mellan företag och därmed bidra till att eliminera illojal konkurrens.

Var bedriver vi tillsyn? Tillsynsprovning Kontroll i butik Internet Övrig reklam Input från övriga MSA

Vad gör vi när vi hittar fel? Vitesföreläggande När vite föreläggs, skall det fastställas till ett belopp som med hänsyn till vad som är känt om adressatens ekonomiska förhållanden och till omständigheterna i övrigt kan antas förmå honom att följa det föreläggande som är förenat med vitet.

Vad kräver vi? Att produkten bringas i överensstämmelse med energideklarationen eller CE-märkningen Att produkten dras tillbaka från marknade Att energimärkningen visas på rätt sätt!

Framtiden Utökning av ekodesign och märkning till energirelaterade produkter. Energimyndigheten föreslås få tillsynsansvaret, alternativt ett samordnande ansvar.

Tack! nils.ahlen@energimyndigheten.se