Malin Brändström projektledare Susann Johansson utbildare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Entreprenörskap i gymnasieskolan
Den entreprenöriella skolan: från ledarskapet till det individuella programmet. Bengt Johannisson Växjö universitet/Högskolan i Jönköping Presentation.
ENA Samverkan skola och samhälle, lokalt och regionalt
Alla brinner för något…!
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
Ett program för undervisning i teknik och fysik
Internationellt föredöme inom hållbart boende och bostadsbyggande Positive Footprint Housing.
Entreprenören - från ensamvarg till teamspelare
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
Entreprenöriell personlighet “ There is no evidence to suggest that there is a single “entrepreneurial personality.” People of all personality types, attitudes.
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
Säkerhetskulturmätningar hos enheter inom Västra Götalandsregionen
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
Forza har skapats av näringslivet för att stimulera ungdomars entreprenörsanda och kreativitet Skåne Nordväst ska bli världens bästa region på entreprenörskap.
3.3 Vägen till entreprenörskap entreprenörskapundervisning Hur kan elever stöttas till att utveckla idéer och tro på sig själva? Hur kan kunskaperna om.
Nya Vindar Inom Entreprenörskapsforskningen Karin Berglund, Fil Dr, disputerade 2007 vid Mäldardalens högskola Frederic Bill Fil Dr, disputerade 2006 vid.
Bild 1 SOCIAL- PSYKOLOGI Framtida forskning. Bild 2 SPSPG – med inriktning mot hälsa och välbefinnande POLPG – med inriktning mot personal, organisation.
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Erbjudande - Examensarbete Högskolan i Skövde 2013.
”Man köper saker man inte behöver för pengar man inte har för att göra intryck på människor som man egentligen inte bryr sig om” ”Inte moralisera utan.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Socialt engagemang och entreprenöriellt handlande Fil.dr. Malin Gawell Illustration: Jeanette Wahl Malin Gawell, Estradföreläsning 11 december 2007.
Handlingsplanen för kulturella och kreativa näringar Ulrika Sturesdotter Andersson /
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
Socialt Entreprenörskap
God hälsa och positiv livsmiljö för alla i Jämtlands län Bäckedals folkhögskola Uppdaterat: Långa och korta kurser inom olika gamla.
Validering Av Livslångt Lärande
Att vara en entreprenör! En livsstil, ett livsval! Att vara det goda exemplet!
Främja hälsa – en nyckel till hållbar utveckling
Det goda mötet /förebyggande & främjande i Kalmar län Johan Engdahl.
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
BILD 1 1. Frågeställningar - underlag för diskussion med offentliga myndigheter Hur ser arbetskraftsförsörjningen ut i er kommun under de närmaste 20 åren?
Entreprenöriellt lärande Låta eleverna släppa fram sina eldsjälar.
Demografiska utmaningar – vad gör vi på landstinget?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Dalarnas nätverk för hållbar konsumtion. Avsiktsförklaring Dagens konsumtionsmönster behöver förändras och bli hållbara utifrån alla tre aspekter av hållbar.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar - att uppnå gemensam inriktning och samordning Namn Efternamn Datum Version 1.0,
Entreprenöriellt lärande En odysée ! Christer Westlund.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Hälsofrämjande bemötande En logopeds arbete med personer som har utvecklingsstörning och autism Helene Ahnlund, AKO 2015.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Jämställd och jämlik hälsa för ett hållbart Gävleborg
Nordiska Ministerrådets rapport Från dröm till verklighet
LTUs SWOT Mats Westerberg Centrum för entreprenöriellt lärande
DET-Uppgifter.
Mats Embertsén Reell kompetens hur går vi vidare.
Främja hälsa – en nyckel till hållbar utveckling
Kommissionen för jämlik hälsa
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nuvab Näringslivsprogram
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet

Förutom yrkeskunskaper…
Presentationens avskrift:

Malin Brändström projektledare Susann Johansson utbildare

Plattform för entreprenöriellt lärande i Norrbotten - en dynamisk och hållbar plattform där samhällets aktörer kan samverka och agera och där det entreprenöriella lärandet är drivkraften för utveckling och konkurrenskraft i det framtida Norrbotten. - reell samverkan mellan länets utbildningssystem och samhälle/näringsliv

Christer Westlund om entreprenörskap

Kompetenser  Personligt ledarskap och självkunskap  Ta-sig-församhet  Förändringskompetens och lärande ”Så tänds eldsjälar”, Peterson & Westlund, 2007

Entreprenörskap definition ” Entreprenörskap är en dynamisk och social process, där individer, enskilt eller i samarbete, identifierar möjligheter och gör något med dem för att omforma idéer till praktiska och målinriktade aktiviteter i sociala, kulturella eller ekonomiska sammanhang” Nutek/Tillväxtverket

Entreprenörskap i forskning I dagens forskning lyfter man fram tre aspekter: Proaktivitet – att ta initiativ snarare än att vänta på andra (ta ansvar för sin egen och andras utveckling) Riskbenägenhet – att våga pröva och inte ha ”fiaskofruktan” (agera modigt, men inte dumdristigt) Innovativitet – att skapa nytt eller nyttigt (vara kreativ och fantasifull) Mats Westerberg, LTU

Pojken som tämjde vinden 02/pojken-som-tamjde-vinden.html

Pojken som tämjde vinden Vad var entreprenöriellt? Resonera i små grupper (2-3 personer ) • Fanns det något proaktivt i pojkens agerande? • Riskbenägenhet? Modighet? • Innovativitet?