En bra ST-utbildning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Advertisements

Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Kort information om TYK = Tidig YrkesKontakt
Leg sjukgymnast, medicine doktor
Medicinska indikationer – Kejsarsnitt på moderns önskan
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Landstinget och Kommunerna i Kalmar län - i samarbete
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare
Den nya specialiseringstjänstgöringen för läkare
OGUs mål OGU är en intressegrupp inom SFOG vars mål är att värna och arbeta för bra utbildning och arbetsförhållanden för ST-läkare inom obstetrik och.
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Nya ST-regler - vad händer med geriatrikspecialiteten?
Kartläggning av mas m.fl Åsa Borén enheten för uppföljning avdelningen för statistik och utvärdering.
December 2012 Förskrivnings- processen. 2 Bedöma behov av insatser Bedömning av hjälpmedelsbehov är en del av en habiliterings-, rehabiliterings- och.
Att införa LCP – LCP-ansvariges roll Marie-Louise Ekeström
Akuta Hembesök av läkare Region Skåne
Landstinget i Östergötland
SPUR – vad är det? Utvecklingen av kvaliteten i läkares vidareutbildning Sveriges läkarförbunds och Svenska Läkaresällskapets stiftelse för utbildningskvalitet.
- Ett kvalitetssäkringsinstrument. Varför då då? Ökad internationalisering Högre krav på transparens Autonomisering – uttalat ansvar Gemensam standard.
PRIMÄRVÅRDEN.
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
Övergripande studierektorsfunktionen Sörmland GRUNDUPPDRAG Huvuduppgifter för Övergripande studierektorerna är att på sjukvårdsledningens uppdrag skapa.
Sven Karlander Övergripande studierektor UMAS Nya ST i Region Skåne.
STUDIEREKTORER AT/ST Sörmland
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Förslag till ny specialistutbildning
Sjukgymnastik för äldre personer
Vem får göra vad? Det är verksamhetschefens ansvar att leda arbetet och fördela arbetsuppgifterna med hänsyn till behovet av kompetens och yrkeserfarenhet.
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Behov av habilitering och rehabilitering
Modell för Utveckling av ledningssystem
Tillsammans för världens säkraste vård
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare
Patientlagen och information till patienter och närstående
Överenskommelse om samordning kring barn
Nya föreskrifter och allmänna råd
Katarina Hanseus, Barnhjärtcentrum, Lund
Nya ST 2015 Mars 2015 Version
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Palliativ Medicin – ny specialitet! 1987 i Storbritannien 2010 i 17 länder + Finland, …, Sverige Utvecklingen av palliativ vård i landet korrelerar med.
Case Management (CM) I vår modell samarbetar landstinget och länets 12 kommuner Sammanhållet stöd för personer med psykisk funktionsnedsättning En service.
Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare Anna Sundberg och Frida Nobel.
Delegering Vem får delegera?
Studierektorsinformation
Nya ST 2015 Mars 2015 Version
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
Nya ST SOSFS 2015:8 Gäller alla med legitimation efter 1 maj 2015
Region Östergötland Studierektorsdag 24 sept 2015 Övergripande ST-studierektorer Maria Randjelovic och Lovisa Farnebo.
Kort information om TYK = Tidig YrkesKontakt Läkarutbildningen i Göteborg HT 2016 Marie Walther, kursledare TYK
Region Östergötland Om ST Vt-2016 Lovisa Farnebo, MD, PhD Övergripande ST-studierektor Överläkare ÖNH-kliniken.
Nya föreskrifter för ST - ännu nyare ST SOSFS 2015:18.
Molndal.se. Dagordning 8.30 – IBIC - Reflektionsövning - Fika – Genomgång av metodstöd, genomförandeplan & verksamhetssystem
ST-Studierektorsträff
Övergripande ST-studierektor
Bedömningsmetoder.
Ulrika Henriksson Studierektor BUP Stockholm
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vad kan en gammal företagsläkare göra?
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Handledarutbildning Steg 2.
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

En bra ST-utbildning

Hur lyckas vi? Föreskrifter och allmänna råd Specialitetens rekommendationer Verksamhetschefens ansvar Studierektors betydning Verktyg för kompetensbedömning

Lagar och förordningar Nya målbeskrivningen gäller för alla som legitimerades efter 2006-07-01 Övriga ST kan gå efter nya eller gamla målbeskrivning t.o.m. 2013-12-31

VC ansvar Planera och utvärdera ST-utbildningen Dokumenterade rutiner för ST Intyga att måluppfyllelse skett

Tillgång till SR SoS krav Specialist Handledarutbildad Organisatorisk stödfunktion till VC,HL,ST

Måluppfyllelse Alla i målbeskrivningen angivna metoder för inlärning kommer att krävas. Socialstyrelsen kommer att kräva dokumentation på att måluppfyllelse har skett

Intyg Uppnådd kompetens enligt målbeskrivningen Kliniska tjänstgöringar Kurser Skriftligt individuellt arbete Kvalitets och utvecklingsarbete

Delegering Att intyga uppnådd kompetens. Till läkare med specialistkompetens inom specialiteten. T.ex Studierektor Skall delegeras om VC har varit handledare Att operativt ansvara för att ST-tjänsten ger möjlighet för måluppfyllelse

Kvasts syn på utbildningsplanering

Studierektorsuppdraget ST-läkarnas ambassadör VC stödfunktion Tydlig delegering från klinikchef Adekvat tid avsatt Ingå i ledningsgruppen Ingår i regionalt nätverk

Studierektorsuppdrag Operativt ansvarig för ST Handledarnätverk ST-träffar Internundervisning Kompetensbedömning Medsittning Specialistkollegium

Regionala nätverk Regionala Kvast representant ansvarar Varför? Kalibrering av ST-utb. i Sverige Rådgörande funktion Frågor med till Kvast Samordna tjänstgöringar? Att delta ingår i SR-uppdraget

Klinikstruktur Specialistläkar- kollegium Handledarnätverk SR Handledarnätverk HL ST ST-kollegium

Längd Innehåll Kurser Sidoutbildning Specialanestesi Tjänstgöring Längd Innehåll Kurser Sidoutbildning Specialanestesi

5 år Jourkomp. och semester inräknas Disputation = 6 mån Övriga ledigheter/deltid = förlängning Konsekvens av arbete > 40t/v”?

Verksamhetens bredd Målbeskrivning; Utbildningsstruktur Vårdenheterna där huvuddelen av tjänstgöringen sker bör ha anestesi- och intensivvårdsverksamhet med sjukhusbunden jour och ST-läkaren bör ingå i sådan jourlinje Anestesitjänstgöringar som bör ingå är perioperativ vård i samband med bukkirurgi, kärlkirugi, ortopedi, trauma, obstetrik och öron-näs-halskirurgi.

Hur säkra adekvat tjänstgöring? Samarbete i regionen Universitetssjukhusets ansvar Studierektor samordnare Centralt förlagda block Alla skall tjänstgöra på mindre sjukhus

Q-kontroll SoS: SPUR el. liknande Vision Sfai: Inspektion av hela regionens ST

Sidoutbildning Målbeskrivning; Utbildningsstruktur Sidoutbildning bör komplettera huvudutbildningen i anestesi och intensivvård och ST-läkarens tidigare erfarenhet. Målet är att uppnå insikt i sjukdomar som innebär ökad perioperativ risk och de som har relevans för intensivvården.

Specialanestesi Delmål 11 Metoder för lärande Uppföljning Att handlägga patienter inom minst ett specialanestesi-område med tillhörande intensivvård samt att ha kunskap om de övriga. Klinisk tjänstgöring under handledning vid enhet där sådan verksamhet bedrivs Intyg om godkänd klinisk tjänstgöring och uppnådd kompetens utfärdat av aktuell handledare Kurs Intyg om godkänd kurs utfärdat av kursledare Medsittning Skriftligt dokumenterad medsittning Teoretiska studier  

Specialanestesi Mål 1: Detta skall alla kunna Mål 2: Detta skall de kunna som tjänstgör en längre tid t.ex 6 mån

Kurser Skall finnas för 14 av 18 delmål Vem skall ansvara för att adekvata kurser finns? Styrgrupp för SK Regionen Uppdrag till delföreningar och referensgrupper

Fördjupningsarbete Individuellt skriftligt arbete enligt vetenskapliga principer Kvalitets och utvecklingsarbete

Arbetens storlek/innehåll Sos vill inte reglera detta ”Avsikten är att ge alla introduktion till och viss träning i medicinsk vetenskap” ”Avsikten är inte att påbörja en forskarutbildning” Omfattning? Akademins roll? Skriftlig/ muntlig presentation? Publicering? Hemsidan?

Handledarutbildning Sos: Kommunikation, handledning, pedagogik, etik Volym? Anordnat av Sfai?Läkaresällskapet? Upptakt till handledarutbildning för anestesiologer? Öppna marknaden? Gäller från 1.sept 2010

Instruktion/medsittning Specialistkollegium ITA/DEAA Kompetensbedömning Instruktion/medsittning Specialistkollegium ITA/DEAA

Medsittning (SOS) ST-läkaren iakttar när en specialistläkare eller annan hälso- och sjukvårdspersonal har patientbesök eller utvärderingsaktivitet som innebär att en specialistläkare eller annan hälso- och sjukvårdspersonal iakttar och bedömer Stläkaren när den har patientbesök

Medsittningsprotokoll Generell anestesi Preoperativ bedömning Postoperativ rond Invasiva procedurer Smärtpatient IVA-rond Samtal med svårt sjuk patient Behandlingskonferens Varför?

Varför medsittning? Förslag Checklista Dokumentation av inlärningsmoment Initiativ till att det blir av

Rapport ST-läkar- kollegiet Rapport Specialist- läkarkollegiet Planering Utvärdering ST ÖL-kir Sit-in Ortopeden Kirurgen IVA

Specialistläkarkollegium 1 gång/år/ST 20-30 min/ST Studierektor leder mötet Specialisterna förmedlar egna erfarenheter med ST t.ex medsittning Diskussion Handledaren ger feedback till ST

European Diploma intraining SLF vill inte att det skall vara krav på examen. Ok med krav på kunskap Kontrakt: Kunskap svarande till godkänt ITA

ITA / DEAA Inläsningsförmåner Hur många gånger får man gå upp? 2 t/v - kontinuerlig inläsning = varig kunskap 2 v inför DEAA - bra investering för kliniken 2 v inför muntan Hur många gånger får man gå upp? Om det nu inte går?

Stöd/råd från KVAST för att underlätta kvalitetssäkringen av specialistutbildningen Vid upprättande av utbildningsplan Vid konvertering från äldre till nyare utbildningsplan Hur längre utlandstjänstgöring ska bedömas och integreras Innan ansökan om specialistkompetens ”Second opinion” vid tveksamheter i bedömning av ST-läkares kompetens eller måluppfyllelse. Granskning av utbildningsportfölj Bistånd med kompetensprövning i särskilt svårbedömda fall. Muntlig examination Tjänstgöring annan klinik

Godkännande Sos Externa granskare (2 personer utses 3 år) Krav på tjänstgöring uppnått Kraven i målbeskrivning uppfyllda Externa granskare (2 personer utses 3 år) Tjänstgöringar relevanta för måluppfyllelse? Intygande personer relevant kompetens

Målbeskrivning Medicinsk kompetens Delmål 5 Metoder för lärande Uppföljning Att behärska anestesin vid kirurgiska ingrepp samt vid diagnostiska och terapeutiska procedurer. Klinisk tjänstgöring under handledning vid enhet där sådan verksamhet bedrivs Intyg om godkänd klinisk tjänstgöring och uppnådd kompetens utfärdat av aktuell handledare Kurs Intyg om godkänd kurs utfärdat av kursledare Medsittning Skriftligt dokumenterad medsittning Teoretiska studier  

Specialitetens rekommendationer Delmål 5 Kunna välja och utföra lämpliga anestesimetoder med hänsyn till patientens ålder, allmäntillstånd, aktuell och komplicerande sjukdom, kirurgens önskemål, egen kompetens, det förväntade postoperativa förloppet och möjliga komplikationer. Anestesimetoder som skall ingå i dessa överväganden är: intravenös anestesi, balanserad anestesi, inhalationsanestesi, regional anestesi såsom epiduralanestesi inom sakral, lumbal och thorakal nivå, spinalanestesi, blockad av perifera nerver, intravenös regional anestesi av extremiteter samt infiltrations- och/eller ytanestesi. Välja lämplig induktion och avslutning av samtliga förekommande anestesiformer Kunna adekvat föreskriva och instruera personalen att genomföra lämplig postoperativ vård. Välja lämplig övervakning vid olika anestesiformer. Behärska pre‑, per‑ och postoperativ vätske‑ och blodkomponentbehandling. Förebygga och behandla anestesimetodernas vanligare biverkningar och komplikationer.

Målbeskrivning Delmål IVA Metoder för lärande Uppföljning Att kunna handlägga intensivvård vid medicinska och kirurgiska sjukdomstillstånd. Klinisk tjänstgöring under handledning vid enhet som handlägger dessa tillstånd Intyg om godkänd klinisk tjänstgöring och uppnådd kompetens utfärdat av aktuell handledare Kurs Intyg om godkänd kurs utfärdat av kursledare Medsittning Skriftligt dokumenterad medsittning Teoretiska studier