De glömda barnen… Moni Höglund www.helamanniskan.se.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Leva – inte bara överleva, Vuxna glömda barn
Ett filter i huvet Här följer ett stolpmanus för föreläsningen. Du kan även ladda hem manuset på om du vill ha manuset separat. Om du.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Ta ställning Samarbeta Argumentera Respektera.
Barnanpassad utredning
”En barnstol är en utav stolarna runt bordet, ingen tron.”
Metodstöd.
Kanske Gud vill att vi ska träffa några människor som är fel för oss innan vi träffar den som är rätt, så att vi är medvetna om hur tacksamma vi ska vara.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Pronomen.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
Ungas frågor om alkohol och droger
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Intervju inför ViV-projektet.
SET Social Emotionell Träning
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Samma fast olika eller olika fast samma?
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
VIVA – sett föräldrar bråka eller själv blivit slagen GRINDEN – mamma eller pappa med psykisk ohälsa BIG – mamma eller pappa med missbruksproblem BARNBYRÅN.
Missbruksvården Haparanda 2010
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Demokrati och hur Sverige styrs
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Ta ställning och handla!
Läroplansnätverk förskola
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Music: Nightengale Serenade
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Resultatenheten för socialt arbete
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Muntlig presentation.
FOXPOPULI Introduktion av deltagare – ice breaking och lära känna varandra “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult Project ID AD-2012_1a
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Var tredje timme dör en förälder till ett barn under 18 år i Sverige.
Kaktusen är taggig, har en mjuk insida, och är en riktig överlevare. Alla kaktusar kan blomma om förutsättningarna är de rätta!
Debattartikel.
Musslan … för dig som har en närstående som dricker för mycket alkohol, tar droger eller mår psykiskt dåligt.
Etik och moral Vad är rätt och fel?.
Barn som anhöriga Hearing 17 januari 2013 Hur arbetar BRIS Vad berättar barn för BRIS Slutsatser BRIS.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
MAKTLEKAR.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Barn och stress.
Bakgrund Barnkonventionen ratificerades 1990 Nationellt kompetenscentrum för anhöriga (NKA) bildades 2008 Förändringar Socialtjänstlagen och Hälso- och.
Alexandra Andersson Falkenbergs kommun Maria Bäcklund Varbergs Kommun.
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
Beroendeskala Källa, folkhälsomyndigheten
Barnkonventionen.
Presentationens avskrift:

De glömda barnen… Moni Höglund www.helamanniskan.se

Att finnas till för barn i utsatta situationer Det var en pojke som gick med sin pappa på en strand. Pojken plockade upp snäcka efter snäcka och bar dem ut i havet. Vad håller du på med? undrade pappan Jag hjälper snäckorna, svarade pojken. Men kom nu, sa pappan. Du ser väl att det finns alldeles för många snäckor. Du kommer aldrig att kunna rädda allihop. Så det spelar ingen roll. För den här snäckan spelar det roll, svarade pojken och såg på den snäcka han höll i handen.

Finnas för att se och lyssna "När jag var liten och rädd för att somna hemma, brukade jag ligga och tänka på min småskolefröken. Om jag tänkte riktigt mycket på henne, kunde jag alltid somna". Ur en artikel av Anna-Bodil Bengtsson och Ingegerd Gavelin.

Statistik Enligt Folkhälsoinstitutets kartläggning växer 385 000 barn upp i familjer med riskfylld alkoholkonsumtion, så kallat riskbruk (Barn i familjer med alkohol- och narkotikaproblem, Statens folkhälsoinstitut, 2008.)

Statistik Vart femte barn lever i hushåll där en vuxen har förhöjd konsumtion av alkohol, så kallat ”riskbruk”. (Statens folkhälsoinstitut 2008) I varje klass finns det 3-4 barn som lever i risk/missbruksfamiljer Man räknar med att 1.6 miljoner människor är anhörig till någon som är beroende eller missbrukar.

Barn som växer upp i familjer med missbruk Får svårt att lita på andra Tar stort ansvar Gissar sig till vad som är normalt Är rädda för att bli svikna eller övergivna Tvingas kapa sitt känsloliv Har svårt med nära relationer Tar olika roller, som överlevnadsstrategier Tror att det är deras fel, känner ofta skuld Ofta blir det ombytta roller i familjen, där barnen får ta ansvar för den vuxne.

Olika roller som barnen kan ta Rebellen Den duktige Clownen Tapetblomman

Fysiska symptom Magont Huvudvärk Koncentrationssvårigheter Trötthet Kraftiga humörsvängningar Oro i kroppen Nedstämdhet

Vad kan vi göra? Vara vettig vuxen Stödgrupper Föreningar, församlingar,organisationer,kommunen, socialtjänsten, skolan m.m arbeta tillsammans

Vad är Linus? Ett pedagogiskt material att använda i mötet med barn som lever i någon form av beroende problematik i sin familj. Fokus ligger på alkoholberoende och hur det påverkar familjen i allmänhet och barnen i synnerhet.

Vad är Linus? forts Materialet hjälper till att känna igen barn i familjer med beroendeproblematik, att förbereda, starta, genomföra och avsluta barngrupper. Linusmaterialet är skrivet för barn mellan 6-12 år men kan också användas i tonårsgrupper

Övergripande mål för LINUS Reducera barnets kaos och dela dess smärta Göra livet mer begripligt och förutsägbart Hjälpa barnet att kommunicera Reducera barnets upplevelse av att ta ansvar och skuld för föräldrarnas beroende Hjälpa barnet att sörja

Teman: Tillsammans Jag och min familj Mina känslor Alkohol, andra droger och beroende Min vardag och mitt nätverk Gömma, glömma eller tömma – om försvar och överlevnadsstrategier Jag och mina rättigheter Vänskap, ensamhet och sorg Ingen som jag, ingen som du

Grundsyn och förhållningssätt i LINUS: Varje människa är unik, alla har lika värde oavsett prestationer, funktioner, social eller etnisk tillhörighet, sexuell läggning. En människosyn som grundar sig på varje barns unikhet och jämlikhet, respekt för det enskilda barnets behov, integritet.

Övergripande syfte med LINUS – att arbeta med barn i grupp så att barnet får Leka och utvecklas Dela och bearbeta Leva, inte bara överleva

Tre viktiga ledord i arbetet Kontinuitet Struktur Igenkännande

Struktur för en gruppträff Mottagande Inledningen Idagrundan Kunskapspasset Lek o rörelse, pyssel, övningar Fikapaus Eftertanken Hej då Efterarbete

Antal barn i gruppen: Vi rekommenderar max 8 i tonårsgruppen. För de mindre barnen är det bättre med små grupper max 5/6 barn.

Tid och längd för träffar: En gång i veckan 1 ½ timma – de yngre barnen 2 timmar – tonår

Regler för gruppen: Första gången skriver man ner vilka regler som man tycker ska finnas i gruppen.         alla ska få prata till punkt         alla ska få vara med         jag har rätt att stå över om jag inte vill berätta något         det vi pratar om stannar i gruppen

Att starta en barngrupp Inskrivningssamtal och information Berätta om gruppen, vilka ni är, fråga vem som har missbruk i familjen, vilken dag o tid barnet kan gå. Barnet kan få pröva en eller två gånger innan man bestämmer sig. Bjud gärna på lite fika. Barn måste ha förälders tillåtelse att gå på grupp. Tonår skiftar hur man tänker där, en del menar att föräldrarna måste veta även där medan andra menar att tonåringen måste kunna välja själv.

Att avsluta en grupp Viktigt att barnen vet när gruppen ska sluta. Förbered barnen genom att tala om avslutningen några gånger innan. Viktigt att du som ledare förbereder dig på att det snart är slut – separation är svårt även för ledaren

Tack för er uppmärksamhet! Moni Höglund www.helamanniskan.se