Bonnierförlagen och den digitala bokmarknaden
Bonniers syn på den digitala boken - Ytterligare två format där vi kan förmedla våra berättelser - En chans att få nya och fler läsare - Vi kommer att sälja fler exemplar av varje titel - Skapa tillgänglighet – se till att våra böcker finns i folks apparater - Hotet är inte e-boken – hotet är konsumenternas tid och preferenser - Skapa bra förutsättningar för bra återförsäljare
Bonnierförlagen Digital övergripande mål • Skapa en långsiktigt lönsam digital utgivning • Vara den ledande digitala utgivaren i Sverige • Ge ut så många böcker som möjligt i så hög kvalitet som möjligt • Gör böckerna tillgängliga • Skapa bästa möjliga förutsättningar för seriösa, långsiktiga återförsäljare att sälja våra böcker • Ligga i framkant med vad de tekniska förutsättningarna tillåter • Vara synliga internt och externt • Vi ger ut berättelser i olika format. Vi har lika hög ambitionsnivå oavsett format. Layout, utgivning, system, försäljning mm
Antal sålda och utlånade e-böcker
Formatmix ljudböcker (volym)
E-bok - Hålla snittintäkten uppe - Skapa tillgänglighet - Prioritera läsning före annat - Värdekedjan - Piratkopiering - Amazon Ljudbok - Formatförskjutning (värna fysiskt/gasa digitalt) - Upprätthålla snittintäkt för filförsäljning - Ny marknad där återförsäljare också blir producenter - Ytterligare minskning av produktionskostnader - Biblioteken - Piratkopiering Digital framtid - Utmaningar
1000-projektet – BF:s skattkammare Våra allra viktigaste svenska författare är återutgivna Från Anna Branting till Jan Mårtenson.
Bonnierförlagens ledande roll som förlagshus utvecklas - BF:s 1000 viktigaste titlar är nu utgivna som e-böcker. Författare som Fogelström, Ekman, Ivar Lo, Fridegård, Leffler och många fler. - Majoriteten av titlarna har inte varit tillgängliga på länge och är idag endast tillgängliga som e-böcker. - Sedan 2012 publiceras alla svenska författare simulant. - Vid årsskiftet 2012/2013 har BF ca e-böcker. År 2009 hade vi 20 st.
MIX förlag blir helt digitalt 2014 • Avtal - utgivning - distribution - pr - marknadsföring - sälj; allt digitalt! • Plattform för digital litterär utveckling • Vi ska vara där läsarna är. • Mix ska vara det ledande digitala förlaget i Sverige • Ett klick från redaktion till köp; närhet mellan utgivning och sälj! • Helhetssyn i marknadsföring; från PR till webb • Mix digitala satsning; 50 noveller, 3-5 digitala romaner; ”lika bra digitalt som analogt” • Bonnier Audio släpper 20 st Mixnoveller digitalt 1 september