Kartläggning av funktionshinder i kollektivtrafiken

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Uppföljning som verktyg Magnus Lagercrantz För ett samhälle där alla kan delta på lika villkor oavsett funktionsförmåga.
Advertisements

FREDA – bedömningsmetoder i arbetet mot våld i nära relationer
Framtidens detaljplaner Vad görs för att möta kraven?
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Planeringssamverkan, klippt ur verksamhetsplanen I Samtrafikens verksamhet ingår att genom planeringssamverkan samordna bytestider och skapa bra förutsättningar.
Tillträde och prissättning av bytespunkter och tjänster för busstrafik
AU Digital samverkan LO Process
Möjligheterna med kommersiell trafik nu och i framtiden
Otydliga lagar om skadlig stress i arbetslivet
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Systematisk dokumentation inom socialtjänsten
Kan vi mäta den handikappolitiska utvecklingen?
Funktionshinderspolitiken
EBP Barn o unga Kunskap till praktik Psykiatri Funktions hinder Bättre liv E-hälsa Regional stödstruktur Våld i nära relationer Koh I Noor Barn och unga.
Inkomna synpunkter från möte den 1 september med funktionsnedsatta
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Kollektivtrafikbarometern 2013
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
 Vad innebär jämställdhet?  Jämställdhet i regionala systemanalyser  Jämställdhet i åtgärdsplaneringen Jämställdhet och investeringsplaneringen.
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Kollektivtrafikbarometern 2014
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Kalmar.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Nattåg Sträcka: Stockholm - Luleå.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Strömstad.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Luleå - Kiruna.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Dalatrafik-KR Trafik AB Trafikslag: Buss Sträcka: Mora - Gällivare.
Den framtida operativa trafikbilden Inst. för informationsteknologi Uppsala universitet Bengt Sandblad.
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Nynäshamn.
(B) Lokal samverkan. Frågans lydelse: ’Har kommunen en lokal överenskommelse (LÖK) med Arbetsförmedlingen för 2014 om insatser för nyanlända som omfattas.
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Infrastruktur Marks kommun
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Bostäder anpassade för äldre?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Delat beslutsfattande och SIP
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Destination Gotland
Ny Remissrutin till BUP
Omställningen av hälso- och sjukvården
Miljömålen består av tre slags mål
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Next Jet AB Trafikslag: Flyg
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Norrtåg Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Next Jet AB Trafikslag: Flyg
RVU Stockholm 2015 Trafikförvaltningen, Strategisk utveckling
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Bättre brukarinflytande 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
IBIC/ICF Digital delaktighet Öppna jämförelser
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Miljömålen består av tre slags mål
Nyheter i skollagen från och med
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
Ett nytt trafikförsörjningsprogram
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Presentationens avskrift:

Kartläggning av funktionshinder i kollektivtrafiken Konferens för presidier, VD och förvaltningschefer Clarion Hotel Stockholm Ringvägen 98, Stockholm Fredag 23 augusti 11:10-11:50 Kartläggning av funktionshinder i kollektivtrafiken Sammandrag av regeringsuppdrag och utvecklingsarbete 2018/2019 Tom Andersson

Disposition Upplägget på kartläggningen Generella slutsatser om behov och insatser Befolkningsenkät om effekter av funktionshinder på resandet Dagens måluppföljning på området Framtidens måluppföljning Trafikanalys – Funktionshinder i kollektivtrafik – Augusti 2019

Kartläggningen i praktiken Hur påverkar hinder resandet med allmän kollektivtrafik, respektive vilka underlag används i planering av åtgärder? Regelverk och tidigare utredningar och analyser Målstyrning och uppföljning av allmän regional kollektivtrafik Internationell forskningsöversikt Funktionshinderrörelsens perspektiv: nationell och regional korrespondens, möten, skrivelser och enkäter Resenärsundersökningar, statistik och analyser Trafikanalys – Funktionshinder i kollektivtrafik – Augusti 2019

Trafikutskottets slutsatser 2013 Det finns fortfarande många hinder. Trygghet är centralt inför en resa. Insatser för att öka tillgängligheten är okoordinerade. Det finns tydliga mål och regler för tillgängligheten, men det går långsamt. Det behövs tydligare styrsignaler för att målen ska kunna uppnås. Information om tillgängligheten och trafik kan bli bättre. Biljettköp kan förenklas. Ledsagningens finansiering bör ses över. Det är inte tillräckligt tydligt vem som ansvarar för samordning av insatser. Kunskapen om resultat är begränsad. Tillsynen behöver stärkas. På en punkt skiljer sig Trafikanalys slutsatser… Trafikanalys – Funktionshinder i kollektivtrafik – Augusti 2019

”Det finns tydliga mål och regler…” Oklara begrepp: ”fullt tillgängliga bytespunkter för alla resenärer” Stor regional variation I praktiken främst isolerade åtgärder för fysisk tillgänglighet, även tekniska hjälpmedel och ledsagning Sällsynt med sammanhållna riktlinjer som omfattar miljö, teknik, information och service Funktionshinder som särskilda åtgärdsbehov för enskilda grupper, inga ”allmänna funktionella hinder” Trafikanalys – Funktionshinder i kollektivtrafik – Augusti 2019

Nytt sammanhållet regelverk i Kanada I juli 2019 antogs lag för ”tillgängliga transporter för personer med funktionsnedsättning” med krav på: hur kommunikation med resenärer med funktionsnedsättningar ska gå till, hur personal ska utbildas för att hjälpa resenärer med funktionsnedsättningar, vilken hjälp som ska ges till resenärer med funktionsnedsättningar, hur terminalbyggnader ska göras tillgängliga, och hur flygplan, färjor, tåg och bussar ska göras tillgängliga. Trafikanalys – Funktionshinder i kollektivtrafik – Augusti 2019

Resenärsperspektivet Vilka förmågor behöver vi för att resa kollektivt? Fysisk rörelse Tolerans mot miljöer Orientering och navigering Att förstå systemet Att göra sig förstådd Planering Vad i miljön reducerar vår förmåga och därmed även resandet? Källa: Resenärsforum Trafikanalys – Funktionshinder i kollektivtrafik – Augusti 2019

Befolkningsenkät 25 frågor om funktionsnedsättningar, resvanor och upplevda hinder Webb, telefon och postalt 3 436 respondenter på 13 inledande frågor (31 % svarsfrekvens) 2 660 respondenter på hela enkäten (24 % svarsfrekvens) Trafikanalys – Funktionshinder i kollektivtrafik – Augusti 2019

Närmare en av tre har minst en av fyra funktionsnedsättningar. 3 436 respondenter Trafikanalys – Funktionshinder i kollektivtrafik – Augusti 2019

Effekter på resandet Alla typer av funktionsnedsättningar reducerar resandet. Större andel som aldrig reser kollektivt Större andel som avstår från enskilda resor Effekten av medicinska eller fysiska nedsättningar är mer entydiga, och tilltar med ålder. Effekten av psykiska och kognitiva nedsättningar är mer tvetydiga, med en större andel yngre och studenter. En viktigare faktor: Funktionshinder Trafikanalys – Funktionshinder i kollektivtrafik – Augusti 2019

Allmänna och särskilda funktionshinder Allmänna hinder utbredda på samma sätt i alla grupper Personer med funktionsnedsättning i högre grad drabbade Funktionshinder viktigare förklaring till resandet än funktionsnedsättning Effekten av allmänna hinder i samma storleksordning som storstadsregion, körkort och studier Exempel på särskilda hinder: Brist på utrymme för större hjälpmedel Allmänna hinder Spontan och flexibel hjälp och service Trafik, byten, stress trängsel och utrymme Fysiska hinder och säkerhet Trafikanalys – Funktionshinder i kollektivtrafik – Augusti 2019

Nationell måluppföljning Tillgänglighetsanpassade fordon från FRIDA Tillgänglighetsanpassade hållplatslägen (Trafikverket) Brist på kvalitetssäkring och helhetsperspektiv Oklara kriterier och underlag Isolerade åtgärder Exempel från FRIDA Trafikanalys – Funktionshinder i kollektivtrafik – Augusti 2019

Alternativa målbilder Ca 70 000 hållplatser i Samtrafikens databas, motsvarande närmare fem miljarder ”unika relationer” från en plats till en annan. Målet för det prioriterade nätet 2009 (etapp I): ca 3300 bytespunkter, motsvarande ca 10 miljoner unika relationer (0,2 %) Aktuellt mål i nationell plan: 150 stationer och 2000 hållplatslägen (1000 hållplatser) på statliga nätet, motsvarande ca 1,3 miljoner unika relationer (0,026 %) Mer intressanta läges-, mål- och resultatbilder Hur fördelar sig resandet på tänkbara relationer? Hur stor andel kan genomföras av alla? Trafikanalys – Funktionshinder i kollektivtrafik – Augusti 2019

Uppföljande utvecklingsprojekt Syftet med den nationella måluppföljningen: En lägesbild över utvecklingen i/av transportsystemet 15 indikatorer, däribland ”Användbarhet för alla” En av flera undergrupper: Personer med funktionsnedsättning Behovet: Några få, relevanta mått som fångar kollektivtrafikens användbarhet Trafikanalys – Funktionshinder i kollektivtrafik – Augusti 2019

Arbetet i praktiken Samråd och konsultstöd Avseende ett självskattningsverktyg för ”expertbedömningar” av tillgänglighet (MEDIATE) Utformning av enkät för kostnadseffektiv webbpanel Underlag från RKM och residenskommuner Trafikanalys – Funktionshinder i kollektivtrafik – Augusti 2019

Inledande slutsatser Regional variation som utgångspunkt för uppföljning med tanke på betydelsen av regional kollektivtrafik, men att det saknas standardiserade tillförlitliga mått. Trafikanalys – Funktionshinder i kollektivtrafik – Augusti 2019

Mått 1. Användbar information Konsumentverkets förslag till föreskrifter om krav på information till kollektivtrafikresenärer 14 krav på tillgänglighetsinformation, samt olika delkrav, utgör grund för Trafikanalys kvalitetsgranskning. 1. Förekommer information enligt krav? 2. Är den strukturerad? 3. Är den specifik? 4. Finns den i reseplaneraren? 5. Är den i trafikinformation om avvikelser och störningar? Trafikanalys – Funktionshinder i kollektivtrafik – Augusti 2019

Mått 2. Regional måluppföljning Hur stor andel påstigningar sker vid tillgänglighetsanpassade hållplatser och stationer i er region? Årliga kvalitativa jämförelser… 1. Hur många RKM kan och har rapporterat? 2. Vilka kriterier använder dem? Har de utvecklats? 3. Hur många har en positiv utveckling? 4. Vad betyder det i termer av ”tillgängliga relationer (resor)”? Trafikanalys – Funktionshinder i kollektivtrafik – Augusti 2019

Exempel på kvalitativ diskussion Region Blekinge: 83 procent av påstigningarna vid busshållplatser som uppfyller fem kriterier Plattform med kantstenshöjd 16 –17 cm Väderskydd med sittbänk Tidtabell Belysning Nivåfri anslutning till omgivande väg Buss och tåg: 77 respektive 23 procent av påstigningarna. Under antagenet om fullt ut anpassade tågstationer: 76 procent ”tillgängliga relationer (resor)” enligt egna kriterier Trafikanalys – Funktionshinder i kollektivtrafik – Augusti 2019

Mått 3. Diskrepans i upplevda hinder Mål och mått: Att minska diskrepansen i upplevda hinder mellan personer med och utan funktionsnedsättning 7 av 25 delfrågor lämpade för att beskriva effekter av funktionshinder på resandet med kollektivtrafik Trafikanalys – Funktionshinder i kollektivtrafik – Augusti 2019

De sju delfrågorna Det är lätt att göra spontana resor och ändra resplaner. Det är enkelt att planera hela resan, även när jag måste byta linjer och färdmedel. Det är enkelt att ta sig till och från hållplatser och stationer även på vintern. Hållplatser och stationer är utformade så att det är enkelt att göra byten. Hjälpmedel och faciliteter fungerar som de ska på hållplatser och stationer. Alla färdmedel och fordon är utformade så att det är enkelt att göra byten. Det är enkelt att få aktuell information om hållplatser, byten och tider under en resa. Trafikanalys – Funktionshinder i kollektivtrafik – Augusti 2019

För mer information och rapport: https://www. trafa För mer information och rapport: https://www.trafa.se/funktionshinder https://www.trafa.se/kollektivtrafik/anvandbarhet-i- kollektivtrafik-8307/ Tack!