NKI-undersökning Helena Aronsson

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Insikt 2013 Sundsvalls kommun
Advertisements

Insikt 2013 Karlshamns kommun En servicemätning av kommunens myndighetsutövande gentemot företag.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Serviceundersökning 2014 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Stockholms stads service under 2013.
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Tyresö kommuns service under 2010.
Kartläggning av energirådgivningen Stockholms län
Stöd för analys och förbättring
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Flen kommuns service under 2010.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
Serviceundersökning 2009 Företagares uppfattning om Flen kommuns service.
Serviceundersökning 2007 Företagares uppfattning om Flens kommuns service.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Välkommen till Ledardagen!
Bakgrund Ett av Stockholm Business Alliances prioriterade verksamhetsområden är att utveckla servicen till näringslivet Serviceundersökningen fångar upp.
Mål- och resultatstyrning
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Lidingö stads service under 2010.
Index per myndighetsområde
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Medarbetarundersökning Informationsmaterial-
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Juni 2011 Insikt 2011 EN SERVICEMÄTNING AV KOMMUNENS MYNDIGHETSUTÖVANDE Rapporterad av CMA Research AB.
ÖPPNA JÄMFÖRELSER Företagsklimat 2011 INSIKT – EN SERVICEMÄTNING AV KOMMUNERNAS MYNDIGHETSUTÖVNING.
Skolkompassen Ett verktyg för skolutveckling
Handlingsplan, ännu bättre service Vi vill bli ännu bättre! Vi ska bli ännu bättre!
Insikt 2013 Haparanda stad En servicemätning av kommunens myndighetsutövande gentemot företag.
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Upplands-Väsby kommuns service under 2010.
Medarbetarundersökning
Haparanda stad Medarbetarundersökning hösten 2012 Totalt.
Servicemätning 2015-års ärende Stockholm Business Alliance, SBA – en undersökning av 40 av 54 SBA-kommuners myndighetsutövning i Stockholmsregionen
Kvalitetsarbetet under och framåt. Arbets- och företagsenhetens kvalitetsarbete Affärsmässighet Kunden är alltid i fokus! Nacka kommuns kvalitetsarbete.
Analysera mera Gunnar Gidenstam, Sveriges Kommuner och Landsting Marcel Moritz, Huddinge kommun Elisabeth Skoog Garås, Sveriges Kommuner och Landsting.
ENHETSRAPPORT - BÄLLSTA GÅRD STOCKHOLMS STAD – PERSONER MED FUNKTIONSNEDSÄTTNING 2014 Anna Ragnarsson Senior Consultant Tel:
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Stockholms län Resultat för Camillas hemtjänst & service i Täby (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Nöjd-Kund-Index - Servicemätning
En insiktsfull historia – Öppen jämförelse företagsklimat
Medarbetarundersökning 2008
Mätning av PATIENTSÄKERHETSKULTUR
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
på personer i behov av hjälp
stöd för uppföljning och förbättring
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
NATIONELL PATIENTENKÄT specialiserad somatisk vård 2014
55 kommuner Startade 2006 Invest Stockholm Tre insatsområden;
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2018
Enkät i gymnasieskolan 2015
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
XX Benchmarking 3 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
Park- och naturförvaltningen
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
- omsorg om personer med funktionsnedsättning
Botkyrka kommun Brukarundersökning 2018
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
SFI/SFX 2019 i Stockholms län
Presentationens avskrift:

NKI-undersökning Helena Aronsson Verksamhetsledare, Business Region Örebro Stefan Frid Ansvarig NKI-undersökning, SBA

Fråga: Vilka känner till NKI-undersökningen? Hur många arbetar aktivt med undersökningen och resultatet? Vad betyder undersökningen i er kommun/organisation?

# VARFÖR mäta kundnöjdhet?

”Detta är frågor som är oerhört viktiga för oss.” Angående myndighetsutövning: ”Detta är frågor som är oerhört viktiga för oss.” ”Vi upplever stora skillnader mellan kommunerna.” Susanna Ståhl Director of Operation, Sweden & Denmark Quality Hotel™ A part of Nordic Choice Hotels

VAD Eskilstuna HUR

Frågor att diskutera? Varför mäta kundnöjdhet? Om undersökningen NKI-hjulet

# Om undersökningen

NKI-undersökning 172 kommuner 1

Kundundersökning (nöjd kund index) NKI-undersökning: 172 kommuner deltog 2017 Service # Stockholms stad, 2004 # SBA, 2006 (jämna år) # SKL, 2010 (jämna år) Varje år sedan 2016 Diskuterar inkluderar fler områden öl/tobak Receptfria läkemedel Upphandling

Metodik, Nöjd kund index (0-100) Kundenkät Metodik, Nöjd kund index (0-100) Kvalitetsfaktorer Tillgänglighet Information Bemötande Kompetens Rättssäkerhet Effektivitet Bakgrundsfrågor Registerdata NKI-betyg

Webbportal SBA (företag) Löpande Ranking Kommunrapport SKL (företag) Resultat- redovisning Årsrapport - analys Ranking

Åter-koppling Mål Genom-förande Analys/ action # NKI-hjulet Q Q Q

”När jag har svårt att somna på natten brukar jag läsa min mål” okänd, LinkedIn

Smarta mål Syfte Specifika Kasta ljus på frågan Mätbara Accepterade Realistiska Tidsatta Syfte Kasta ljus på frågan Skapa drivkraft Resan är det viktiga

Rekommendationer NKI-mål Myndighetsområde Delmål Aktivitetsmål Ägarstyrning Säkerställ en ändamålsenlig myndighetsutövning Sätt upp mål på kort och lång sikt i dialog med organisationen Säkerställ balans mellan resurser och belastning Efterlever lagar och regler Enhetlig regeltillämpning Tid Kostnad Produktivitet

Olika NKI-mål… Olika NKI-mål Betygskala (färg) Utveckling Rankingplacering Riksgenomsnitt/SBA Tidshorisont; kort/lång Totalt vs delområde

NKI-undersökningen - en verifiering att vi gör rätt Svenskt Näringsliv NKI-undersökningen - en verifiering att vi gör rätt 2017 2016

NKI per område 2012 - 2017 Målet är att nå minst NKI 70 i samtliga myndighetsområden

Det bästa resultatet är när vi kan presentera en hög jämn service inom alla myndighetsområden Eskilstuna - 2017

Vad är rätt NKI-mål i din organisation? Fråga: Vad är rätt NKI-mål i din organisation?

Upphandla godkänd NKI-konsult Direktupphandlingsmall (SBA-webben) Genom-förande Upphandla godkänd NKI-konsult Direktupphandlingsmall (SBA-webben) Egna behov/önskemål Uppstartsmöte internt / intern förankring Rätt kontaktuppgifter Informera om undersökningen externt (anm GDPR) Löpande uppföljning (webbportal) NKI: Processägare Q Q Q

NKI-året Vem ska vara avsändare till enkäten? Information till berörda myndighetsområden om undersökningen, vilka ärenden som ska vara med, insamlingsperioder, mallar när vi kan vänta oss första resultaten. Informera företagen - Om vikten att de svarar på enkäten för att vi ska bli bättre tillsammans. Ärendeinsamlingen startar – påminna myndighetsområdena om insamlingsperioder och insamlingen av kontaktuppgifter. Viktigt att vi har uppdaterade kontaktuppgifter i ärendesystemen. Löpande dialog under verksamhetsåret. Delårsrapport och Årsrapport - kommunicera resultatet internt till ledningen, myndighetsområden, politiken och nämnder. Tacka företagen för deras engagemang. Analysera resultatet lyft fram styrkor och utvecklingsområden per myndighetsområden och totalt. Resultatet från undersökningen är en verifieringen att vi arbetar på rätt sätt. En hög svarsfrekvens visar att företagen vill att vi ska bli bättre tillsammans! Resultatet finns med i årsrapporter för kommunen. Rankingen – hur ligger vi till i förhållande till andra och hur ser resultat ut nationellt?

Näringslivsklimatet är ett gemensamt arbete Kommunservicegruppen – en gemensam plattform där vi lär känna varandra över myndighetsgränserna och i dialogen med företagen. Här träffas vi för samverka utifrån gemensamma frågeställningar Bli bärare av den gemensamma inställningen Följ utvecklingen av resultatet från undersökningen och göra gemensamma analyser för att skapa bättre förutsättningar Träffas inom respektive område och gör fördjupade analyser tillsammans med övrigt utvecklingsarbete som är på gång

Allt färre svarar på enkäter, hur säkerställer ni svaren i denna? Genom-förande Fråga: Allt färre svarar på enkäter, hur säkerställer ni svaren i denna?

”NKI: ett ledningsstöd – rankingen är bara en bieffekt” Analys/ action ”NKI: ett ledningsstöd – rankingen är bara en bieffekt”

Bakgrundsfrågor/registerdata Analys/ action Prioriteringsmatris Betyg Kommunrapport Bevara Förbättra om möjligt Tillgänglighet Information Bemötande Kompetens Effektivitet Rättssäkerhet + Lägre prioritet Prioritera - - Effekt på NKI + Bakgrundsfrågor/registerdata Volym Betyg Viktighet Kön Ålder Målgrupp Månad Bransch Företagsstorlek Utfall Kontaktsätt Avgiften Erfarenhet Annat, vad? NKI Exempeldiagram Riket Riket Riket -1år År -1år År -1år År Bransch X Bransch Y Bransch Z Svars- fördelning

Bygglov - NKI efter inställning till handläggningskostnad

WS för handlingsplan Analys/ action

Fördjupning… Analys/ action

Hur arbetar ni med kommunrapporten? Analys/ action Hur arbetar ni med kommunrapporten?

Löpande dialog med näringslivet Kommunicera resultat och åtgärder Åter-koppling NKI-ranking Löpande dialog med näringslivet Kommunicera resultat och åtgärder Tips! Bjud in näringslivet i utvecklingsarbetet

Välkommen till ett Örebro kommun Hur började vi? Välkommen till ett Örebro kommun Vi lärde känna varandra 

Alla möten har betydelse!

I den bästa av världar…..

…fast förr såg det nog egentligen mer ut så här

Vad har hänt?

Återkoppling av resultatet: Rapporter till berörda myndigheter/förvaltningar. Summeringsmejl om resultatet till ledningen, förvaltningarna, nyckelpersoner i organisation samt till KS och ordförande i respektive nämnd. Pressmeddelande, information på hemsidan och på FB Näringsliv. Utvärderingsmöte om resultatet och öppna svar för helheten och per myndighetsområde. Presentationer i KS, Tillväxtutskottet, nämnder, ledningsgrupper och på avdelningsmöten.

Hur arbetar ni med återkopplingen och den fortsatta dialogen?

Mer info: SBA-webben

Tack. Helena Aronsson, Örebro helena. a. aronsson@orebro Tack! Helena Aronsson, Örebro helena.a.aronsson@orebro.se, 076-551 44 07 Stefan Frid, Stockholm stefan.frid@stockholm.se, 070-472 80 16