Psykologins forskingsmetoder

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad lär vi oss av alla utvärderingar? Anders Forslund SVUF, Hilton Slussen
Advertisements

Genomgång - biostatistik Fråga 1 I en liten undersökning efterfrågades uppgifter om ålder hos 20 personer med högt blodtryck se tabell a)Beräkna.
EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
Introduktion. Exempel: Till ett försök med bantningsmedlet Bantomid anmälde sig 14 personer frivilligt, alla med övervikt. De delades slumpmässigt in.
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
Samband mellan kvalitativa variabler Korstabeller Moore kapitel 2.5 och kapitel 9.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
© Landja Marknadsanalys AB Säkerhet och olycksrisker Sveriges Lantbruk våren Sveriges Lantbruk våren 2009 En undersökning bland lantbrukare Jörgen.
Hypotesprövning. Statistisk hypotesprövning och hypotetisk-deduktiv metod Hypotetisk-deduktiv metod: –Hypotes: Alla svanar är vita. –Empirisk konsekvens:
Så kan det låta! … Mätinstrumentets reliabilitet och validitet ökades avsevärt genom en pilotstudie och för att nå bästa generaliserbarhet valdes ett representativt.
1 Utvärdering och tolkning: MBA Program Admission Policy Rektorn vid ett stort universitet vill höja standarden på de som antas till deras populära MBA-program.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Vad är kunskap Vetenskapsteori.
Integrative Model of Group Development (IMGD)
Kommande moment Idag: Gruppövning 1 Historiesyn
Samtalsmetodik i ett ledarskap
De sju intelligenserna
Syftet med ASI och UBÅT är att bidra till en kunskapsbaserad lokal missbruksvård
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Hur mår niondeklassare i Sörmland? Trender
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation
U5: Gallring och konkurrens
Varför läser ni religionskunskap?
Hur viktigt är det här för dig på en skala 0-10?
♫ Ljud – akustik ♪ Molekyler i rörelse.
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Vetenskapsprojekt, rubrik
Produktdesign 3 årig kandidatutbildning Kunna designa produkter
smslån utan kreditprövning
Evolutionen så här långt
Formativt lärande.
Välkomna! INNEHÅLL Skolan berättar om vilka utmaningar de har haft under terminen. Socialtjänstens förebyggarteam presenterar vilka problem de upplever.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Brottsförebyggande Information
Iris Rosengren Larsson
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Elev- och Föräldraenkät
Relation mellan variabler – samvariation, korrelation, regression
Hur mycket använder ungdomarna olika beroendeframkallande ämnen i Helsingborg, Skåne, Sverige & Europa? Arbetsmaterial med diskussionsfrågor i klassrummet,
Tillämpad ekonometri (5 sp)
Kurs mindfulness Studenthälsan
Vad ingår kursen? i korta drag
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
RISKBEDÖMNINGAR Inför ändringar i verksamheten
SFI/SFX 2018 i Stockholms län
Hur påverkas vi av andras användning av alkohol, narkotika och tobak?
Användarupplevelse - undersökning, tester, utveckling & förbättring
Banutveckling för bättre spelupplevelse
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Grundläggande statistik och dataanalys, 732G45
Insatser i öppenvården för att förebygga ungdomars återfall i brott
Provisionsinformation
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Kurs mindfulness Studenthälsan
Mänskliga rättigheter -
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Ta hand om dig själv.
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
ÅP / Lektion 3 Tankar på alkohol och droger
Utveckling och samordning av virkesmätningen
Lag (2017:310) om framtidsfullmakter
Feber hos barn Hälsa i Sverige
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Framgångsfaktorer - Kvalitetsutveckling på sfi
Presentationens avskrift:

Psykologins forskingsmetoder Tentamensförberedelser

Varför experiment? För att testa hypoteser För att testa t.ex. effektiviteten av en viss terapimetod Experiment skiljer sig från andra metoder eftersom de tillåter forskaren att underöks ORSAKEN till något beteende.

Experimentell forskning Experiment måste innehålla: Oberoende variabel (IV) Beroende variabel (DV). Oberoende variabel Manipuleras/kontrolleras av forskaren Har åtminstone två nivåer (terapi/kontroll) Beroende variabel Mäts av forskaren Bestämmer effekten av IV I många experiment finns flera DV

Experimentell kontroll och intern validitet Ett experiment har hög intern validitet när vi kan vara övertygade om att IV, och inget annat, ORSAKADE förändringar mellan testgrupperna Vi måste alltså kunna förkasta alternativa hypoteser.

Kausal ordning Tre förutsättningar måste nås innan vi kan göra antagande om kausal ordning: Samvariation: Vi måste kunna observera en relation i förändringar i IV och DV Exempel: Ångest positiv korrelation med alkohol Tidsordning: Orsaken måste föregå effekten Exempel:Ångest föregår alkoholkonsumtion, eller tvärtom? Kan vara svårt att fastställa tidsordningen: ibland en fråga om logisk möjlighet

Kausal ordning Eliminera andra förklaringar: genom kontroll av andra variabler kan vi eliminera andra förklaringar Om två grupper skiljer sig på på en okontrollerad variabel annan än IV, så kan förändringar i DV bero på den onkontrollerade variabeln Confounding: när IV och en onkontrollerad variabel samvarierar. Leder till att alternativa hypoteser inte kan förkastas Experimentet förlorar intern validitet.

Independent Groups Designs I independent groups design (IGD) deltar en individ endast i en grupp. Det finns i princip tre olika IGD: Slumpmässiga fördelning Matchad fördelning Naturliga grupper

Hypotesprövning Nollhypotes: t.ex. det finns inga skillnader på DV mellan grupperna (Män och kvinnor är lika långa) Testa om den är sann. Förkasta nollhypotesen om vi kan vara 95% säkra att det finns en statistisk skillnad mellan grupperna p < .05

Extern validitet Extern validitet avser den grad till vilka resultaten av ett experiment kan generaliseras En enskillt experiment har alltid I princip relativt låg extern validitet Den externa validiteten stiger när flera undersökningar över flera sampel och metoder replikerar ett resultat

Matched Groups Design Försökspersonerna matchas på IV eller en variabel nära förknippad med den och rankas sedan enligt sina resultat. Ur varje par slumpas en individ till en experimentordning. Kontrollgrupp Experimentgrupp INDELNING FP RANKING Test MÄTNING

Natural Groups Design Vissa frsokningsfrågor tillåter att man undersöker naturliga grupper Till exempel: skiljer sig män och kvinnor åt angående sina dryckesvanor

Natural groups design Individuella variabler: Fysiska variabler: sex, ras Sociala variabler: etnicitet, religion, social status, civilstånd Personlighetsvarabler: extraversion, intelligens, hälsotillstånd

Natural Groups Design Natural groups design liknar en experimentell design, men är oftast korrelativ forskning Kan beskriva och predicera vissa samvariationer, men Tillåter inte forskaren att dra slutsatser om kausalitet

Repeated Measures Designs (RMD) I RMD deltar varje deltagare i varje försöksbetingelse (jfr. IGD) Efter att ha deltagit i en experimentbetigelse (nivå 1 av IV) mäts försökspersonen på DV Försökspersonen deltar då i en annan experimentbetingelse (nivå 2 av IV) och mäts igen på DV Därför “repeated measures”. Designen kallas också within-subjects eller inomindividdesign, eftersom IV manipuleras ‘inom’ varje individ.

Repeated Measures Designs (RMD) Varför använder forskare RMD? Forskare behöver inte kontrollera för mellanindividvariationer eller gruppskillnader, eftersom varje individ deltar i varje betingelse Det kräver färre försökspersoner De är effektiva och ofta bekväma De har högre statistisk styrka De har högre sensitivitet

Sensitivitet Ett sensitivt experiment kan märka av små skillnader i DV som beror på IV. RMD är mer sensitiva än IGD eftersom felvariationen reduceras Eftersom varje deltagare deltar i varje betingelse minskar risken att skillnaden beror på t.ex. skillnaden mellan individerna i grupperna.

Ordningseffekter Den stora nackdelen av RMD är ordningseffekter Ordningseffekter uppstår eftersom försökpersonerna kan effekten av en betingelse kan påverka effekterna av en annan betingelse. T.ex. Efter upprepade betingelser kan försökspersoner bli bättre på DV, bli trötta, bli uttråkade…

Ordningseffekter Ordningseffekter kan leda till confounding om de inte kontrolleras. STEG 1 STEG 2 STEG 3 IV NIVÅ 1 NIVÅ 2 NIVÅ 3 TRÖTTHET 10% 20% 30% DV 120 110 100

Ordningseffekter Det finns i princip två olika sätt att balansera RMD: Fullständingt Ofullständigt Idén hela tiden att hantera ordningseffekter

När ska RMD inte användas? När ska inte RMD användas? När en betingelse förväntas/antas ha bestående och irreverersibla effekter T.ex. Att IV = A (botande medicinering) och IV = B (inget) När detta kan hända bör Independent Groups Design användast.

Intern Validitet “Extraneous Variables” Praktiska orsaker till confoundings: t.ex. Att olika nivåer av IV adminstreras av olika försöksledare ”Attrition” När försökspersoner inte genomför alla ordningar pga bortfall. “Mechanical subject loss” När instument eller forskaren leder till att en försöksperson inte kan genomföra hela experimentet “Selective subject loss” När försökspersoner bortfaller systematiskt ur en viss grupp, tex beroende på en karaktär i den gruppen eller en karaktär relaterad till DV.

Intern validitet “Demand characteristics” När försökspersonen är medveten om, eller antar en hypotes, och försöker anpassa sitt beteende ”Placebo” När en grupp tillåts tro att de utsätts för en manipulation av den variabel. Testar demand characteristics. “Experimenter effects” När forskarens kännedom om en hypotes leder till att han bidrar till att förändra fps beteende i någon riktning. “double-blind experiment” När både forskaren och försökspersonerna är omedvetna om vilken nivå av IV som administreras. Testar exp. effects.

Tentamensfrågor Flervalsfrågor 1. Vilken av följande är inte en ordningseffekt a) Trötthetseffekt b) Inlärningseffekt c) Barnumeffekt

Tentamensfrågor Kortare frågor Förklara kost hur korrelativa undersökningar skiljer sig från experimentella undersökningar Korrelativa undersökningar förklarar bara eventuella samvariationer, medan experimentella undersökningar kan säga något om kausala samband

Längre frågor Tolka figuren nedan och svara på frågorna Verkar det finnas en huvudeffekt av kön Verkar det finnas en huvudeffekt av alkoholdos Verkar det finnas en interaktion mellan kön och alkoholdos Finns det hot mot tolkningen av a eller b? Isf vilket? Finns det hot mot tolkningen av c? Isf vilket?