Säkra Platser 2019-03-14 Frölunda RC och Älvängen RC – trygghet utifrån Arkitekturmanualen Margareta Bergström Strategisk Planering.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utredning angående handelspolicy för Malmö stad
Advertisements

Empower AB På kontoret i Uddevalla finns resurser för
Bild 1 Arbetsförmedlingen – nytt från 2008: •AMS och Länsarbetsnämnden upphör som egna myndigheter och som organisatorisk nivå. •Ersätts av den nationella.
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Planeringssamverkan, klippt ur verksamhetsplanen I Samtrafikens verksamhet ingår att genom planeringssamverkan samordna bytestider och skapa bra förutsättningar.
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Visionen för PTS Conny Axelsson Fastighetschef Landstinget Kronoberg.
Arbetslokaler och arbetsrum
1.
Cykelbutik/Verkstad på Bike&Ride Malmö C
Aktuellt från Västtrafik
Kortversion av BOSTADSPOLITISK STRATEGI
Möjligheterna med kommersiell trafik nu och i framtiden
Kulturmiljöfrågor i PBL
Forum 20 år Lasarett och sjukstugor.
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
Blandstaden - en undersökning av begreppets ursprung, användning och innebörd i svensk stadsplanering Kandidatarbete i landskapsarkitektur Jessica Jansson.
Den kommersiella busstrafiken – En del av trafikförsörjningsprogrammet Magnus Forsberg – Så kan den kommersiella trafiken bidra till kollektivtrafikens.
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Det öppna Skåne 2030 Skånes regionala utvecklingsstrategi
Hållbar utveckling – Vad betyder det för Ängelholm
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 9 oktober 2013 Välkommen!
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Bild 1 Arbetsförmedlingen – nytt från 2008: AMS och Länsarbetsnämnden upphör som egna myndigheter och som organisatorisk nivå. Ersätts av den nationella.
Vision ”Skaraborgssamverkan ska initiera och stimulera ett frivilligt samarbete mellan kommunerna i Skaraborg i syfte att uppnå bättre ekonomi”
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Strategisk inriktning för Trafikverket
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Boverkets Allmänna råd 2008:1, Buller i planeringen…….
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Temagrupp Bild och form 20 september 2013.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Töreboda - Nässjö.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Strömstad.
1. Hållbar stadsutveckling Huskvarna 23 okt 2009 Erland Ullstad.
STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM FÖR ALLA STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM.
THE WORLDS FAVOURITE CRISIS MANAGEMENT APP.  Etablerat 2002  Produkter & tjänster  Crisis Commander sviten  Konsulttjänster & övningar  Flera utmärkelser.
Delregionalt Kollektivtrafikråd Skaraborg
Anna-Karin Juwél-Egeland Strategisk ambulansplacering Placering av ambulansstationer för att stödja framtida utveckling av organisation.
Måste det ta så lång tid med stadsutvecklingsfrågor och att starta ny bebyggelse? Vad kan andra kommuner lära av Kiruna? Medverkande: Göran Cars och Börje.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
Beslut i kommunfullmäktige
projekt campus näckrosen universitetsstyrelsen
Jämställd och jämlik hälsa för ett hållbart Gävleborg
Detta är havsplanering
Linköping Samverkan i Söderhamn.
Detta är havsplanering
Hur bygger man in trygghet och säkerhet i livsmiljön?
Samrådsförslag.
Ett lyft för våra resecentrum – för hållbarhet och tillgänglighet
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
1. Hållbar stadsutveckling
Avtal familjecentrerat arbetssätt familjecentraler
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Aktuellt från Västtrafik
Kvalitetsberättelse 2017.
Praktiskt och tider kring varumärkesbytet
Samordnare samsjuklighet
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Politik för gestaltad livsmiljö prop 2017/18:110
Framtidenkoncernen.
Målbild framtidens hälso- och sjukvård
På spaning efter ett socialt hållbart samhälle VI
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
Interreg eTeam Personalens upplevelse av digitalisering och ny teknik
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Säkra Platser 2019-03-14 Frölunda RC och Älvängen RC – trygghet utifrån Arkitekturmanualen Margareta Bergström Strategisk Planering

Västtrafik – resecentrum 2019 Vår ägare VGR/Västfastigheter ägande från 190101 Nr 30 dvs Angered RC invigs våren 2019 Inom 5 år – 35 st inkl Västlänken stationer, Lerum RC o Stenungsund RC Idag Ca 41.000 kvm LOA , varav 11.000 kommersiell yta och 10.000 kvm utgörs av buss- tågdepåer Stenpiren RC , byta från spv, buss och båt Invigd i februari 2016

80 % av verksamhet i närheten av Göteborgsområdet

Utgångspunkter i utformningen av nytt resecentrum K2020 – den ideala bytespunkten Västtrafiks arkitekturmanual Togs fram av GR som ett samarbete mellan Gbg stad, Västtrafik och Mölndals stad. Rapporten färdigställdes 2007 som del av K2020 Målbilden för kollektivtrafiken 2020 (fördubblingsmålet) Gehl arkitetker. Västtrafiks arkiteturmanual togs fram 2014 och uppdaterades i en ny version 2016. Syftet är att vi ska kunna säkerställa våra kunders behov, krav och förväntningar. Vi vill bidar till igenkänning, trygghet och genom att skapa en tydlig identitet och samlad gestaltning.

Den Ideala bytespunkten, kvalitetsmål Togs fram av GR som ett samarbete mellan Gbg stad, Västtrafik och Mölndals stad. Rapporten färdigställdes 2007 som del av K2020 Målbilden för kollektivtrafiken 2020 (fördubblingsmålet) Gehl arkitetker. Det är inte möjligt att i alla lägen uppnå alla kvalitetsmål. Vid planeringen av en specifik bytespunkt kommer det att visa sig att vissa mål är viktigare än andra och en avvägning bör göras i varje enskilt fall. Att skapa en trygg bytespunkt är dock ett grundkrav och en förutsättning för många av de andra av kvalitetsmålen.

Arkitekturmanual - designkriterium 8 Designkriterier: Platsanalys: förankring i staden, resecentrum ska fungera som målpunkt och nod i den miljö de placeras Flöden, viktigt att ta hjälp av beräkningar av framtida flöden, dimensionerade värde ska vara maxtimme. Kombinerad mobilitet, det är viktigt att bytet till andra trafikslag ska vara så enkelt och logiskt som möjligt. Tillgänglighet: VGR har mycket höga krav på tillgänglighet och Västtrafik följer VGR riktlinjer. Resecentrum och stationer är offentlig byggnader och alla ska ha full tillgänglighet till byggnaden oavsett. och tillgänglighet är mycket prioriterat. Byggnader ska vara utformade så att de tillgodoser tillgänglighet redan från början, tillägg ska undvikas. Hållbarhet Ekologiskt, ekonomiskt och socialt Komposition Tät volym, transparens och skärmtak Transparens Materialitet Robusta tålig material som tål slitage och åldras med behag. Våra anläggningarn har en långs livslängd och vi förvaltar våra anläggningarn själva Omsorg om detaljer Användning av grönska är också en del av materialiteten Urbanitet Våra resecentrum upptar värdefull mark i centrala lägen. Vi ska förvalta det på ett så bra sätt som möjlighet och skapa mervärden på de platser vi verkar. Det handlar också om att de ska varar målpunkter och annonsera sig på avstånd. Byggnaden ska ansluta till stadens riktlinjer och stråk. Brukbar arkitektur Resecentrum ska skapa trivsel och trygghet för alla resenärer i skilda åldersgrupper. Det ska finnas rumsligheter i olika skalor, de ska vara väl och vackert upplysta med god översikt. Det ska inte finnas några prång, hörn eller återvändsgränder. Vi projektering ska extra omsorg läggas om den lilla skalan. Varma material ska användas till sittytor och handledare.

Arkitekturmanualen Trygghet Transparens – glasfasad väntsal Robusta material, sten/betong/glas Lätt att orientera sig God överblick Inga dolda hörn Tillgänglighet Skyltning, tydlig trafikinformation

Generellt inför planering och förvaltning av resecentrum Dialog och samverkan med kommun, trafikoperatörer, trafikplanerare, trafikkoordinatorer m fl Tillgänglighet – VGRs manual Trygghet viktig faktor Befolkat även efter kontorstid Generösa öppettider i samklang med trafiken Klotter tas bort dagligen. Fastighetsdrift outsourcad. Kameraövervakning redan från start Väktarinsatser behovsstyrda BRÅ – Trygghetsvandringar, förvaltningen deltar

Älvängen Resecentrum Invigdes den 12 december 2012 Ny pendeltågslinje klar dec 2012, dubbelspår till Trollhättan och Vänersborg Samverkan och dialog med kommunen, trafikoperatör m fl Frenning & Sjögren Arkitekter Pausrum förare Pressbyrån tidigare aktör numera Näröppet bibliotek Ca 1500 resande/vardag Kameraövervakning, väktarinsats behovsstyrd Centrumutbyggnad norrut Ale kommun öppnar upp ungdomsgård 2018

Frölunda Resecentrum Invigdes den 23 mars 2013 Samverkan mellan SDF Frölunda, trafikoperatör m fl Längd 72 m , bredd 9 m. Väntsal och passage viktiga parametrar Medborgarkontoret, flyttar till Opaltorget våren 2019 Transdev kontor i plan 2 , pausrum förare Frenning och Sjögren Arkitekter Kommersiella aktörer – service åt kunderna Västtrafik försäljningsbutik Människor i rörelse även efter kontorstid skapar trygghet, ca 7000 resande/dag Kameraövervakning Väktarinsats behovsstyrd

Frölunda Resecentrum

Goda exempel – Angered RC Invigs våren 2019 Samverkansprojekt med bl a : SDF Angered Ungdomar i Angered Wingårdh Arkitekter Trafikoperatörer, trafikplanerare, trafikkoordinatorer m fl, drift och förvaltning Pressbyrån och Västtrafik försäljningsbutik Konstenheten VGR, konstnärlig gestaltning i utformning av ytskikt (golv och handledare)

Tack!