Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Ett lyft för våra resecentrum – för hållbarhet och tillgänglighet

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Ett lyft för våra resecentrum – för hållbarhet och tillgänglighet"— Presentationens avskrift:

1 Ett lyft för våra resecentrum – för hållbarhet och tillgänglighet
Resecentrum och hållplatser i Västerbotten Ett lyft för våra resecentrum – för hållbarhet och tillgänglighet Samhällsplaneringsdagarna Bianca Byring Kollektivtrafikstrateg

2 Rubrik Trafiksystemets delar

3 Kollektivtrafiksystemet
systemets delar

4 Kollektivtrafiksystemet
systemets delar

5 Kollektivtrafiksystemet
systemets delar

6 Busstationer och resecentrums betydelse
Del av många kommuninvånares vardagsliv Det första många besökare och turister möts av Ofta en central och synlig plats i kommuncentrum Betydelse för kundunderlaget för tjänster intill → Utbudet i och upplevelsen av kommun-eller tätortscentrum Betydelse för pålitlighet, trygghet och bekvämlighet → viktig funktion för kollektivtrafikresenärer Signalerar kollektivtrafikens, gång och cyklings status Påverkar invånares och besökares förväntningar om kollektivtrafiken → resandemönster

7 Busstationer och resecentrums kvalitéer
Integrationen med gator, parker, gång- och cykelvägar och service i närheten Stimulerande och trygga platser att vila och vänta Biljettförsäljning och annan service, fräsch toalett Robusthet mot slitage och klotter/sabotage Trivsamhet, ”personlighet” Underhåll: modernisering, reparationer, städning Information: aktuell, rätt, tillgänglig Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning (HIN 1, 2, 3)

8 Busstationer och resecentrums kvalitéer
Belysning, fönster, insyn Överblickbarhet Bra avtal om städning, tillsyn Arbetsfördelning och rutiner för anmälan och avhjälpande av fel Möbleringens robusthet, bekvämlighet, tillgänglighet, städbarhet och underhåll Rimliga öppettider Väggar, golv – färg, underhåll, klottervänlighet, städvänlighet Detaljer och städning på toaletten Utsmyckning inomhus Fungerande automater, servering Åtgärda ”enkelt anhjälpta hinder” t.ex. trösklar, automatiska dörröppnare Digital och tryckt information och skyltning

9 Rubrik Ledstråk

10 Busstationer och resecentrum
Armstöd

11 Busstationer och resecentrum
Detaljer i toaletter

12 Busstationer och resecentrum
Detaljer i toaletter

13 Busstationer och resecentrums kvalitéer
Bra anslutningar (gång, cykel, bil…) beroende på färdmedelsfördelningen Belysning i anslutning till stationsbyggnaden och efter gångvägar Plattformar och skyltning av dessa, tröskelfritt till och från Utsmyckning utomhus – kanske något som ger impulser till lek? Tillräcklig skyltning ”Busstation” ”Resecentrum” Tydlig skyltning från centrala stråk till resecentrum Skyltning till olika besöksmål och målpunkter från/till resecentrum Skyltning av gatunamn

14 Rubrik Plattformar

15 Busstationer och resecentrums kvalitéer

16 Busstationer och resecentrum
Resecentrum – ansvar Kommunernas ansvar för busstationer, resecentrum och stationshus Länstransportplanen kan medfinansiera kommunens åtgärder då funktionen ändras Vid tågstationer ansvarar Trafikverket för perrongen Finns regler för hur stationshus ska byggas Mindre tydliga regler och rekommendationer för hur busstationer ska byggas – men ”Enkelt avhjälpta hinder” gäller både gamla och nya

17 Ett lyft för busstationer och resecentrum
Många aktörer: fastighetsägare, Bussgods, ombud, Länstrafiken, servering/andra hyresgäster, kollektivtrafikföretag, gatuförvaltaren Stationsgrupper vid prioriterade stationer/resecentrum Öka medvetenhet och engagemang Regional överblick och övergripande plan Utvecklad process för objekt i Länstransportplanen

18 Inventering och information HTML + 3 D
Busstationer och resecentrum Inventering och information HTML + 3 D

19 Nya Vasaplan sedan 2 oktober
Busstationer och resecentrum Nya Vasaplan sedan 2 oktober

20 Läsning Busstationer och resecentrum
Planeringshandbok för en attraktiv och effektiv kollektivtrafik Stationshandboken (tågstationer) Allmänna råd (2011:13) om avhjälpande av enkelt avhjälpta hinder till och i lokaler dit allmänheten har tillträde och på allmänna platser Tillgänglighet på allmänna platser och områden för andra anläggningar Användbar kollektivtrafik för personer med funktionsnedsättning

21 Busstationer och resecentrum
Tack!

22 Hållplatser Hållplatser Inventering från 2016 Foton
Statistik antal påstigande Användes inför Länstransportplaneremissen – förslag till kommunerna Nationella statliga vägar, regionala statliga vägar, kommunala vägar

23 Rubrik Hållplatser

24 Hållplatser Hållplatser

25 Hållplatser Hållplatser
Helhetsbild, prioriteringar regionalt och i kommunerna Planering enskild ny hållplats – nybygge eller större ombyggnation på grund av nytt eller förändrat behov, förändrade principer Nybygge, ombyggnation Underhåll – städning, uppsikt, reparationer, modernisering t.ex. reflexsnurra, ny hållplatsskylt, uppdatering av ev. tidtabellsinfo Flytt av kurer, avveckling Information, inventeringar – koordinater, status

26 Hållplatser Hållplatser
Regionalt och inomkommunalt helhetsgrepp och prioritering – prioriterat nät och LTP Regional hållplatshandbok och åtgärdsplan? Åtgärdsförslag 2016/17 som kommuner betar av Kommunens eget arbete – tekniska kontoret, sommarjobbare, byaföreningar – vem städar? Medfinansiering landstinget efter stomlinjerna – stäms av före Medfinansiering via länstransportplanen för större objekt Projektfinansiering?


Ladda ner ppt "Ett lyft för våra resecentrum – för hållbarhet och tillgänglighet"

Liknande presentationer


Google-annonser