Avdelning Trygghet och Säkerhet Johan Bengtson Joakim Holt Säkraplatser Väst 14/3 Avdelning Trygghet och Säkerhet Johan Bengtson Joakim Holt
Organisation Trygghet Totalförsvar IT - Säkerhet Krishantering VD Trygghet och Säkerhetschef Trygghet och Säkerhetsansvarig Säkerhetssamordnare IT - säkerhet Trygghet Totalförsvar IT - Säkerhet Krishantering Regelefterlevnad Projekt Informationssäkerhet Incidenter Verksamhetsstöd
Uppdraget Att stödja ledningen och samordna Västtrafiks arbete inom trygghet och säkerhet genom att bl.a. ta fram gemensamma rutiner och flöden, styrande dokument och processer samt genomföra omvärldsbevakning för att kunna förebygga såväl externa som interna hotbilder. Vara ett expertstöd för verksamheten vid behov och stödja denna genom att utbilda medarbetare och genomföra relevanta övningar för att skapa en säkerhetsmedveten verksamhet. Genomföra uppföljning i verksamheten för att se till att Västtrafik når de mål och krav som ställs inom säkerhetsområdet.
Säkerhet – en grund för trygghet Omvärld Krisberedskap Informationssäkerhet Verksamhetsskydd Verktyg Lagar Digitalisering Mobilitet Affär / strategi Resiliens Totalförsvar Risker / Hot Kontinuitet Beredskap Organisering Konfidentiell Riktig Tillgänglig Spårbar Integritet Oegentligheter Personskydd Hot och våld Brandskydd Fysiskt skydd Ledningssystem Riskhantering Processer Incidenthantering Utbildning IT-säkerhet Krav på teknik och IT
Hotbilder Externa hot Interna hot IT-attacker / intrång Sabotage / terrorism Obehörigt tillträde Ekonomisk brottslighet Hot och våld Interna hot Brister i krav- och riskhantering Kunskapsbrist i säkerhetsansvar Bristande kunskap kring säkerhet vid användning av IT Säkerhetskrav tas inte med i upphandling Missnöje från medarbetare mot arbetsgivaren
Hot och våld är ett allvarligt arbetsmiljöproblem Arbetsgivare har ett ansvar att utforma och utrusta arbetsplatser för att förebygga risken för hot och våld så långt det är möjligt. Med ett bra förebyggande arbete går det att skapa en arbetsplats där personalen kan känna trygghet, även i verksamheter där risken för att bli utsatt för hot och våld i arbetet är påtaglig. Arbetsgivaren ska systematiskt planera, leda och kontrollera verksamheten på ett sätt som leder till att arbetsmiljön uppfyller föreskrivna krav på en god arbetsmiljö.
Verksamhetsskydd - målbild ”Ska upprätthålla ett systematisk arbete för att säkra det fysiska och tekniska skyddet. Tillse att det finns ett adekvat skydd i enlighet med lagar och krav rörande personsäkerhet för att förebygga och motverka förekomst av hot och våld. Förebygga och bedriva ett effektivt arbete mot oegentligheter och otillåten påverkan.”
Verksamhetsskydd förvalta organisatoriska regelverk för fysiskt/tekniskt skydd, oegentligheter och personsäkerhet stödja gemensamma rutiner och åtgärder vid förekomst av hot och våld tillhandahålla stöd för åtgärder som minimerar risker för oegentligheter och otillåten påverkan tillse att lokaler, anläggningar, och verksamhet har adekvat skydd utefter gällande krav kring brandsäkerhet, tillträdesskydd, försäkring och annan yttre påverkan genomföra och utreda risker som kan påverka Västrafiks fysiska och tekniska skydd tillse att säkerhetsskydd upprättas där det är relevant
Uppdraget i trafikförsörjningsprogrammet Ökat fokus på Trygghet och att verka för ökad trygghet, Delmål 3. Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor.
Prioriterade utvecklingsområden För 2019-2020 föreslås ökat fokus på detta som ett utvecklingsområde. Trygghetsfrågan är komplex och behöver belysas/analyseras närmare för att ta fram lämpliga åtgärder. Både för att stärka resenärens upplevda trygghet på resecentrum, hållplats, vägen till och från hållplatsen, ombord och vid störningar. Även förarnas trygghet blir en allt viktigare fråga. Att kunna rekrytera och behålla duktiga förare är avgörande för kollektivtrafikens utveckling och här är trygghet en viktig arbetsmiljöfråga och också en fråga för att attrahera både kvinnor och män till föraryrket.
Fyra områden Personal – Personalens förutsättningar för att skapa en trygg och säker kollektivtrafik. Fordon - Trygga och säkra fordon i kollektivtrafiken. Hållplatser - Trygga och säkra hållplatser och terminaler. Till och från hållplatser - Trygg och säker väg till och från hållplatser och terminaler.
Vad gör vi idag? Förebyggande och samverkan MBU- Människan Bakom Uniformen PAR ”K”- Polis, Ambulans, Räddningstjänst och ”Kollektivtrafiken” Medborgarlöften- samarbete med polis och kommun Fältassistenter, ideella föreningar, Nattvandrare, Trygghetsvärdar m.fl..
Vad gör vi idag? Förebyggande och samverkan Brottsförebyggande, deltagare i Säkraplatser Väst. Polis, Insatsstyrkan ”Övning och kunskapsutbyte” Trafikverket och räddningstjänst, Brand tunnelövning planerad våren 2019 Trygghetsvandringar, aktuella: Ale, Kungälv ”Konghällatomten”.
Brist på belysning på sträckan över spåren vid övergångsstället
Mörkt, framförallt på ena sidan (se gult kryss på bilden) Mörkt, framförallt på ena sidan (se gult kryss på bilden). Risk att fotgängare bara går ut framför bussar och inte syns.
Tröskel när man skall ta sig in i hissen på undre plan, svårt att rulla in i hissen med t.ex. rullstol. Mörkt runt omkring. Belysning under trappa trasig/ej fungerande.
Cykelförvaringen står ut från räcket, vilket gör att någon kan gömma sig bakom. Detta gör det otryggt att gå förbi den. Mörkret ökar risken för stöld i de vanliga cykelställen.
Trafikhändelseregistret THR Är det viktigt att rapportera in? Vilken nytta gör det ? https://www.svenskkollektivtrafik.se/globalassets/partnersamverkan/dokument/vagledningar/vagledning-thr-2017.pdf
Trygghet och Säkerhetsråd Projekt Samarbete Riskvärderingar Trender Trygghet och säkerhetsråd
Arbetsgrupp Säkerhet Trygghet Arbetsmiljö Syfte Att göra kollektivtrafiken tryggare och säkrare för både resenärer och personal Målsättningar kommer att vara av varierande typ - en del kommer vara omedelbar medan andra har bäring på längre sikt. Utgångspunkten skall alltid vara såväl resenärernas som personalens perspektiv.
Riskworkshop med partnerföretag Utifrån genomförd workshop framkom risker kopplat mot ett flertal riskområden. Dessa har kategoriserats till 11 stycken områden som spänner över internt arbete, arbetsmiljö, teknik, infrastruktur och samhälle.
Tack