ÅP / Lektion 6 Att kanske förändra vilka man umgås med

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
Advertisements

Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Nulägesanalys genom frågor
Coaching i akademiska miljöer Vad? Hur? Varför?
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Att skriva en krönika Hur och vad.
Barnanpassad utredning
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
Les meilleures photos de
Vad menas med ett ämnes egenskaper?
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
GPS- sändare till barn!.
Vardagsutveckling - vad är det?
Problemsnack eller bygga lösningar.
Designprocessen Idé Research Presentation Omarbetning
Aldijana Puskar Brinellgymnasiet
Positiva tecken - de som funderar över olika existentiella frågor har ökat från 20% till 30%. - de som ägnar sig åt korta stunder av kontemplation och.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Krönika av latinets Chronika= tid (årskrönika)
Att skriva en artikel.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
För att ta några lektioner Om vänskap & Livet
Rådslag – vad är de? Problembaserat lärande, Kanada Tillverkningsindustrin, Tyskland Områden för utveckling Demokratiskt arbetssätt – alla delaktiga Allas.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Utvärdering i HK?.
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
om företaget där du gör din praktik!
Att Skapa Serier.
Personligt brev.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Syfte Projektet syftar till att de nyanlända skall få ett större socialt nätverk, en förståelse för och inkluderas i det svenska samhället. Avsikten är.
Att skriva brev och mejl till uppgiftslämnare övningar Agneta Häggström, Försäkringskassan Karin.
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Sociala medier källkritik. Att kunna kommentera under ett flöde Bloggar inklusive kommentarsfält Twitter Facebook, Google+ eller Linkedin. fotosidor som.
De sju rörelserna Ur Biskop Martin Modéus herdabrev Levande tillsammans med Kristus – om en kyrka i rörelse.
Självstyrt lärande (SSL) inom Morgondagens Ledare
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Utbildning av patienterna för att minska telefonrådgivning
Kemins karaktär och arbetssätt
Cummins modell för reflektion
Feedback Agneta Bränberg.
Klicka här för att börja
För cirka 1,5 år sedan fick David Polfelt, Vd för Massive Entertainment en idé. Eller rättare sagt han fick nog. Nog av att PRATA om att göra något åt.
[Förbättringsprojekt]
Huvudvärk eller huvudverk?
Huvudvärk eller huvudverk?
Vad är grupper och roller?
Vad är särskrivning? Vår definition av ordet särskrivning är felaktig delning av ett sammansatt ord Alla ord som börjar med jätte- ska vara ett ord. Jättekul,
Föreläsning 16: Tentan, att förbereda sig…
Träff 11 Välkomna!.
Träff 13 Välkomna!.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
ÅP / Lektion 8 Omtumlande händelser och inledda återfall
Träff 7 Välkomna!.
Träff 16 Välkomna!.
Träff 14 Välkomna!.
Tips för bättre kommunikation
Att använda nya Olweus dataweb Uppdaterat 17e oktober 2011
Att håll och utvecklas som ledare
ÅP / Lektion 3 Tankar på alkohol och droger
ÅP / Lektion 5 Socialt tryck att dricka och droga
2018 Liria Ortiz / Peter Wirbing
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
Presentationens avskrift:

ÅP / Lektion 6 Att kanske förändra vilka man umgås med 2018 Liria Ortiz / Peter Wirbing

Att kanske förändra vilka man umgås med På vilka sätt påverkar de som du umgås med risken för att du ska återfalla? Finns det någon person i din omgivning som kan vara stjälpande för din nykterhet eller drogfrihet? Finns det å andra sidan någon eller några som kan vara hjälpande?

Att kanske förändra vilka man umgås med Människor behöver människor Mångas erfarenheter är att det är när de fick ett umgänge som var hjälpsamt för nykterhet och drogfrihet som det gick bra för dem Men att bryta med folk är inte lätt, men ibland kanske det ändå är nödvändigt Att få nya vänner eller kontakter är inte heller lätt, det kräver en del mod och ansträngning

Att kanske förändra vilka man umgås med Hur stämmer detta med dina erfarenheter? Har du någon fråga? Vad vill du lägga till?

Övning, Att kartlägga vilka man träffar Låt oss kartlägga vilka du träffar? Vilka är stjälpande, och vilka är hjälpande? Vi utgår från arbetsbladet i arbetsboken!

Övning, beskriv vilka du skulle ha tillhands som skulle vara hjälpande för dig Beskriv detta med hjälp av arbetsbladet i arbetsboken!

Att förändra sitt umgänge Vad har du för erfarenheter av att börja umgås mindre med någon, eller bryta helt? Vad fungerade bra? Vad har du hört att man kan göra? Vad har för idéer?

Övning, Att umgås mindre eller bryta Låt oss hitta sätt att göra detta på utifrån arbetsbladet i arbetsboken!

Övning, Att hitta ett nytt umgänge Låt oss hitta sätt att göra detta på utifrån arbetsbladet i arbetsboken!

Och så gör vi en handlingsinriktad sammanfattning av lektionen Vad har vi gjort idag? Vad behöver jag göra tydligare? Vad tar du särskilt med dig? Vad kommer du att använda dig av?

Val av hemuppgift Fortsätta att kartlägga ditt umgänge, och fundera på vad som kanske behöver ändras Fortsätta att skissa på ett önskat umgänge Använd det du hittat som sätt att förändra ditt umgänge Eller gör din egen hemuppgift

Feedback Vad kan jag / vi göra annorlunda i mitt / vårt arbetssätt för att underlätta för dig att lära dig ÅP? Vad gör jag / vi redan som fungerar bra, som jag / vi kan fortsätta att göra? Hur ser du på användbarheten av det som vi gjort idag?

Nästa lektion Handlar om hitta sätt att ge ännu mer plats för det roliga i vardagen, för att undvika att nykterheten och drogfriheten blir grå och trist