Nationell BAS-TRI för spårväg Stockholm 9 maj 2019 PG Andersson
BAS-TRI spårväg Deltagare från alla spårvägar i Sverige Trafikförvaltningen Region Stockholm, samordnare Arriva Stockholms Spårvägar Trafikkontoret Göteborg stad Göteborgs Spårvägar Norrköpings kommun Transdev Lunds kommun Vy (Nettbuss) Museispårvägen Malmköping Museispårvägen Malmö
BAS-TRI spårväg Arbetsgrupper Begrepp: förklaringar, förkortningar och avvikelser/olyckor Skyddsformer (arbete i spår) Kategorisering av spårvägsanläggningar Grundläggande trafikregler Handsignaler Utbildningskrav för säkerhetspersonal Utanför BAS-TRI diskuteras även: Säkerhetsrapportering Urvalskrav för personal Trafikledning ligger tillsvidare utanför arbetet då skillnaderna är mycket stora mellan de deltagande spårvägarna
BAS-TRI spårväg Arbetsgrupper – status vid senaste mötet Begrepp: förklaringar, förkortningar och avvikelser/olyckor Dela begreppen mellan denna grupp och skyddsformer. Ta fram förslag på gemensamma begrepp och förklaringar. Excel-matrisen med begrepp kompletteras av Lund (Vy) Skyddsformer (arbete i spår) Dela begrepp med grupp Begrepp samt ta fram förslag på gemensamma skyddsformer. Kategorisering av spårvägsanläggningar Samordning med VGU samt slutversion till nästa möte. Grundläggande trafikregler Fortsatt arbete bör ta upp när man bör använda ringsignal. ”Riskmedveten körning” Handsignaler Slutförslag till nästa möte. Alla är beredda att justera för samordning. Polismanstecken. Utbildningskrav för säkerhetspersonal (bildades våren 2019) Viktigt att fokusera på utbildning av underhållspersonal, men givetvis ta med alla i kategorier som har säkerhetstjänst.
BAS-TRI spårväg Status just nu Tre möten har avhållits Norrköping vår 2018 Malmköping höst 2018 Stockholm vår 2019 Bas-TRI-gruppen träffas nästa gång i Malmö den 24-25 september 2019. Till detta möte bör det mesta av arbetet vara klart för att kunna presenteras på nästa TS Branschråd spårväg och tunnelbana den 24 oktober 2019.
BAS-TRI spårväg Vem ska stå bakom Bas-Tri Gruppen har diskuterat hur arbetet ska presenteras och vem som ska vara utgivare av Bas-TRI. Gruppens förslag är att Transportstyrelsen är utgivare av Bas-TRI som är ett underlag för hur grunderna i en TRI bör byggas upp för spårvägstrafik i Sverige. Bas-TRI ska inte vara tvingande men syftar till att harmonisera säkerhetsrutinerna vid svenska spårvägar – vilket inte minst är en fördel för de underhållsföretag som arbetar på flera spårvägar. Gruppen ställer nu frågan till Transportstyrelsen om detta är en framkomlig väg?