Friluftsliv Lite inspiration...

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
- För att vara ute i naturen
Advertisements

Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Hälsosamma Sverige. Arbetsgruppen •Filippa Reinfeldt, Ordförande •Saila Quicklund •Inger René •Carl-Johan Sonesson •Jenny Petersson •Rasmus Törnblom •Johan.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Skriftliga omdömen och betygssättning i praktiken
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
VAFÖR IDROTT OCH HÄLSA I SKOLAN !?
Hälsa och Kondition.
Lokal pedagogisk planering
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
HEM- OCH KONSUMENTKUNSKAP
Välkomna Föräldrarmöte Måsöskolans fritidshem HT 2012
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Idrott och hälsa År 6 VT 2014 Linda Johansson.
Arbetsområde 1. Innehåll Exempel E C A Idrott/ Lek/ Motion
Föräldrar enkäten Här är resultatet av föräldrar enkäten om fritidshemmet Rubninen`s verksamhet. Den bygger på 38 inlämnade enkäter.
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Välkommen Önskar: Alexander, Angela, Birgitta, Fredrik, Kerstin och Troij.
Välkommen till föräldramöte i röd grupp den 11/
Träningslära 9:or ht 11.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Välkomna Föräldrarmöte Måsöskolans fritidshem HT 2013
Reseproduktion och försäljning
MAT Vad väljer jag? Hälsa Ekonomi Miljö.
HÄLSA Föreläsning om HÄLSA Av och med Stefan Lindström
Aktiviteter och upplevelser
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Marknadsföring och försäljning
Vad gör vi idag? Lek 4 Vad händer idag och varför?
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
VT -15 Idrott och hälsa Martin & Robert
Granloholms skola Läsåret 2014/2015
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Hälsa och Kondition.
Idrott och hälsa 1.
Betygskriterier Idrott & Hälsa
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
I DROTT OCH HÄLSA F ÖREBYGGA SKADOR. S YFTE Genom undervisningen ska eleven ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: förebygga risker vid fysisk.
Friluftsliv. Koppling till LGR 11 ”Genom undervisningen ska eleverna utveckla förmågan att vistas i utemiljöer och naturen under olika årstider och få.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Friluftsliv. Koppling till LGR 11 ”Genom undervisningen ska eleverna utveckla förmågan att vistas i utemiljöer och naturen under olika årstider och få.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Av: Sanna Andersson Vet du att.. I SVERIGE SLÄNGS DET ÖVER TON, FULLT ÄTBAR MAT I SKOLORNA VARJE ÅR DETTA MOTSVARAR VAD 2000 ELEFANTER VÄGER TILSAMMANS.
Friluftsliv Lite inspiration... Lite inspiration... Lite inspiration...
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Weronica Helleberg Idrottslärare Finnbacksskolan
Pedagogisk planering- Naturkunskap
Friluftsliv och orientering år 9 Planering ämne/n och årskurs
Natur- och friluftsliv
LPP – Rörelse Simning och livräddning åk 8
Friluftsliv och orientering år 7-8 Planering ämne/n och årskurs
Självbedömning Idrott och Hälsa ÅK 6
Instruktioner MikroRisk
LPP – Rörelse Simning och livräddning åk 7
LPP – rörelse Lekar och spel
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Friluftsliv.
Friluftsliv Lite inspiration...
LPP – HLR HLR och säkerhet
arbete för friluftsliv
Vår rätt att vara i naturen
Vad gör vi idag? Vad händer idag och varför? Matlagningsprov ½ gruppen. Ta med dig recept och anteckningar om du ska laga mat, är du kamratbedömare tar.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Tillgängliga lärmiljöer
Presentationens avskrift:

Friluftsliv Lite inspiration...

Koppling till LGR 11 ”Genom undervisningen ska eleverna utveckla förmågan att vistas i utemiljöer och naturen under olika årstider och få förståelse för värdet av ett aktivt friluftsliv. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om risker och säkerhetsfaktorer i samband med fysiska aktiviteter och hur man agerar i nödsituationer.” ”Genom undervisningen i ämnet idrott och hälsa ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att genomföra och anpassa utevistelser och friluftsliv efter olika förhållanden och miljöer.”

Varför friluftsliv? Fysisk hälsa Psykisk hälsa (avkopplande, naturupplevelse, estetiskt etc.) Socialt Tradition

Att tänka på vid friluftsliv Vad vill du göra/uppleva? Område & transport Säkerhet Utrustning/boende Klädsel Mat & dryck

Vad vill du göra/uppleva?

Område & transport Känt eller okänt område? Tillåtet område? Möjlighet att ta sig dit och därifrån Bekanta sig med området innan (t ex genom läsning, kartgenomgång, hörsägen)

Säkerhet Väder Utrustning Karta & kompass (GPS) Mobil Träning ”Flyktplaner” Färdmeddelande

Utrustning/boende Anpassa utrustningen efter turen/aktiviteten Boendeformer - tält, vindskydd - snöka, bivack Packning = vikt

Klädsel Vad ska man ha på fötterna? Vad ska man ha på kroppen? Flerskiktsprincipen Innerskikt: för bort fukt Mellanskikt: värmande Ytterskikt: mot vind och väta

Matlagning utomhus Olika matlagningstekniker: Stormkök Över öppen eld Reflektorugn/jordugn Rökning

Mat & dryck Tänk på att dricka ordentligt Se till att få i dig tillräckligt med energi God mat gör upplevelsen bättre Tillgång till vatten exempelvis vid paddling?

Torr, varm & mätt!

Uppgift Din/Er uppgift är att planera och organisera en egen friluftslivsaktivitet. Planering och organisation ska dokumenteras i bild och i skrift A Eleven planerar och (genomför) friluftsaktiviteter med god anpassning till olika förhållanden, miljöer och regler. C Eleven planerar och (genomför) friluftsaktiviteter med relativt god anpassning till olika förhållanden, miljöer och regler. E Eleven planerar och (genomför) friluftsaktiviteter med viss anpassning till olika förhållanden, miljöer och regler.

Uppgift Dokumentationen ska innehålla: Val av aktivitet Plats/område Säkerhet Transport Utrustning/packning (kläder, skor, mat och dryck mm) + väl utvecklade tankar om värdet av ett aktivt friluftsliv (för individen och samhället)