Friluftsliv Lite inspiration...
Koppling till LGR 11 ”Genom undervisningen ska eleverna utveckla förmågan att vistas i utemiljöer och naturen under olika årstider och få förståelse för värdet av ett aktivt friluftsliv. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om risker och säkerhetsfaktorer i samband med fysiska aktiviteter och hur man agerar i nödsituationer.” ”Genom undervisningen i ämnet idrott och hälsa ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att genomföra och anpassa utevistelser och friluftsliv efter olika förhållanden och miljöer.”
Varför friluftsliv? Fysisk hälsa Psykisk hälsa (avkopplande, naturupplevelse, estetiskt etc.) Socialt Tradition
Att tänka på vid friluftsliv Vad vill du göra/uppleva? Område & transport Säkerhet Utrustning/boende Klädsel Mat & dryck
Vad vill du göra/uppleva?
Område & transport Känt eller okänt område? Tillåtet område? Möjlighet att ta sig dit och därifrån Bekanta sig med området innan (t ex genom läsning, kartgenomgång, hörsägen)
Säkerhet Väder Utrustning Karta & kompass (GPS) Mobil Träning ”Flyktplaner” Färdmeddelande
Utrustning/boende Anpassa utrustningen efter turen/aktiviteten Boendeformer - tält, vindskydd - snöka, bivack Packning = vikt
Klädsel Vad ska man ha på fötterna? Vad ska man ha på kroppen? Flerskiktsprincipen Innerskikt: för bort fukt Mellanskikt: värmande Ytterskikt: mot vind och väta
Matlagning utomhus Olika matlagningstekniker: Stormkök Över öppen eld Reflektorugn/jordugn Rökning
Mat & dryck Tänk på att dricka ordentligt Se till att få i dig tillräckligt med energi God mat gör upplevelsen bättre Tillgång till vatten exempelvis vid paddling?
Torr, varm & mätt!
Uppgift Din/Er uppgift är att planera och organisera en egen friluftslivsaktivitet. Planering och organisation ska dokumenteras i bild och i skrift A Eleven planerar och (genomför) friluftsaktiviteter med god anpassning till olika förhållanden, miljöer och regler. C Eleven planerar och (genomför) friluftsaktiviteter med relativt god anpassning till olika förhållanden, miljöer och regler. E Eleven planerar och (genomför) friluftsaktiviteter med viss anpassning till olika förhållanden, miljöer och regler.
Uppgift Dokumentationen ska innehålla: Val av aktivitet Plats/område Säkerhet Transport Utrustning/packning (kläder, skor, mat och dryck mm) + väl utvecklade tankar om värdet av ett aktivt friluftsliv (för individen och samhället)