NIKLAS NORDSTRÖM (S) Kommunstyrelsens ordförande i Luleå.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Geografi Henrik Carlsson.
Advertisements

Vision för en vacker skärgårdsö under utveckling
Enhetschef Fastighetsutveckling
Namn/talare Datum.
Framtidsperspektiv – Öresund Per Tryding, PhD Ladda ner vår app!!
EN HÅLLBAR KNUTPUNKT I HJÄRTAT AV NORDKALOTTEN. Är ett nystartat terminalbolag som ägs till hälften av Malmfalten AB och hälften av LTH AB.
Resmål och resvägar Val av transport.
Västsvenska paketet.
Varför är CCS viktigt? Klimatkonferens i Göteborg 27 januari 2009 Sten Åfeldt Enhetschef Enheten för kraftproduktion.
Turismens historia kapitel 2.
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
Ett nordiskt perspektiv på klimatförändringen under de kommande 100 åren Sten Bergström, SMHI.
VISION HÖGANÄS HAMN. FALSKT Hela hamnen ska bebyggas Mindre rekreationsytor Ingen tillgänglighet på såld yta Ingen arkitekttävling Inga offentliga möten/debatt.
Utbildning i sparsam / bränsleeffektiv körning med lastbil via webben.
Kväve Almedalen 2013 Johanna Sandahl, vice ordförande.
Betydelsen för partikelhalterna av dubbdäcksförbudet på Hornsgatan Christer Johansson SLB Miljöförvaltningen, Stockholm ITM Stockholms universitet.
Tillsammans räddar vi liv
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Val av transport till resmålet.
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Vi har bildat ett internationellt nätverk med andra Östersjökommuner för Östersjöns gemensamma miljö.
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Landtransport Schweiz  Sverige
Samverkan inom distriktet. Säkerhet i vardagen Material från MSB m fl. – GRATIS! Fallolyckor, trafik, brand och brott Det finns mycket man kan göra själv.
Landtransport Sverige Norge
Resebarometern 2011 NORRBOTTENS LÄN. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (46%) 2. Göteborg (31%) 3.
Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak Stockholm 16 juni 2015 Linda Reinholdsson, projektrådgivare.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Referensgruppsmöte 13 maj 2008.
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
Industriella Revolutionen
Astma och allergier – effekter av miljön?
Socialdepartementet En samlad strategi för ANDT- politiken Maria Renström Ämnesråd och gruppledare ANDT och Socialtjänst Socialdepartementet.
Elåret 2015 Diagram ur rapporten. Omsättning på den fysiska respektive finansiella elmarknaden Källa: Nord Pool Spot.
© Landja Marknadsanalys ABSäkerhet och olycksrisker Sveriges Lantbruk våren Sveriges Lantbruk våren 2013 En undersökning bland lantbrukare Jörgen.
Näringsliv och skola i en globaliserad värld Kristinehamn den 30 maj 2007.
Det är aldrig roligt att spara Genom att ta tag i problemen skapar vi en bättre framtid!
Hur ska vi transportera?
Vi bor i sverige Geografi åk 4.
Volvocars ISSUE DATE Martin Romell, Global Logistic Network Design, Strategy, Dept Volvocars.
Kemikalier från ett konsumtionsperspektiv
Företags kommunikation med kunderna
Landsbygdskommittén.
Transportmedel vid export 2013
Hur bygger man in trygghet och säkerhet i livsmiljön?
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
Naturlandskap blir kulturlandskap
Antal besökare och besöksflöden i Kåseberga
VI ÄR VÄRLDSLEDANDE.
Geografi Henrik Carlsson.
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Närvarande ledarskap för en hållbar välfärd
Utvecklingen av antalet mjölkföretag

Manpower Sweden Otorhinolaryngology
Arktis.
Produktion, handel och transport
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Olika mycket pengar till olika skolor – vilka effekter ger det
Näringslivets landtransporter 2016, inrikes
Transport & handel.
Kostnader för inhyrd personal i hälso- och sjukvården
DET BLIR VARMARE PÅ JORDEN VARFÖR? VAD SPELAR DET FÖR ROLL?
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
För dig med hjärta för Norrbotniabanan.
Papper Produktion och leveranser
FAKTA OM MALMÖ Demografi Arbetsmarknad Stadsutveckling.
Rapport första halvåret (H1) 2019 Sömnmedelsförskrivningen för äldre i Västmanland Athir Tarish Informationsläkare, Läkemedelskommittén.
För dig med hjärta för Norrbotniabanan.
Presentationens avskrift:

NIKLAS NORDSTRÖM (S) Kommunstyrelsens ordförande i Luleå

Isbrytarnas självklara placering Oden, Atle och Frej vid Gamla Malmkajen i Luleå. Luleå hamn har även tre isbrytande bogserbåtar (Viscaria, Valkyria, Victoria) Isbrytaren Oden är ett unikt fartyg. Hon är byggd inte enbart för att bryta is, utan även för att fungera som forskningsplattform i arktiska förhållanden. 1991 blev Oden världens första icke atomdrivna ytfartyg att nå Nordpolen. Oden har sedan hon byggdes genomfört sju forskningsexpeditioner till Nordpolen och under sex säsonger arbetat i Antarktis. Polarforskningssekretariatet De sitter ute på universitetsområdet, mitt i flödet av studenter och forskare. Genom samarbete med universitetet får de kontakt med forskare som de inte samverkat med tidigare. Polarforskningssekretariatets uppgift är att främja förutsättningarna för och samordna svensk forskning och utveckling i polarområdena. Det känns både roligt och högst rimligt att de finns i Luleå och inte på Djurgården. De sysslar ju ändå med polarforskning. Luleå Hamn Nuvarande farled muddrades på 60- & 70-talet i syfte att öka fartygsstorleken för SSAB (NJA) och malmtransporter samt förbättra förutsättningarna för året runt trafik. Minsta ramfria farledsdjup är idag 11,7 m, ger ett maxdjupgående för fartyg om 10,6 m. Den nordligaste av Sveriges allmänna hamnar Sveriges fjärde största godshamn Sveriges största bulkhamn Av EU utsedd TEN-T CORE-hamn [Core hamnarna är Luleå, Göteborg, Malmö, Trelleborg och Stockholm] Viktig länk i regionen och i systemet gruva till kund. Övrig info: Kommunalt bolag 2014 Godsvolym ca 8 miljoner ton/år Ca 650 anlöp/år Max lastintag 55 000 ton – sommar 20 000 ton – vinter Ny bogserbåt lev. maj 2019, drivs av hybriddrift

= 90 % 90 % av EU:s järnmalmsproduktion NORRBOTTEN = 90 % av EU:s järnmalmsproduktion har anknytning till Luleå hamn. 90 % 90% av EU:s järnmalmsproduktion ligger på Nordkalotten med anslutning till Luleå Hamn. Ökningen av produktionen de kommande åren kräver bättre, billigare och mer miljövänligare transporter. ~ 30 % ökning av produktionen de kommande åren.

Norra Malmbanan är hårt belastad Ökad malmbrytning – ökat behov av kostnadseffektiva och miljövänliga transporter Norra Malmbanan är hårt belastad Behov av redundans i transportsystemet – två vägar ut Landhöjningen påverkar djupet i farleden – 1 cm/år Finns flera olika orsaker till varför projekt Malmporten är ett viktigt projekt för Luleå hamn Är brist på redundans i transportsystement, dessutom finns redan anpassad järnväg Södra Malmbanan med direkt anslutning till Luleås hamnområdet. Norra Malmbanan är idag mkt hårt belastad – vid trafikstörningar kan Luleå komplettera Narvik. Ökad malmbrytning är aviserad – Tillgodose industrins behov och effektivisera transportkedjan gruva till kund och minska kostnader samt därigenom minska miljöpåverkan. Nya miljöregler Landhöjning ca 0,9 cm/år vilket gör att hamnen har åtskilliga gånger fått skriva ner det ramfria djupet. Sist det muddrades var på 70 talet och det påverkar tillgängligheten och säkerheten! Idag läktras fartyg för att tillgängligheten är bristfällig. Det innebär omlastning alt omlossning med mindre fartyg då sk. moderfartygen inte kan gå direkt in till kaj. Tids samt kostnadskrävande! Antalet ökar varje år! Fartygen blir större och större. Detta är en trend man ser även globalt. Mer godshantering per anlöp fartyg. Jämför man med då det sist muddrades på 70 talet i Luleå hamn har det hänt en hel del, vilket gör att dagens farled har dåtidens dimensionering. Balanserar på skär tråd då vattenståndet varierar beroende på vindriktning etc Fartygen blir större och större – läktring

Projekt Malmportens effekter Minskade fraktkostnader -40 % Minskade emissioner -40 % Större fartyg +300 % Minskad bränsleförbrukning -40 % Ökad tillgänglighet och säkerhet