NIKLAS NORDSTRÖM (S) Kommunstyrelsens ordförande i Luleå
Isbrytarnas självklara placering Oden, Atle och Frej vid Gamla Malmkajen i Luleå. Luleå hamn har även tre isbrytande bogserbåtar (Viscaria, Valkyria, Victoria) Isbrytaren Oden är ett unikt fartyg. Hon är byggd inte enbart för att bryta is, utan även för att fungera som forskningsplattform i arktiska förhållanden. 1991 blev Oden världens första icke atomdrivna ytfartyg att nå Nordpolen. Oden har sedan hon byggdes genomfört sju forskningsexpeditioner till Nordpolen och under sex säsonger arbetat i Antarktis. Polarforskningssekretariatet De sitter ute på universitetsområdet, mitt i flödet av studenter och forskare. Genom samarbete med universitetet får de kontakt med forskare som de inte samverkat med tidigare. Polarforskningssekretariatets uppgift är att främja förutsättningarna för och samordna svensk forskning och utveckling i polarområdena. Det känns både roligt och högst rimligt att de finns i Luleå och inte på Djurgården. De sysslar ju ändå med polarforskning. Luleå Hamn Nuvarande farled muddrades på 60- & 70-talet i syfte att öka fartygsstorleken för SSAB (NJA) och malmtransporter samt förbättra förutsättningarna för året runt trafik. Minsta ramfria farledsdjup är idag 11,7 m, ger ett maxdjupgående för fartyg om 10,6 m. Den nordligaste av Sveriges allmänna hamnar Sveriges fjärde största godshamn Sveriges största bulkhamn Av EU utsedd TEN-T CORE-hamn [Core hamnarna är Luleå, Göteborg, Malmö, Trelleborg och Stockholm] Viktig länk i regionen och i systemet gruva till kund. Övrig info: Kommunalt bolag 2014 Godsvolym ca 8 miljoner ton/år Ca 650 anlöp/år Max lastintag 55 000 ton – sommar 20 000 ton – vinter Ny bogserbåt lev. maj 2019, drivs av hybriddrift
= 90 % 90 % av EU:s järnmalmsproduktion NORRBOTTEN = 90 % av EU:s järnmalmsproduktion har anknytning till Luleå hamn. 90 % 90% av EU:s järnmalmsproduktion ligger på Nordkalotten med anslutning till Luleå Hamn. Ökningen av produktionen de kommande åren kräver bättre, billigare och mer miljövänligare transporter. ~ 30 % ökning av produktionen de kommande åren.
Norra Malmbanan är hårt belastad Ökad malmbrytning – ökat behov av kostnadseffektiva och miljövänliga transporter Norra Malmbanan är hårt belastad Behov av redundans i transportsystemet – två vägar ut Landhöjningen påverkar djupet i farleden – 1 cm/år Finns flera olika orsaker till varför projekt Malmporten är ett viktigt projekt för Luleå hamn Är brist på redundans i transportsystement, dessutom finns redan anpassad järnväg Södra Malmbanan med direkt anslutning till Luleås hamnområdet. Norra Malmbanan är idag mkt hårt belastad – vid trafikstörningar kan Luleå komplettera Narvik. Ökad malmbrytning är aviserad – Tillgodose industrins behov och effektivisera transportkedjan gruva till kund och minska kostnader samt därigenom minska miljöpåverkan. Nya miljöregler Landhöjning ca 0,9 cm/år vilket gör att hamnen har åtskilliga gånger fått skriva ner det ramfria djupet. Sist det muddrades var på 70 talet och det påverkar tillgängligheten och säkerheten! Idag läktras fartyg för att tillgängligheten är bristfällig. Det innebär omlastning alt omlossning med mindre fartyg då sk. moderfartygen inte kan gå direkt in till kaj. Tids samt kostnadskrävande! Antalet ökar varje år! Fartygen blir större och större. Detta är en trend man ser även globalt. Mer godshantering per anlöp fartyg. Jämför man med då det sist muddrades på 70 talet i Luleå hamn har det hänt en hel del, vilket gör att dagens farled har dåtidens dimensionering. Balanserar på skär tråd då vattenståndet varierar beroende på vindriktning etc Fartygen blir större och större – läktring
Projekt Malmportens effekter Minskade fraktkostnader -40 % Minskade emissioner -40 % Större fartyg +300 % Minskad bränsleförbrukning -40 % Ökad tillgänglighet och säkerhet