Grundutbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetsmiljö Vad är det?.
Advertisements

Skyddsombuds- utbildning
Kongress 2014 Vi utveck lar människor och industri Delfrågor i häftet Vår arbetsplats.
”Och när allt går vägen, när allting klickar, när ni löser problemen, och alla mår bra – då finns ingenting bättre.”
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
PÅ GILLA JOBBET FÅR DU… träffa forskare träffa näringslivsföreträdare och beslutsfattare inspiration till att förbättra arbetsmiljön på din arbets- plats.
Verksamhet och arbetsliv i utveckling
Kjerstin Larsson Forskningsledare
Lokalt kollektivavtal om samverkan
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
Grundläggande arbetsmiljöutbildning
1 KAP - Lagens ändamål och tillämpningsområde
Steg 1 - Mötet VÅR VISION FÖR ARBETSMILJÖN OCH HUR VI KOMMER DIT
Introduktion till FYRA STEG FÖR BÄTTRE ARBETSMILJÖ – 4-stegsmetoden
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
FAS 05 FÖRNYELSE- ARBETSMILJÖ- SAMVERKAN.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
Ansvarsroller för arbetsmiljön
1 KAP - Lagens ändamål och tillämpningsområde 1 § Lagens ändamål är att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet samt att även i övrigt uppnå en god arbetsmiljö.
CASE Nässjö Ledarutveckling över gränserna
Hanteringsordning. och. samverkansstruktur. för
ST och arbetsmiljö Policy och inriktning för
Skyddsombudet uppgifter
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Politikerna har dessa uppgifter. Politikerna har dessa uppgifter Se till att verksamheten drivs i enlighet med arbetsmiljölagen och föreskrifterna för.
AFS 2001:1 Systematisk Arbetsmiljöarbete, SAM
DEN GODA ARBETSMILJÖN Hur vår arbetsmiljö ska vara är tydligt reglerat i arbetsmiljölagen och arbetsmiljöförordningen I lagen lyfter man upp de grundläggande.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Å Åselotte Andersson Iren Hjalte.  Träder i kraft  Syftet med föreskrifterna är att främja en god arbets- miljö och förebygga risk för ohälsa.
Arbetsmiljölagen och det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Välkomna!. Aktuellt just nu Ny föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö träder ikraft 31 mars 2016 Sanktionsavgifter istället för böter Arbetsolyckorna.
Hälsa- och arbetsmiljö PU 17 februari Agenda Aktuellt om sjukfrånvaro Guide Hälsa och Arbetsmiljö Information om AFS 2015: 4 om organisatorisk och.
Att förebygga trakasserier och kränkande särbehandling på arbetsplatsen Om den psykosociala arbetsmiljön i Nässjö kommun Ett Case inom ramen för ”Ledarskap.
Suntarbetslivs arbetsmiljöutbildning Trailer (1 min)
Samverkansavtalet 2011 Material APT Personalstaben, HR Arbetsgivarfrågor och support Samverkansavtalet Bygger på: FAS 05 Medbestämmandelagen (MBL) Arbetsmiljölagen.
Innehåll OSA-kompassen – vägar till god organisatorisk och social arbetsmiljö Arbetsmiljöverkets föreskrifter Organisatorisk och social arbetsmiljö.
Vaddå elevskyddsombud?
Översikt Grundutbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete Chef och skyddsombud går tillsammans Anpassad för kommun- och landstingssektorn Framtagen.
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Vår arbetsmiljö och det systematiska arbetsmiljöarbetet
Arbetsmiljöansvar inom Kinda kommun
Kompetensförsörjning Anställningstrygghet
Samverkan.
Psykosocial arbetsmiljö: Hög arbetsbelastning, individ
Psykosocial arbetsmiljö: bilolycka
Kännetecknande för det goda arbetet
DEN GODA ARBETSMILJÖN Hur vår arbetsmiljö ska vara är tydligt reglerat i arbetsmiljölagen och arbetsmiljöförordningen I lagen lyfter man upp de grundläggande.
DEN GODA ARBETSMILJÖN Presentation, vilka är vi..
Meningen med besöket Att resonera om vikten av friska arbetsplatser för ett arbetsliv som är hållbart för alla, som främjar hälsa och som inte gör oss.
Min psykosociala Arbetsmiljö
Samverkansavtal 2017 Största förändringarna
Avsiktsförklaring Åtgärder för friskare arbetsplatser i kommuner och landsting Eva Thulin Skantze Arbetsgivarpolitiska avd, SKL.
ArbetsmilJö Här kan det stå en övertitel, typ Samhällsmarknadsdagen
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
PRESENTATION AV OSS Jag heter… Och jag heter…
Innehåll Inledning Om Suntarbetsliv
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
OSA-kollen Jobba tillsammans med organisatorisk och social arbetsmiljö
DEN GODA ARBETSMILJÖN Presentation, vilka är vi..
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Dialog för naturvård Claes Svedlindh Naturvårdsverket
Grundutbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete
Partsorganisationerna som står bakom Suntarbetsliv.
Detta är samverkan Syfte och förutsättningar.
Nästa steg mot en attraktiv och hälsofrämjande arbetsplats
Avsiktsförklaring Åtgärder för friskare arbetsplatser i kommuner och landsting Eva Thulin Skantze Arbetsgivarpolitiska avd, SKL.
Presentationens avskrift:

Grundutbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete Anpassad för sektorn Partsgemensamt framtagen Chefer och skyddsombud går tillsammans Kostnadsfritt material

Friskfaktorerna – kännetecknar organisationer med låg sjukfrånvaro Närvarande, tillitsfullt och engagerat ledarskap Delaktighet och påverkansmöjligheter Välutvecklad kommunikation och feedback Väl fungerande systematiskt arbetsmiljöarbete i vardagen Väl fungerande rehabiliteringsarbete för kort och långtidssjukfrånvaro Rättvis och transparent organisation Kompetensutveckling hela karriären och möjlighet till byte av arbetsuppgifter Prioritering av arbetsuppgifter vid hög arbetsbelastning Forskning visar att organisationer med låg sjukfrånvaro har gemensamma kännetecken - dessa kallas friskfaktorer. Ett aktivt, systematiskt och långsiktigt arbete med friskfaktorerna i fokus bidrar till en god arbetsmiljö, till att verksamheten utvecklas och till att medarbetarna håller i längden. En av friskfaktorerna är ett väl fungerande systematiskt arbetsmiljöarbete i vardagen.

Rätt förutsättningar Rätt förutsättningar för att kunna ta arbetsmiljöansvar: Gemensam bild av hur samverkan sker Förståelse för olika roller i arbetsmiljöarbetet Kunskap om hur arbetsmiljöarbete görs i praktiken För att få ett väl fungerande systematiskt arbetsmiljöarbete i vardagen är det viktigt att de som har arbetsmiljöansvar har rätt förutsättningar: Gemensam bild av hur samverkan sker Hur samverkar chef, skyddsombud och medarbetare kring arbetsmiljö? Förståelse för olika roller i arbetsmiljöarbetet Vad gör chefen? Vad gör skyddsombudet? Kunskap om hur arbetsmiljöarbete görs i praktiken Hur gör man i vardagen? När chefen och skyddsombudet får samma kunskap samtidigt skapas en gemensam bas. Det ger goda förutsättningar för samverkan i vardagen kring arbetsmiljöfrågorna. Arbetsmiljöutbildningen för kommun- och landstingssektorn fungerar precis så.

En satsning på sektorns arbetsmiljö Detta är partsorganisationerna som står bakom Suntarbetsliv. Deras gemensamma viljeyttring är att denna arbetsmiljöutbildning ska bli väl använd i hela landet. Utbildningen är en hörnsten i parternas ”Avsiktsförklaring för friskare arbetsplatser i kommuner och landsting” (2016) och även i det nya samverkansavtalet ”Avtal om samverkan och arbetsmiljö” (2017).

Trailer FILM trailer för arbetsmiljöutbildningen Om inte filmen startar – här är länk direkt till filmen på YouTube: https://youtu.be/iCaX4HZRdqE

Utbildningen består av sex moduler som handlar om de centrala delarna i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det finns också en uppgift som introduceras i första modulen och följs upp i den sista. Den handlar om att hitta sin roll i arbetsmiljöarbetet på den egna arbetsplatsen.

Tid Sex halvdagar eller tre heldagar Rekommendation: dela upp tillfällena över en tidsperiod (4-6 mån) Avsätt en halv dag (fyra timmar) för varje modul inklusive pauser. Effektiv utbildningstid beräknas till tre timmar per modul. En rekommendation är att sprida ut utbildningstillfällena över tid så det finns tid för reflektion inför nästa utbildningsträff.

Utbildningsledare Lokalt utsedda utbildningsledare Jobba gärna i par med både arbetsgivar- och arbetstagarsida representerad Omfattande vägledningsmaterial till stöd Utbildningsledarna utses lokalt i den egna organisation. Det ger möjlighet att knyta utbildningen till den lokala verksamheten och de utmaningar som finns där.   Det är bra om utbildningsledarna har viss kunskap om systematiskt arbetsmiljöarbete men de behöver inte vara experter. Det viktiga är ett intresse och en ambition att leda gruppens lärande och koppla utbildningens innehåll till den lokala verksamheten. En rekommendation är att de lokala utbild­ningsledarna jobbar i par, där den ena personen företräder arbetsgivaren och den andre företräder arbetstagarna i det lokala arbetsmiljöarbetet. Oavsett om utbildningsledaren är mer eller mindre van att leda en utbildning finns hjälp och stöd. Utbildningsledarna förbereder sig för sin uppgift med hjälp av väglednings­material på sidan ”För utbildningsledare”. Här finns körscheman för varje modul och en stor bank med olika pedagogiska och praktiska tips. Använd gärna era rutiner, policys och exempel från verksamheten i utbildningen så det blir relevant och igenkännbart för deltagarna.

Utbildningsmaterial Alltid uppdaterat innehåll Olika pedagogiska grepp skapar en varierad upplevelse Film Poddinslag ”Så gör andra” Reflektionsfrågor Övningar med case Genom att blanda teori, praktik, reflektion och ta del av hur andra har gjort skapas en tempoväxling i utbildningsflödet. Det blir en variation av text, bild, ljud och egen delaktighet som stimulerar olika lärstilar.

Verksamhetsutveckling Kunskapsmål Arbetsmiljölagen Hälsofrämjande arbetsmiljö Systematiskt arbetsmiljöarbete i vardagen Förebygga och hantera risker Hur chefer, skyddsombud och medarbetare blir involverade och samverkar i det dagliga arbetsmiljöarbetet Kopplingen mellan arbetsmiljö, verksamhetsutveckling och ekonomi Arbetsmiljö Verksamhetsutveckling Ekonomi Här är en sammanfattning av vad deltagarna får kunskap om.

Andras erfarenheter av utbildningen FILM Vindelns kommun berättar Vindelns kommun berättar i denna film vad arbetsmiljöutbildningen har gett för resultat hos dem (3 min). Om inte filmen startar – här är länk direkt till filmen på YouTube: https://youtu.be/uPuH_ZXJ9Mg

Effekter av arbetsmiljöutbildningen Startar dialog kring den egna arbetsplatsen/verksamheten som kan fortsätta i vardagen. Skapar gemensamma begrepp och förståelse för systematiskt arbetsmiljöarbete på den egna arbetsplatsen. Stöd för att arbeta systematiskt med arbetsmiljön. Korta steg mellan teori och praktik. Ger konkreta verktyg för att undersöka, riskbedöma, åtgärda och följa upp. En röd tråd genom hela utbildningen är ”samverkan”. Ett arbetsmiljöarbete som drivs i samverkan mellan arbetsgivare och arbetstagare har större möjligheter att fungera framgångsrikt. Genom att utbildningen genomförs i grupp på arbetsplatsen uppmuntras deltagarna till dialog kring arbetsmiljöfrågor. De lär sig använda de verktyg som är till stöd i det vardagliga arbetsmiljöarbetet – så att det blir korta steg mellan teori och praktik.

Min upplevelse är att de som gått utbildningen blivit väldigt inspirerade och förstår att arbetsmiljöarbete är något man gör tillsammans. Jenny Hjelte skyddsombud för Kommunal Ökad samverkan Ökad tydlighet i roller och ansvar för chefer och skyddsombud Startar dialog som fortsätter i vardagen Gemensamma begrepp och förståelse för systematiskt arbetsmiljöarbete Ökad trygghet i arbetsmiljöansvaret

Nu känner jag att det går att jobba fram en förändring, tillsammans med skyddsombud och medarbetare på min avdelning. Sofia Johansson Enhetschef Kullbergska sjukhuset Ökad samverkan Ökad tydlighet i roller och ansvar för chefer och skyddsombud Startar dialog som fortsätter i vardagen Gemensamma begrepp och förståelse för systematiskt arbetsmiljöarbete Ökad trygghet i arbetsmiljöansvaret

1 2 3 Kom igång så här! Ta beslut i samverkan Avsätt tid Jobba i par Det finns tre rekommendationer för genomförande som parterna enats om: Ta beslut i partssamverkan Det bästa är om ett beslut kan tas i samverkan, till exempel i skyddskommitté eller samverkansgrupp, om att Suntarbetslivs arbetsmiljöutbildning ska användas.   Avsätt tid Arbetsgivaren behöver avsätta resurser och tillräckligt med tid för utbildningsledarna att planera genomförandet av utbildningen. Då får de också möjlighet att anpassa till lokala behov och förutsättningar så det blir så relevant och handfast som möjligt för deltagarna. Avsätt tid för chefer och skyddsombud så att de kan delta i hela utbildningen. Jobba i par Det rekommenderas att utbildningsledarna jobbar i par, där den ena personen företräder arbetsgivaren och den andre företräder arbetstagarna i det lokala arbetsmiljöarbetet. Det kan t.ex. vara någon från HR tillsammans med ett huvudskyddsombud. Företagshälsovården kan också involveras som komplement.