Rekommendationer för hantering av översvämning till följd av skyfall

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Advertisements

En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
LSO på skadeplatsen.
Länsstyrelsen och kommunen i samarbete
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
En översyn av riksintressen pågår
Planera för ett förändrat klimat – ansvarsfrågor Plan-, bygg och bostadsdagar, Luleå 20 november 2013
K-märkt? Skydd av kulturhistorisk bebyggelse i den kommunala planeringen Kerstin Andersson och Roger Lind Länsstyrelsen Västra Götalands län.
Jan Persson Länsstyrelsen Östergötland
Förändring och kunskapsunderlag Krister Olsson Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Ändamålsenliga planbestämmelser
Riskhanteringsplaner - tidplan, struktur och innehåll
Kulturmiljöfrågor i PBL
Klimatanpassning i den fysiska planeringen
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Proposition 2009/10:170 En enklare plan- och bygglag
Anpassning till ett förändrat klimat Uppdrag för länsstyrelserna Regeringens proposition En sammanhållen klimat- och energipolitik – Klimat 2008/09:162.
Anpassning till ett förändrat klimat
Ofta förekommande frågor
Strandskydd och miljöpolitik
Tomas Ekelund Samordnare för Klimatanpassning
CIR - dagen 2005 Ökade vattenflöden Per Löfling ÖKADE FLÖDEN -BEHOV AV ÅTGÄRDER INOM VÄGHÅLLNINGEN Problemställning Skador och konsekvenser Dimensioneringsprinciper.
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Fritidsanläggning i Figeholm Några tankar kring The Circle Resort Jag kommer i kväll att kort och översiktligt diskutera kring: Anläggningens miljökonsekvenser.
Får jag lov?… Om remissvaren till PBL-kommitténs slutbetänkande
Ny strandskyddslagstiftning
Får jag lov? Om planering och byggande
MKB-processen i infrastrukturprojekt
ÖP resan ett projekt om miljömål och översiktsplanering
Vad är metadata? Data som beskriver data.
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Planläggning och djur i bebyggelse Sofia Bergvall Kultur- och samhällsbyggnadsenheten.
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
PBL 2 kap 6§ Ny bebyggelse skall lokaliseras till mark som är lämpad….hänsyn till… översvämningar och erosion.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/9 Naturvårdsverkets utgångspunkter för efterbehandling av förorenade områden.
Vattenförsörjningsplaner
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Regional årlig uppföljning av miljökvalitetsmålen Naturvårdsverkets anvisningar.
ÖP-läget i kommunerna. Den 21 juni tog riksdagen beslut om en ny plan- och bygglag som börjar gälla den 2 maj I och med förändringen stärks översiktsplanens.
Pär Persson vattenstrateg Enheten för samhällsplanering
Strandskydd PROP. 2008/09: 119.
Inger Krekula Länsstyrelsens handläggning av översiktsplaner (äv. ändring) Samråd om program Samråd om avgränsning MKB Samråd om förslag till.
Sammanfattande redogörelse
Plan-, bygg- och bostadsdagarna Planbesked Meningen med planbeskedet är att alla som har för avsikt att genomföra en åtgärd ska kunna få ett.
Miljökvalitetsnormer för vatten
Inger Krekula Strategisk översiktsplan Ett nytt begrepp? PBL 1987:10 PBL 2010:900 -bestämmelser om ÖP:s innehåll -ett led i kommunens utvecklings-
Detaljplan enligt nya PBL seminarium på länsstyrelsen Sammanställning av diskussionsfrågor.
Klimat – planering och anpassning
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
Tillgänglighet i fysisk planering 12 november 2014 Välkommen d.
Länsstyrelsen roll och uppdrag
Byggprocesen –lagar sdfgd. Byggprocesen –lagar sdfgd.
Pågående eller nyligen avslutade statliga utredningar
Thomas Kalbro Fastighetsvetenskap, KTH Seminarium, Cannes, 16 mars 2016 Myter om plan- och bygglagen.
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Detta är havsplanering
Skydd av dricksvattentäkter i Stockholms län
Detta är havsplanering
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Förtätning Furuvägen.
ÖP resan ett projekt om miljömål och översiktsplanering
Lantmäterimyndighetens roll i detaljplaneprocessen
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Länsstyrelsens roll i planprocesser
Tidig planeringsdialog för ökad samsyn mellan stat och kommun
Miljömålen består av tre slags mål
Påtaglig skada – hur ser tillämpningen ut?
Miljömålen består av tre slags mål
Statens geotekniska institut (SGI) 1:10 klimatanpassningsanslag
Presentationens avskrift:

Rekommendationer för hantering av översvämning till följd av skyfall Rörnät och klimat 27 mars 2019 Patrik Jansson, Lars Westholm Länsstyrelsen Västra Götalands län

Länsstyrelsen i Västra Götalands län 49 kommuner 1,7 miljoner invånare 17 procent av landets befolkning 71 invånare per kvadratkilometer 24 000 kvadratkilometer landyta 6 procent av landets yta 24 mils avstånd i nordsydlig och västöstlig riktning Län sedan: 1998 då Göteborgs och Bohus län, Älvsborgs län och Skaraborgs län slogs samman. Största och minsta kommun: Göteborg är länets största kommun med drygt 560 000 invånare medan Dals-Ed är den minsta med knappt 4800 invånare. Länsstyrelsen finns på 8 orter. Vår vision – det hållbara samhället Länsstyrelsen i Västra Götalands län arbetar för det hållbara samhället. Vår huvuduppgift är att se till att vi får ett hållbart samhälle och vi gör det bland annat genom att arbeta för en god samhällsplanering. Det hållbara samhället

Länsstyrelsen i Västra Götalands län Vi leds av landshövding Anders Danielsson. En bred verksamhet som rymmer i stort sett alla samhällets sektorer. Vi befinner oss i mitten. Länsstyrelsen Västra Götalands län

Skyfall - en planeringsfråga Inte möjligt/rimligt att dimensionera dagvattensystemen för dessa händelser. Hantering behöver ske på ytan och det blir en planeringsfråga att hantera i den fysiska planeringen. Skapa ytor (översvämning utan konsekvenser) Höjdsättning (leda vattnet rätt) Ansvaret att planera användningen av mark och vatten och bedöma ett områdes lämplighet ligger hos kommunen. Då det rör sig om extrema händelser som är mer sällan förekommande är det inte rimligt… Man behöver ge plats för vattnet som kan komma från ett skyfall och avsätta yta dit vatten kan ledas för att infiltreras eller omhändertas. Att skapa ytor och höjdsätta marken för att leda vattnet dit man vill är två väsentliga åtgärder för att hantera risken för översvämning från skyfall. Om det ändå är så att platsen är utsatt för översvämningsrisk kan också andra åtgärder behöva vidtas för att t.ex se till att bebyggelse inte tar skada och framkomlighet säkerställs. Kommunen har planmonopol och är planläggande myndighet vilket innebär att kommunen har ansvaret att planera användningen av mark och vatten och då ta hänsyn till risken för översvämning. Lars kommer att komma in mer på hur vi rekommenderar att processen bör se ut. Länsstyrelsen Västra Götalands län

§ Vad säger lagen? Länsstyrelsen Västra Götalands län

Plan- och bygglagen Vid planläggning ska bebyggelse och byggnadsverk lokaliseras till mark som är lämpad för ändamålet med hänsyn till bland annat risken för olyckor, översvämning och erosion. Planläggning enligt PBL ska ske med hänsyn till miljö- och klimataspekter. Plan- och bygglagen är den lag som reglerar planläggningen av mark, vatten och byggande. Begreppet olycka har motsvarande betydelse i PBL som i Lagen (2003:778) om skydd mot olyckor och avser en plötsligt inträffad händelse som har medfört eller kan befaras medföra skada. Översvämningar och erosion, som inte är ett resultat av en plötslig händelse, betraktas inte som olyckor enligt lagen om skydd mot olyckor. Behovet av skydd mot översvämningar och erosion är därför speciellt angivna och tillkom 2008 då man gjorde flera förändringar. Något som tillkom var också att hänsyn ska tas till klimataspekter. Vid bedömning av ett områdes lämplighet med avseende på dessa risker måste förväntade effekter av ett förändrat klimat beaktas. De förväntade klimatförändringarna innebär bland annat globalt stigande havsnivåer, förändrade nederbördsmönster och ändrade grundvattenförhållanden. I stora delar av landet förväntas ökade nederbördsmängder och förändrade tidpunkter för snösmältning vilket får till följd att flöden och vattennivåer i vattendrag och sjöar troligtvis kommer att följa andra mönster än vad vi hittills varit vana vid. Länsstyrelsen Västra Götalands län

Länsstyrelsens roll i planeringsprocessen Länsstyrelsen ska ta tillvara och samordna statens intressen och tillhandahålla planeringsunderlag. Särskilt bevaka riksintressen, miljökvalitetsnormer, strandskydd, regional samordning samt frågor som rör hälsa, säkerhet och risken för olyckor, översvämning och erosion. Både när kommunen upprättar förslag till ÖP eller DP så ska kommunen samråda med Länsstyrelsen. Lst ska då tillhandahålla underlag för kommunens bedömningar och vi samordnar de underlag som olika myndigheter tar fram som stöd till kommunernas planläggning. Vi ska också ge råd i fråga om sådana allmänna intressen som hänsyn bör tas till vid beslut om användningen av mark och vatten. Risken för översvämning är ett sådant intresse. Vissa intressen anses vara av nationell eller mellankommunal betydelse. Vi ska där verka för att dessa tillgodoses och tas hänsyn till. För dessa intressen har staten behållit möjligheten att ingripa och överpröva kommunens beslut om markanvändning. Dessa brukar kallas länsstyrelsens ingripandegrunder. Länsstyrelsen Västra Götalands län

Länsstyrelsens roll i översiktsplaneringen I samrådet ska länsstyrelsen samordna statens intressen, tillhandahålla underlag och ge råd i fråga om plan- och bygglagens allmänna intressen. Särskilt verka för att bebyggelse och byggnadsverk inte blir olämpliga med hänsyn till människors hälsa eller säkerhet eller till risken för olyckor, översvämning eller erosion. I utställningsskedet ska länsstyrelsen tydligt klargöra i vilka avseenden staten har kvarstående synpunkter mot översiktsplanen när det gäller ingripandegrunderna. En kommuns översiktsplan ska ange inriktningen för den långsiktiga utvecklingen av den fysiska miljön. Den vägleder beslut om hur mark- och vattenområden ska användas i kommunen. När kommunen upprättar ett förslag till översiktsplan eller ändring i planen ska kommunen samråda med länsstyrelsen... Lst ska företräda staten Särskilt verka för: dvs ge synpunkter på planen där vi ser att ett genomförande kan bli olämpligt. Länsstyrelsen ska med aktiva insatser tidigt i planeringsprocessen bidra med sådant underlag, råd och synpunkter som ger kommunen möjlighet att utforma planförslaget så att ett senare statligt ingripande kan undvikas. I granskningsskedet/utställningsskedet ska det sedan tydligt framgå om Lst anser att en bebyggelse kan anses olämplig med hänsyn till bl a översvämning… Vanligtvis kan det vara svårt att på denna övergripande nivå helt avgöra denna fråga utan många gånger kan frågorna hanteras i kommande detaljplaneskede och marken göras lämplig… Länsstyrelsen Västra Götalands län

Länsstyrelsens roll i detaljplaneringen I samrådet särskilt verka för att en bebyggelse eller ett byggnadsverk inte blir olämplig med hänsyn till risken för olyckor, översvämning eller erosion. Under granskningstiden ska länsstyrelsen yttra sig över förslaget till detaljplan och tydliggöra om det enligt länsstyrelsens bedömning innebär att en bebyggelse eller ett byggnadsverk blir olämplig med hänsyn till risken för olyckor, översvämning eller erosion. I detaljplaneringen är vi nere på en mer detaljerad nivå för ett begränsat område i kommunen. Här reglerar kommunen användningen av mark- och vattenområden. Bedömningen som görs här utgör ramarna för kommande bygglovsprövning. Hanteringen av bygglov blir därmed enklare. I arbetet med att ta fram ett program eller ett förslag till en detaljplan ska kommunen samråda med Länsstyrelsen. I bygglovsprocessen har Lst ingen roll. Det är i detaljplaneskedet som den slutliga bedömningen av markens lämplighet ska göras och Lst ska även här verka för att en bebyggelse inte blir olämplig… Länsstyrelsen kan verka för detta genom att till exempel ge råd och hjälp att förmedla och tolka relevanta nationella och regionala underlag. Efter samrådet bearbetar kommunen detaljplanen utifrån de synpunkter som inkommit under samrådet. Under granskningstiden yttrar vi oss om planförslaget enligt vår bedömning uppfyller miljöbalkens och plan- och bygglagens bestämmelser eller om vi kan komma att överpröva kommunens beslut. Länsstyrelsen Västra Götalands län

Länsstyrelsens roll i detaljplaneringen Plan- och bygglag (2010:900) 11 kap 10 § Länsstyrelsen ska överpröva kommunens beslut, om beslutet kan antas innebära att 1. ett riksintresse enligt 3 eller 4 kap. miljöbalken inte tillgodoses, 2. regleringen av sådana frågor om användningen av mark- och vattenområden som angår flera kommuner inte samordnas på ett lämpligt sätt, 3. en miljökvalitetsnorm enligt 5 kap. miljöbalken inte följs, 4. strandskydd enligt 7 kap. miljöbalken upphävs i strid med gällande bestämmelser, eller 5. en bebyggelse blir olämplig med hänsyn till människors hälsa eller säkerhet eller till risken för olyckor, översvämning eller erosion. Länsstyrelsens ingripandegrunder När kommunen sedan fattat beslut om att anta, upphäva eller ändra detaljplan och vi anser att förslaget strider mot bestämmelserna kan vi överpröva kommunens beslut. ska Lst bedöma om beslutet kan innebära att en bebyggelse blir olämplig…. Detta vill vi helst undvika och det är mycket sällan som vi faktiskt tar in planer för överprövning och ännu mer sällan som vi upphäver kommunens beslut. 2018 hade vi 232 avslutade detaljplaner varav vi tog in 3 st för överprövning. Ingen upphävdes. Länsstyrelsen Västra Götalands län

Varför dessa rekommendationer? Lst:s roll att tidigt verka för att en bebyggelse eller ett byggnadsverk inte blir olämplig med hänsyn till risken för översvämning. T.ex. genom rådgivning/dialog och framtagande av planeringsunderlag. Skyfall, eller extrema regn, kan redan idag orsaka skador och förväntas bli mer intensiva och mer frekvent förekommande i framtiden. Rekommendationer finns för översvämning från sjöar, vattendrag och hav, men inte skyfall. Lst VG och Stockholm såg en efterfrågan och ett behov av en tydlig vägledning från Länsstyrelsen när det gäller risken för översvämning till följd av skyfall och på vilket sätt denna risk ska beaktas i den fysiska planeringen. Som vi har sett här är Lsts uppgift att tidigt… Vi ser också att skyfall redan idag kan orsaka… Rekommendationerna ska tydliggöra vad vi granskar så att vi kan vara förutsägbara. Så att vi ska slippa behöva ta in planer för överprövning. Det sker väldigt sällan men det händer. Länsstyrelsen Västra Götalands län

Nationellt underlag Länsstyrelsen Västra Götalands län 2017 kom MSB med en vägledning för hur man kan genomföra skyfallskarteringar och 2018 kom Boverket med sin tillsynsvägledning för översvämning. Vi deltog i varandras arbete bland annat genom worskshopar och gav synpunkter så underlagen harmoniserar bra med varandra. Boverkets tillsynsvägledning beskriver mer ingående vilka faktorer som ska beaktas vid bedömning av översvämningsrisk. Länsstyrelsen Västra Götalands län

Syftet med rekommendationerna Länsstyrelserna i Stockholm och Västra Götaland har uppmärksammat att det finns en efterfrågan och ett behov av en tydlig vägledning från Länsstyrelsen när det gäller risken för översvämning till följd av skyfall och på vilket sätt denna risk ska beaktas i den fysiska planeringen. Rekommendationerna riktar sig till samhällsplanerare i kommunen, både på översiktsplanenivå och detaljplanenivå, och till andra planerande myndigheter. Skriften ska ses som en vägledning till hur kommunen behöver ta sig an denna fråga på en övergripande nivå men också hur Länsstyrelsen rekommenderar att risken för översvämning till följd av skyfall konkret behöver hanteras i enskilda detaljplaner. Rekommendationerna gäller hantering av översvämning till följd av skyfall vid ny bebyggelse och dess påverkan på omkringliggande mark. Intern Skype-information 20180531 Länsstyrelsen Västra Götalands län

Disposition Skriften är uppdelad i två delar: Del 1 innehåller rekommendationer om hur risken för översvämning till följd av skyfall behöver hanteras utifrån risken för översvämning enligt PBL 2 kap 5 § punkt 5. Del 2 utgör en vägledning i hur översvämningsrisken från skyfall genomgående kan hanteras i planeringsprocessen. Faktarutor och ”Läs mer”. Intern Skype-information 20180531 Länsstyrelsen Västra Götalands län

Rekommendationerna Ny bebyggelse planeras så att den inte tar skada eller orsakar skada vid en översvämning från minst ett 100-årsregn. Risken för översvämning från ett 100-årsregn bedöms i detaljplan och eventuella skyddsåtgärder säkerställs. Samhällsviktig verksamhet ges en högre säkerhetsnivå och planeras så att funktionen kan upprätthållas vid en översvämning. Framkomligheten till och från planområdet bedöms och ska vid behov säkerställas. Länsstyrelsen Västra Götalands län

Olika definitioner av vad ”skyfall” betyder Skyfall – 100-års regn Olika definitioner av vad ”skyfall” betyder SMHI:s definition är ett 80-års regn. Boverket säger 100-återkomsttid. Vi menar 100-års regn när vi skriver skyfall. Klimatfaktor; uppräkning pga ökad nederbörd på 1,2 – 1,4. Länsstyrelsen Västra Götalands län

Korttidsnederbörden kommer att öka: Rekommendationer för hantering av skyfall i fysisk planering – Länsstyrelserna VG och Sthlm Klimatförändringarna! Korttidsnederbörden kommer att öka: Länsstyrelsen Västra Götalands län

Enbart ny bebyggelse enligt PBL. Avgränsningar Enbart ny bebyggelse enligt PBL. Kultur, miljö, friluftsliv, sociala frågor m.m. = borta….. Risker för skador och människors hälsa är grunden. Avvägningar mellan de olika sektorerna ska göras i planarbetet. Går inte att göra generella avvägningar. Boverkets tillsynsvägledning ger mer vägledning för avvägningar. Inga detaljer. Länsstyrelsen Västra Götalands län

Del 2 Vägledning Översiktsplanering För att det ska vara möjligt att komma fram till tydliga ställningstaganden i en översiktsplan bör kommunen stegvis hantera problematiken genom att: Ta fram en skyfallskartering och annat relevant underlag. Skyfallskarteringen bör göras per avrinningsområde. Ta fram en konsekvensanalys över hur planerad bebyggelseutveckling kan påverkas av ett skyfall. Konsekvensanalysen behöver även inkludera hur den planerade exploateringen kan förändra översvämningsrisken för omkringliggande befintlig och planerad bebyggelse. Ta fram principiella ställningstaganden och en strategi för hur översvämningsrisken ska hanteras i efterföljande planering. Ändring PBL: 7. kommunens syn på risken för skador på den byggda miljön till följd av översvämning, ras, skred och erosion som är klimatrelaterade samt på hur sådana risker kan minska eller upphöra. Länsstyrelsen Västra Götalands län

Del 2 Vägledning Översiktsplanering Plan- och Bygglagen 3 kap. 5 §: 7. kommunens syn på risken för skador på den byggda miljön till följd av översvämning, ras, skred och erosion som är klimatrelaterade samt på hur sådana risker kan minska eller upphöra. Omfattning (från regeringens utredning) Riskbedömningen bör omfatta den byggda miljön och faktorerna översvämning, ras, skred och erosion. Analysen ska avse bebyggelse och byggnadsverk, men även parker och andra anläggningar som ligger i nära anslutning till och sammanhänger med byggnader. Utredningen menar också att anläggningar som vindkraftverk och energianläggningar samt vägar och järnvägar ska ingå. Metod ej angiven. Regeringen anslår 36,25 Mkr per år till kommunerna, fördelas genom anslaget 1.1 Kommunalekonomisk utjämning under utg.omr. 25. Från en särskild PP som kan läggas ut om intresse finns. Länsstyrelsen Västra Götalands län

Del 2 Vägledning Detaljplanering För att tydliggöra hur risken för översvämning har hanterats i detaljplan bör kommunen i planbeskrivningen: Redogöra för hur detaljplanen förhåller sig till den skyfallskartering och annat underlag som tagits fram på översiktsplanenivå. Redovisa konsekvenserna till följd av en översvämning tillsammans med de riskreducerande åtgärder som införts. Redovisa eventuellt återstående risk som inte hanterats. Länsstyrelsen Västra Götalands län

Hur ska ytavrinnings- och lågpunktskarteringen användas? Skyfallskartering – vägledning från MSB Lst karteringar Pekar ut var (regn)vatten kan rinna Pekar ut var vatten kan samlas Främsta användningsområde: Översyn över ev. problemområden Första överblick, Kan inte direkt användas i detaljplaner Kan användas i översiktsplaner

Ytavrinnings- och lågpunktkartering LÄNK