Jämställdhet genom verklighetsbaserade internationella projekt med autentiska mottagare Emelie Hahn Gränbyskolan 29 oktober 2018.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Advertisements

Disposition - Hållbar utveckling
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Sidas attitydmätning om utveckling och bistånd 2008 Magnus Liljeström Vokativ Ab.
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
Summering av brainstorm 2
ETwinning impact study. Samlade reflektioner utifrån Study of impact och möte med eTwinning ambassadörer.
SET Social Emotionell Träning
Mattias Johansson, Tullbroskolan, Falkenberg –
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Ungdomspolitiken i Sverige Ansvar nationellt: Integrations- och jämställdhetsdepartementet, Ungdoms- och folkrörelseenheten Ungdomsminister: Nyamko Sabuni.
Europadagen 7 maj, Nacka Kristina Blixt Basta.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Jämlika och Jämställda beslut " Jämställdhet betyder att mamman och pappan producerar barnen tillsammans. Förr i tiden var det bara mamman som födde upp.
Internationella programkontoret för utbildningsområdet.
Nannette Büsgen Facebook/Volontär i Nacka Twitter/volontarinacka Instagram/volontarinacka.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Nationellt centrum för flexibelt lärande, CFL CFL är en statlig myndighet med uppgift att främja livslångt lärande för alla, genom att stärka och stimulera.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
KulturpolitisK Konferens Öresund 2011 Yngve Petersson ordförande i Kulturnämnden, Region Skåne Regional kulturplan för Skåne.
En utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina. (Brundtlandkommissionen) De åtgärder.
Värdegrunden Copyright Niklas Josefsson.
EU-program/projektkunskap Djurö 11oktober 2010 Är vi med i EU eller inte? Nyttan av EU-projekt Varför EU-program? Olika typer av EU-program Strategiskt.
Värdemigrationsprocesser i teorin – en resa i tid och rum Av Lise-Lotte Gustafsson & Olof Franck 1 december 2008 Sverige i Europa, Europa i världen Interkulturell.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Bakgrund ”ett internationellt perspektiv är viktigt för att kunna se den egna verkligheten i ett globalt sammanhang och för att skapa internationell solidaritet.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Diversity in the Swedish Industry Cecilia Ramberg, projektledare IVF Industriforskning och utveckling AB Projekttid juni 2002-oktober 2005.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Östermalsmsskolans föräldramöte
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
IKT och lärplatta i förskolan
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
Landsbygdsnätverket Erfarenheter utbyts, information sprids, kontakter knyts, samarbeten uppstår, lärande exempel analyseras och metoder utvecklas.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Samarbete i teamet och ett rehabiliterande synsätt i myndighetsutövningen IngaLill Karlström, Östersunds kommun. E-post:
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Globala hållbarhetsmålen med koppling till Umeås strategier
entreprenöriellt och ämnesövergripande med ikt-verktyg
Funded by the Erasmus+ Programme of the European Union
Varför Hållbara kliv – närhet till naturen?
Presentation Vård och omsorgscollege
Fritidshem på Knappekulla
För en annan grupp är det den enda värld de verkligen kan
Integritet läroplansanalys.
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Mål och styrning Läroplansmålen
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Geografi / samhällskunskap
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Grekinna Språklärare -> engelska, tyska, franska
Vad innebär regionbildningen?
Jämställdhet.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Georgia Wilhelmsson Uddevalla Gymnasieskola
Utveckling och lärande
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Presentationens avskrift:

Jämställdhet genom verklighetsbaserade internationella projekt med autentiska mottagare Emelie Hahn Gränbyskolan 29 oktober 2018

"Ett internationellt perspektiv är viktigt för att kunna se den egna verkligheten i ett globalt sammanhang och för att skapa internationell solidaritet samt för att leva i ett samhälle med täta kontakter över kultur- och nationsgränser." LGR 11, s. 8

Frågeställning och utgångspunkt Hur kan man på ett naturligt sätt integrera och synliggöra jämställdhet och de andra globala målen genom internationella projekt?

Vad säger läroplanen? Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet mellan människor är de värden som skolan ska gestalta och förmedla. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet. Lgr 11 (reviderad 2018)

De globala målen De globala målen är en agenda för hållbar utveckling som syftar till att uppnå fyra saker till år 2030: Att avskaffa extrem fattigdom Att minska ojämlikheter och orättvisor i världen Att främja fred och rättvisa Att lösa klimatkrisen Se mer på: www.globalamalen.se

Mål 5 av 17 är: Jämställdhet Jämställdhet är ett mål i sig liksom en förutsättning för hållbar och fredlig utveckling. Uppnås när alla har lika rättigheter, villkor, möjligheter samt makt att själva utforma sina liv och bidra till samhällets utveckling. Rättvis fördelning av makt, inflytande och resurser i samhället.

Mina utgångspunkter för att skapa mervärde och engagemang KASAM och lustfyllt lärande Utgångspunkt i elevernas erfarenheter och intressen Autentiska mottagare i undervisningen Att ta in världen i klassrummet och ta ut klassrummet i världen Värdeskapande och verklighetsbaserade uppgifter Digitaliseringens möjligheter "Det blir viktigt när det är på riktigt!"

Internationella projekt - några möjligheter ePals eTwinning Onlinekurs för nybörjare utbyten.se

eTwinningprojektet "Hej Sverige, Hallo Deutschland!" Partnerskola: IGS Rheinzabern Autentiska mottagare i elevernas egen ålder i målspråkslandet Lgr11:s övergripande demokrati- och värdegrundsuppdrag Ämnesövergripande CLIL-projekt Omvärldsförståelse och kulturkompetens Värdeskapande uppgifter Digital kompetens

Europeisk kvalitetsutmärkelse för språkundervisning Finalist i "Europeisk kvalitetsutmärkelse för språkundervisning" Jurybesök från Skolverket och schweiziska ambassaden den 7/11 Intervjuer med deltagande elever, mig och skolledning samt se arbete med projektet på plats

Raoul Wallenberg Academys Kubprogrammet En metod för att strategiskt arbeta med skolans övergripande demokrati- och värdegrundsuppdrag (samt globala målen) Eleverna uppmuntras att själva göra skillnad

Kub 30: "Rätten till mänskliga rättigheter" Kubpartnerskola: IES Guadarrama, Madrid Elevens val: Kuben Kubinvigning Kubutställning i Kungsträdgården

Erasmus+ EU:s program för internationellt samarbete och utbyte för att höja kvalitet och kompetens i utbildningen Övergripande syfte: vända socioekonomiska krisen i EU-länderna, stärka tillväxten och sysselsättningen samt främja social jämställdhet och integrering Ett europeiskt verktyg för att nå målen inom strategin Europa 2020.  Målen handlar om arbetsmarknad, innovation, social integration, klimat/ energi och utbildning

Erasmus+ "How diversity makes us one!" Tvåårigt Erasmus+ projekt som främjar europeiskt samarbete och utbyte Sex skolor från sex länder deltar: Sverige, Tyskland, Holland, Frankrike, Italien och Grekland

Uppdelat i teman Tre teman per läsår Uppgifter i varje tema som alla deltagande skolor arbetar med Varje tema avslutas med en resa till en av partnerskolorna/ett av partnerländerna för elever och personal Resorna och alla aktiviteter finansieras av EU genom programmet (Erasmus+) Redovisning av aktiviteter och resultat

Tema 1: "A story of diversity" Uppgift i temat som alla länder förbereder: en film om skolan Avslutande resa till partnerskolan på Sicilien för elever och personal 11-16 november Deltagande i projektets aktiviteter på Gränbyskolan Uttagning till resorna

Effekter och vinster jag noterat Utveckling av språklig förmåga/ kommunikation Ökad självkänsla och ökat självförtroende KASAM Omvärldsförståelse och kulturkompetens Ökad måluppfyllelse Ökad digital kompetens

Att ta steget... Involvera eleverna; från planering till utvärdering  och utgå från elevernas intressen och erfarenheter Börja i "det lilla" Ämnesövergripande och CLIL-projekt för högre KASAM Kollegialt lärande - lär med varandra och av varandra Ta stöd i det utökade kollegiet på sociala medier

Statiskt eller dynamiskt tankesätt? "If you can dream it , you can do it"                                                                                  Walt Disney "Det har jag aldrig provat tidigare,   så det klarar jag helt säkert!"                                                                                  Pippi Långstrump

Tack för mig @Emelie_Hahn Emelie Hahn Leg. lärare tyska/So-ämnena IKT-pedagog och utvecklingsgruppsledare Gränbyskolan emelie.hahn@skola.uppsala.se          @Emelie_Hahn      @Emelie_Hahn