Förstärkt vårdgaranti och utvidgad uppföljning i Primärvården

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Uppföljning av återbesök inom planerad specialiserad vård modell för registrering, uppföljning och redovisning till den nationella väntetidsdatabasen.
Advertisements

Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Vad innebär val av vårdenhet?
Sven Engström Distr.läk. Med.dr. Primärvårdens FoU enhet Jönköping
Delaktighet inom hälso- och sjukvården 1 Juni 2014 BjH.
PRIMÄRVÅRDEN.
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
1.
Välkommen till Ledardagen!
Patientlagen Ny lag som reglerar vad som gäller ur patientens perspektiv Börjar gälla 1 januari 2015 Patientlagen ger en samlad bild av vad som gäller.
Ny patientlag 2015 Syftet med lagen är att stärka och tydliggöra patientens ställning samt att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet.
DIVISION Landstingsdirektörens stab Ny patientlag Lagen träder ikraft den1 januari 2015.
Bakgrund och sammanfattning med inriktning mot primärvård
Registrering av vårdkontakter och åtgärder i Primärvården
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Registrering av vårdkontakter och åtgärder i Primärvården Gunilla Siltberg Lindqvist, Margareta Högström, Utvecklingsavdelningsavdelning.
Omkring personer i Sverige kommer få cancer i år. Runt sig har de många nära som också blir berörda. Varje dag med misstanke eller insikt om att.
Landstingets ledningskontor Patientlagen 1 januari 2015 Bakgrund och sammanfattning med inriktning mot specialistvård.
MEDDIX Webbaserat IT-stöd vid samordnad vårdplanering och informationsöverföring mellan huvudmän.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
– överenskommelse mellan de halländska kommunerna och
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Vad gör vi? OmVård.se samlar offentligt redovisad statistik om enskilda sjukhus och vårdcentraler Vi ger användarna en möjlighet att jämföra resultat.
Patientjournal Bestämmelser om journalföring finns i patientjournallagen (1985:562) och Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 1993:20)
Patientlagen Maria Funk Anna-Karin Woodhouse Löfsved.
Landstingsstyrelsen /KS. Andel nöjda med besöken hos hälso- och sjukvården i Norrbotten. Grupper, år Genomsnitt för riket och Norrbotten 83.
Tobak och operation ABC Dokumentation hos rökavvänjningsköterskan I NU-sjukvården.
Landstingets ledningskontor  Ny Patientlag  Etik, korruption och oegentligheter Jens Larsson, Chefsjurist
Landstingets ledningskontor Väntetider i vården – mars 2015 Primärvård, specialiserad vård Vård inom 60 dagar Vårdgaranti.
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Patientlagen 2014:821 Texten är framtagen och reviderad ( ) av länets Medicinskt Ansvariga Sjuksköterskor tillsammans med Kunskapscentrum för.
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården Korta väntetiderna och minska de regionala skillnaderna i cancervården Skapa en mer jämlik cancervård.
Framtidens nära vård Delbetänkande
Primärvårdskvalitet - Region Uppsala
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Neurorehabilitering i Primärvården
PrimärvårdsKvalitet Hur kan vi påverka resultaten?
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Trygg och effektiv utskrivning från sluten vård (SOU 2015:20)
Arbetsgrupp nya kontakttyper
Cosmic R8.1 i primärvården
Lag samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) Träder i kraft 1 januari 2018 enligt beslut 15 juni 2017 och har bestämmelser.
Andel patienter med icke småcellig lungcancer
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Privata vårdgivare/ Folktandvård
Ny Remissrutin till BUP
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Tillgänglig primärvård
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Standardiserat vårdförlopp Cancer utan känd primärtumör, CUP
Utvidgad uppföljning i Primärvården Förstärkt vårdgaranti
Uppmärksamhetssymbolen
PrimärvårdsKvalitet Stämmer våra data?
Helén Kastemyr Hälsovalsenheten
Nytt läkarutlåtande för livränta
Exempel på patienter som ingår i vårdgarantin
Samordnad utveckling för god och nära vård
Uppföljning och utbildning webbtidbokning Vårdcentralerna i Halland
MedControl Instruktion för ärendeansvarig
Vårdgaranti.
Presentationens avskrift:

Förstärkt vårdgaranti och utvidgad uppföljning i Primärvården OBS, 2 delar i detta.

Syftet med beslutet Proposition 2017/18:83 Första steget på en omstrukturering av svensk hälso- och sjukvård - Från sjukhus till första linjens sjukvård, grunden är en God och Nära vård Förbättra tillgängligheten Bidra till uppföljning och verksamhetsutveckling

Besök i primärvården Synliggör övriga yrkesgrupper.

Ändring i HSL (2017:30) Landstinget ska erbjuda vårdgaranti åt den som omfattas av landstingets ansvar enligt 8 kap. 1 eller 2 §. Vårdgarantin ska innehålla en försäkran om att den enskilde inom viss tid får 1. kontakt med primärvården, 2. en medicinsk bedömning av läkare eller annan legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal inom primärvården, 3. besöka den specialiserade vården, och 4. planerad vård. Lag (2018:553). Började gälla 2019-01-01

Hälso- och sjukvårdsförordningen 1 § Vårdgarantin enligt 9 kap. 1 § hälso- och sjukvårdslagen (2017:30) ska innehålla en försäkran om att den enskilde får 1. kontakt med primärvården samma dag som den enskilde söker kontakt med primärvården (tillgänglighetsgaranti), 2. en medicinsk bedömning av läkare eller annan legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal inom primärvården inom tre dagar från det att den enskilde har sökt kontakt med primärvården, om vårdgivaren har bedömt att den enskilde behöver få en medicinsk bedömning och en sådan inte kan göras när den enskilde först söker kontakt (bedömningsgaranti inom primärvården), Började gälla 2019-01-01 Gunilla

Medicinsk bedömning Med en medicinsk bedömning avses här en meddelad slutsats i form av en diagnos- eller åtgärdskod, av hälso- och sjukvårdspersonal till patient som är dokumenterad i patientens journal eller motsvarande. Delbetänkande (SOU 2017:53)

Vem omfattas av vårdgarantin? Patienter som kontaktar vårdcentralen för: Nytt medicinskt problem Oväntad och eller kraftig försämring/förändring av tidigare känt medicinskt problem Utebliven behandlingseffekt och patienten vill komma på nytt besök Remiss från specialiserad vård för nyupptäckt medicinskt problem som inte har handlagts eller behandlats där Ann

Vem omfattas INTE av vårdgarantin Remiss från specialiserad vård för ett nytt hälsoproblem som har handlagts eller behandlats inom den specialiserade vården för fortsatt kontroll/uppföljning Nylistad/nyinflyttad patient i behov av kontroll/uppföljning av kronisk sjukdom som tidigare genomfördes på den tidigare vårdenheten Vaccinationer och hälsointyg Rutinmässiga besök inom BHV och MHV Alla övriga återbesök Ann, det är många patienter och besök som inte omfattas av vårdgarantin. På BHV och MHV kan även vårdgarantipatienter förekomma ibland.

Den medicinska bedömningen kan göras vid ett: Fysiskt besök Distanskontakt kontakt via videolänk kvalificerad telefonkontakt som innehållsmässigt och tidsmässigt ersätter/motsvarar ett traditionellt besök Hembesök Gunilla

Kvalificerad kontakt via telefon När en telefonkontakt registreras och en diagnoskod kopplas till registreringen definieras det som en kvalificerad telefonkontakt. Uppgiften kommer då med i tillgänglighetsmätningen.

Vem gör den medicinska bedömningen? Den enskilde ska få en bedömning av legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal inom primärvården. Den görs av någon som har tillräcklig kompetens för att bedöma patientens tillstånd och behov av hälso- och sjukvård. Det medicinska yrkesansvaret innebär att var och en som arbetar inom vården har ett ansvar för sina egna bedömningar, beslut och åtgärder inom yrkesutövningen. Avgörandet om vem bör utföra den medicinska bedömningen, bör i första hand bero på patientens enskilda behov. Det gäller också på det sätt som bedömningen ska göras och kommuniceras. Prop. 2017/18:83 Gunilla

Vad innebär förändringen? Vad behöver vårdcentralerna göra för att kunna leva upp till vårdgarantin? Se över arbetssätt

Vårdgarantin 1. 2. 3. Medicinsk bedömning inom 3 dagar. Patienten tar kontakt. Behöver patienten vidare kontakt med vårdcentralen? Har patienten ett nytt hälsoproblem, en oväntad eller kraftig försämring/ förändring av ett tidigare känt medicinskt problem eller en utebliven behandlingseffekt? NEJ Gunilla Viktigt att här avgöra om patienten som ringer omfattas av vårdgarantin. Är det en vårdgarantipatient? Är det inte en vårdgarantipatient välj tiden efter patientens behov. JA JA Vårdgarantipatient Medicinsk bedömning inom 3 dagar.

Hur ska vårdgarantipatienten registreras? Ni måste aktivt registrera: Vårdgarantipatient, alltså nybesök Diagnos och KVÅ-koder, inklusive för eventuell yttre orsak Medicinskt måldatum, om patienten sätts upp på väntelistan Avvikelser, alltså om patienten önskar en tid utanför vårdgarantin. Alla övriga uppgifter plockas automatiskt från olika system. Gunilla Om det är en vårdgarantipatient, Avvikelse i form av patientvald väntan, eller medicinsk orsakad väntan (som i Cosmic heter medicinska skäl).

Patientvald väntetid, PVV Avvikelseorsak Patientvald väntan, PVV, anges i bokningsunderlaget om t ex patient blir erbjuden en tid inom vårdgarantin men själv väljer en tid utanför vårdgarantin. Avvikelseorsak ”medicinska skäl” används inte inom primärvården.

Diagnos- och KVÅ-kodning Internationell statistisk klassifikation av sjukdomar och relaterade hälsoproblem i ICD-10-SE ICD-10-PV Klassifikation av vårdåtgärder (KVÅ)

Diagnos- och KVÅ-kodning Viktigt att skilja mellan att ställa en diagnos och att klassificera den (koda). Ställa diagnos – en bedömning av vilken sjukdom eller skada patienten lider av och formulerar den. Klassificera – välja de kod som bäst beskriver den ställda diagnosen med hjälp av ett kodverk, ICD-10 OBS: ICD-10.nu

Symtomdiagnos Om patienterna inte är fullständigt utredda och diagnos ännu inte ställts, kan man koda utifrån symptom t.ex. pågående utredning av Parkinson sjukdom.

Huvuddiagnos, bidiagnos Som huvuddiagnos ska väljas det tillstånd som är den huvudsakliga anledningen till en vårdkontakt, fastställt vid vårdkontaktens slut. En bidiagnos kan vara ett tillstånd som också blivit föremål för bedömning, utredning eller behandling vid vården/ besöket.

ICD10-SE för att få tillgång till alla diagnoser, PV begränsad.

OBS! Att det är skillnad mellan diagnostext och klassifikationens (ICD-10-SE) kodtext. När man i Cosmic väljer en diagnoskod kommer per automatik kodtexten fram. Man måste därför redigera till diagnos i klartext i patientjournalen.

Instruktion och översikt användbara koder m.m. Vårdgaranti i primärvården, registrering i Cosmic, dok.nr 45 635, Diagnosregistrering – Yrkesneutral diagnosregistrering i Region Västmanland, dok.nr: 45590 Översikten är ett levande dokument, till för er att individuellt anpassa efter de koder som ni använder för lägga till och ta bort koder. Ni skall göra översikten till er egen och använda den om ni tycker att ni har nytta av den. I nuläget består den endast av ett urval av diagnos-och KVÅ-koder.

Utvidgad modell för uppföljning av primärvård Filen med data kring förstärkt vårdgaranti innehåller en mängd annan data om vårdcentralerna. Den skickas automatiskt till SKL´s databas www.vantetider.se i slutet av varje månad för produktionen föregående månad. Administrativa data, region, enhet, ägarform, listning, verksamhetskoder, bokningssätt, klockslag t.ex. för bokning av öppenvårdskontakten, vårdgarantipatient, medicinskt måldatum, Uppgifter om diagnos och åtgärder samt yttre orsak Uppgifter om remittering, bokningssätt Yrkesgrupp Data om kön och ålder. All data fångas främst i Cosmic men även från andra system Gunilla, Syftet med denna förändring är också att möjliggöra uppföljning av Primärvården i Sverige. Genom att alla vårdcentralers data skickas in till en databas så möjliggör det jämförelser. Om någon vill fördjupa sig i detta kan vi skicka ut filspecifikationen.

Mer information och utbildningsmaterial Vårdgivarwebben https://regionvastmanland.se/vardgivare/avtal-och- uppdrag/primarvarden/forstarkt-vardgaranti-och-utvidgad- uppfoljningsmodell/

Veta mer! Vårdgaranti i primärvården, dok.nr 45 635, snart publicerad Diagnosregistrering – Yrkesneutral diagnosregistrering i Region Västmanland, dok.nr: 45590

Analysverktyget QlikView, www.vantetider.se Utdatasystem för mätningen av tillgänglighet och data för den utvidgade uppföljningsmodellen i primärvården. Alla vårdcentraler kommer att få tillgång till sina egna uppgifter, vi rapporter som skickas ut. Ann Idag fått följande information från SKL: ”När det gäller tillgång till QlikView pågår fortfarande ett arbete inom digitala avdelningen på SKL för att garantera kapacitet och IT-säkerhet. Därför kan vi inte ange när fler kan få tillgång till resultaten i Qlikview. ”

Besök totalt jan 2019, fysioterapeut

Ann Dashboard, från december för Västmanland

Stöd och utbildning Information-och utbildningstillfällen Instruktion, snart publicerad Support för frågor Vid behov komma ut till vårdcentraler Ann, detta handlar om information om den förstärkta vårdgarantin och den utvidgade modellen för primärvårdsuppföljning men framför allt utbildning i diagnos och kvå-kodning. Vi har tagit reda hur andra regioner och landsting arbetat införande av diagnos –och kvå-kodning för andra yrkesgrupper än läkare. I många andra regioner och landsting är diagnosregistrering för alla legitimerade yrkesgrupper redan infört. Följande arbetsgrupper är inbokade för sådant tillfälle, har bara tagits emot positivt Genom registering synliggörs även deras arbete och besök, KVÅ-koder är något som de arbetar med sedan tidigare och vissa har varit igång med lite diagnossättning redan. Både offentliga och privata vårdcentraler AT, Fysioterapeuter samt dietister bjuds in till samma tillfälle. Påminn dem gärna om detta, för svar har inte erhållits av alla.

Frågor

Kontaktuppgifter Gunilla Corp, Vårdvalsenheten Telefon: 021-17 62 66 E-post: gunilla.corp@regionvastmanland.se Ann Braneby, Vårdvalsenheten Telefon: 021-4818874 E-post: ann.braneby@regionvastmanland.se