Att tänka på inför en Pep Dag
Vad är en Pep Dag? Det är ett verktyg till stöd för att arrangera en dag där barn och ungas hälsa står i centrum. En Pep Dag skall inspirera till rörelseglädje och väcka nyfikenhet för hälsosamma matvanor
Checklista för att anordna en Pep Dag: Steg 1. Syfte med dagen – planera innehåll. Steg 2. Förankra - vilka behöver involveras för genomförande. Steg 3. Kommunikation och marknadsföring Steg 4. Pep-dagen! Steg 5. Uppföljning/utvärdering
Börja med att besvara dessa frågor: Vad är syftet med dagen? Varför vill ni göra en Pep Dag? Vilka önskar ni ska komma på dagen, ex barn i en viss ålder, föräldrar, barn med rörelsehinder, barn från ett visst område/skola osv. Hur många barn vill ni bjuda in och vad är er maxkapacitet?
Forts. -Finns det en lokal/plats att vara på? Behöver ni söka tillstånd för att vara där? Är det enkelt att ta sig till denna plats? Behövs det hjälp med transport för besökaren? Fundera på vilka typer av aktiviteter ni önskar erbjuda (tips finns senare i checklistan). Vad är det för kostnader kopplat till dagen? Ex. kostnader för aktiviteter, lokal, mat och personal. Det är alltid enklare för eventuella sponsorer att bidra ifall ni kan vara tydliga med vad ni önskar hjälp med.
Föreningar som kan vilja vara med på själva Pep-dagen, exempelvis: Utifrån svaren i steg 1, gör en lista på aktörer att kontakta och berätta vad ni vill göra. Föreningar som kan vilja vara med på själva Pep-dagen, exempelvis: Lokala föreningar (t.ex. fotboll, parkour, dans). Ett perfekt tillfälle för dem att få nya medlemmar. Friluftsfrämjandet Scouterna 4H-gård Friskis och Svettis Fritidsbanken Peppare Lokal profil Finns det någon lokal förebild/känd person som kan delta under dagen? Kanske hålla invigningstal! Sponsorer Lokal ICA-butik, Paprikaklubben (ICA är en samarbetspartner till Generation Pep och har stort engagemang för våra frågor.) Café och restauranger Sportbutiker Företag som t.ex. hyr ut hoppborg Företag som kan stötta finansiellt Finns det möjlighet att söka pengar från kommunen eller någon stiftelse? Många vill vara med och bidra och ett tips är att ha ett tydligt förslag som företagen kan ta ställning till. T.ex. ”Vi skulle behöva 5000kr för att hyra två ponnyhästar till vår Pep dag”.
Steg 3 – Kommunikation och marknadsföring. Hur ser vi till att gästerna kommer? Kontakta skolor/förskolor för spridning av information Sätt upp planscher på exempelvis mataffärer, biblioteket,vårdcentral /BVC, fritidsgårdar och idrottsföreningar Fråga om kommunen kan lägga upp information på sin hemsida/facebook Kontakta lokaltidning eller annan lokal media – dels för att sprida information inför er Pep Dag, men också för att bjuda in dem att vara på plats under själva dagen.
Steg 4 – Pep dagen! Samla inblandade för gemensam genomgång av dagens upplägg. Vem ska vara vid vilken aktivitet? Schema för lunchpauser etc. Om ni är i en lokal – informera volontärer om nödutgångar, första hjälpen-kit och brandsläckare Kom ihåg att ta bilder och filma till dokumentation av dagen Kom ihåg bara att bilder/filmer på barn kan vara känsligt att sprida på sociala medier mm så fråga alltid föräldrar -Njut och ha kul!
Steg 5 – Uppföljning och utvärdering -Utvärdera dagen med alla inblandade aktörer -Gör en skriftlig sammanfattning och samla bilder från dagen. -Återkoppla och tacka alla samarbetspartners som bidragit till genomförandet. Gärna med (godkända) bilder som de kan visa för medarbetare/lägga på intranät eller kommunicera externt. Var tydlig med hur bilderna får användas.
Tips på aktiviteter med rörelse: Arrangera ett lopp (medaljer, diplom till deltagare) Hyra uppblåsbar hoppborg 5-kamp Hinderbana Pumpracks Idrottsaktivitet ex fotboll, brännboll, beachvolley, parkour, osv. Ponnyridning Fiskesällskap SumobrottningTips-runda Dansstopp Här är det bara fantasin som sätter gränser 😊 Övrigt innehåll Musik- eller dansuppträdande Ansiktsmålning Känd profil som deltar Aktiviteter med mat Tävling där man gissar smaker Frukthjul (ist för chokladjul) Fiskdamm (med hälsosamma alternativ)