Samverkansråd 2019-02-05.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Välkomna.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Plan mot kränkande behandling
Välkomna till Östra skolan hösten 2010
´ Tillgång till elevhälsa – ett lotteri för eleverna
Skolans ordningsregler
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Kyrkskolans fritidshem
Vardaglig observationer
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Föräldraråd Östermalm 29/11
SET Social Emotionell Träning
Vi har en plan! Som grund för planen ligger aktuell lagstiftning där vi särskilt tittat på Skollagen (2010:800) i synnerhet 6 kap. och Diskrimineringslagen.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Dagordning föräldraråd 2/6
Hej och välkomna!.
Strömslundsskolans Värdegrund.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Föräldramöte Ht
Sofielundsskolans Ordningsregler
Ljusdal.se Arbete med Plan mot kränkande behandling för Enkät genomfördes i december Svarsfrekvensen var 53% av eleverna. Av hela Slottegymnasiets.
Information inför skolstart år 6 HT-2013
Ramverk för patientmedverkan
Kyrkskolans fritidshem
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Elevsociala team.
Föräldraenkät Volgsjö skola
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
BARNET I FOKUS Storforsmodellen.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
En liten plan för likabehandling
Kyrkskolans fritidshem  På fritidshemmet går elever från förskoleklass upp till den termin eleven fyller 13 år.  Efter årskurs 3 måste platsen sökas.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
1 Välkomna HFSU-nätverk 10 december 2010 Hällefors kommun.
Nämndplan 2015.
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
VÄLKOMNA Föräldramöte
Välkommen till Ljungbackens skola!!
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Föräldraråd Syfte: En möjlighet för föräldrar att medverka i och ha inflytande på skolans verksamhet som helhet Att vara en diskussionspart.
Elevhälsan i skolan Spela roll ABF-huset Giselle Hedberg 1:a skolsköterska Stockholm stad.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
Hjärtligt välkomna till oss på Hörningsnässkolan Föräldramöte september 2016.
FMS gör skillnad! FMS erbjuder verktyg som gör det möjligt för alla på din skola att arbeta tillsammans med hälsa och livsstil för att förbättra skolresultaten.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Skolsköterskans sociala uppdrag, finns det?
Ramverk för patientmedverkan
Skolan som arena för psykisk hälsa
Länghemskolan F-6 schyssta kompisplanen
Välkomna till Föräldramöte klass
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
SKA = systematiskt kvalitetsarbete på Åsaskolan
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Min psykosociala Arbetsmiljö
VÄLKOMNA! Mälarhöjdens skola
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
Föräldramöte 6 december 2018.
Välkommen på föräldraråd
Välkommen till Öknaskolan
VÄLKOMNA! Mälarhöjdens skola
Elevhälsa Vilka behov ser vi? Hur kan vi förebygga? Marie Aspfors
Presentationens avskrift:

Samverkansråd 2019-02-05

Innehåll Punkter från föregående samverkansmöte Dagordning Trygghetsteam EHT Lågaffektivt bemötande Värdegrund

Minnesanteckningar 2018-12-04 Elevgrupp åk 4-6 har ej fått inbjudan till samverkansteamet Öppet hus 14/1 för blivande förskoleklasselever och övriga Diskussion om vad en kränkande behandling innebär och när en anmälan upprättats, återkommer med mer information på samverkansmötet i februari. Skolan är skyldig att spara, diarieföra och arbeta med uppgifterna. Hur kan man förklara att man är kränkt om man har svårigheter att uttrycka sig. Fotografering, förslag att läraren tar en bild på klassen en dag då alla är på plats. Läxpunkten berördes till viss del, information gavs om hur policyn på skolan ska vara, dock ej organisation

Trygghetsteam/Rastaktiviteter Fritids/skola ska vara trygg och erbjuda lugn och ro för att elever och personal ska kunna arbeta och trivas tillsammans i nära samarbete med vårdnadshavare. Vi ska arbeta aktivt och förebyggande så att ALLA ska känna sig trygga på vår skola/fritids. Vecka 6 NÄR VAD VAR ONSDAG 9.40-10.10 SKRIDSKOR FOTBOLLSPLANEN TORSDAG

Det gör vi genom att arbeta förebyggande med följande: Erbjuda rastaktiviteter/pantbod/elevråd Genomföra/utvärdera/åtgärda trivselenkäter. Trygghetsvandringar Temadagar (elevråd) diskrimineringsgrunderna/trivselregler. Samarbete/nätverk med (Änggård och Slestad) Skolinspektionen skriver: Kränkande behandling är ett uppträdande som kränker ett barns eller en elevs värdighet. Kränkningarna kan bestå av till exempel nedsättande ord, ryktesspridning, förlöjligande eller fysiska handlingar. De kan äga rum vid enstaka tillfällen eller vara systematiska och återkommande. Det gör vi genom att arbeta aktivt och direkt med följande vid kränkande behandling: Anmälan om kränkande behandling/trakasserier/sexuella trakasserier(blankett finns på Drive) fylls i och lämnas/skickas till trygghetsteam och rektor. Personal har samtal med berörda elever/barn för att utreda och stödja de inblandade. Skade/tillbudsrapport skrivs och lämnas till rektor om behov finns. (Om kränkningen är av allvarlig art beslutar rektor om en eventuell polisanmälan ska göras.) Vårdnadshavare informeras av personal. Personal följer upp händelsen inom rimlig tid och återkopplar till vårdnadshavare.

Elevhälsans arbete Elevhälsan är den delen av skolans organisation som ansvarar för att eleverna har en så väl fungerande undervisningssituation som möjligt. Den ska bidra till att skapa skolmiljöer som är bra för elevernas lärande, utveckling och hälsa. I elevhälsan ingår skolläkare, skolsköterska, skolpsykolog, kurator och specialpedagog. Tillsammans ska de omfatta medicinsk, psykologisk, psykosocial och specialpedagogisk kompetens.

Elevhälsan har sambandet mellan lärande och hälsa i fokus Elevhälsan har sambandet mellan lärande och hälsa i fokus. Arbetet ska verka förebyggande och hälsofrämjande – men ska även stödja elevernas utveckling mot målen. Verksamheten är lösningsfokuserad och har ett salutogent perspektiv – det betyder att man koncentrerar sig på faktorer som skapar och bevarar hälsa snarare än problemen. Elevhälsans arbete ska hela tiden följas upp, utvärderas och utvecklas.

Lågaffektivt bemötande Lotta Ekstedt- specialpedagog Linda Davidsson- speciallärare

Värdegrund i skolan När elever kan påverka sin skolgång ökar deras motivation för skolarbete. De får bättre skolresultat och ökar sin demokratiska kompetens. Ge elever möjlighet att påverka Demokratisk kompetens utvecklas genom delaktighet och inflytande, vi pedagoger behöver göra klart om vad, hur och när barn och elever kan påverka låta alla komma till tals i undervisningen ge elever möjlighet att uttrycka sin mening i frågor som berör dem ha möjlighet att ha inflytande över undervisningen, utifrån elevens nivå ge eleverna möjlighet att delta när beslut ska fattas.

Förbättra arbetsmiljön tillsammans med elever Barn och elever ska kunna påverka sin arbetsmiljö, vi pedagoger behöver ta fram ordningsregler tillsammans med eleverna ge utrymme för elevrådet att arbeta under skoltid ha samråd med eleverna och vårdnadshavare om frågor som är viktiga för dem och för verksamheten Skolverket/Skolutveckling/Så arbetar Du med värdegrunden Alla som arbetar i skolan ska visa respekt för den enskilda individen och i det vardagliga arbetet utgå från ett demokratiskt förhållningssätt. Skolans mål är att varje elev respekterar andra människors egenvärde. Lgr 11

Arbete för en god samverkanskultur på Vallastadens skola Vårterminen 2019 Höstterminen 2018 5 februari -EHT- elevhälsoteamet och dess arbete. -Tillgängliga lärmiljöer och lågaffektivt förhållningssätt -Värdegrund Gemensamma regler Mötesstrukturer (elev-elev/elev-lärare-vårdnadshavare) Pedagogiska planeringar Utvecklingssamtal Läxor- samverkansråd november 9 april -IUP -Utvecklingssamtal -Lärande i undervisningen