Ordförandekonferens Bohusdistriktet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HALLAND Bilda en kommuniktionsgrupp. HALLAND Varför kommunikation? Rätt kommunikation är framgångsreceptet. Kommunikation kräver tid och eftertanke för.
Advertisements

Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
NY FORSKNINGSFOND I JÖNKÖPINGS LÄN
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Årskurs 7 Katarina Norra Skola
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Erfarenhetsutbyte 25 november
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
SOCIALA MEDIER-KAMPANJ “The Butterfly Effect”
Religion.
U01 Introduktion till MiRiaM för SPF Seniorerna
Vad innebär det för oss inom Inner Wheel?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Lite tips inför ditt år som klubbordförande
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2014?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Agenda Inledning Stångåstadens dokumenthantering Marita Soneskog-Edbom, arkivsamordnare Fika och mingel E-arkiv status Dan Malmsten, stadsarkivets chef.
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Årsmöte 2018 Verksamhetsåret
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Vi är facket för alla på din arbetsplats – oavsett yrke eller utbildning.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Aktiv och attraktiv lokalförening!
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Vår föreningslokal ligger mitt i Världsarvet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

Ordförandekonferens Bohusdistriktet 20 mars 2019

Rekrytera och behålla

Rekrytera och behålla Värva

Rekrytera och behålla Värva och Vårda

Värva och Vårda Fler och engagerade medlemmar

Marknad och andelar Medlemmar % PRO 330000 16,5 SPF 270000 13,5 SKPF 170000 8,5 RPG 15000 0,8 Oorg 1215000 60,7 Totalt 2000000 100

Marknadsutveckling + 20 %

Göteborgsdistriktets utveckling 2018 t.o.m. 11/11 Avlidna 176 Utträdda 432 Nya 408 Netto -200 -2,9 %

19 föreningar – en splittrad bild %

Bohusdistriktets utveckling 2018 t.o.m. oktober Avlidna 69 Utträdda 78 Nya 187 Netto +40 +0,4 %

Bohusdistriktets föreningar t.o.m. okt 2018 %

Från snack till verkstad

Rekryteringsseminarium 10 april 2018 Värva och Vårda

Gruppdiskussion 1 Föreningarnas programblad är det bästa "säljmaterialet". Det finns flera andra trycksaker som säljer SPF på ett bra sätt, t ex nya distriktsbroschyren. Risken finns att dessa stannar hos redan "frälsta". Hur skall vi sprida till icke-medlemmar för att locka till medlemskap?

När nya program sänds ut, skicka två med uppmaning att ge bort ett Gruppdiskussion 1 Föreningarnas programblad är det bästa "säljmaterialet". Det finns flera andra trycksaker som säljer SPF på ett bra sätt, t ex nya distriktsbroschyren. Risken finns att dessa stannar hos redan "frälsta". Hur skall vi sprida till icke-medlemmar för att locka till medlemskap? Programmen och trycksakerna bör i första hand användas tillsammans med mun-till-munmetoden, dvs överlämnas personligen Gör trycksakerna tillgängliga på månadsmöten och uppmana till användning Försök lägga ut trycksaker där seniorer samlas och väntar, t ex vårdcentraler, tandläkarkliniker, bibliotek, apotek När nya program sänds ut, skicka två med uppmaning att ge bort ett

Gruppdiskussion 2 Vi har svårt att rekrytera yngre seniorer. 65-årsbrev ger magert resultat. Alltför många yngre hoppar av efter kort medlemskap. Kan vi utveckla programverksamheten så att den lockar yngre (och män) i den hårda konkurrensen? I så fall hur? 65-årsbrev ger magert resultat men kan vara viktiga för att visa att vi finns (en investering för framtiden) Centralt utskick av 65-årsbrev? Hur gör konkurrenter (PRO)? Texten i 65-årsbrev måste vara "säljande" och betona den nya "karriären” som startar vid pensioneringen. Skapar nytt nätverk som ersätter det tidigare jobbrelaterade Ett bredare programutbud krävs för att locka "juniorer". Yngre och blivande seniorer har troligen en förhållandevis bättre ekonomi (delade meningar) och förväntar sig mer omfattande aktiviteter, t ex resor

Gruppdiskussion 2 Vi har svårt att rekrytera yngre seniorer. 65-årsbrev ger magert resultat. Alltför många yngre hoppar av efter kort medlemskap. Kan vi utveckla programverksamheten så att den lockar yngre (och män) i den hårda konkurrensen? I så fall hur?

Styrelserna behöver föryngras Gruppdiskussion 2 forts. Vi har svårt att rekrytera yngre seniorer. 65-årsbrev ger magert resultat. Alltför många yngre hoppar av efter kort medlemskap. Kan vi utveckla programverksamheten så att den lockar yngre (och män) i den hårda konkurrensen? I så fall hur? Samverkan mellan föreningarna behöver ökas bl a för att kunna erbjuda och fylla platser för mer omfattande och därmed dyrare aktiviteter Styrelserna behöver föryngras Fler män behövs i programgrupperna

Gruppdiskussion 3 Avhoppen är för många - hur vända utvecklingen? Medlemsvården behöver uppenbarligen förbättras. Scenario 1: Medlem kontaktar oss och anmäler utträde eller betalning av årsavgift uteblir efter påminnelse. Hur bör vi agera? Scenario 2: Ny medlem eller gäst kommer till ett månadsmöte. Hur bör vi agera?

Gruppdiskussion 3 Avhoppen är för många - hur vända utvecklingen? Medlemsvården behöver uppenbarligen förbättras. Scenario 1: Medlem kontaktar oss och anmäler utträde eller betalning av årsavgift uteblir efter påminnelse. Hur bör vi agera? Scenario 2: Ny medlem eller gäst kommer till ett månadsmöte. Hur bör vi agera? Nya medlemmar tillför inte bara sig själva utan också ett nytt nätverk av potentiella medlemmar. Väl omhändertagna blir de levande reklampelare Utse "värdar" som tar hand om nya medlemmar vid månadsmöten och fångar upp synpunkter och omdömen efter mötet

Samla nya medlemmar till en träff i slutet av året Gruppdiskussion 3 forts Avhoppen är för många - hur vända utvecklingen? Medlemsvården behöver uppenbarligen förbättras. Scenario 1: Medlem kontaktar oss och anmäler utträde eller betalning av årsavgift uteblir efter påminnelse. Hur bör vi agera? Scenario 2: Ny medlem eller gäst kommer till ett månadsmöte. Hur bör vi agera? Intervjua "avhoppare" och försök omvända. Påpeka bortfallet av Senioren och förmånliga försäkringar och andra rabatter. Dokumentera intervjun med hjälp av en standardiserad mall. Därigenom möjliggörs en avhoppsanalys på distriktsnivå. Samla nya medlemmar till en träff i slutet av året Namnskyltar på alla styrelsemedlemmar vid månadsmöten

Göteborgsdistriktets aktiviteter Värva och Vårda Göteborgsdistriktets aktiviteter 12 feb Fika + Film Vårda 5-7 mars Seniormässan Värva 12 april Jazzlunch Vårda 14 maj Fika + Musik Vårda ? News55 Värva 26-29 sep Bokmässan Värva 15 nov Sång och Musik Vårda Informationsbladet Aktuellt Vårda

Trestegsraketen Värvning vid mässor Steg 1 Aptitretare: SPF Seniorerna Ett utmärkt val Framgång och Fokus -Föreningsaktiviteter Steg 2 Föreningsprogram Steg 3 Intresseanmälan

Ett utmärkt val

SPF Seniorernas hjärtefrågor Översyn av pensionssystemet Sänkt skatt för pensionärer Fler seniorer i politiken Valfrihet inom vård och omsorg Fler tillgängliga bostäder Höjt bostadstillägg Vaccinationsprogram för äldre Bättre mat i äldreomsorgen

Som medlem får du ett brett utbud av Föredrag Studiebesök Resor och utflykter Sång och musik Friskvårdsaktiviteter Kurser och studiecirklar Rabatterbjudanden Tidningen Senioren 9 nummer/år På köpet får du också Nya vänner Härlig gemenskap

e-posta till kansliet@spfgbg.se Bli medlem nu! Ring 031-12 17 59 eller e-posta till kansliet@spfgbg.se Besök vår hemsida om du vill veta mer www.spfseniorerna.se SPF Seniorerna är en politiskt och religiöst obunden organisation som arbetar för bättre levnadsvillkor för pensionärer

Framgång och Fokus

Detta har vi lyckats med Valfrihet inom vård och omsorg Sänkt skatt för pensionärer RUT får vara kvar Vaccinationsprogram för äldre Seniorbostäder

Detta arbetar vi med Gratis mammografi över 75 år Översyn av pensionssystemet Kontanterna kvar Sänkt reavinst- och löneskatt för 65+ Höjt bostadstillägg Äldreanpassade vårdcentraler Fast läkarkontakt i hemtjänsten Oförändrad maxtaxa för hemtjänst

Föreningsaktiviteter

After Work Bio Boule Bowling Skår. Askim Björkekärr. Guldheden. Johanneberg. GöteborgsVeteranerna. Linnéstaden. Skår. Ullevi. Örgryte. Bio Skår. Askim Boule Björkekärr. Guldheden. GöteborgsVeteranerna. Ullevi. Backa Kärra. Björlanda Torslanda. Lundby. Slätta Damm. Askim. Billdal. Linje 9. Västanvid. Älvsborg. Bowling Ullevi. Björlanda Torslanda. Lundby. Tuve. Lerjeå Angered

Bridge Curling Dans Gym Promenad Björkekärr. Linnéstaden. Örgryte. Björlanda Torslanda. Askim. Näset Önnered. Linje 9. Västanvind. Älvsborg. Curling Lundby. Näset Önnered Dans Tuve. Billdal Gym Björkekärr. Örgryte. Näset Önnered. Linje 9. Älvsborg. Promenad Guldheden. Backa Kärra. Björlanda Torslanda. Slätta Damm. Askim. Billdal. Näset Önnered. Linje 9. Älvsborg.

SPF Seniorerna Göteborgsdistriktet - Föreningar Område Flik Förening Samlingslokal Centrum 1 Björkekärr Björkekärrshus 2 Guldheden Guldhedskyrkan 3 Johanneberg Johannebergskyrkan 4 Linnéstaden Sjömanskyrkan 5 Skår Örgryte församlingshem 6 Ullevi Redbergskyrkan 7 Örgryte   8 Backa Kärra Backa Hembygdsgård 9 Björlanda Torslanda Torslanda församlingshem Norr 10 Lundby Granngården Wieselgrensgatan 11 Slätta Damm Sehlstedtsgatan 12 12 Tuve Kulturpunkten Tuve Torg 13 Askim Betaniahemmets Konferens Söder 14 Billdal Billdals kyrka 15 Näset Önnered Näsets kyrka Öster 16 Lerjeå Angered Eklövet Lövgärdet 17 Linje 9 Älvsborgskyrkans församlingshem Väster 18 Västanvind Tillgångens Träffpunkt 19 Älvsborg Fiskebäcks Missionskyrka

Introduktion av nya medlemmar Kan vara avgörande för bestående medlemskap Man får bara en chans att göra ett första intryck Det behövs en rekryteringsansvarig i varje förening

Introduktion av nya medlemmar Föreslagen rutin Medlemsansvarig i föreningsstyrelsen rapporterar när en intresseanmälan har registrerats. Ansvarig: Personen kontaktas per telefon, hälsas välkommen och ”förvarnas” om att ytterligare information kommer på posten. Ansvarig: Ordföranden skickar ett brev med följande innehåll: - välkomsthälsning - kort beskrivning av föreningen aktuellt programblad inbjudan till kommande månadsmöte hur man blir medlem (inbetalningskort kommer) medlemsförmåner (Senioren + övriga) hänvisning till hemsidan och facebook Ansvarig:

Introduktion av nya medlemmar Föreslagen rutin forts Medlemsansökan godkänns först nu. Härigenom säkerställs att kontakt tagits innan inbetalningskortet dimper ner. Ansvarig: Medlemsansvarig rapporterar till styrelsen när medlemsavgift betalats. Ansvarig: Utsedd person bevakar nya medlemmars anmälningar till månadsmöten och tar hand om dem på ett välkomnande sätt. Gäller även gäster. Ansvarig: Uppföljning av den nya medlemmens/gästens upplevelse av månadsmötet. Görs genom en enkel intervju direkt efter mötet. Ansvarig:

Introduktion av nya medlemmar Föreslagen rutin forts Efter ett års medlemskap inhämtas medlemmens syn på föreningen och dess verksamhet. Görs förslagsvis genom en telefonintervju. Ansvarig: Styrelsen tar del av nya medlemmars synpunkter och gör de förändringar som behövs för att stärka föreningens anseende och dragningskraft.

Avhoppsanalys Varje ”avhoppare” kontaktas per telefon för att ta reda på orsakerna till utträdet. Samtalet dokumenteras med hjälp av en gemensam mall.

Avhoppsanalys Kvinna Man Ålder Antal medlemsår De aktiviteter som erbjöds var inte intressanta för mig Medlemsavgiften var för hög i förhållande till vad jag fick ut Medlemsavgiften var för hög. Jag har inte längre råd Jag kände mig inte välkommen på möten och aktiviteter Medlemserbjudandena var inte tillräckligt förmånliga SPF Seniorerna driver fel intressefrågor Min vilja att engagera mig i verksamheten togs inte tillvara Min tid räcker inte till. Har många andra engagemang Jag har svårt att ta mig till och från träffar/aktiviteter Träffar och aktiviteter ligger på olämpliga tider Lokalen för månadsmöten ligger olämpligt till Jag lämnar av hälsoskäl Jag är kvar i SPF Seniorerna men har bytt förening

Avhoppsanalys Exempel C 75 D 2 4 8 En kvinna som efter kort tids medlemskap lämnar för att hon inte känt sig välkommen och satsar sin tid på andra engagemang

Ett sätt att skapa en bra relation mellan Kontaktperson Ett sätt att skapa en bra relation mellan distrikt och förening Rollbeskrivnng Kontaktpersonen fungerar som en förbindelselänk mellan sin tilldelade förening och distriktsstyrelsen. Detta innebär t ex att ta emot och besvara frågor och förslag gällande distriktet och förbundet, antingen direkt, eller om så behövs , efter behandling i distriktsstyrelsen. Vid behov lämnar kontaktpersonen råd och tips till föreningen och förmedlar goda exempel. Kontaktpersonen håller sig väl underrättad om läget i föreningen genom en god kontakt med dess ledning och deltar, efter överenskommelse med denna, ibland i föreningens möten. I utövandet av rollen är det viktigt att respektera att föreningen har en självständig ställning och stor frihet att besluta om sin verksamhet.