Att använda källor.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Formellt, skarpt och snyggt
Advertisements

Referat Vad är det?.
Formellt, skarpt och snyggt
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Fjordskolan ÅK2.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
{ Historiska källor. Källa: ur LGR 11 Förmåga: kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap, Kunskapskrav: Eleven.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
dw. Källkritik och Historiska Källor Med fokus på hur man tillämpar ett källkritiskt förhållningssätt i studier.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Öjersjö Brunns skola ÅK5.
MÅL KURS D HÖRALÄSA PRATA SKRIVA KLAR SIDA. Höra Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - samtal - diskussioner - information - nyheter.
STUDIETEKNIK Hur lär man sig?. H ÄLSA - Försök att få så bra sömn som möjligt - Ät ordentligt, mindre socker - Träna och promenera - Försök att få en.
STILFIGURER Smycka din text – få fram ditt budskap.
Kommande moment Idag: Gruppövning 1 Historiesyn
Rosita och Sandra tog chansen till sommarjobb
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Svenska som andraspråk 1
Historiskt Källmaterial
Fair play Samhällskunskap åk 4.
Inled med att presentera Raoul Wallenbergs dag
Torsdag 25 februari.
U5: Gallring och konkurrens
Konsten att läsa sakprosa
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
KORT KJOL Christina Wahldén.
Religion.
Wordgenomgång.
Religion och identitet
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Argumenterande text.
Hur blir ett lag BRA?  Vi i laget På match & träning Jag som spelare
Planeringsunderlag för klimatanpassning och klimat- och energi
Granska läromedel.
Motivera en åsikt Kommunikativ förmåga.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Att diskutera och argumentera!
Veckans mål: Slutsats och diskussion Material och metod Källförteckning.
Iris Rosengren Larsson
Etik- planering.
Läsförståelse.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Källkritik & Informationssökning
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas Thomas Smith
Ha kul ihop man måste få något gott på avslutningen
Hur skriver man en berättande text
Källkritik.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Grupper, förtydliga uppgiften, kunskapskrav, sonetter, eget arbete
Journalistisk text.
Att tolka en källa Stormaktstiden.
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Artiklar Bestämd artikel.
Fallet 1) Ambulans och polis; frågar vad som hänt.
Regiongemensam elevenkät 2016
Textgenrer.
Källkritik och historiska källor
Regiongemensam elevenkät 2016
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Mänskliga rättigheter - gäller även barn?
Mänskliga rättigheter -
Tips för det praktiska ledarskapet
KÄLLOR OCH KÄLLKRITIK.
Digitalisering handlar inte om IT utan om ett sätt att tänka: öppenhet och samarbete eller göra allt själv bakom lyckta dörrar? Bättre och effektivare:
Presentationens avskrift:

Att använda källor

Vad är syftet med att redovisa dina källor? Syftet är att den som läser texten ska kunna verifiera (kontrollera) att det du skrivit stämmer. Din källhänvisning måste därför vara så tydlig att någon annan enkelt kan hitta din källa.

Din källhänvisning ska… Vem skrev? Var läste du den? När skrevs den? … tala om vem som skrivit texten … tala om var den publicerats … tala om när texten skrevs … tala om textens titel (gäller främst hela böcker, ej artiklar)

Exempel Vem skrev? Var läste du den? När skrevs den? Anna, som intervjuas i Emma Lofors artikel ur DN 2008-03-15 beskriver hur hon är mån om sin frihet…

Exempel Vem skrev? Var läste du den? När skrevs den? Anna, som intervjuas i Emma Lofors artikel ur DN 2008-03-15 beskriver hur hon är mån om sin frihet… Vem? Var? När?

Exempel Vem? Var? När? I Linda Skugges debattartikel i Aftonbladet 2/9 2010 skriver hon att jobbkrisen är en bluff, det är bara dagens ungdomar som är för lata för att skapa sig ett jobb och dom nöjer sig inte med det jobb dom får, och detta kan jag hålla med om till viss del. Det är sant att unga människor är lata och bortskämda, unga anstränger sig inte tillräckligt för att få ett jobb. Unga som är bortskämda och sällan hjälper till hemma tar ofta med sig det till jobbet. Dom vill ha allt serverat på ett silverfat. Referat Egna åsikter, blir tydligt genom att det är i ett nytt stycke!

Exempel I Dagens Nyheter 22.6.2011 skriver Peter Letmark om Kalle som klär ut sig till prinsessa. eller I artikeln ”Roligare att vara prinsessa än Batman, tyckte Kalle” skriver Peter Letmark om Kalle som klär ut sig till prinsessa (Dagens Nyheter 22.6.2011)

Exempel – referera en roman Gunila Ambjörnsson beskriver i en roman (Silverapan, 2004) hur … eller I Silverapan (2004) skildrar Gunila Ambjörnsson …

Variera dig - referatmarkörer frågar sig om förklarar lyfter fram tycker förnekar menar understryker diskuterar beskriver påpekar visar skildrar anser skriver påstår konstaterar hävdar insisterar belyser gör gällande

Arbeta på egen hand Skriv tre olika mycket korta referat av reportaget ”Jag ville sticka ut, våga synas”, där du gör tre olika slags källhänvisningar. Jämför dina källhänvisningar med din bänkkompis; hjälp varandra att kontrollera att ni fått med alla delar Skriv sedan en egen resonerande text där du jämför dina egna tankar/åsikter med de som framkommer i texten. Vem skrev? Var läste du den? När skrevs den?