En lyckad investering? Resursjobb och Extratjänster i Nässjö kommun

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Advertisements

Samborådet Emina Redzematovic. Samborådet 2. Coach/vägledare kartläggning Motivationssamtal Bedömning Upprättande av handlingsplan Planera insats Följa.
UPPFÖLJNING I KOMMUNERNA 10 MARS Agenda Syfte Process och målgrupp Rapportering Summering.
Historiska flyttmönster – mot en öppen och ömsesidig global nordisk arbetsmarknad Dan Hjalmarsson GD/PhD Tillväxtanalys Utvärderar och analyserar grunderna.
Resursrådet Startade nov Resursrådet FK AF sjukvården Haninge Remiss skrivs tillsammans med deltagaren Möte 1 gg/månad Resursrådet Deltagare: Arbetsförm.
U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
Försäkringsmedicinsk utbildning för ST-läkare och specialister Sjukskrivningsmiljarden Överenskommelse om en kvalitetssäker och effektiv sjukskrivningsprocess.
SU:s åtgärdsplan Tom september 2015 Intäkter+620 mnkr6,2% Personal inkl. bemanning+349 mnkr5,6% Läkemedel+175 mnkr 16% Material, varor tjänster+141 mnkr9,8%
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
Moderna beredskapsjobb i staten
Dubbel Yrkesutbildning
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Tillväxtverket 11 november 2016
God Livsmiljö Integration
Revidering av riktlinjer gällande särskilt boende för äldre
Avdelningen för vård och omsorg
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Arbetsmarknadsprognos för kultur och media 2011
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Analysseminarium – ÖK februari
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Likheten förenar Möt Maria Johansson som uppmanar oss att se vad som förenar människor, trots våra olika upplevelser och erfarenheter.
Läkemedelsstöd i primärvården
En plats att kalla hemma - Barnfamiljer i bostadskrisen skugga
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Målbild och strategi för effektiv och nära vård år 2030
Kvalitet i äldreomsorg ur ett anhörigperspektiv
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Moderna beredskapsjobb i staten
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Fokus Framtid - Etablering för välfärd.
Utmaningar i folkhälsoarbetet Norra Örebro län
Näringslivsanalys Umeå kommun
Ojämlikhet i samhället
Arbetsmarknadstorget
Uppföljningen av Om mig 2016: Psykisk ohälsa Albin Sjöberg Skrivet av: Amanda Ramidh & Narek Habo
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2015
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Fler får anställning i Angered genom särskilt anställningsstöd (SAS)
För våldsutsatta kvinnor och deras medföljande barn i Norrbotten
Jan Persson och Elin Ring
Avdelningen för vård och omsorg
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Suicidpreventiv handlingsplan
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Nyckeltal äldreomsorg för GR - kommunerna
Välkommen! Information om förbundet och Peer Fika
- Tobaksfri utmaning, för tobaksfria ungdomar
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Medlemssamråd O Nyckeltal från Centrum
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
Hållbar utveckling måste vara
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Nyckeltal från Centrum
Och det där med långsiktighet
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Samordningsförbundet Väst
Arbetsmarknadsutsikterna våren 2019
En lokal handlingsplan för psykisk hälsa BAKGRUND År 2016 slöt regeringen och SKL överenskommelse som syftar till att stärka regioner i arbetet.
Presentationens avskrift:

En lyckad investering? Resursjobb och Extratjänster i Nässjö kommun   - En lyckad investering? En socioekonomisk rapport i ett jämförande perspektiv

Bakgrund 6-dagarsutbildning med nationalekonomen Ingvar Nilsson 2017 Praktiskt arbete med socioekonomiska investeringskalkyler Nilsson & Wadeskogs kalkylprogram Bygger på 15 års strukturerad empirisk data av samhällskostnaderna vid olika typer av utanförskap

Hur bygger man en social investeringskalkyl? Målgrupp, dvs målgruppsstatistik av reala kostnader för olika typer av utanförskap Effekter av jobb, försörjning och skatter Projektkostnader och förväntningar på projektet Kronologi, dvs händelser och effekter under kalkylperioden för gruppen vi lyckas etablera på arbetsmarknaden Vår databas Vår grund för socioekonomiska analyser utgörs av en strukturerad empirisk databas uppbyggd under 15 års arbete med att analysera olika former av utanförskap. Denna databas består av några hundra olika prisuppgifter för olika välfärdsinsatser kring människor i utanförskap samt kostnaderna för olika former av preventions- och rehabiliteringsinsatser. Databasen är sorterad utifrån den samhällstruktur vi idag har i form av olika myndigheter och andra aktörer (kommun, landsting, arbetsförmedling etc.) samt fördelad så att man kan titta på delar av myndighets insatspanorama (primärvård, psykiatri, ambulanssjukvård, akutsjukvård, beroendevård etc.) Denna databas och dess struktur utgör i regel grunden för den socioekonomiska analysen. Data för olika former av utanförskap Till följd av att vi under lång tid haft tillfälle att studera olika former av marginalisering och utanförskap haft tillfälle att bygga upp en kunskapsmassa kring olika former av rimligt representativa typfall eller typkarriärer av utanförskap. socioekonomi.se 2011-01-05 5 Dessa kan för den vuxna målgruppen omfattade fenomen som ungdomsarbetslöshet, skuldsättning, missbruk, psykisk ohälsa, övervikt, långtidssjukskrivning, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

Basfakta resursjobb och extratjänster Resursjobb (max 1 år) 25 personer Lönekostnad           18.400 kr Social avgifter      7.300 kr Total lönekostnad  25.700 kr  Lönesubv. AF         11.560 kr Lönesubv. kommun 14.140 kr Del av tjänst för arbetskonsulent, SYV, praktiksamordnare AF 100.000 kr Kommun 1.100.000 kr Totalt 1.200.000 kr Anställning inom kommunkoncernen Ja, efter 1 år Extratjänster (max 2 år) 50 person Lönekostnad 18.400 kr Sociala avgifter 7.300 kr Total lönekostnad 25.700 kr Lönesubv. AF 27.011 kr 1.0 praktiksamordnare samt del av tjänst för övriga funktioner på AME AF 986.000 kr Kommun 1.100.000 kr Totalt 2.086.000 kr Anställningar inom kommunen via avtal med fackliga org. Nej Antal tjänster Finansiering/ Kostnader under anställning Personal-mässiga resurser AME Personal / verksamhets-kostnader Möjliga arb.giv Kval. till A-Kassa Resursjobb= Nystartsjobb i första hand, även särskilt anställningsstöd och i något lönebidrag

Hur byggde vi vår sociala investeringskalkyl? Effekter av resursjobben 2014-2016 2014-2016 avslutades 35 resursjobb i Nässjö 13 av dessa ledde till fortsatt anställning (37%) Många gånger innan resursjobbtiden var slut Enligt vår uppföljning är alla dessa personer kvar på arbetsmarknaden På sikt tror vi på bättre utfall för extratjänster utifrån en mer resursstark målgrupp. Långsiktigt hållbar slutsats Snittålder på 35 år och kalkyl som sträcker sig under de yrkesverksamma åren (35-64 år) 25 procent av resursjobben och extratjänster leder till arbete på den öppna arbetsmarknaden Spontanrehab beräknas till 20 % på resursjobb och 25 % på extratjänster

Vad kostar det att avstå? En satsning på arbetsmarknadsanställningar En kortsiktig kostnad eller en långsiktig social investering? 356.000 kr Kostnad för ett resursjobb 5,6 miljoner kr Kostnad för att avstå

Vad är samhällskostnaden för ett utanförskap på arbetsmarknaden? Ung kvinna (ca 25år) 84.800kr/år Äldre kvinna (ca 40 år) 182.767kr/år Ung man (ca 25 år) 150.533kr/år Äldre man (ca 40 år) 140.000kr/år Man med psykisk ohälsa 223.900kr/år Kvinna med psykisk ohälsa 198.600kr/år Dessa kostnader är bara en del av vad samhället kan spara/vinna på rehabilitering. Dessutom tillkommer produktionsvinster och ökade skatteintäkter. Samhällets kostnader för personer i utanförskap består inte bara i de kända kostnaderna för försörjningen, typ a-kassa, försörjningsstöd och sjukpenning. Utanförskapet kostar samtidigt samhället enorma pengar i administration/handläggning, vård och omsorg, förlorad produktion mm. De flesta personer i långvarigt utanförskap har komplexa och/eller diffusa behov, som kräver insatser av många verksamheter samtidigt. Nilsson m fl talar om isbergseffekter, där försörjningen bara är den synliga toppen över ytan. Genomsnittskostnad i vår vägda målgrupp är 160.000kr/år 39 % av kostnaderna belastar den kommunala ekonomin

Nilssons baskalkylblad Dessa kostnader är bara en del av vad samhället kan spara/vinna på rehabilitering. Dessutom tillkommer produktionsvinster och ökade skatteintäkter. Samhällets kostnader för personer i utanförskap består inte bara i de kända kostnaderna för försörjningen, typ a-kassa, försörjningsstöd och sjukpenning. Utanförskapet kostar samtidigt samhället enorma pengar i administration/handläggning, vård och omsorg, förlorad produktion mm. De flesta personer i långvarigt utanförskap har komplexa och/eller diffusa behov, som kräver insatser av många verksamheter samtidigt. Nilsson m fl talar om isbergseffekter, där försörjningen bara är den synliga toppen över ytan.

Resultatdiagram – resursjobb och extratjänster

Resursjobb – Långsiktig kostnadsbild för kommunen

Resursjobb – Resultat per aktör

Extratjänster - Långsiktig kostnadsbild för kommunen

Extratjänster - Resultat per aktör

Slutsatser i ett 30 årsperspektiv Kommunen Kommunen är den aktör som har mest att vinna på arbetsmarknads-anställningar Kommunal vinst för resursjobb blir 10 miljoner vid positivt utfall på 25 % (5 personer) Kommunal vinst för extratjänster blir 13,5 miljoner vid positivt utfall på 25 % 9 personer) Snabbast räknas arbetet med extratjänster hem eftersom Arbetsförmedlingen tar största delen av projektkostnaderna (efter 2 år) Kommunen behöver fortsätta arbeta med resursjobb för dem som inte kvalificerar sig för extratjänster som ett sorts återkval när tidigare system inte lyckats Med resursjobb och extratjänster arbetar kommunen samhällsekonomiskt klokt i båda ändarna av utmaningen. Det tidiga utanförskapet förebyggs och förkortas samtidigt som vi avbryter det långvariga utanförskapet

Slutsatser i ett 30 årsperspektiv Hela samhället Samhällsekonomisk klok investering redan vid låg andel positiva avslut Samhällsvinsten vid lyckat utfall på 25% är 35 miljoner för resursjobb Samhällsvinsten vid lyckat utfall på 25% är 56 miljoner för extratjänster Extratjänster är mest kostnadseffektivt för kommunen men samhällsvinsten/per lyckad anställning är större med resursjobb God investering för jämna ut klyftor mellan grupper, samt öka egenvärde och självkänsla hos individen God investering för att öka kommande generations integration och innanförskap

Jämförelse mellan modellerna

Jämförelse mellan modellerna

Jämförelse mellan modellerna

Jämförelse mellan modellerna