Led- och muskelmottagning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samborådet Emina Redzematovic. Samborådet 2. Coach/vägledare kartläggning Motivationssamtal Bedömning Upprättande av handlingsplan Planera insats Följa.
Advertisements

En väg in för utlandsutbildad vårdpersonal Projekt i landstinget Västmanland
DÅD-projektet Förbättringsarbete Vårdcentralen Visby Norr.
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
HEMTAGARTEAM. SYFTE Det övergripande syftet är att brukaren ska kunna återvända till hemmet efter en sjukhus- eller korttidsvistelse på ett tryggt och.
Process - MMR Dagens tema, , Förnamn Efternamn.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
Försäkringsmedicinsk utbildning för ST-läkare och specialister Sjukskrivningsmiljarden Överenskommelse om en kvalitetssäker och effektiv sjukskrivningsprocess.
Läkemedel, fokusområde för division Läns- och Närsjukvård, 2016 Förskrivningen av läkemedel till personer över 75 år har ökat med nära 70 procent sedan.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Folkhälsa - Minskad psykisk ohälsa bland unga kvinnor år
Direkt access till fysioterapi
Triageringsmetoder 10 mars 2017.
Leila Chanko Färre besök på akuten
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
En mer personcentrerad sjukskrivning för kvinnor mellan år
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Att använda PrimärvårdsKvalitet, del 1
Påverkansanalys Version 2 mars 2017
Förbättrade levnadsvanor till våra listade patienter
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Läkemedelsstöd i primärvården
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso-och sjukvård Trygg och effektiv utskrivning från slutenvården.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie
Självbetjäningsterminal i primärvården
9...
Osteoporos i primärvården på Gotland
Diabetesenkäten och Diabetesprofilen på webben
Kvalitetsarbete i skolan Henrik Dahl, Skolinspektionen
Nationell Patient Översikt
Dagrehabilitering Lasarettet i Ystad Information 2018 –
Distanskonsulter ortodonti (tandreglering)
Planering inför utskrivning på kvällar och helger
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
MHV studieeftermiddag
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Diagnos och delaktighet
Graviditet-förlossning-eftervård-BVC
Fokusutbildning tidbok och webbtidbok
Förstärkt vårdgaranti inom Primärvården
Nyckeltal äldreomsorg för GR - kommunerna
Verksamhetsberättelse IFO 2017
- Tobaksfri utmaning, för tobaksfria ungdomar
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Välkomna!.
Mobil incheckning och betalning
Tredje största professionen
Exempel på patienter som ingår i vårdgarantin
Implementering, utvärdering och systematisk uppföljning
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Modersmålsbaserad hälsokommunikation Folkhälsa och sjukvård
Certifiering av astma, allergi och KOL-mottagning
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Projektledare Ann-Sofi Medin
Caisa Hedlund, Vårdvalsråd Vårdval fysioterapi
Presentationens avskrift:

Led- och muskelmottagning

Utvecklingsarbete Uppdrag inom område öppenvård att tillsammans med vårdcentralerna i egenregin utveckla arbetssätten. Rätt profession på rätt plats

Bakgrund Det finns patienter som har kontakt med läkare på grund av muskuloskeletala besvär utan att ha kontakt med fysioterapeut. Varför? Många av de patienter som kommer till fysioterapeut gör det efter lång tid. Patienter har fått felbehandling innan de kommer. Bristande samarbete mellan vårdcentral och Primärvårdsrehabiliteringen. Pilotprojekt på Västerstrands vårdcentral med fysioterapeut på vårdcentral har visat på goda effekter.

Utveckling för att Möta patienter i ett tidigare skede i sjukdomsförloppet. Patienten ska komma till rätt profession. Utveckla samarbete mellan verksamheter.

Tidigare patientflöde Patient ringer Vårdcentral Tid till läkare Remiss till fysioterapeut Väntetid Besök hos fysioterapeut

Utveckling av led- och muskelmottagning i Kristinehamn steg 1 Två personer på vårdcentral 20 timmar var i veckan. Fokus på bedömningar och enstaka uppföljningar. Sköterska bokar direkt från rådgivningen på vårdcentral utifrån en triageringsmall.

Triagering

Positivt Problem Snabbare flöde Patienter på vårdcentral som behöver kontakt med fysioterapeut får det i större utsträckning. Rätt patient till rätt profession Stor skillnad i väntetid för patienter som söker fysioterapimottagning jämför med de som kommer till fysioterapeut via vårdcentralen.

Utveckling i Kristinehamn steg 2 Patient ringer till vårdcentralen För vissa patienter är en första bedömning med någon/några uppföljningsbesök eller telefonuppföljningar tillräckligt Bokas på led- och muskelmottagning, ”gemensam tidbok” utifrån triageringsrutin. Patient ringer till fysioterapimottagningen Andra behöver längre rehabiliteringsinsatser och får då fortsatt rehabilitering på ordinarie mottagning.

Forts Fler involverade Respektive fysioterapeut utför arbete på led- och muskelmottagning 1-2 dagar i veckan.

Effekter Ökat samarbete med vårdcentral – lättare att hjälpa patienten rätt. Möter patienter tidigare. Fler patienter? Undanträngning av ”svårare” patienter? Ingen mätbar effekt. Arbetssättet kan frigöra tid för svårare patienter genom att man möter patienter tidigare och använda mindre resurser för de som inte behöver så mycket, rätt insatser direkt, bättre samarbete osv. Patientsäkerhetsrisk om patienten kommer fel? Ett ökat samarbete och förbättrade kontaktvägar minskar patientsäkerhetsriskerna om patienten kommer fel. Tydligare riktlinjer bör också bidra till att patienter kommer rätt i större utsträckning.

Framtid Utmaning för fysioterapimottagningen att skapa tydlighet kring bokningar (vilken vårdtjänst i Cosmic ska användas) – fortsatt arbete att skapa tydlighet. Att få till ett bra samarbete med vårdcentralen kräver en kontinuerlig insats – göra sig till en del av vårdcentralen. Synkronisering med webtidbok.

Kliniska erfarenheter Maria och Anna Kontaktvägar, konsultationstid Bedömning Sjukskrivning Medicin Läkemedel Upplägg på dagen – nybesök, återbesök, telefonuppföljningar, göra sig till en del av VC när man är där Diktering Undersökning och bedömning